1 header voor verschillende (sub)sites

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke_
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Mijn vraag
Ik zoek een (makkelijke) oplossing voor een soort externe header welke zichtbaar is op verschillende websites, allen geplaatst op het zelfde domein, maar verschillende open-source systemen.
Als bezoeker 'start' je op een wordpress site en kun je door naar het forum of de wiki.
Ik zou graag bij alle 3 dezelfde header gebruiken, dat je ook eenvoudig terug kunt naar een ander onderdeel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft een wordpress site, phpbb forum en een wikimedia.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al wat met plug-ins gestoeid, maar nog niets gevonden wat alle 3 ondersteund.
Nu wil ik eigenlijk een soort header extern maken, en die in de header van de andere sites plakken.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Of mij op weg wil helpen?
Alvast grote dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

code:
1
<?php include 'pad/naar/header.php' ?>

Bovenaan elke index, en klaar?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke_
Heb je toevallig ook nog een suggestie hoe de header te maken?

Ik kan natuurlijk een gewoon een simpele php pagina maken, maar misschien is er een mooie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Gezien het allemaal open source systemen zijn, wordt het wel wat maatwerk per CMS-systeem. Elke heeft zijn eigen manier van styling en templates waarbij je dus alles op maat moet maken. Als een site een header() gebruikt in PHP, kan je er bijvoorbeeld niet zomaar even met de include() ofzo een stukje HTML ervoor plaatsen.

Los daarvan zal je HTML-documentstructuur niet eens meer valide worden. Ik weer niet of dat tegenwoordig nog een probleem is, maar netjes is het niet.

Je zou het eventueel met Javascript kunnen injecteren als alles geladen is. Maar ook die uniforme paar regeltjes aan programmacode is maatwerk.

[ Voor 13% gewijzigd door AW_Bos op 17-10-2024 00:26 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Of je gebruikt een (i)Frame, maar dat heeft weer z'n eigen issues (zoals dat alles van dezelfde URL lijkt te komen en bookmarken of links delen dus onmogelijk wordt). De makkelijkste, maar ook smerigste, oplossing :P

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 17-10-2024 00:26 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

RobIII schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:25:
Of je gebruikt een (i)Frame, maar dat heeft weer z'n eigen issues (zoals dat alles van dezelfde URL lijkt te komen en bookmarken of links delen dus onmogelijk wordt).
Ik had dergelijke oude oplossingen niet van je verwacht, RobIII ;). Ik was deze drek bijna al vergeten totdat jij er mee kwam aanzetten. :D

Wow, ik krijg opeens flashbacks naar 20 jaar terug :D.

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 17-10-2024 00:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

AW_Bos schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 00:26:
[...]

Ik had dergelijke oude oplossingen niet van je verwacht, RobIII ;).
Hence my edit :+
Ik stam nog uit de tijd dat sites met 4 niveaus diepe frames en alles in tables heel gewoon was O-)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke_
Dat maakt het weer iets lastiger dus.

iFrame heb ik ook aan gedacht, maar dan krijgt alles dezelfde URL, dat wil ik liever niet.

Op www.bokt.nl hebben ze dit wel voor elkaar gekregen, misschien daar eens op onderzoek hoe dit is gelukt.
De header boven de wiki daar is ook iets anders dan op de andere pagina's.

Bedankt voor de tips tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@Peerke_ Dat Bokt.nl het op jouw gewenste manier het voor-elkaar heeft gekregen, daar kan je niet over oordelen. Voor hetzelfde geldt hebben ze hun phpBB-forum thema/template en website apart aangepast. En misschien gebruiken ze wel een add-on voor uniformiteit tussen hun hoofdpagina met nieuws en het forum.

Als je het goed wilt doen, blijft het gewoon maatwerk in de templates. Vooral als je verschillende CMS'sen en systemen hebt.Het is een uitdaging, maar het kan. Vooral je jouw CSS goed op orde hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 18-10-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Welke systemen zijn het, en hebben die allemaal een theme/template optie?
Een WP-site dezelfde header geven als een PHPBB-forum is niet zo lastig, maar als je een of ander obscuur communitysysteem gebruikt wordt het een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke_
@Oon Het betreft een Wordpress, phpBB en Mediawiki systeem.
Allen nog zonder template, ik wou eerst even kijken wat mogelijk is alvorens heel ingewikkelde templates te gaan gebruiken.

@AW_Bos Ik ga er eens dieper induiken, jij stelt voor om eigelijk boven ieder systeem een eigen header te bouwen die er het zelfde uit zal zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Peerke_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:13:
@Oon Het betreft een Wordpress, phpBB en Mediawiki systeem.
Allen nog zonder template, ik wou eerst even kijken wat mogelijk is alvorens heel ingewikkelde templates te gaan gebruiken.
Templates zijn verreweg de makkelijkste oplossing. Gewoon een standaard template pakken en daar bovenin een gedeelde header includen, dan hoef je niks aan te passen, hooguit een kopietje maken van de standaardtemplate zodat je wijzigingen niet worden overschreven bij een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Peerke_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:13:

@AW_Bos Ik ga er eens dieper induiken, jij stelt voor om eigelijk boven ieder systeem een eigen header te bouwen die er het zelfde uit zal zien?
Dat is toch je doelstelling? ;)
Je moet van te voren wel even kijken hoe je dat bij elk CMS in gaat bouwen. Elk theme/template systeem is weer verschillend.

Lees anders eens documentatie van die systemen. En anders kan je een beetje rondkijken in de directories naar mappen zoals theme of template. Vaak zie je daar een hoop bestanden staan met alle HTML-structuren.

[ Voor 19% gewijzigd door AW_Bos op 18-10-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Op Bokt zit in elk geval wel een klein 'bugje' in de header. De ene keer mooi in het midden de andere keer pagina breed, mogelijk dat het wat CSS erft van de betreffende pagina dat het niet op elke pagina hetzelfde is.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@RobbyTown Zo te zien is de HTML verder wel hetzelfde, dus dat positioneren komt voort uit een overerving. Ik blijf er bij dat dit gewoon custom template werk is.

Zo te zien zit @bartvb achter Bokt. Misschien kan hij wat vertellen over deze implementatie?

[ Voor 81% gewijzigd door AW_Bos op 18-10-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Ik zou het eerder 'hack' noemen dan 'Implementatie' ;)

Op Bokt.nl is dit gedaan door een PHP file met een functie 'bokt_header($userdata}'. Ieder systeem (Drupal voor de Markt, Symfony voor de frontpage, phpBB voor het forum) zorgt dat $userdata is gevuld met gebruikersnaam, avatar, dat soort dingen. Vervolgens geeft die functie wat simpele HTML terug die (vrijwel) hetzelfde is op alle forumonderdelen. Styling wordt gedaan met CSS in de verschillende systemem, maar die gebruiken voor de header dus allemaal dezelfde classes e.d.

Afwijking in midden/pagina breed komt vooral doordat de Wiki altijd de (bijna) volledige breedte pakt. Idd wel charmant om dat recht te trekken met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke_
Hoi Bart,

Bedankt voor de toelichting!
Ik denk dat ik hier wel wat mee kan, ik ga even knutselen!
Pagina: 1