G-Sync ontbreekt op Laptop ondanks vermelding bij aankoop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topkek
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-11-2024
Hallo Tweakers,

Ik heb recent een gaming laptop gekocht. Het gaat om de MSI Raider GE78 14VIG-639NL. In de productspecificaties van de verkoper werd aangegeven dat de laptop G-Sync ondersteunt. Echter, na de aankoop heb ik overal gezocht naar de instelling voor G-Sync, zowel in het NVIDIA Control Panel als in de BIOS, maar ik kan het nergens vinden. Ook heb ik gekeken op de officiële MSI pagina voor mijn specifieke model, daar heb ik ook niet kunnen vinden dat mijn model G-Sync heeft.

Ik heb het volgende al geprobeerd:

• NVIDIA Control Panel gecheckt, maar de optie voor G-Sync ontbreekt.

• De discrete GPU ingeschakeld via de BIOS (MSHybrid mode uitgeschakeld).

• Alle drivers van GeForce Experience zijn up-to-date, en de rest van al mijn drivers die ik up-to-date houd via een applicatie van MSI en Intel zelf zijn dat ook.

• Mijn BIOS is ook volledig up-to-date.

Gezien het feit dat de advertentie duidelijk vermeldde dat de laptop G-Sync zou ondersteunen, vraag ik me nu af of er sprake kan zijn van een fout in de advertentie, of dat ik wellicht nog iets over het hoofd zie. Heeft iemand een vergelijkbare ervaring of weet iemand wat ik nog kan doen om dit op te lossen?

PS: Ik heb de laptop van een betrouwbare winkel gekocht.

Alvast bedankt voor de hulp!

Liefhebber van technologie.

Beste antwoord (via Topkek op 18-10-2024 22:38)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik vond het een raar verhaal, omdat iedere Nvidia van de laatste tig jaar G-Sync ondersteunt.

Volgens mij zit het zo:

De laptop maakt voor het interne scherm gebruik van MUX, de dgpu stuurt het beeld naar de buffer van de igpu en die stuurt het naar het scherm. Hierdoor kan de dgpu gebruikt worden voor desktopwerk en de dgpu voor games, zonder dat daarbij een switch gebruikt hoeft te worden. Je wilt de igpu gebruiken voor desktopwerk omdat de accu dan veel langer meegaat dan op de dgpu. Maar een MUX-switch kost geld en veel fabrikanten vinden de voordelen te weinig om er eentje in te zetten.

Zie: https://www.gamesradar.com/msi-raider-ge78-review/

Ik kwam ook tegen dat 1 van de aansluitingen direct op de dgpu zit en je daarmee dus wel G-Sync kunt gebruiken.
The MSI Raider GE78 sports three USB-C ports, though each one seems to carry its own caveat. The main USB-C on the rear of the device can connect via DisplayPort with a direct line to the Nvidia GPU, and another on the left-hand side packs Thunderbolt 4 with DisplayPort to the integrated graphics chip.
Ik denk dus dat G-Sync er wel op zit, maar alleen als je een monitor aansluit op de USB-C-aansluiting die direct aan de dgpu zit.

Verder is het de vraag in hoeverre dit een probleem oplevert. Voor hetzelfde geld stuurt de dgpu de beelden naar de buffer van de igpu en stuurt deze gewoon een adaptive sync-signaal naar de monitor.

