[VVW] Opstartprotocol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 22:51
Beste tweakers,

Op dit moment is er een project gaande in mijn woning, vloerverwarming op de eerste verdieping. De vloerverwarming word op dezelfde manier aangelegd als de begane grond, eerst +-7mm ophogen met egaline, dan frezen en vervolgens weer 2-3mm egaliseren. Beneden werkt alles inmiddels al prima en de afgelopen weken heb ik de woning warm gehouden door de temperatuur van de vloerverwarming op 26 graden in te stellen, met een hysterese van zo'n 3 graden. Dus de uitgaande temperatuur van de warmtepomp mag maximaal 29 graden zijn.

Dat was zeer comfortabel wat betreft temperatuur.

Nou verwacht ik ongeveer eind van deze maand dat de vloerverwarming op de eerste verdieping ook geïnstalleerd is. Juist omdat ik dan meer vloerverwarming heb verwacht ik niet dat de temperatuur warmer ingesteld zou moeten worden.

Nou vroeg ik de partij die de vloerverwarming gaat installeren of ik een opstart protocol uit moet voeren en zij adviseren van wel. Maar zelf zie ik de noodzaak er niet zo van in met zulke temperaturen, zeker niet als het protocol wat uitgevoerd moet worden tot 40 graden gaat.

Jullie misschien andere onderbouwde ervaringen wat betreft het overslaan van een opstartprotocol bij een warmtepomp?

Aanvullende info: De warmtepomp zit direct aangesloten op de vloerverwarming (gesloten circuit, zonder buffervat).

[ Voor 4% gewijzigd door Antonl91 op 16-10-2024 22:32 ]

Beste antwoord (via Antonl91 op 18-10-2024 22:59)

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Antonl91 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:18:
Beste tweakers,

Op dit moment is er een project gaande in mijn woning, vloerverwarming op de eerste verdieping. De vloerverwarming word op dezelfde manier aangelegd als de begane grond, eerst +-7mm ophogen met egaline, dan frezen en vervolgens weer 2-3mm egaliseren. Beneden werkt alles inmiddels al prima en de afgelopen weken heb ik de woning warm gehouden door de temperatuur van de vloerverwarming op 26 graden in te stellen, met een hysterese van zo'n 3 graden. Dus de uitgaande temperatuur van de warmtepomp mag maximaal 29 graden zijn.

Nou verwacht ik ongeveer eind van deze maand dat de vloerverwarming op de eerste verdieping ook geïnstalleerd is. Juist omdat ik dan meer vloerverwarming heb verwacht ik niet dat de temperatuur warmer ingesteld zou moeten worden.

Nou vroeg ik de partij die de vloerverwarming gaat installeren of ik een opstart protocol uit moet voeren en zij adviseren van wel. Maar zelf zie ik de noodzaak er niet zo van in met zulke temperaturen, zeker niet als het protocol wat uitgevoerd moet worden tot 40 graden gaat.

Jullie misschien andere onderbouwde ervaringen wat betreft het overslaan van een opstartprotocol bij een warmtepomp?

Aanvullende info: De warmtepomp zit direct aangesloten op de vloerverwarming (gesloten circuit, zonder buffervat).
Als jij er voor kunt zorgen dat de watertemperatuur boven NOOIT 40 graden wordt dan is 40 graden inderdaad onzin.
Het protocol is nodig voor het temperatuurbereik waarbinnen de temperatuur kan varieren als je het huis verwarmt.
Onze warmtepomp heeft in het menu gewoon een "dry concrete" menu die dat protocol voor je kan uitvoeren. Er wordt dacht ik dan per dag 5 graden gevarieerd binnen de opgegeven waardes.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het opstook protocol gaat met name om iets hoger dan je normale bedrijfs temperatuur te stoken en vervolgens laten afkoelen (soms zelfs koelen) als je dat gedaan hebt en er dan scheuren in je egaline zijn gesprogen dan kan je ze nog fixen (eventueel is onthechting ook nog een optie) en ja soms gebeurd dat ook met een warmtepomp. vooral onder plak pvc zou ik het gewoon doen. Het is de stress test voor de toekomst je ziet in een paar dagen wat je anders zou zien na een paar jaar. Als er scheurvorming komt komt die het vaakst in de afkoel periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 15:07
Wat wordt je vloerafwerking? PVC, dan zie je misschien de scheuren erdoor, tegels, dan knallen ze mogelijks van de vloer af. Zwevend laminaat, daar verwacht je geen problemen.
Verder met ^, tijdens het afkoelen komen eventuele barsten waarna de vloer stabiel is en klaar voor de afwerking.

