Vervangen Thermostaat lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdWerken
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-05 15:23
Goedemiddag allen,

Ik heb een probleem waar ik niet uitkom en daarom stel ik de vraag hier. Ik heb al van verschillende partijen gehoord “dat werkt” of “Sowieso, werkt dat want…” echter als het dan niet werkt zoals het geval is krijg ik te horen ‘ vreemd het zou gewoon moeten werken’ of ‘ raar zeg, dat heb ik zelf ook en bij mij werkt het wel’
Ik kom er niet meer uit.

Wat is de situatie:
We hebben stadsverwarming met vloerverwarming op elke etage. In de meterkast zit het basisstation waar het water de woning binnen komt en hier zit een klep die aangestuurd wordt door de thermostaat. Voor zover mijn kennis rijkt zegt de thermostaat ‘ warmte vraag’ en gaat er vervolgens een signaal naar de klep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9Yj0OnPr2lGqw0dZq4AY-dYPEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJUeirmPW2a9KeADf7uC7iXT.jpg?f=fotoalbum_large

De klep en de thermostaat zijn verbonden middels een aantal draden in een verdeeldoosje met een kroonsteentje. De klep krijgt middels een adapter 24v en de thermostaat ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZR1Qa265Q4mTBeQ-72kAslexfvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeP70Ea3KgKS6cgS5XjJIX8r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbKOYnILozSn9-yskREYbsNm8Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vjet7AAOYu1H95RZzLzyYLj7.jpg?f=fotoalbum_large

De thermostaat is echter met een draaiknop en geen display. Dit is heel vervelend omdat je niet even in het voorbijgaan de temperatuur af kunt lezen. Ik moet dan mijn bril erbij pakken om te zien waar hij op staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rar73IOJJeJhUcJKb7zFfI1qcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hSiVRFwfnuQjoiM1G4gPw25p.jpg?f=user_large

Ik heb bij de firma Watts navraag gedaan welke thermostaat ik kan gebruiken om die van hen te vervangen, ik kreeg er een aantal door en heb er 1 aangeschaft te weten de Watts Belux Light. Deze is batterij gevoed dus heb ik de 3e draad niet aangesloten die hem 24v zou geven in de oude situatie.
Helaas werkt het op geen enkele manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTBKcrGbLv4RI-KgtDd2uydwbbk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FV7IAIlOhf5TKgxfEXvOZmZi.jpg?f=user_large

De plaatselijke installateur gaf vervolgens aan ‘ je moet een potentiaal vrij schakelende thermostaat hebben’ oké goed, gisteravond direct bij Hornbach een Honeywell aan/uit thermostaat gekocht want deze schakelen potentiaalvrij. Jullie raden het al, ook deze laat de klep niet bewegen.
Ik heb voor ik de honeywell aansloot eerst de oude thermostaat gebruikt om de kachel aan te zetten en toen kwam de klep omhoog en werd de vloer warm. Vervolgens eerst laten afkoelen en toen de andere thermostaat erop. Uiteraard eerst de stroom van de klep af, aangesloten, stroom er weer op. Thermostaat eerst even laten acclimatiseren en vervolgens opgedraaid om warmte te vragen, maar helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya3XgT2UUkVXhp4XCUFbChnthgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5vixwXfCkgQm6wEubWtyPmYb.jpg?f=user_large

Mijn vraag is, weet iemand waar mijn probleem in kan zitten? Moet ik echt een 3-draads thermostaat hebben geel/rood/blauw? Ik zou denken als hij batterij gevoed is, dan is de 3e draad overbodig die geeft enkel de thermostaat voeding zodat het warmtevraag lampje brand.
Het stomme is gewoon (als leek zonder hele grote technische kennis) dat de oude thermostaat werkt maar zodra ik er een andere thermostaat aan hang is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:34
@RvdWerken gewoon ff proberen die batterij schakelt gewoon een contact dus ff geel rood of geel blauw proberen denk ik schakel tussen welke weet ik ook niet industrie man hier maar kan niet moeilijk zijn je heb rood geel en blauw.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:34
*knip* oeps

[ Voor 112% gewijzigd door twain4me op 16-10-2024 20:35 . Reden: orginele post is weer terug naar huis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:52
Heb je je leverancier van stadswarmte en waarschijnlijk ook leverancier van die thermostaat al gevraagd wat het alternatief kan zijn?
Als je de temperatuur wil weten koop je toch gewoon zo een digitaal plakthermostaatje met lcd display bij de action?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdWerken
No Hands schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:27:
Heb je je leverancier van stadswarmte en waarschijnlijk ook leverancier van die thermostaat al gevraagd wat het alternatief kan zijn?
Als je de temperatuur wil weten koop je toch gewoon zo een digitaal plakthermostaatje met lcd display bij de action?
dank voor je bericht!