Ik kwam ook tegen dat een modern intern laptopscherm geen G-Sync nodig heeft. Maar dat zou kunnen komen omdat een scherm waarschijnlijk gewoon door de adaptive sync van de igpu wordt aangestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 17-10-2024 13:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squaredy
  • Laatst online: 17-10-2024
Hmm, vreemd! Ik heb ook even op de MSI site gekeken voor dit product, en ik zag ook nergens staan dat deze G-Sync heeft. Als het echt zo is dat je dit product hebt gekocht en ervan uitging dat het G-Sync had, omdat het bij de productomschrijving stond, en je ook daar voor betaald hebt, dan mag je er natuurlijk vanuit gaan dat je dat ook krijgt. Als je het dan niet erbij krijgt dan is dat mooi een vorm van vals adverteren neem ik aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
heb je linkje van de laptop waar die verkocht wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
Squaredy schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 01:38:
Hmm, vreemd! Ik heb ook even op de MSI site gekeken voor dit product, en ik zag ook nergens staan dat deze G-Sync heeft. Als het echt zo is dat je dit product hebt gekocht en ervan uitging dat het G-Sync had, omdat het bij de productomschrijving stond, en je ook daar voor betaald hebt, dan mag je er natuurlijk vanuit gaan dat je dat ook krijgt. Als je het dan niet erbij krijgt dan is dat mooi een vorm van vals adverteren neem ik aan!
Nou ja, ik hoop echt dat ik gewoon iets over het hoofd zie, en ik dit probleem gewoon kan oplossen. Bij het kopen van deze laptop heb ik ook echt zitten nadenken over de G-Sync, en vond ik het heel mooi dat ik dat erbij kreeg. Dat is eigenlijk ook een van de dingen die mij heeft doen overhalen om toch dit product aan te schaffen in plaats van een andere laptop die geen G-Sync had. 😬 En voor de prijs die ik betaald heb voor dit product mag ik ook wel verwachten dat ik dan ook alles krijg wat er in de productspecificaties staat. 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

99ruud99 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 01:43:
Dit. Want als ik "MSI Raider g-sync" in Google stop, dan komt daaruit dat MSI raider laptops dat niet hebben, dat is een veel gehoorde klacht.
Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 01:43:
Nou ja, ik hoop echt dat ik gewoon iets over het hoofd zie, en ik dit probleem gewoon kan oplossen. Bij het kopen van deze laptop heb ik ook echt zitten nadenken over de G-Sync, en vond ik het heel mooi dat ik dat erbij kreeg. Dat is eigenlijk ook een van de dingen die mij heeft doen overhalen om toch dit product te aan te schaffen in plaats van een andere laptop die geen G-Sync had. 😬 En voor de prijs die ik betaald heb voor dit product mag ik ook wel verwachten dat ik dan ook alles krijg wat er in de productspecificaties staat. 😬
Wat er niet is kun je niet magisch toevoegen. Heb je echt geen verder vooronderzoek gedaan dan alleen de beschrijving van de verkoper?

[ Voor 56% gewijzigd door gambieter op 17-10-2024 01:47 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
Ja hoor, je kunt het proberen maar er staat bij mij wel bij dat het product nooit meer leverbaar is. Ik kan hem zelf nog wel zien gelukkig als ik via de bestellingen naar het product ga. En heb dan ook een screenshot gemaakt voor de zekerheid. Hierbij het linkje en de screenshot.

https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rr3hgAZ2PcjXaM2xz89tHw07FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hx9hIKWsduYhEgqKJB0ZeQV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Topkek op 18-10-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek

[ Voor 50% gewijzigd door Topkek op 17-10-2024 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
gambieter schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 01:45:
[...]

Dit. Want als ik "MSI Raider g-sync" in Google stop, dan komt daaruit dat MSI raider laptops dat niet hebben, dat is een veel gehoorde klacht.

[...]

Wat er niet is kun je niet magisch toevoegen. Heb je echt geen verder vooronderzoek gedaan dan alleen de beschrijving van de verkoper?
Ik heb vertrouwd op wat de verkoper heeft neergezet in de productspecifcaties inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 01:50:
Ik heb vertrouwd op wat de verkoper heeft neergezet in de productspecifcaties inderdaad. :)
Bij zo'n dure aankoop is het verstandig om veel meer vooronderzoek te doen. Kun je de laptop nog terugsturen onder WKOA?

Anders contact opnemen met Coolblue en kijk wat er mogelijk is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
gambieter schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 01:54:
[...]

Bij zo'n dure aankoop is het verstandig om veel meer vooronderzoek te doen. Kun je de laptop nog terugsturen onder WKOA?

Anders contact opnemen met Coolblue en kijk wat er mogelijk is.
Ik had inderdaad meer vooronderzoek moeten doen ja, ik dacht echt dat wat er op de site stond gewoon 100% klopte, en ik vind het wel gewoon een fijne en goede laptop, maar ik heb hem eigenlijk nog niet helemaal goed kunnen uittesten door veel verschillende games te spelen. Dit kan ik op dit moment gewoon nog niet doen eigenlijk. Alleen wat ik er nu van gezien heb tot nu toe vind ik wel goed. Bij Coolblue zeiden ze dat ik hem binnen 1 maand mag terugbrengen, en het is nog niet 1 maand geleden dat ik hem heb gekocht. Ook weet ik niet of dit wel onder WKOA valt, want ik heb hem namelijk alleen online laten klaarzetten en dan kon ik hem in de winkel ophalen. Ik heb vooraf niets betaalt. Ik heb Coolblue vandaag gebeld en heb gezegd dat ik niet weet waar die G-Sync instelling zit, en hoe ik hem aanzet.
En wat ik al geprobeerd heb.

