AEG vaatwasser error code i20. Vaatwasser vult niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 10:00
AEG vaatwasser geeft error code i20. Volgens de beschrijving van de vaatwasser heeft dit te maken met de afvoer. De afvoer heb ik gecontroleerd en die lijkt gewoon in orde. Als ik water in de machine giet dan wordt het direct weggepompt. Wat mij opvalt is dat er echter geen schoon water de machine in komt. Na wat speurwerk heb ik gevonden dat dat ook de i20 storing kan veroorzaken. Dit zou dan kunnen komen door een probleem met het verwarmingselement, de pressolaat (nieuw woord voor mij) of de solonoid van de water toevoer zelf.

De pressolaat en het verwarmingselement kan ik niet vinden. Wie kan mij verder op weg helpen bij het trouble shooten?

Merk: AEG
Model: FSK93707P
PNC: 911438417/01

Beste antwoord (via Bumpy_NL op 19-10-2024 07:27)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik had bij mijn gelijkaardige AEG vaatwasser (niet exact hetzelfde model, maar wel exact hetzelfde binnenwerk en bouwjaar) hetzelfde probleem. Ik kreeg i11 en heel soms i20, water werd weggepompt maar niet in het toestel gepompt. Soms begon hij aan een cyclus maar stopte snel weer. Het is een keer opgelost door de slang (met elektronische toevoerstop) te vervangen. Na een paar maanden had ik hetzelfde euvel, er werd nogmaals de slang vervangen maar dat hielp niet meer. De installateur heeft toen de gehele printplaat vervangen die de toevoer aanstuurt. Sindsdien gaat het enkele jaren goed.

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:08
Staat er geen water in de onderkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:37

BCC

Is de kraan open?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik had bij mijn gelijkaardige AEG vaatwasser (niet exact hetzelfde model, maar wel exact hetzelfde binnenwerk en bouwjaar) hetzelfde probleem. Ik kreeg i11 en heel soms i20, water werd weggepompt maar niet in het toestel gepompt. Soms begon hij aan een cyclus maar stopte snel weer. Het is een keer opgelost door de slang (met elektronische toevoerstop) te vervangen. Na een paar maanden had ik hetzelfde euvel, er werd nogmaals de slang vervangen maar dat hielp niet meer. De installateur heeft toen de gehele printplaat vervangen die de toevoer aanstuurt. Sindsdien gaat het enkele jaren goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Eskimootje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:14:
Staat er geen water in de onderkant?
Nee, de onderkant is droog.
Ja, ook gecontroleerd of de kraan werkt.
Mavamaarten schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:25:
Check. Ik wil eerst proberen zelf nog te trouble shooten, maar als ik er niet uit kom dan is dit nog een optie. Weet je zo wat het bouwjaar ongeveer is? We hebben deze vaatwasser niet zelf gekocht.

Edit: Ik heb het verwarmingselement gevonden en losgekoppeld gehad (tip die ik ergens had gelezen). Dit zorgde er ook niet voor dat er water toegevoerd werd. Ook met de multimeter gemeten of er spanning op de electonische toevoerstop kwam te staan. Geen spanning helaas. Aan de achterzijde heb ik wat datums gevonden. het lijkt er op dat de vaatwasser uit 2021 komt (of een keer een reparatie heeft gehad). Al met al wel wat wijzer, maar niet veel verder gekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bumpy_NL op 16-10-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bumpy_NL schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:02:
Check. Ik wil eerst proberen zelf nog te trouble shooten, maar als ik er niet uit kom dan is dit nog een optie. Weet je zo wat het bouwjaar ongeveer is? We hebben deze vaatwasser niet zelf gekocht.

Edit: Ik heb het verwarmingselement gevonden en losgekoppeld gehad (tip die ik ergens had gelezen). Dit zorgde er ook niet voor dat er water toegevoerd werd. Ook met de multimeter gemeten of er spanning op de electonische toevoerstop kwam te staan. Geen spanning helaas. Aan de achterzijde heb ik wat datums gevonden. het lijkt er op dat de vaatwasser uit 2021 komt (of een keer een reparatie heeft gehad). Al met al wel wat wijzer, maar niet veel verder gekomen.
De mijne is gekocht in februari 2020, en is in de eerste twee jaar een 5-tal keer hersteld, echt een maandagochtendmodelletje.

De reparateur heeft destijds ook gemeten of er een signaal werd doorgegeven naar de toevoerstop. De eerste keer werd de slang gewoon vervangen omdat dat de snelste en goedkoopste oplossing was, en dat het probleem leek op te lossen. Maar na een tijdje ging het toch weer op dezelfde manier mis. Dat was dus exact mijn probleem: er kwam geen of geen goed signaal naar die toevoerstop waardoor het water gewoon niet meer binnenkwam ondanks dat hij dat wel vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Hmm, de printplaat kost los ongeveer 150 euro. Redelijke kans dat dat het probleem is, maar best veel voor een gokje. Als ik het door een monteur laat diagnoseren en repareren ben ik denk in totaal 200-250 euro kwijt (als het de printplaat is). Voor 470 euro heb ik een nieuwe Inventum die stil en zuinig is met 5 jaar garantie (waarschijnlijk met beperkingen). Die optie trekt mij wat meer. De vorige eigenaar (/bewoner van het huis) heeft mij nog verder niet kunnen helpen aan de factuur. Ik betwijfel of ik aanspraak kan maken op garantie.

https://www.inventum.eu/i...ten/vaatwassers/ivw6050a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Update: Ik heb contact gehad met AEG. De machine komt uit 2019 en had geen garantie meer. Reparatie was 229 euro fixed price, met 1 jaar garantie op de reparatie. Uit interesse heb ik nog gevraagd wanneer de machine voor het laatst gerepareerd was maar dat kon men niet vertellen.

[rant] Hier had ik naar gevraagd omdat de vorige bewoner heel vreemd had gereageerd op mijn vraag voor de factuur/hoe oud de machine was en of er recentelijk nog een reparatie was uitgevoerd om te achterhalen of er nog garantie van toepassing was. Bij die vraag had ik ter info mijn bevinden geschreven, omdat dit wellicht een belletje deed rinkelen. Zijn reactie was iets in trant van: "Machine is in geen jaren gerepareerd. Hier kan ik niets mee. Dit is niet mijn verantwoordelijkheid." Ik snap nog steeds niet waarom hij zo reageerde aangezien hij eerder nog had aangegeven dat ik bij vragen gerust aan de bel kon trekken en niets in mijn bericht insinueerde dat hij verantwoordelijk zou zijn. Na zijn reactie was ik volgens mij geblokkeerd op Whatsapp. Enorm frustrerend omdat ik toen nog niet wist of er nog garantie op de machine zat en omdat deze onvriendelijke reactie nergens voor nodig was.[/rant]

Opmerkelijk in de chat met AEG was dat men nog vroeg hoeveel andere AEG apparaten we hadden. Wellicht dat ze bij meer apparaten coulance geven, maar dat weet ik niet. Dus mocht iemand in hetzelfde schuitje zitten en dit lezen dan kan dat van invloed zijn.

Wij hebben besloten om een nieuwe vaatwasser te bestellen.
Pagina: 1