Bandbreedte daalt van 1Gbps naar 10-20Bbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-08 14:56
Hey Tweakers,

Ik zit met een vreemd probleem. Soms daalt de bandbreedte op mijn PC zonder duidelijke reden naar 10-20 Mbps. Dit probleem doet zich alleen voor op mijn PC; als ik een speedtest uitvoer op mijn MacBook, iPhone, iPad, etc., haal ik gewoon de volledige 1 Gbps.

Nu weet ik dat mijn moederbord, de Aorus Z490i, met problemen kampt—de Bluetooth valt regelmatig uit, wat een bekend probleem is en nog wat andere kwaaltjes die veel online voorkomen. Maar hebben jullie ooit gehoord van een vergelijkbaar bandbreedteprobleem? Wanneer ik mijn netwerkkaart uitschakel en weer inschakel, werkt alles weer op volle snelheid. Maar na een paar minuten zakt de snelheid weer in.

Is er trouwens een manier om te controleren of er een app (of iets dergelijks) op de achtergrond veel bandbreedte verbruikt? Hoewel ik betwijfel dat dit de oorzaak is, aangezien mijn andere apparaten geen snelheidsproblemen hebben, zou het handig zijn om dat in de gaten te kunnen houden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via sumigaeshi op 21-10-2024 18:43)

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
sumigaeshi schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 19:21:
Oké, lieve mensen. Het probleem lag blijkbaar niet aan de data die ik van mijn NAS haalde; ik vermoed nu echt dat mijn moederbord defect is. De snelheid komt niet boven de 90 Mbit, maar zodra ik de netwerkkaart even uitschakel en weer inschakel, werkt het tijdelijk weer normaal.
Kan ook een kabel probleem zijn. Dat de netwerkchip automatisch van 1000Mbps terug schakelt naar 100Mbps omdat de kabel niet 100% is. Kans daarop is toch wel vele malen groter in mijn ervaring.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:35
sumigaeshi schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:14:
Is er trouwens een manier om te controleren of er een app (of iets dergelijks) op de achtergrond veel bandbreedte verbruikt? Hoewel ik betwijfel dat dit de oorzaak is, aangezien mijn andere apparaten geen snelheidsproblemen hebben, zou het handig zijn om dat in de gaten te kunnen houden.
In Windows' taakbeheer zit een grafiek met ethernet verkeer, tabblad "prestaties"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
XiMMiX schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

In Windows' taakbeheer zit een grafiek met ethernet verkeer, tabblad "prestaties"
Die heb ik ook gevonden, alleen ik zie daar niet wat, hoeveel bandbreedte gebruikt. Of ik heb niet goed gekeken. Zodra het probleem opnieuw voorkomt, check ik gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:35
sumigaeshi schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:42:
[...]

Die heb ik ook gevonden, alleen ik zie daar niet wat, hoeveel bandbreedte gebruikt. Of ik heb niet goed gekeken. Zodra het probleem opnieuw voorkomt, check ik gelijk!
Het eerste tabblad, "processen" geeft het aantal mbps per toepassing (meest rechtse kolom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 21:30

Sebazzz

3dp

Even aangenomen dat je het hier over een bedrade verbinding hebt, dit heb ik ook wel eens gehad met een TP-link (denk ik) switch. Soms kon de bandbreedte ineens naar kilobytes per seconde inzakken. De switch vervangen is het enige wat permanent hielp.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:01

lier

MikroTik nerd

Draait er een of ander enthousiaste antivirus pakket? Of iets anders "veiligs"?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Ik denk net ergens aan; ik was een iso aan het installeren die op mijn NAS staat (dus via het netwerk).