Mevrouw aan de lijn zei dat ze mij een video zou sturen naar mijn e-mail adres waarin wordt uitgelegd hoe het moest. Ik heb de rest van de dag afgewacht, maar dit is nooit gebeurd. En dit gaat waarschijnlijk ook nooit gebeuren als ik het zo lees. Wat kan ik nu het beste doen? Ik weet dat ik natuurlijk Coolblue weer moet contacteren, maar ik denk niet dat zij iets voor mij kunnen doen wat mij zal helpen. Ik denk dat de enige optie zal zijn dat ik de laptop terugbreng en mijn geld terugkrijg of dat ik hem mag omruilen voor een laptop met dezelfde prijs. En dat zullen waarschijnlijk laptops die nog slechter zullen zijn als die ik nu heb. Misschien moet ik mijn verlies nemen en dit accepteren? Wat denk jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 01:47:
Ja hoor, je kunt het proberen maar er staat bij mij wel bij dat het product nooit meer leverbaar is. Ik kan hem zelf nog wel zien gelukkig als ik via de bestellingen naar het product ga.
Ik zie 'm ook nog en er staat ook nog steeds G-Sync bij "Type adaptive sync". In dit soort gevallen maak ik altijd even een snapshot met de 'Wayback machine', of, omdat ze op dit moment even wat problemen hebben, met archive.is. Een screenshot kun je nog photoshoppen, een snapshot op een site van een derde is moeilijker aan te passen / vervalsen :P Hier heb je dan ook een snapshot die ik zojuist voor je gemaakt heb.

Neemt niet weg dat even verder kijken dan deze pagina wel verstandig was geweest. Foutjes worden gemaakt,. Ik zou 't altijd even hebben gechecked bij MSI zelf, zéker als 't een dealbreaker was. Helaas blijkt uit die pagina ook niet welke adaptive sync (if any) aanwezig is en ook uit de user manual is dat niet te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 17-10-2024 02:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
RobIII schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 02:08:
[...]

Ik zie 'm ook nog en er staat ook nog steeds G-Sync bij "Type adaptive sync". In dit soort gevallen maak ik altijd even een snapshot met de 'Wayback machine', of, omdat ze op dit moment even wat problemen hebben, met archive.is. Een screenshot kun je nog photoshoppen, een snapshot op een site van een derde is moeilijker aan te passen / vervalsen :P Hier heb je dan ook een snapshot die ik zojuist voor je gemaakt heb.

Neemt niet weg dat even verder kijken dan deze pagina wel verstandig was geweest. Foutjes worden gemaakt,. Ik zou 't altijd even hebben gechecked bij MSI zelf, zéker als 't een dealbreaker was.
Ah! Ik dacht er inderdaad ook aan dat ze mij misschien niet meer zullen geloven als ik aankom met een screenshot, omdat je die kan bewerken. Ik wist niet dat dit kon :D Erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 02:07:
[...]
Bij Coolblue zeiden ze dat ik hem binnen 1 maand mag terugbrengen, en het is nog niet 1 maand geleden dat ik hem heb gekocht.
Nou dan. Problem solved.
En wat ik al geprobeerd heb. Mevrouw aan de lijn zei dat ze mij een video zou sturen naar mijn e-mail adres waarin wordt uitgelegd hoe het moest. Ik heb de rest van de dag afgewacht, maar dit is nooit gebeurd.
Ook niet in je spam map?
Ik denk dat de enige optie zal zijn dat ik de laptop terugbreng en mijn geld terugkrijg
Nothing lost, nothing gained, toch? Kun je mooi verder kijken voor een alternatief. Of jezelf afvragen of je G-sync belangrijk genoeg vindt om deze 'heisa' te gaan doormaken.

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 17-10-2024 02:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
RobIII schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 02:12:
[...]

Nou dan. Problem solved.

[...]

Ook niet in je spam map?

[...]

