DHL Express inklaringskosten via whatsapp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:37
Ik hen een pakketje uit japan besteld en nu moet ik inklaringskosten betalen. Op zich vrij normaal natuurlijk echter ben ik gewend dat de website waar ik bestel mij een email stuurt (of ik krijg van de PostNL een verzoek via email).

Nu ontvang ik ineens een whatsapp bericht van DHL Express om inklaringskosten te betalen. Ik heb op de website van DHL gekeken maar kon niks vinden over dat dit gebruikelijke gang van zaken is. Alleen een pagina waar je frauduleuze sms/text berichten kunt melden.

Heeft iemand hier ervaring mee? In het whatsapp bericht staat gewoon de correcte naam van de webshop waar ik gekocht heb. Het lijkt allemaal legit maar ik weet niet hoe ver phishing mails en berichten tegenwoordig gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 22:30
Dit klinkt als een scam. Simpele search op Google vind je dat het zendnummer erbij moet staan. Ze gebruiken alleen SMS en mail in geval van inklaring.

[ Voor 8% gewijzigd door corporalnl op 17-10-2024 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanT
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-01 19:02
ik heb altijd via de mail wat ontvangen niet via SMS.
Je kan altijd checken op je track n trace en/of via klantenservice (zijn niet de slimste daar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:48
Ik weet niet of DHL ook over inklaringskosten via WhatsApp bericht, maar ik heb bij meerdere DHL pakjes uit o.a. Japan naar België dit jaar reeds berichten via WA ontvangen. Was de eerste keer ook een verrassing.
Hier stond altijd de winkel en het pakketnummer bij.

[ Voor 13% gewijzigd door JackAvery op 17-10-2024 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
DHL gebruikt idd whatsapp.
Maar als je twijfelt dan bel je gewoon dhl en vraag je het even na.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:11

basvn

Breezand - NHN

komt het T&T nummer in je whatsapp bericht ook overeen met het werkelijke nummer?

en is er een manier om via de site van DHL naar de betaalpagina te gaan? in plaats van het linkje te volgen in je bericht

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:33

Barrycade

Through the...

In WA kan je toch ook zien of het een bedrijfsaccount is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:41:
In WA kan je toch ook zien of het een bedrijfsaccount is?
Dat zegt niet zoveel, ik kan ook een bedrijfsaccount aanmaken.

Ik zou het ook heel raar vinden, maar verder geldt denk ik hetzelfde als e-mails:
- check of de link klopt, niet naar een andere website gaat. Let ook op creatief aangemaakte domeinnamen, bijv. tracktracedhl-express.nl (net bedacht).
- eventueel letten op afzender (telefoonnummer), maar ook niet teveel waarde aan hechten

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 17-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:28
DHL Express gebruikt inderdaad whatsapp, gisteren ook nog ontvangen via +49 nummer. Inklaringskosten krijg ik normaal gesproken wel via de mail achteraf.

[ Voor 29% gewijzigd door Expendable op 17-10-2024 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
even een zijdelingse vraag: Wat als je geen whatsapp gebruikt? stuurt DHL dan wel een SMS/mail? Krijgen ze dan een foutmelding dat dat bericht niet verzonden kan worden?

[ Voor 28% gewijzigd door nachtnet op 17-10-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:57

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zie nog een belangrijker iets: er staat nog wel een WA op mijn mobiel nummer, maar al meer dan een jaar niet meer gebruikt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Annihilism
Even een update, Ik heb op advies van jullie de klantenservice gebeld (via de regulier website) en die hebben mij bevestigd dat de whatsapp en de link in het whatsapp bericht naar een legitieme website gaan. Dus de Whatsapp is inderdaad correct. Het bedrag is extra bevestigd en het track en trace nummer ook.

In ieder geval bedankt voor de reacties iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Vreemd dat het via whatsapp gaat ben dat ook niet gewend. Ik had een jaargeleden een smsje van 'UPS' toen ik ook wat uit Azie had besteld. ook de helpdesk gevraagd en pakketnummer gegeven van de sms. Klopte niets van en bleek een scam. Fedex stuurt mij altijd netjes ouderwets nog een brief met factuur.
Fijn dat het in ieder geval allemaal nu goed is en je niet ergens bent opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Hoe komen ze eigenlijk aan je nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:06
Krulliebol schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:47:
Hoe komen ze eigenlijk aan je nummer?
Van de webshop. Als je internationaal iets verzend moet je de telefoonnummer van ontvanger invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annihilism
toekie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:53:
Vreemd dat het via whatsapp gaat ben dat ook niet gewend. Ik had een jaargeleden een smsje van 'UPS' toen ik ook wat uit Azie had besteld. ook de helpdesk gevraagd en pakketnummer gegeven van de sms. Klopte niets van en bleek een scam. Fedex stuurt mij altijd netjes ouderwets nog een brief met factuur.
Fijn dat het in ieder geval allemaal nu goed is en je niet ergens bent opgelicht.
Nee daarom trok ik het ook gelijk in twijfel, ik ben niet gewend dat ik een whatsapp krijg. Ze gaan er hiermee ook van uit dat iedereen in europa Whatsapp gebruikt, dus het is ergens wel vreemd dat ze dit doen.

Maar gelukkig was het allemaal legit en ik heb het pakketje ook vlak daarna ontvangen :).
Pagina: 1