Ervaringen met provisiekastje / buurtkastje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 16:36
Ha Tweakers,

Ik ben erover aan het nadenken om in mijn tuin een provisiekastje te plaatsen. Ook wel buurtkastje genoemd.

Voor mensen die niet weten wat het is, het is een soort buurtbibliotheek, maar dan voor diverse (houdbare) producten en verzorgingsproducten.

Je ziet ze momenteel vaak bij kerken en af en toe in een voortuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zLpWRyg13KNYkTviK8ZgbT6B84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJ57V0VCCpE4YGEKYu8nrjLR.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand zo'n kastje, en wat zijn de ervaringen?

Ik ben benieuwd naar:
- Of het kastje zelf onderhoudend kan zijn. Ik ben natuurlijk van plan zelf er ook spullen in te plaatsen, maar in je eentje wordt lastig.
- Of je vaak te maken hebt met personen die 'stelen', oftewel meer pakken dan nodig.
- Welke items gewenst zijn.
- Hoe de buurt reageert.

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 22:56

Koppensneller

winterrrrrr

We hebben er hier een in de buurt en hoewel de ervaringen volgens mij over het algemeen best positief zijn, is er ook regelmatig gezeur met mensen die dingen als boeken of zelfs oude meubels bij/in het kastje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
1) op zich wel, al is voedingsmiddel moeilijk.
2) jazeker, die zijn er een hoop.
3) items die tegen vocht kunnen (potten, blikken), want die kastjes zijn vaak toch wat minder weerbestendig als mensen het deurtje niet goed sluiten.
4) iedereen zal het idee sympathiek vinden, maar meeste kasten die ik tegenkom verdwijnen binnen jaar weer. Zeker een deel van de jeugd heeft soms neiging om de inhoud te gebruiken om mee te honkballen / over te gooien.
Als beheerder van de kast ben je verantwoordelijk voor de rommel die het heeft in de omgeving, hou hier rekening mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
99ruud99 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:58:
Als beheerder van de kast ben je verantwoordelijk voor de rommel die het heeft in de omgeving, hou hier rekening mee.
En wat als er iemand ziek wordt (of erger) na het eten van spullen uit jouw kast, die er door een ander ingeplaatst zijn?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
LordSinclair schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

En wat als er iemand ziek wordt (of erger) na het eten van spullen uit jouw kast, die er door een ander ingeplaatst zijn?
Hier is onmogelijk rekening mee te houden
99ruud99 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:58:
1) op zich wel, al is voedingsmiddel moeilijk.
2) jazeker, die zijn er een hoop.
3) items die tegen vocht kunnen (potten, blikken), want die kastjes zijn vaak toch wat minder weerbestendig als mensen het deurtje niet goed sluiten.
4) iedereen zal het idee sympathiek vinden, maar meeste kasten die ik tegenkom verdwijnen binnen jaar weer. Zeker een deel van de jeugd heeft soms neiging om de inhoud te gebruiken om mee te honkballen / over te gooien.
Heb jij er zelf eentje of is dit een observatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
Er stond er eentje op de hoek van onze straat. Natuurlijk is dat niet helemaal te vergelijken, omdat ik in Zuilen (Utrecht) woon. In kleine dorpen is wat meer saamhorigheid.

Ps, als je hem op eigen terrein zet weet dat je wel wettelijk aansprakelijk bent...

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 17-10-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
99ruud99 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:15:
Er stond er eentje op de hoek van onze straat.
Weet je ook waarom die weggehaald is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 16:25
MightyFool schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:39:
Ha Tweakers,

Ik ben erover aan het nadenken om in mijn tuin een provisiekastje te plaatsen. Ook wel buurtkastje genoemd.

Voor mensen die niet weten wat het is, het is een soort buurtbibliotheek, maar dan voor diverse (houdbare) producten en verzorgingsproducten.

Je ziet ze momenteel vaak bij kerken en af en toe in een voortuin.

[Afbeelding]

Heeft iemand zo'n kastje, en wat zijn de ervaringen?

Ik ben benieuwd naar:
- Of het kastje zelf onderhoudend kan zijn. Ik ben natuurlijk van plan zelf er ook spullen in te plaatsen, maar in je eentje wordt lastig.
- Of je vaak te maken hebt met personen die 'stelen', oftewel meer pakken dan nodig.
- Welke items gewenst zijn.
- Hoe de buurt reageert.

Dank!
Mijn schoonouders hebben er al een paar jaar een in de voortuin. In het begin is het lastig te 'vinden' , maar inmiddels lopen er regelmatig buurtbewoners heen die hem aanvullen. En uiteraard ook mensen die langsfietsen en wat meenemen.

Ingeblikt eten, wat groente die enig sinds houdbaar is, thee, broodbeleg. shampoo, tandpasta..
Zij hebben een deelkastje van SoGood. Die staan ook op google maps. Dat maakt het ook handig voor mensen die het kennen en nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

99ruud99 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:15:

Ps, als je hem op eigen terrein zet weet dat je wel wettelijk aansprakelijk bent...
Wettelijk aansprakelijk voor wat precies?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 11:07
Top idee!

Mijn ouders hebben er ook één.
Dorp op de Veluwe in een nieuwbouwwijk.
Loopt heel 'goed'.

De negatieve ervaringen zijn:
- kinderen die elke dag in het kastje kijken of er snoep inzit.
- mensen die in één keer het hele kastje leeghalen.
- de inhoud van het kastje die door de hele straat ligt.
- mensen die er andere dingen instoppen dan de bedoeling is. Dus boeken of open verpakkingen van voedsel.

Mijn ouders kijken er regelmatig in om te zorgen dat er geen rommel in staat en niet te vol staat. Dus één item van één soort. Dan houden ze even wat spullen achter de hand voor als het kastje weer wat leger is.
Ze krijgen ondertussen ook veel goede producten aan de lokale supermarkt en ze zijn een uitgiftepunt van gratis menstruatie producten.

Als jij en je buren de negatieve dingen niet kunnen accepteren is het niks voor jou. Anders een heel mooi initiatief naar mijn idee waar je veel mensen mee kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
Hartstikke goed idee! Er zijn er echt wel genoeg die willen doneren.

Wel puntjes
- houd rekening met jeugdigen die er dingen uithalen en er misbruik van maken. Bijvoorbeeld een fles slagroom, in de mond spuiten en de rest op straat
- een volwassene die de auto voor parkeert, alles uit de kast in grote boodschap tassen zet en dat alles mee neemt
- avg technisch mag je niet zomaar een camera erop zetten en deze beelden gaan delen bij misbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:05
Er stond eentje bij een lokale kringloop winkel, waar bezoekers lang houdbare producten konden achterlaten voor anderen, om gratis mee te nemen. Maar deze is op een gegeven moment op last van de gemeente verwijderd, vanwege hygiëne en de kans op voedselvergiftiging. Blijkbaar ben je toch op een bepaalde manier verantwoordelijk als je zoiets aanbiedt. Of dit alleen geldt voor een vereniging/organisatie, of ook een particulier, weet ik niet. Maar ik zou hier wel goed onderzoek naar doen. Je wilt niet dat mensen flink ziek worden, en je kent de geschiedenis niet van de producten die anderen achterlaten.

[ Voor 11% gewijzigd door segil op 19-10-2024 11:29 ]

Pagina: 1