Nothing lost, nothing gained, toch? Kun je mooi verder kijken voor een alternatief. Of jezelf afvragen of je G-sync belangrijk genoeg vindt om deze 'heisa' te gaan doormaken.
Ja, op dit moment vraag ik mezelf dus af, "moet ik de laptop terugbrengen alleen omdat hij geen G-Sync heeft?" Want ik weet nog niet helemaal zeker of het wel een deal-breaker is. Maar ik vond het wel heel aantrekkelijk dat hij G-Sync had. :) Dus spookt het wel door mijn hoofd sinds ik erachter ben gekomen dat het eigenlijk toch niet zo is. Ook heb ik al een upgrade van het RAM-geheugen gedaan. Zou ik dan nog steeds mijn laptop mogen terugbrengen? En het filmpje zit ook niet in mijn spam map nee, helaas hahah. Ik hoop toch wel dat als ik ze morgen ga bellen, dat ze mij kunnen tonen dat ik toch wel G-Sync heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gewoon morgen even met ze bellen, kijken of je er met ze uit komt. Misschien bieden ze je wel een tegoedbon aan van X-euro en vind je dat een mooie compensatie. En anders heb je altijd het "terugbrengen binnen een maand en geld terug" bod nog. Wat ik tot nu toe lees zijn ze iig heel meewerkend dus ik zou nog vooral even niet gaan panieken of dubben.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 17-10-2024 02:23 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
RobIII schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 02:22:
Gewoon morgen even met ze bellen, kijken of je er met ze uit komt. Misschien bieden ze je wel een tegoedbon aan van X-euro en vind je dat een mooie compensatie. En anders heb je altijd het "terugbrengen binnen een maand en geld terug" bod nog. Wat ik tot nu toe lees zijn ze iig heel meewerkend dus ik zou nog vooral even niet gaan panieken of dubben.
Ja dat ga ik zeker doen. Hoop dat we er gewoon uit komen, foutje kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik zal laten weten wat de uitkomst is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 02:30:
[...]

Ja dat ga ik zeker doen. Hoop dat we er gewoon uit komen, foutje kan natuurlijk altijd gebeuren. Ik zal laten weten wat de uitkomst is. _/-\o_
Coolblue heeft mij 10 euro tegoed aangeboden op mijn account. Of ik kon mijn laptop nog inruilen als ik binnen 1 maand terugkwam. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Wat ik zou doen is even kijken of er een andere laptop is die voor hetzelfde geld beter aansluit bij je wensen.

Als dit niet het geval is, kan je gerust zijn, je hebt de beste keuze gemaakt, zelfs al is g sync niet aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
99ruud99 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:02:
Wat ik zou doen is even kijken of er een andere laptop is die voor hetzelfde geld beter aansluit bij je wensen.

Als dit niet het geval is, kan je gerust zijn, je hebt de beste keuze gemaakt, zelfs al is g sync niet aanwezig.
Ik vind het inderdaad voor de rest wel een goede deal, en alles sluit aan bij mijn wensen. Ik heb veel gezocht naar laptops van ongeveer dezelfde prijs, en bij Coolblue in ieder geval, was er niks wat ik voor ongeveer deze prijs kon krijgen met deze kwaliteiten. Ik heb ook wat rondgekeken op de rest van het internet, en ook daar heb ik niet echt iets kunnen vinden. Dus ben verder wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:12
Het is ook niet toevallig zo dat het 'G-Sync compatible' betreft in plaats van 'G-Sync'?
At CES 2019, Nvidia announced that they will support variable refresh rate monitors with FreeSync technology under a new standard named G-Sync Compatible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
Dennism schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:40:
Het is ook niet toevallig zo dat het 'G-Sync compatible' betreft in plaats van 'G-Sync'?

