Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Dag allen,

Op onze zolder willen we een airco plaatsen voor verwarmen in de zolder en koelen in de zomer.
Het is sinds dit jaar onze werkkamer geworden, waar 2 bureaus staan.

Na veelvuldig lezen hier op tweakers erop uitgekomen dat het een MHI moet worden, en dan wel het vloermodel (SRF-ZS). Het vloermodel aangezien het plaatsen op de zolder met zich meebrengt dat er veel (ja heel veel) schuine zijden zijn. Daarnaast kom ik ook tegen dat het verwarmen met een vloermodel erg prettig is (vloerverwarmingseffect).

Ik heb begrepen dat de 2,5 en 3,5kw versie even laag kunnen terug moduleren. Daarom wou ik voor de 3,5kw versie gaan en de meerprijs en iets hogere geluidsproductie op de koop toenemen. Zijn er verder nog nadelen? Een installateur vertelde me dat de luchtstroom ook gelijk hoger wordt en dat daardoor het kans op pendelen veel groter zou zijn. Ik zie in de specsheet wel dat de luchtstroom van de 3,5kw iets hoger ligt (heating min 6,6 vs 7,4 dus circa 12%). Maar of dat nu echt significant is kan ik niet inschatten?

We zitten nog wel wat te worstelen met de locatie van de binnenunit. Zelf zaten we aan optie 1 te denken, omdat de ruimte onder het raam. Hij zit ons dan niet in de weg en de leiding naar de buitenunit kan direct door de buitenmuur gaan evenals het afvoeren van het condenswater. Hier is het ook het minst zichtbaar.
De installateur die hier langs kwam gaf aan dat hij dit zelf niet zo'n geschikte locatie vind omdat je dan in de luchtstroom zit te werken achter het bureau. Is dit echt zo'n issue? Normaal gesproken verwacht ik dat de unit rustig staat te "pruttelen". Hij opperde optie 2 of 3 om die reden. Alleen heb ik bij die opties weer het geval dat de warmte snel zal blijven hangen en minder goed door de ruimte gaat.

De buitenunit kan helaas niet aan het huis bevestigd worden dus komt op een houtconstructie dak te staan. Aangegeven bij de installateur dat hij daarom rekening moet houden met trilling demping.

Graag hoor ik jullie gedachtes hierbij.

P.s.: installateur heeft onderstaande aangeboden. Zijn hier nog op/aanmerkingen op?
- Vloerunit SRF35ZS-W 3,5 kW
- Buitenunit SRC35ZS-W2 3,5 kW 220/240V-1
- RAC wifi interface WF-RAC t.b.v. SRKxxZS
- Big Foot Fix-it Foot 1,0mtr
- Big Foot High Bloc verhoging 1 mt
- Soleco trillingsdemperset Geel 50-80kg M8 (2x Geel + 2x Blauw)

Plattegrond zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5P47SuxIyuSLqizcOFL1eU5dfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jI1fKuHqu72HmoUOMSAWiSzw.png?f=fotoalbum_large

Foto situatie plaatsing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzYTzxcW6rJfLWCpFZsOX-W4mQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/14ePK3WfcqUYDSAFLbQ51LWw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mister_muller op 16-10-2024 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 19:28
mister_muller schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:39:
Dag allen,

Op onze zolder willen we een airco plaatsen voor verwarmen in de zolder en koelen in de zomer.
Het is sinds dit jaar onze werkkamer geworden, waar 2 bureaus staan.

Na veelvuldig lezen hier op tweakers erop uitgekomen dat het een MHI moet worden, en dan wel het vloermodel (SRF-ZS). Het vloermodel aangezien het plaatsen op de zolder met zich meebrengt dat er veel (ja heel veel) schuine zijden zijn. Daarnaast kom ik ook tegen dat het verwarmen met een vloermodel erg prettig is (vloerverwarmingseffect).

Ik heb begrepen dat de 2,5 en 3,5kw versie even laag kunnen terug moduleren. Daarom wou ik voor de 3,5kw versie gaan en de meerprijs en iets hogere geluidsproductie op de koop toenemen. Zijn er verder nog nadelen? Een installateur vertelde me dat de luchtstroom ook gelijk hoger wordt en dat daardoor het kans op pendelen veel groter zou zijn. Ik zie in de specsheet wel dat de luchtstroom van de 3,5kw iets hoger ligt (heating min 6,6 vs 7,4 dus circa 12%). Maar of dat nu echt significant is kan ik niet inschatten?

