Automaat gesmolten, wat is hier gebeurd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:17
Vier jaar geleden een nieuwe groepenkast laten installeren, vandaag kwam dezelfde elektricien langs voor aansluiting extra leiding. Bij openen van de groepenkast bleek 1 automaat behoorlijk gesmolten en de automaten ernaast verkleurd.
We hebben de groepen en alle aansluitingen nagelopen, alles functioneert normaal. Maar mij puzzelt het wat hier nou is gebeurd. Is dit een kwestie van onzorgvuldig aangesloten, waardoor een openliggende draad is gaan smelten, of is hier sprake van overbelasting op deze automaat? Dat kan, want die groep komt uit de ruimte waar de extra leiding moest worden aangelegd bij gebrek aan capaciteit. Maar dat zouden we dan gemerkt moeten hebben?
Elektricien heeft het netjes en schappelijk opgelost, dus dat is verder niet het issue. Ik hoop vooral dat iemand inzicht kan geven in de oorzaak (want ik schrok me wezenloos).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oyz4cOGuFd9xGEPNTWgCGgpcmTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StB8sdfTenHOuDnpo3bRYfbi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 16-10-2024 17:35 ]

Beste antwoord (via Toke_gt op 16-10-2024 18:30)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:20
Dit komt door een hoge overgangsweerstand door een slecht contact. Waarschijnlijk de schroef niet (goed) aangedraaid ofzo.

Overbelasting zou nooit dit gevolg mogen hebben, dan hoort de automaat natuurlijk uit te schakelen. Zeker met een A-merk als Hager zou ik de oorzaak daar niet zoeken.

Of kan er misschien water in de kast zijn gelopen? Dat groenige lijkt wel oxidatie en kan ik niet echt rijmen met oververhitting. Oxidatie zorgt uiteindelijk ook voor overgangsweerstanden natuurlijk.

Het "groenige" kan misschien ook het restant van de coating van de kamrail zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-NooGM0get6tzVCb5nixFRIR68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f65Yr08hpfBfO3irUF8h3Znw.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Xander op 16-10-2024 17:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou gokken dat het goedkope chinese neppers zijn.
Staat er een serienummer op?
Misschien kun je bij de originele fabrikant checken of ze echt zijn.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Xander
Dit komt door een hoge overgangsweerstand door een slecht contact. Waarschijnlijk de schroef niet (goed) aangedraaid ofzo.

Overbelasting zou nooit dit gevolg mogen hebben, dan hoort de automaat natuurlijk uit te schakelen. Zeker met een A-merk als Hager zou ik de oorzaak daar niet zoeken.

Of kan er misschien water in de kast zijn gelopen? Dat groenige lijkt wel oxidatie en kan ik niet echt rijmen met oververhitting. Oxidatie zorgt uiteindelijk ook voor overgangsweerstanden natuurlijk.

Het "groenige" kan misschien ook het restant van de coating van de kamrail zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-NooGM0get6tzVCb5nixFRIR68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f65Yr08hpfBfO3irUF8h3Znw.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Xander op 16-10-2024 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
klein schopje naar de buren (DEI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Xander schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:39:

Dankjewel. Ik kon overbelasting al niet goed plaatsen, want er zijn weliswaar weinig stopcontacten in de ruimte waar die automaat naar verbindt, maar er worden geen bijzondere apparaten gebruikt (opladers, laptop, beeldscherm, verlichting; alles samen op 2 stopcontacten).
En die niet aangedraaide schroef verklaart ook waarom al die smeltschade op deze plek zit en verder nergens?
Nee, er zit daar totaal geen water in de buurt, niet op die hoogte en ook niet erboven (waterleiding en stadsverwarming 1,5 m eronder). Jouw verklaring over de kamrail klinkt logischer. Dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:21
Is dat groene spul op de foto corrosie?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 08:38
Maar wat gaf de Electricien zelf aan als oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
olafmol schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:55:
Maar wat gaf de Electricien zelf aan als oorzaak?
Overbelasting. Nadat hij eerst ook dacht aan lekkage van water.

[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 16-10-2024 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:48
Juup schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:39:
Ik zou gokken dat het goedkope chinese neppers zijn.
Staat er een serienummer op?
Misschien kun je bij de originele fabrikant checken of ze echt zijn.
Er staat Hager op... Ook de zwart geblakerde... Dus echt geen Chinese meuk.

Ik zet in op defect of slecht contact.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
FredvZ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:55:
Is dat groene spul op de foto corrosie?
Nog even wat duidelijkere foto’s genomen. Ik denk niet dat het corrosie is.
Het lijkt eerder op iets dat gesmolten is, dus dat blauwe van de kamrail lijkt logischer, ook als je ziet hoe dat verderop op dat railtje veel gladder is en helemaal niet als corrosie oogt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz4YCTt66cCvqqjZRcCchoEjfNQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHbEoSJCqOGKCo3y2QQkJem1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3H7LJmsblSHGdiv8oSPcOr3EuOQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jLgwLxTdisqru9eUqDJHGLN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Toke_gt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:53:
[...]