[...]
Nope, op de site van Coolblue staat "Type adaptive sync: G-Sync" en op de controlpanel van Nvidia zie ik ook nergens de optie staan. Wel zie ik de optie staan om adaptive sync in te stellen bij V-Sync. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWT5849LdcNxDhAkS5JoaB4sg3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVDKpod1tCNXRN48IMlppxq5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:56
gewoon benieuwd eigenlijk maar heb je eigenlijk ergens last van nu je geen G-sync setting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
Tom Vertommen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:43:
gewoon benieuwd eigenlijk maar heb je eigenlijk ergens last van nu je geen G-sync setting hebt?
Tot nu toe heb ik nog nergens last van gehad wat met G-Sync te maken heeft, maar ik heb de laptop ook nog niet goed kunnen uittesten. Omdat ik nog geen grote nieuwe games erop heb staan. Wel heb ik 2 oude kleinere games uitgetest zonder problemen. Ook met videos bekijken heb ik nergens last van gehad. Weet ook niet of je het echt duidelijk ziet in de graphics dat je G-Sync aan of uit hebt staan als je een game speelt, maar bij deze laptop volgens mij niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:36
Of je er wel of geen last van hebt, doet er niet toe, dergelijke vragen zijn voorbeelden van whataboutism. Als je iets koopt n.a.v. de informatie die jou gegeven is door een verkopende partij, verwacht je dat het hieraan voldoet.

Als je een apparaat koopt n.a.v. de specs gegeven door de verkopende partij, zijn zij verantwoordelijk voor die informatie.
Niet de kopende partij, er wordt niet verwacht dat je een kruisvergelijking doet, informatie moet gewoon kloppen.
Had je het ermee kunnen voorkomen? Ja, dat had irritatie en gedoe gescheeld, maar dat is niet gebeurd en CB moet hier een goede oplossing voor bieden.

Als het op een foutje gegooid kan worden, kan iedere winkel dergelijke zaken doelbewust toepassen en het dan op een foutje gooien. Daar zijn wettelijke regels voor.
De TS heeft juist door dit punt deze laptop gekozen en bewijst hiermee hoe belangrijk het is dat een verkoper de juiste verstrekte informatie geeft.

Als je wil, kun je hem terugsturen en geld terug krijgen, als je het niet erg vindt, laten zitten. Maar je staat in je recht om het op te laten lossen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
Ik vond het een raar verhaal, omdat iedere Nvidia van de laatste tig jaar G-Sync ondersteunt.

Volgens mij zit het zo:

De laptop maakt voor het interne scherm gebruik van MUX, de dgpu stuurt het beeld naar de buffer van de igpu en die stuurt het naar het scherm. Hierdoor kan de dgpu gebruikt worden voor desktopwerk en de dgpu voor games, zonder dat daarbij een switch gebruikt hoeft te worden. Je wilt de igpu gebruiken voor desktopwerk omdat de accu dan veel langer meegaat dan op de dgpu. Maar een MUX-switch kost geld en veel fabrikanten vinden de voordelen te weinig om er eentje in te zetten.

Ik kwam ook tegen dat 1 van de aansluitingen direct op de dgpu zit en je daarmee dus wel G-Sync kunt gebruiken.
The MSI Raider GE78 sports three USB-C ports, though each one seems to carry its own caveat. The main USB-C on the rear of the device can connect via DisplayPort with a direct line to the Nvidia GPU, and another on the left-hand side packs Thunderbolt 4 with DisplayPort to the integrated graphics chip.
Ik denk dus dat G-Sync er wel op zit, maar alleen als je een monitor aansluit op de USB-C-aansluiting die direct aan de dgpu zit.

Verder is het de vraag in hoeverre dit een probleem oplevert. Voor hetzelfde geld stuurt de dgpu de beelden naar de buffer van de igpu en stuurt deze gewoon een adaptive sync-signaal naar de monitor.

Ik kwam ook tegen dat een modern intern laptopscherm geen G-Sync nodig heeft. Maar dat zou kunnen komen omdat een scherm waarschijnlijk gewoon door de adaptive sync van de igpu wordt aangestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 17-10-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:56
Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Tot nu toe heb ik nog nergens last van gehad wat met G-Sync te maken heeft, maar ik heb de laptop ook nog niet goed kunnen uittesten. Omdat ik nog geen grote nieuwe games erop heb staan. Wel heb ik 2 oude kleinere games uitgetest zonder problemen. Ook met videos bekijken heb ik nergens last van gehad. Weet ook niet of je het echt duidelijk ziet in de graphics dat je G-Sync aan of uit hebt staan als je een game speelt, maar bij deze laptop volgens mij niet echt.
Tja. Fijn te horen dat je er tot nu toe geen last van hebt gehad. Je kan altijd gewoon de laptop terug sturen en je geld terug vragen. Dan kan je gewoon een nieuwe keus maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tom Vertommen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:43:
Of het nu goed werkt zegt niets over de toekomstige plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Hieruit haal ik een beetje dat je eigenlijk niet zo goed snapt wat g-sync doet. Het doet namelijk niets met de graphics an zich. Als je naar een personage kijkt in een game ziet deze EXACT hetzelfde eruit met g-sync aan of uit.