Ennatuurlijk levert de stadswarmte tot in de meterkast daarna is de installatie van Watts. Waar het mij om gaat is dat ik op dat draaiding niet goed kan zien welke temperstuur hij staat, die loopt van 15/20/25 graden, vandaar dat ik een thermostaat met een display wilde installeren. Dan kun je nauwkeuriger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdWerken
pletter schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:21:
@RvdWerken gewoon ff proberen die batterij schakelt gewoon een contact dus ff geel rood of geel blauw proberen denk ik schakel tussen welke weet ik ook niet industrie man hier maar kan niet moeilijk zijn je heb rood geel en blauw.

succes
Dank voor je snelle reactie, ik snap alleen niet helemaal wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:40
Je moet even goed meten aan je systeem.
Deze systemen werken vaak met 24 VAC, iets wat we in europa eigenlijk niet goed kennen tot voor het AC/Warmtepomp tijdperk.
Dit betekent dat je volgens het amerikaanse systeem moet denken, en dan komen termen als "common wire" naar boven.
Het kan dus zomaar zijn dat er helemaal niet potentiaalvrij (zoals bij nederlandse gasketels) wordt geschakeld, maar dat je 24 VAC moet schakelen. Maar hier kom je alleen achter door te meten.
Ik heb indertijd al die thermostaten die ji had vervangen door slimme google thermostaten, welke ik uit amerika heb laten komen via Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 22:36
@RvdWerken Op de ene of andere manier heb ik het puzzeltje op weten te lossen. maar dat komt mogenlijk door @Mitch zijn berichtje zie bijgevoegde afbeelding kan jij @RvdWerken eventjes dit circuitje maken om te testen ?? begin eventjes met een schakelaar ipv thermostaat te gebruiken. het is om te testen.
eerste voorkeur is de batterij gevoede thermostaat. omdat deze een 100% realais is/potialvrij contact.
tweede voorkeur is de honnywel round on of thermostaat. powerstealing. werkt in in 3/4 van de gevallen.
wat je nu hebt lijkt niet op dit onderstaande cirquitje en eventjes goed meten wat plus en min is. met een multimeter. wisselspanning heeft ook een plus en min. anders opent je moter straks niet.... wat ook vervelend is. je mag deze verschrikkelijke opzet wel aanpassen en of vergeten. zie rest van mijn uitleg.

(wat het probleem is je gele draad is verbonden met je plus draad van je klepmotor dus ja gele draad los is geen sturing. probleem 2 blauw en rood bij elkaar gepropt. terwijl ik normaliter blauw bij blauw zou doen)

maar je hoeft deze puzzel niet meer op te lossen, maak onderstaande cirquitje en zou het moeten werken.
1 starten met meten welke zwarte draad is de plus draad en welke draad is de min draad. (kleuren loshalen)
2 rood naar de kamerthermostaat/de kamer thermostaat dus aansluiten op rood en geel.
3 gele draad gebruiken als schakeldraad tussen de kamerthermostaat en de plus van de klepmotor.
(oftewel het laatste stukje zit al goed. geel en bruin zitten al bij elkaar gepropt/toch nog iets goed)
4 dan de nul van de klepmotor in nul van de transformator steken. (dikke blauwe draad op zwarte draad)
5 de blauwe draad van de kamerthermostaat mag je aan beide einden los laten hangen. eventueel een los kroonsteentje erop ivm veiligheid. (je kan blauw en geel ook omwisselen maar dan heb helemaal een circus)
eigenlijk precies wat@ mitch zegt we gaan ac stroom schakelen. met de bestaande kamer thermostaat(ten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JLYmXACOAfzwA8QvtDdDEPJgiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t4LEAj6tPwRVufELhMZKVyyN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door miciel op 17-10-2024 18:58 . Reden: extra informatie toegevoedt aan het bericht. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdWerken
miciel schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:25:
@RvdWerken Op de ene of andere manier heb ik het puzzeltje op weten te lossen. maar dat komt mogenlijk door @Mitch zijn berichtje zie bijgevoegde afbeelding kan jij @RvdWerken eventjes dit circuitje maken om te testen ?? begin eventjes met een schakelaar ipv thermostaat te gebruiken. het is om te testen.
eerste voorkeur is de batterij gevoede thermostaat. omdat deze een 100% realais is/potialvrij contact.
tweede voorkeur is de honnywel round on of thermostaat. powerstealing. werkt in in 3/4 van de gevallen.
wat je nu hebt lijkt niet op dit onderstaande cirquitje en eventjes goed meten wat plus en min is. met een multimeter. wisselspanning heeft ook een plus en min. anders opent je moter straks niet.... wat ook vervelend is. je mag deze verschrikkelijke opzet wel aanpassen en of vergeten. zie rest van mijn uitleg.