We zitten nog wel wat te worstelen met de locatie van de binnenunit. Zelf zaten we aan optie 1 te denken, omdat de ruimte onder het raam. Hij zit ons dan niet in de weg en de leiding naar de buitenunit kan direct door de buitenmuur gaan evenals het afvoeren van het condenswater. Hier is het ook het minst zichtbaar.
De installateur die hier langs kwam gaf aan dat hij dit zelf niet zo'n geschikte locatie vind omdat je dan in de luchtstroom zit te werken achter het bureau. Is dit echt zo'n issue? Normaal gesproken verwacht ik dat de unit rustig staat te "pruttelen". Hij opperde optie 2 of 3 om die reden. Alleen heb ik bij die opties weer het geval dat de warmte snel zal blijven hangen en minder goed door de ruimte gaat.

De buitenunit kan helaas niet aan het huis bevestigd worden dus komt op een houtconstructie dak te staan. Aangegeven bij de installateur dat hij daarom rekening moet houden met trilling demping.

Graag hoor ik jullie gedachtes hierbij.

P.s.: installateur heeft onderstaande aangeboden. Zijn hier nog op/aanmerkingen op?
- Vloerunit SRF35ZS-W 3,5 kW
- Buitenunit SRC35ZS-W2 3,5 kW 220/240V-1
- RAC wifi interface WF-RAC t.b.v. SRKxxZS
- Big Foot Fix-it Foot 1,0mtr
- Big Foot High Bloc verhoging 1 mt
- Soleco trillingsdemperset Geel 50-80kg M8 (2x Geel + 2x Blauw)

Plattegrond zolder
[Afbeelding]

Foto situatie plaatsing
[Afbeelding]
Waarom neem je de Soleco trillingsdemperset Geel 50-80kg en niet Groen 30-50kg?
De SRC35ZS-W2 weegt immers 34,5kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Rsport40 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:03:
[...]

Waarom neem je de Soleco trillingsdemperset Geel 50-80kg en niet Groen 30-50kg?
De SRC35ZS-W2 weegt immers 34,5kg
Goede vraag, zou ik aan de installateur moeten vragen.. het heeft geen voordeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-10 19:28
mister_muller schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:34:
[...]

Goede vraag, zou ik aan de installateur moeten vragen.. het heeft geen voordeel?
ben benieuwd naar zijn antwoord.

Lijkt me eerder een nadeel aangezien je buiten de gewichtsklasse valt.

https://www.wasco.nl/nieu...r-alle-merken-buitenunits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Houd er rekening mee dat de binnenunit groot uitvalt. Echt een bakbeest.

Ik heb de unit naast me staan op de kopse kant van het bureau en de luchtstroom is wel flink aanwezig. Niet alleen warm maar ook onverwarmd als de temperatuur is bereikt.

Ik moet de MHI-AC-CTRL nog inbouwen en externe temperatuursensor nog plaatsen voor een gelijkmatiger gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Ja, ik zou eens van een kartonnen doos op maat van de binnenunit een demo maken.

Ben ook airco’s aan het monteren in huis (wandmodel) en op één plek waar ik een unit in gedachten had gaat het helemaal niet passen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

pistole

Frutter

Ik heb het vloermodel ook op zolder en het is inderdaad een flinke unit. Maar werkt ook voorbeeldig!
Let erbij op dat je voldoende ruimte aan de rechterkant overhoudt voor als je later nog een remote module wilt inbouwen; je hebt de ruimte nodig om bij de elektronica te kunnen komen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35
Hier hangt sinds ruim een maand een MHI vloermodel 2,5 kW.
Ik vind de afmetingen wel meevallen nu die eenmaal hangt. De foto's deden erger vermoeden, vooral in vergelijking met de wandmodellen.

Bij de installatie was het wel een gedoe om de MHI-AC-CTRL WiFi module en de app aan de praat te krijgen. De installateur had geen tijd meer dus heb ik het uiteindelijk zelf opgelost.
Bij mij is het een los kastje met een draad gekoppeld aan de airco.
Die module kan je het beste niet laten inbouwen, want bij het vloermodel kan je niet met de afstandbediening de module resetten, mocht dat nodig zijn bij netwerkproblemen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Rukapul schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:10:
Houd er rekening mee dat de binnenunit groot uitvalt. Echt een bakbeest.