Wat g-sync doet is het aantal keer per seconde dat je beeldscherm ververst gelijkt trekken met de output van het aantal frames dat je grafische kaart naar het beeldscherm stuurt. Wat resulteert in een 'vloeiender' beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
garriej schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Hieruit haal ik een beetje dat je eigenlijk niet zo goed snapt wat g-sync doet. Het doet namelijk niets met de graphics an zich. Als je naar een personage kijkt in een game ziet deze EXACT hetzelfde eruit met g-sync aan of uit.

Wat g-sync doet is het aantal keer per seconde dat je beeldscherm ververst gelijkt trekken met de output van het aantal frames dat je grafische kaart naar het beeldscherm stuurt. Wat resulteert in een 'vloeiender' beeld.
Ik weet niet alles over G-Sync, maar dat hoeft ook niet, want ik weet wel dat G-Sync een technologie van Nvidia is die bedoeld is om de visuele ervaring tijdens het gamen te verbeteren door “scheuren” en stotteren te verminderen. Door de verversingssnelheid van de monitor te synchroniseren met de frames van de GPU. Voor meer soepelere beelden, wat zorgt voor een betere visuele ervaring. Ik gebruikte hier inderdaad de term “betere graphics” voor uit gemak, zonder te weten of die wel daar voor bedoeld is. :)

Op het MSI forum zegt iemand dat de laptop wel G-Sync heeft, maar dan moet je een externe monitor aansluiten die ook G-Sync ondersteunt. Dan zal ik volgens hem wel de optie op het Nvidia paneel zien om hem aan of uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topkek
Tom Vertommen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Tja. Fijn te horen dat je er tot nu toe geen last van hebt gehad. Je kan altijd gewoon de laptop terug sturen en je geld terug vragen. Dan kan je gewoon een nieuwe keus maken.
Ja, dat is nu nog wel fijn. Ik weet niet hoe het straks gaat met andere games. De reden dat ik nu nog niet kan testen met nieuwe zware games, is omdat ik op dit moment geen andere games geïnstalleerd heb, aangezien ik al een lange tijd geen PC-gamer meer ben en de oude games niet meer heb. Ik ben net weer terug in de PC-gamingwereld en was lange tijd alleen een console-gamer. :) Omdat ik pas geleden de laptop heb aangeschaft, kan ik nog niet meteen allerlei games erbij kopen.

Dus het zal nog even duren voordat ik hem echt goed kan testen en kan zien of G-Sync wel of geen groot probleem is. Ik heb besloten om de laptop toch niet terug te sturen, omdat ik voor het geld een goede deal heb gemaakt bij Coolblue. Ik denk niet dat ik snel iets anders zal vinden dat zo goed bij mijn voorkeuren past voor die prijs. Of er moet ergens ter wereld een veel betere deal zijn die ik over het hoofd heb gezien, maar dat brengt vaak ook risico's met zich mee, zoals bij online bestellen. Dan krijg je misschien problemen met de levering. Natuurlijk lossen goede bedrijven problemen op, maar daar moet je dan ook weer vaak een tijd op wachten. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik blij moet zijn dat alles goed is verlopen, afgezien van een foutje in de productbeschrijving, en dat ik waar voor mijn geld heb gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:29:
[...]

Op het MSI forum zegt iemand dat de laptop wel G-Sync heeft, maar dan moet je een externe monitor aansluiten die ook G-Sync ondersteunt. Dan zal ik volgens hem wel de optie op het Nvidia paneel zien om hem aan of uit te zetten.
Dat komt omdat alle nVidia kaarten (vanaf de 10 serie dacht ik) G-sync aanbieden. Alleen moet de monitor het hardwarematig ondersteunen.
Dat iemand op het MSI forum zegt dat het op een externe monitor wel werkt betekent niets anders dan dat de laptop een scherm erin heeft die het niet heeft.

Als jij graag G-sync wil dan zou ik de laptop retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
White Feather schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:35:

Volgens mij zit het zo:

[...]