Zou dit invloed kunnen hebben? Nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
lier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:35:
Draait er een of ander enthousiaste antivirus pakket? Of iets anders "veiligs"?
Nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:01

lier

MikroTik nerd

sumigaeshi schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:36:
Zou dit invloed kunnen hebben? Nee toch?
Als dat inderdaad tegelijkertijd gaat...al die bitjes moeten door dezelfde kabel. Zou het kunnen verklaren. Was ervan uit gegaan dat je in ieder geval gecontroleerd had, hoeveel er over het lijntje gaat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-09 20:56
Met deze toon voegt dit bericht echt niks toe voor lezers en OP

[ Voor 104% gewijzigd door Yariva op 17-10-2024 13:26 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
lier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Als dat inderdaad tegelijkertijd gaat...al die bitjes moeten door dezelfde kabel. Zou het kunnen verklaren. Was ervan uit gegaan dat je in ieder geval gecontroleerd had, hoeveel er over het lijntje gaat.
Ik dacht daar opeens aan. Ik staarde me een beetje blind op het feit dat het via wifi nog snel ging, maar vergat dat hij bezig was met een installatie, vanuit mijn nas, via de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sumigaeshi
Allereerst ging het inderdaad om bandbreedte; de volledige capaciteit van de bekabelde verbinding werd gebruikt, waardoor al het andere verkeer in "de rij" kwam te staan. Dit wordt soms ook wel concurrent verkeer genoemd.

Ik snap je opmerking, maar dit zien we liever met een TR.

[ Voor 36% gewijzigd door Yariva op 17-10-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
Oké, lieve mensen. Het probleem lag blijkbaar niet aan de data die ik van mijn NAS haalde; ik vermoed nu echt dat mijn moederbord defect is. De snelheid komt niet boven de 90 Mbit, maar zodra ik de netwerkkaart even uitschakel en weer inschakel, werkt het tijdelijk weer normaal.

[ Voor 34% gewijzigd door sumigaeshi op 18-10-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:49
Dan zou ik denk ik eens een Linux live image opstarten en daar eens een dagje mee internetten. Kan je OS uitsluiten - en als het dan wel goed blijft werken, WIndows opnieuw installeren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kan ook een kabel probleem zijn. Dat de netwerkchip automatisch van 1000Mbps terug schakelt naar 100Mbps omdat de kabel niet 100% is. Kans daarop is toch wel vele malen groter in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:30:
[...]

Ik denk oprecht dat dit het was. Heb net twee keer getest, computer gereboot en nog steeds 90kbps. Doen snelle jelle een nieuwe kabel erin geprikt en wham, 900Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:39

DukeBox

loves wheat smoothies

900kbps is anders nog steeds erg traag voor een Gbit verbinding.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
DukeBox schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:46:
900kbps is anders nog steeds erg traag voor een Gbit verbinding.
Dat had uiteraard Mbps moeten zijn 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:00

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

sumigaeshi schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:14:
Hey Tweakers,

Ik zit met een vreemd probleem. Soms daalt de bandbreedte op mijn PC zonder duidelijke reden naar 10-20 Mbps. Dit probleem doet zich alleen voor op mijn PC; als ik een speedtest uitvoer op mijn MacBook, iPhone, iPad, etc., haal ik gewoon de volledige 1 Gbps.

Nu weet ik dat mijn moederbord, de Aorus Z490i, met problemen kampt—de Bluetooth valt regelmatig uit, wat een bekend probleem is en nog wat andere kwaaltjes die veel online voorkomen. Maar hebben jullie ooit gehoord van een vergelijkbaar bandbreedteprobleem? Wanneer ik mijn netwerkkaart uitschakel en weer inschakel, werkt alles weer op volle snelheid. Maar na een paar minuten zakt de snelheid weer in.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Dit klinkt alsof je met mechanische schijven werkt en de cache vol is geraakt, ik zou nog even wat langer testen met die nieuwe kabel :o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Dit klinkt alsof je met mechanische schijven werkt en de cache vol is geraakt, ik zou nog even wat langer testen met die nieuwe kabel :o
Een gemiddelde hardeschijf van de laatste 10 jaar trekt prima een gigabit verbinding dicht. Dus wat jij aan geeft is zeer onlogisch. Een hardeschijf die nog maar zo'n 12MB/s doet zou niet best zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 21-10-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumigaeshi
CrankyGamerOG schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Nee joh, zitten alleen m.2 schijven in mijn PC. Ik gebruik niet eens reguliere SSDs meer. Bovendien zou een mechanische schijf de gigabit makkelijk aan moeten kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door sumigaeshi op 21-10-2024 20:36 ]

Pagina: 1