Nee, er zit daar totaal geen water in de buurt, niet op die hoogte en ook niet erboven (waterleiding en stadsverwarming 1,5 m eronder).
Dat zegt helemaal niets. Water kan door je dak of bij de doucheafvoer lekken, in een elektraleiding sijpelen en helemaal aan de andere kant van de woning in de groepenkast lopen.

Maar van water verwacht je dan natuurlijk meer sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 08:38
Toke_gt schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Overbelasting. Nadat hij eerst ook dacht aan lekkage van water.
Wat dus niet klopt geloof ik? Vertrouw je hem/haar dan om de boel goed te herstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:33
Het lijkt erop dat er geen afdruk van de kooiklem op de busbar zit. Zat hij ernaast gestoken? (Dat gebeurt helaas wel eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

Xander schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Dat zegt helemaal niets. Water kan door je dak of bij de doucheafvoer lekken, in een elektraleiding sijpelen en helemaal aan de andere kant van de woning in de groepenkast lopen.

In principe wel dat het vreemd spoor kan volgen (nog leuker als je beton panele vloer hebt, wij hadden als enige last van een lekkage 2 deuren verder) Maar het wil er bij mij niet in dat je dat alleen op 1 automaat uit een hele groepenkast zit. Dan zou ik eerder inderdaad een niet goede verbindingverdenken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:29
Ronald schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:05:
[...]

Er staat Hager op... Ook de zwart geblakerde... Dus echt geen Chinese meuk.

Ik zet in op defect of slecht contact.
Dat kan een Chinees er ook op printen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Xander schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Dat is zo. Maar dan verwacht je inderdaad meer sporen en zeker ook een connectie met water bij een van de ingangen van die leiding ergens in het huis (lekkage, spetterend water, maar dat is er nergens). En ik vind het dan gek dat het er aan de buitenkant zo uitziet, terwijl we geen kortsluiting gehad hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
olafmol schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:05:
[...]

Wat dus niet klopt geloof ik? Vertrouw je hem/haar dan om de boel goed te herstellen?
Gewetensvraag, ik weet het nog niet zo goed. Aan de ene kant schrok ik me rot toen hij liet zien hoe de groepenkast eruit zag, want ik had vier jaar geleden niet voor niets gezocht naar een erkende elektricien met goede ervaringen uit de kenniskring. Ik wilde geen prutswerk van een kluskabouter en dit leek daar nu wel op.
Maar snap ook dat er soms spaanders vallen als er gehakt wordt. En ik vind dat je mensen dan eerst de kans moet geven om het te herstellen. Wat hier dus ook netjes en zonder veel extra kosten is gedaan. Het was wel duidelijk dat hij het ook vervelend vond.
Dus tja, gemengde gevoelens nog, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
jeroen3 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:07:
Het lijkt erop dat er geen afdruk van de kooiklem op de busbar zit. Zat hij ernaast gestoken? (Dat gebeurt helaas wel eens)
Dat kan ik je helaas niet vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:02
Zeer waarschijnlijk een vlamboog veroorzaakt een slecht contact met de kamrails. Een pin ervan is ook krom, dat is mogelijk de oorzaak en niet het gevolg. Dit is een aardige opsomming van oorzaken: https://www.elektramat.nl...ndbeveiligingsschakelaar/

Je kunt overwegen vlamboogdetectie toe te voegen, door de eisen in Duitsland zijn de laatste tijd veel kleine(re) automaten met vlamboogdetectie op de markt gekomen. Niet goedkoop, maar wel weer een verbetering in de veiligheid. Voorbeeld: https://library.e.abb.com...20DataSheet%20S-ARC1_.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Bezuiniger schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:25:
Zeer waarschijnlijk een vlamboog veroorzaakt een slecht contact met de kamrails. Een pin ervan is ook krom, dat is mogelijk de oorzaak en niet het gevolg. Dit is een aardige opsomming van oorzaken: https://www.elektramat.nl...ndbeveiligingsschakelaar/

Je kunt overwegen vlamboogdetectie toe te voegen, door de eisen in Duitsland zijn de laatste tijd veel kleine(re) automaten met vlamboogdetectie op de markt gekomen. Niet goedkoop, maar wel weer een verbetering in de veiligheid. Voorbeeld: https://library.e.abb.com...20DataSheet%20S-ARC1_.pdf
Dankjewel voor je uitleg en verwijzing! Dat helpt me een beeld te vormen.
Pagina: 1