Bedankt voor je uitleg, Iemand in het MSI forum zei inderdaad ook dat G-Sync alleen werkt bij gebruik van een externe monitor. Dus ik heb het even onderzocht wat je zei, en als ik het dus goed begrijp; De interne GPU werkt met het scherm van de laptop om adaptive sync te gebruiken? "Adaptive Sync: Moderne laptopschermen kunnen Adaptive Sync gebruiken, wat een technologie is die lijkt op G-Sync, maar dan via de iGPU. Hierdoor kan het interne scherm zonder expliciete G-Sync-ondersteuning toch een vorm van synchronisatie aanbieden voor een soepele gameplay." En dit zou dan ongeveer hetzelfde zijn als G-Sync? Of is dit totaal iets anders? En als het wel (ongeveer) hetzelfde is, heb ik daar dan wel iets aan? Want de iGPU gebruik je toch alleen voor hele lichte taken etc. En nooit voor zware games? Over dat ik G-Sync zou kunnen gebruiken met een externe monitor, daar heb ik eigenlijk niet veel aan, ik kocht namelijk een laptop voor zijn mobiliteit etc. :D Maar toch goed om te weten, mocht ik een keer toch G-Sync willen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topkek
bierschuit schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Dat komt omdat alle nVidia kaarten (vanaf de 10 serie dacht ik) G-sync aanbieden. Alleen moet de monitor het hardwarematig ondersteunen.
Dat iemand op het MSI forum zegt dat het op een externe monitor wel werkt betekent niets anders dan dat de laptop een scherm erin heeft die het niet heeft.

Als jij graag G-sync wil dan zou ik de laptop retourneren.
Ik heb al besloten dat ik de laptop niet meer terugbreng en dat ik, ook zonder G-Sync, toch wel tevreden ben met de prestaties. Ik vind het nog steeds een goede deal. Ik wil alleen graag weten of het echt een groot verschil maakt om zonder G-Sync op deze laptop te werken, nu ik toch dit topic heb aangemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzU7LPmMFazzhDCz_ocKB6E8v38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7xwixOiEtwbvRcZQhS9H1W0.png?f=fotoalbum_large
Ik zag dit over "adaptive sync" in het Intel besturingscentrum. Ik weet niet echt wat het allemaal precies inhoudt. Iemand die die dit een beetje kan uitleggen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Topkek
Ik zie dat je met deze laptop ook effectief G-Sync hebt als je MS-Hybrid aan hebt staan. De iGPU zorgt daar voor met CASO. Het prestatieverlies is maar onder de 1% in de meeste gevallen dus ik hoef me er eigenlijk geen zorgen over te maken.. :D "Jarrodstech" Heeft er een goed filmpje over op Youtube met een uitleg van hoe de Adaptive Sync werkt op de nieuwe MSI laptops.

[ Voor 8% gewijzigd door Topkek op 18-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Topkek schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

Bedankt voor je uitleg, Iemand in het MSI forum zei inderdaad ook dat G-Sync alleen werkt bij gebruik van een externe monitor. Dus ik heb het even onderzocht wat je zei, en als ik het dus goed begrijp; De interne GPU werkt met het scherm van de laptop om adaptive sync te gebruiken? "Adaptive Sync: Moderne laptopschermen kunnen Adaptive Sync gebruiken, wat een technologie is die lijkt op G-Sync, maar dan via de iGPU. Hierdoor kan het interne scherm zonder expliciete G-Sync-ondersteuning toch een vorm van synchronisatie aanbieden voor een soepele gameplay." En dit zou dan ongeveer hetzelfde zijn als G-Sync? Of is dit totaal iets anders? En als het wel (ongeveer) hetzelfde is, heb ik daar dan wel iets aan? Want de iGPU gebruik je toch alleen voor hele lichte taken etc. En nooit voor zware games? Over dat ik G-Sync zou kunnen gebruiken met een externe monitor, daar heb ik eigenlijk niet veel aan, ik kocht namelijk een laptop voor zijn mobiliteit etc. :D Maar toch goed om te weten, mocht ik een keer toch G-Sync willen gebruiken.
Bij deze laptop stuurt de dgpu zijn beelden naar de buffer van de igpu. Die is dus degene die de beelden op het interne scherm toont en de igpu ondersteunt geen G-sync, dat is Nvidia only.

