walletje-w schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:09:
4K geeft de digitale resolutie aan en is daarom vaak een goede indicatie hoe scherp een beeld is, maar zeker bij beamers heb je ook nog te maken met de lens en de lichtbron. Een 4k pixel shifter is regelmatig scherper dan een native 4K beamer.
Voor meer info over de Valerion hou ik dit
topic in de gaten. Tot dusverre zijn de eerste reviews erg positief en ben enthousiast over de ontwikkeling van dit model. Wat de doorslag gaat geven of het echt een goede keus is, is een review van:
The Hook Up Deze manier van testen, een combinatie van technische en praktijk tests laat heel goed zien dat de specs slecht/goed kunnen zijn, de perceptie van het beeld daadwerkelijk anders kan zijn. Door een goede implementatie van Dolby Vision, of zelf een remapping doet van de kleuren en helderheid is er veel meer uit beamers te halen.
Helemaal gelijk, lenzen zijn erg belangrijk om de scherpte goed weer te geven, lichtbron ook wel, maar die wil je sowieso wel op orde hebben, dus is een stuk minder groot ding om rekening mee te houden.
Als je een pixelshift projector naast een native 4K projector zet met beide dezelfde lenzen, is een native 4K echt een stuk scherper en natuurlijker.
Dolby Vision doet alleen wat als de bron ook DV is, anders niets, remapping kan HDR verbeteren, maar altijd nog binnen de technische mogelijkheden van de video engine in de projector.
En helaas zijn nagenoeg alle DLP pixelshift projectoren niet erg goed in zwart weergave. Voor mij hoeft zwart niet 100% zwart te zijn, maar bij alle DLP pixelshift projectoren die ik gezien heb, is de zwartweergave echt belabberd.
DLP was altijd mijn goto, maar ben daar zelf vanaf gestapt sinds 4K.
Sowieso kun je met pixelshift nooit in de buurt komen van native 4K (daarbij er vanuit gaande dat de lenzen van goede kwaliteit zijn). De pixels zijn en blijven groter, dat kun je niet magisch veranderen. Het is wel scherper dan 1080P/FullHD, maar haalt het niet bij native 4K.
https://www.projectorjunk...r-technology-explanation/
Hier wordt ook, in heeeeel veel tekst, uitgelegd waarom contrast en zwartwaardes inherent slechter zijn met pixelshift 4K en native 1080P.
Hier een voorbeeld van hoe DLP pixelshift werkt, oordeel zelf wat je van het verschil vindt, kijk vooral het laatste stuk, het eerste is een beetje suf:
[
Voor 10% gewijzigd door
Koldur op 17-10-2024 11:52
]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm