Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 22:32
Hi allen,

Ik ben in de markt voor een 4K beamer. Heb wel wat budget, maar zou eerst willen weten;

1. Is native 4k output inmiddels gangbaar ? Dus geen pixelshift en zo ?
2. Is pixel shift goed genoeg om voor een lagere prijs hiervoor te gaan?

En wat vinden we van dit soort kickstarters:
https://www.kickstarter.c...eGkG-2bLs_jwaAq4SEALw_wcB

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 15:55
Ik heb een DLP pixelshift "4K" gehad en die was beter dan de LCD pixelshift, maar heb nu een native 4K projector. Het verschil voor mij is echt meer dan waarneembaar, zal nooit een pixelshift meer willen.

Wat het vervelendste is, is dat reviews vrij positief zijn vaak, maar reviews zijn echt heel erg onbetrouwbaar tegenwoordig, ook van de "goede" sites.
Had een Optoma UHD65 en zwart zou wel goed zijn, nou, dat viel ook zwaar tegen, met dynamic contrast wel, maar dan had je artefacts bij hele felle zaken in beeld.

Heb nu (wel een aanzienlijk duurdere) Sony VPL-XW5000ES en dat is echt niet te vergelijken. Beeld zoveel scherper, zwart heel goed (kan beter met JVC, maar voor mij is dit meer dan acceptabel) en nog een paar zaken die niet per sé op jouw vraag slaan.

Maar pixelshift is voor mij echt onzin, enige reden om een pixelshift projector te gaan, is zodat je 4K materiaal zonder gedoe kunt afspelen. Dat was met mijn 1080P projector toen het probleem. Achteraf had ik gewoon moeten wachten. Pas sinds ik deze projector heb, ben ik weer tevreden met mijn beeld na het wegdoen van mijn oude 1080P projector.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:47
4K geeft de digitale resolutie aan en is daarom vaak een goede indicatie hoe scherp een beeld is, maar zeker bij beamers heb je ook nog te maken met de lens en de lichtbron. Een 4k pixel shifter is regelmatig scherper dan een native 4K beamer.

Voor meer info over de Valerion hou ik dit topic in de gaten. Tot dusverre zijn de eerste reviews erg positief en ben enthousiast over de ontwikkeling van dit model. Wat de doorslag gaat geven of het echt een goede keus is, is een review van: The Hook Up Deze manier van testen, een combinatie van technische en praktijk tests laat heel goed zien dat de specs slecht/goed kunnen zijn, de perceptie van het beeld daadwerkelijk anders kan zijn. Door een goede implementatie van Dolby Vision, of zelf een remapping doet van de kleuren en helderheid is er veel meer uit beamers te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 15:55
walletje-w schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:09:
4K geeft de digitale resolutie aan en is daarom vaak een goede indicatie hoe scherp een beeld is, maar zeker bij beamers heb je ook nog te maken met de lens en de lichtbron. Een 4k pixel shifter is regelmatig scherper dan een native 4K beamer.

Voor meer info over de Valerion hou ik dit topic in de gaten. Tot dusverre zijn de eerste reviews erg positief en ben enthousiast over de ontwikkeling van dit model. Wat de doorslag gaat geven of het echt een goede keus is, is een review van: The Hook Up Deze manier van testen, een combinatie van technische en praktijk tests laat heel goed zien dat de specs slecht/goed kunnen zijn, de perceptie van het beeld daadwerkelijk anders kan zijn. Door een goede implementatie van Dolby Vision, of zelf een remapping doet van de kleuren en helderheid is er veel meer uit beamers te halen.
Helemaal gelijk, lenzen zijn erg belangrijk om de scherpte goed weer te geven, lichtbron ook wel, maar die wil je sowieso wel op orde hebben, dus is een stuk minder groot ding om rekening mee te houden.

Als je een pixelshift projector naast een native 4K projector zet met beide dezelfde lenzen, is een native 4K echt een stuk scherper en natuurlijker.

Dolby Vision doet alleen wat als de bron ook DV is, anders niets, remapping kan HDR verbeteren, maar altijd nog binnen de technische mogelijkheden van de video engine in de projector.
En helaas zijn nagenoeg alle DLP pixelshift projectoren niet erg goed in zwart weergave. Voor mij hoeft zwart niet 100% zwart te zijn, maar bij alle DLP pixelshift projectoren die ik gezien heb, is de zwartweergave echt belabberd.
DLP was altijd mijn goto, maar ben daar zelf vanaf gestapt sinds 4K.

Sowieso kun je met pixelshift nooit in de buurt komen van native 4K (daarbij er vanuit gaande dat de lenzen van goede kwaliteit zijn). De pixels zijn en blijven groter, dat kun je niet magisch veranderen. Het is wel scherper dan 1080P/FullHD, maar haalt het niet bij native 4K.

https://www.projectorjunk...r-technology-explanation/
Hier wordt ook, in heeeeel veel tekst, uitgelegd waarom contrast en zwartwaardes inherent slechter zijn met pixelshift 4K en native 1080P.

Hier een voorbeeld van hoe DLP pixelshift werkt, oordeel zelf wat je van het verschil vindt, kijk vooral het laatste stuk, het eerste is een beetje suf:

[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 17-10-2024 11:52 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CalvinStengs
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-04 15:30
lesswood schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:33:
Hi allen,

Ik ben in de markt voor een 4K beamer. Heb wel wat budget, maar zou eerst willen weten;

1. Is native 4k output inmiddels gangbaar ? Dus geen pixelshift en zo ?
2. Is pixel shift goed genoeg om voor een lagere prijs hiervoor te gaan?

En wat vinden we van dit soort kickstarters:
https://www.kickstarter.c...eGkG-2bLs_jwaAq4SEALw_wcB

Thanks!
Ik zit nog te twijfelen over de Hisense C2 Ultra (die nu op de markt is verschenen) of deze Valerion Visionmaster Max (komt pas in mei 2025 op de markt). Ik heb vernomen van het Duitse HeimKinoWelten dat Valerion dezelfde laserlichtbron gebruikt gekocht bij Hisense. De Hisense C2 Ultra is voor een prijs van 2499 euro te verkrijgen, heeft nagenoeg dezelfde specificaties maar heeft geen lens shift. De C1 was me goed bevallen dus ik durf het wel aan met de C2 Ultra, alleen de Valerion Max is ook een mooi apparaatje :P
https://www.youtube.com/watch?v=0iI32_36XzA
https://www.youtube.com/watch?v=kVH433856i4 Alleen het is het onbekende; de kickstart actie is dat wel betrouwbaar, de service garantie (defecte apparaten zullen waarschijnlijk naar China moeten worden verstuurd), dat is bij Hisense toch wel anders.

[ Voor 12% gewijzigd door CalvinStengs op 05-11-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:47
8 november komt the hookup met een review die duidelijk zal maken of de valerion een goede keus is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CalvinStengs
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-04 15:30
walletje-w schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:23:
8 november komt the hookup met een review die duidelijk zal maken of de valerion een goede keus is.
En jawel, de Valerion VisionMaster kwam hier ook als beste uit de test.
Ook deze Nederlandse/Belgische review is goed van Laurentwillen:
https://www.laurentwillen...-plus-2-test-beoordeling/

Ik wil serieus voor de 'Valerion Visionmaster Max' gaan (voorspelde winkelwaarde 3900 euro) daar ik eigenlijk van plan was om de Hisense C2 Ultra aan te schaffen die voor 2499,00 euro te verkrijgen is. Echter de pre-order via Kickstarter is deze Valerion Max zelfs nog goedkoper, met een prijs van €2048 en €50 verzending Europa.

De Max is echter wel pas leverbaar ergens in mei 2025, maar dat is me wel het wachten waard gezien de extra features zoals optical zoom en lens schift.
Wat denken jullie, is pre-order via Kickstarter die nog 2 weken loopt, wel te vertrouwen (met wie doe je zaken?) en niemand buiten Valerion heeft de 'visionmaster max' nog kunnen testen gezien deze nog volop in ontwikkeling is. Maar de 'visionmaster plus' steekt er nu al in alle tests bovenuit, dus de 'max' belooft veel. De Valerion dweilt de vloer met Epson, jvc, Sony en Optima. Wel zijn die merken hier in Europa superdominant en heel gemakkelijk te krijgen, de vraag blijft of je voor servicenetwerk en onderdelen bij AWOL, hun zusterbedrijf terecht kan. Ze hebben servicecentra in het VK en Duitsland zodat voor de service je niet afhankelijk bent van China. Hoor graag of er ook nog anderen geinteresseerd zijn om via Kickstarter de Valerion te willen aanschaffen.

[ Voor 14% gewijzigd door CalvinStengs op 08-11-2024 03:39 ]

Pagina: 1