Het is echter de vraag hoe het interne scherm wordt aangestuurd:
1) zonder Freesync, waarbij het scherm niet synchroniseert
2) zonder Freesync, maar met een andere vorm van VRR (Variable Refresh Rate). In laptops werd dit al eerder gebruikt omdat je hiermee het scherm minder hoeft te refreshen, wat minder verbruik oplevert.
3) met Freesync, waarbij het scherm wel synchroniseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
White Feather schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:27:
[...]

Bij deze laptop stuurt de dgpu zijn beelden naar de buffer van de igpu. Die is dus degene die de beelden op het interne scherm toont en de igpu ondersteunt geen G-sync, dat is Nvidia only.

Het is echter de vraag hoe het interne scherm wordt aangestuurd:
1) zonder Freesync, waarbij het scherm niet synchroniseert
2) zonder Freesync, maar met een andere vorm van VRR (Variable Refresh Rate). In laptops werd dit al eerder gebruikt omdat je hiermee het scherm minder hoeft te refreshen, wat minder verbruik oplevert.
3) met Freesync, waarbij het scherm wel synchroniseert.
Ah oke. Ik zag een review-video van iemand over deze laptop en die zei dat deze laptop gebruik maakt van CASO en dat dat ook een soort G-Sync is, alleen in ongeveer 1% van de gevallen merk je dat je de G-Sync mist en dat het dan beter zou zijn met G-Sync. Kan dit kloppen? En nog een vraag over je uitleg; ik heb een optie om op MS-Hybrid te werken, dus dat de laptop gebruikmaakt van de dgpu van Nvidia wanneer het nodig is voor de zwaardere taken zoals games etc. En de igpu van Intel gebruikt wanneer het gewoon kan voor de lichtere taken zoals internet browsen etc. En ik kan hem ook gewoon vast zetten op alleen de igpu of alleen op de dgpu. Dus 3 opties. Ik vroeg me af hoe dat dan werkt in combinatie met wel of geen G-Sync. Verklaart dit iets over of de laptop dit wel of niet heeft, of heeft dit er niets mee te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door Topkek op 18-10-2024 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
Topkek schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Ah oke. Ik zag een review-video van iemand over deze laptop en die zei dat deze laptop gebruik maakt van CASO en dat dat ook een soort G-Sync is, alleen in ongeveer 1% van de gevallen merk je dat je de G-Sync mist en dat het dan beter zou zijn met G-Sync. Kan dit kloppen? En nog een vraag over je uitleg; ik heb een optie om op MS-Hybrid te werken, dus dat de laptop gebruikmaakt van de dgpu van Nvidia wanneer het nodig is voor de zwaardere taken zoals games etc. En de igpu van Intel gebruikt wanneer het gewoon kan voor de lichtere taken zoals internet browsen etc. En ik kan hem ook gewoon vast zetten op alleen de igpu of alleen op de dgpu. Dus 3 opties. Ik vroeg me af hoe dat dan werkt in combinatie met wel of geen G-Sync. Verklaart dit iets over of de laptop dit wel of niet heeft, of heeft dit er niets mee te maken?
Nee, de buffer van de igpu wordt altijd gebruikt om het beeld naar het scherm te sturen.

Je hebt daarbij met MS-Hybrid de keuze welke van de 2 GPU’s in welke omstandigheden wordt gebruikt.

Maar G-sync gaat dus niet werken met het scherm zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
White Feather schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Nee, de buffer van de igpu wordt altijd gebruikt om het beeld naar het scherm te sturen.

Je hebt daarbij met MS-Hybrid de keuze welke van de 2 GPU’s in welke omstandigheden wordt gebruikt.

Maar G-sync gaat dus niet werken met het scherm zelf.
Top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
White Feather schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:35:

Volgens mij zit het zo:

[...]

Moet ik hier bij V-Sync dan een van de opties aanzetten zodat de dgpu beelden naar de buffer van de igpu stuurt en deze dan een adaptive sync-signaal stuurt naar de monitor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWT5849LdcNxDhAkS5JoaB4sg3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVDKpod1tCNXRN48IMlppxq5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Yep.

Volgens mij is dan “Use the 3D Application Setting” idd de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkek
White Feather schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:16:
Yep.

Volgens mij is dan “Use the 3D Application Setting” idd de juiste.
Ah nice. Daar stond hij standaard al op, dus hoefde niks te veranderen. Thx.

Pagina: 1