Als je zeker bent dat je het niet wil, kan het zijn dat je even verantwoordelijkheid moet aftekenen bij de plaatser van de de afwerkvloer (en dat is een goed teken, dan wil die goed werk leveren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
naftebakje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:08:
Wat wordt je vloerafwerking? PVC, dan zie je misschien de scheuren erdoor, tegels, dan knallen ze mogelijks van de vloer af. Zwevend laminaat, daar verwacht je geen problemen.
Verder met ^, tijdens het afkoelen komen eventuele barsten waarna de vloer stabiel is en klaar voor de afwerking.

Als je zeker bent dat je het niet wil, kan het zijn dat je even verantwoordelijkheid moet aftekenen bij de plaatser van de de afwerkvloer (en dat is een goed teken, dan wil die goed werk leveren).
Het gaat om een zwevende klik pvc vloer met een losse ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat kan het kwaad om dat wel te doen? Iedere vloerverwerker dringt hier op aan.
Iedere vloerafwerker dringt hier op aan.

Je wilt juist op dat moment erachter komen dat er wat mis is en het nog herstellen voordat je een afwerking erover heen legt.

Normaliter heeft dit ook te maken met het restvochtpercentage, iets wat op een bepaald niveau moet zijn alvorens de vloer afgewerkt kan worden. Meestal haal je dat niet snel genoeg zonder opstoken.

Wat zijn je dringende redenen om het niet te doen? Het kost je ongeveer 10 dagen tijd met weinig inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:48
[taalpolitie]
dus met meer dan weinig inspanning:)
[/taalpolitie]

verder eens met bovenstaande. Ook qua stookkosten is het echt wel te overzien.

[ Voor 13% gewijzigd door Snowhite0901 op 17-10-2024 14:05 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Snowhite0901 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:04:
[taalpolitie]

[...]

dus met meer dan weinig inspanning:)
[/taalpolitie]

verder eens met bovenstaande. Ook qua stookkosten is het echt wel te overzien.
offtopic:
}:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 15:07
Antonl91 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:21:
[...]Het gaat om een zwevende klik pvc vloer met een losse ondervloer.
Dan zou ik enkel opstoken om wat @BlueKeenan zegt: je wil het vocht er uit voor je gaat afdekken.
Scheuren gaan normaal niet opvallen met een zwevende ondervloer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Antonl91 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:18:
Beste tweakers,

Als jij er voor kunt zorgen dat de watertemperatuur boven NOOIT 40 graden wordt dan is 40 graden inderdaad onzin.
Het protocol is nodig voor het temperatuurbereik waarbinnen de temperatuur kan varieren als je het huis verwarmt.
Onze warmtepomp heeft in het menu gewoon een "dry concrete" menu die dat protocol voor je kan uitvoeren. Er wordt dacht ik dan per dag 5 graden gevarieerd binnen de opgegeven waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
nokiaan958GB schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:54:
[...]

Bedankt! Ik ga het met de partij die de vloerverwarming installeert bespreken want dit lijkt mij een logischere aanpak. Dan ga ik voorstellen om het opstartprotocol tot max 35 graden uit te voeren, dat is ruim boven de waarde waarmee ik voor ogen heb om te gaan stoken.
Pagina: 1