(wat het probleem is je gele draad is verbonden met je plus draad van je klepmotor dus ja gele draad los is geen sturing. probleem 2 blauw en rood bij elkaar gepropt. terwijl ik normaliter blauw bij blauw zou doen)

maar je hoeft deze puzzel niet meer op te lossen, maak onderstaande cirquitje en zou het moeten werken.
1 starten met meten welke zwarte draad is de plus draad en welke draad is de min draad. (kleuren loshalen)
2 rood naar de kamerthermostaat/de kamer thermostaat dus aansluiten op rood en geel.
3 gele draad gebruiken als schakeldraad tussen de kamerthermostaat en de plus van de klepmotor.
(oftewel het laatste stukje zit al goed. geel en bruin zitten al bij elkaar gepropt/toch nog iets goed)
4 dan de nul van de klepmotor in nul van de transformator steken. (dikke blauwe draad op zwarte draad)
5 de blauwe draad van de kamerthermostaat mag je aan beide einden los laten hangen. eventueel een los kroonsteentje erop ivm veiligheid. (je kan blauw en geel ook omwisselen maar dan heb helemaal een circus)
eigenlijk precies wat@ mitch zegt we gaan ac stroom schakelen. met de bestaande kamer thermostaat(ten)
[Afbeelding]
Dank voor je input! Ik ga het morgen direct testen.
Is het heel dom als ik vraag hoe het kan dat de oude thermostaat het nu wel doet?
De draden zoals ze nu verbonden zijn is overigens tijdens de installatie zo gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:40
Welke kleur dragen heb je op de thermostaat aan gesloten. Als ik de kroonsteen bekijkt is de rode draad ook de nul van de klep dus die heb je niet nodig blauw zit aan de adapter en geel zit op de bruine van de klep dus als je geel en blauw aansluit op de thermostaat moet het werken zeker bij het model met batterij het is niet meer dan eigenlijk een schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:26
Houdt er ook rekening mee dat dit een thermische motor is. Kan drie minuten duren voordat deze opengaat.
Je zal hem ook warm voelen worden, dan weet je dat hij aangestuurd wordt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvdWerken
andre208 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:22:
Welke kleur dragen heb je op de thermostaat aan gesloten. Als ik de kroonsteen bekijkt is de rode draad ook de nul van de klep dus die heb je niet nodig blauw zit aan de adapter en geel zit op de bruine van de klep dus als je geel en blauw aansluit op de thermostaat moet het werken zeker bij het model met batterij het is niet meer dan eigenlijk een schakelaar.
Hij werkt!!! Ik dacht ik probeer eerst deze tip en ga morgen de geboden oplossing van Miciel proberen als het niet gelukt is.

Bedankt @miciel @pletter @No Hands @Mitch @andre208 @BadConnection voor jullie hulp! En een goed weekend toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 22:36
andre208 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:22:
scherp dit had ik er nog niet uit op kunnen maken. @RvdWerken als het werkt hoef je niet de boel te verbouwen. maar het bij elkaar houden van de kleuren maakt het de volgende keer als er problemen zijn wel makkelijker. ( kwa opzet is het eigenlijk hetzelfde verhaal)

verder waarom de oude thermostaat wel werkt ? dunne blauwe is voeding. geel is de schakeldraad.
rood is de min. het werkt maar dat wil nog niet zeggen dat het ook technisch correct is uitgevoerdt.
(dus als je kleuren gaat wisselen dan alles wisselen ook bij de kamerthermostaat goed meten etc)

[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 18-10-2024 21:11 ]

Pagina: 1