Ik heb de unit naast me staan op de kopse kant van het bureau en de luchtstroom is wel flink aanwezig. Niet alleen warm maar ook onverwarmd als de temperatuur is bereikt.

Ik moet de MHI-AC-CTRL nog inbouwen en externe temperatuursensor nog plaatsen voor een gelijkmatiger gedrag.
Ben me er van bewust. Komt bij dat een wandmodel gewoon niet goed en mooi te realiseren is. Vind een vloermodel ook fijn vanwege de berichten over een vergelijkbaar effect als vloerverwarming.

Valt het jezelf tegen of heb je het idee dat het er buitenproportioneel uitziet gegeven de foto/plattegrond?

De luchtstroom is ook niet kleiner te krijgen? Is het ook echt storend/tocht ervaring? Zou je locatie 1 afraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
ThinkPad schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:13:
Ja, ik zou eens van een kartonnen doos op maat van de binnenunit een demo maken.

Ben ook airco’s aan het monteren in huis (wandmodel) en op één plek waar ik een unit in gedachten had gaat het helemaal niet passen :p
Passen zou moeten lukken. De rolmaat er bij gehad. Je hebt je twijfels bij locatie 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
pistole schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:19:
Ik heb het vloermodel ook op zolder en het is inderdaad een flinke unit. Maar werkt ook voorbeeldig!
Let erbij op dat je voldoende ruimte aan de rechterkant overhoudt voor als je later nog een remote module wilt inbouwen; je hebt de ruimte nodig om bij de elektronica te kunnen komen.
Goeie tip bedankt, dat zou pleiten voor locatie 1 of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
JukeboxBill schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:17:
Hier hangt sinds ruim een maand een MHI vloermodel 2,5 kW.
Ik vind de afmetingen wel meevallen nu die eenmaal hangt. De foto's deden erger vermoeden, vooral in vergelijking met de wandmodellen.

Bij de installatie was het wel een gedoe om de MHI-AC-CTRL WiFi module en de app aan de praat te krijgen. De installateur had geen tijd meer dus heb ik het uiteindelijk zelf opgelost.
Bij mij is het een los kastje met een draad gekoppeld aan de airco.
Die module kan je het beste niet laten inbouwen, want bij het vloermodel kan je niet met de afstandbediening de module resetten, mocht dat nodig zijn bij netwerkproblemen.
Hm ok, wel aan te raden om die te laten aansluiten door de installateur of is het prima zelf te doen?

Hoe ziet het er dan uit als die niet is ingebouwd? Met een loslopend kind moet ik ook daar aan beginnen te denken 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
mister_muller schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

Ben me er van bewust. Komt bij dat een wandmodel gewoon niet goed en mooi te realiseren is. Vind een vloermodel ook fijn vanwege de berichten over een vergelijkbaar effect als vloerverwarming.

Valt het jezelf tegen of heb je het idee dat het er buitenproportioneel uitziet gegeven de foto/plattegrond?

De luchtstroom is ook niet kleiner te krijgen? Is het ook echt storend/tocht ervaring? Zou je locatie 1 afraden?
Mrs. Rukapul vond de unit wat groot ;)

Echt storend is het niet maar in mijn geval merkte ik een luchtstroom langs de ogen, en was de lucht warm of juist niet warm. Daar tweak ik nog wel wat aan en komt het vast goed.

In jouw geval is de afstand groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:35
mister_muller schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

Hm ok, wel aan te raden om die te laten aansluiten door de installateur of is het prima zelf te doen?

Hoe ziet het er dan uit als die niet is ingebouwd? Met een loslopend kind moet ik ook daar aan beginnen te denken 😉
Bij mij heeft de installateur de wifi module wel aangesloten en in de airco behuizing gestopt. Toen de wifi bleef weigeren heb ik de kast opengemaakt en de module er uitgehaald.
Je kan hem zelf wel aansluiten want het is met een connector op de printplaat. Maar als de aircokast toch open is, kan de installateur dat net zo goed doen.

Er zit een houder bij waarmee je de module aan de wand kan hangen. De draad zal je dan in een kabelgootje kunnen doen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

pistole

Frutter

Mocht je niet de hoofdprijs willen betalen en handig bent met HA en MQTT: v&a aangeboden: Mitsubishi Heavy Industries Airco Zelfbouw WiFi controller (M...

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1