Welke maatrgelen nemen om efficienter te verwarmen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-04 10:54
Ik hoop dat er hier mensen zijn die waardevolle tips kunnen geven, aangezien ik zelf geen kennis van zaken en techniek heb,

Sinds dit jaar wonen we in een nieuw huis. De begane grond wordt verwarmd middels vloerverwarming en 2 radiatoren. De slaapkamers en badkamer op de verdieping hebben allen een radiator.

Het betreft een tussenwoning uit 1901, maar is inmiddels wel volledig geïsoleerd en voorzien van HR++ glas. De radiatoren op de verdieping staan eigenlijk nooit aan. Afgelopen januari/februari incidenteel. Hier zit het probleem niet direct.

De woonkamer is volgens de vorige bewoner voorzien van vloerverwarming, maar het precieze wist hij ook niet. Deze unit staat op de begane grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PzpNQnvM5QmTUKRQ0j4OPqhk00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9WgICuV9IgAF94NL7jS9cSx.jpg?f=fotoalbum_large
Met een Grundfos Alpha 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSpkg156T87NZNoyns-uknSWA-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDUODovmnA6Rt2Ckw9y9Ttpi.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe de leidingen precies lopen in de woonkamer is niet duidelijk.
De woonkamer/keuken is 47m2 en heeft een plafondhoogte van 3,80m. Aan de voorzijde van de woning staat een radiator van circa 3,50m breed/0,50m hoog.
Aan de achterzijde/keuken staat een kleinere radiator van circa 1,20m breed/0,70m hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2LkcWRbuX9UYkmJZKPLyFOi4kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIemCOu2i85xEHvb1tg8BpRe.jpg?f=fotoalbum_large

Alles is aangesloten op een gasgestookte CV Vaillant hrPro CW4, aangestuurd met een Vaillant CalorMatic thermostaat. In de toekomst willen we wel naar zonnepanelen en een warmtepomp.

Nu viel en valt het op dat de vloer nergens warmer aanvoelt als je de temperatuur omhoog zet, ook niet na uren verwarmen. Op het gevoel lijkt verreweg de meeste warmte uit de radiatoren te komen. Ook liggen de stookkosten behoorlijk hoog.

Is er iets wat we aan de vloerverwarming kunnen/moeten afstellen om deze efficiënter te maken ten opzichte van de radiatoren?

Of moeten we de radiatoren vervangen. Bijvoorbeeld door Jaga tempo voor meer efficiëntie nu en geschiktheid voor warmtepomp straks? Of doet het toevoegen van radiatorfolie/radiatorventilatoren net zoveel?

Waar moeten we beginnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Breda076 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:58:
Nu viel en valt het op dat de vloer nergens warmer aanvoelt als je de temperatuur omhoog zet, ook niet na uren verwarmen. Op het gevoel lijkt verreweg de meeste warmte uit de radiatoren te komen.
Dit is normaal (tenzij de vloer echt steenkoud blijft).
Ook liggen de stookkosten behoorlijk hoog.
Waar moeten we beginnen?
1. Isoleren
2. Isoleren
3. Vloerverwarming anders afstellen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
Juup schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:03:

1. Isoleren
2. Isoleren
3. Vloerverwarming anders afstellen.
Hoe is deze nog af te stellen? Isoleren is al behoorlijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ook de vloer die op de betonnen vloer ligt is bepalend voor de afgifte.

Op de meter zie ik geen warmte, gaat hij wel naar een 30 graden ongeveer als de cv draait?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:39
Ten eerste zal die vloerverwarming minimaal werken door te weinig capaciteit. Ik zie maar 2 groepen. De regel is 1 groep per 10m2 voor hoofdverwarming en 15m2 voor bijverwarming. Jij zit op 23,5m2 per groep. De slangen zijn dus veel te lang of maar in een deel van ruimte gelegd.

Er is een grote kans dat er verstopping/corrosie in het systeem zit. Dat (wordt niet meer gemaakt) type slang is na 20 jaar poreus:

https://www.bouwkeuringve...rming-zwarte-slangen.html

Zoals genoemd: wordt die thermometer warmer als je de cv verwarming aanzet? Anders is er verstopping of is de regelkraan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-10 08:32
Voel vooral eens aan alle buizen/onderdelen om na te gaan of er überhaupt wel iets warm wordt.
En waar staat die thermostaat op de verdeler op ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:51
Met een warmtebeeldcamera kun je (mits er flow is door je VV slangen) redelijk zien waar de slang loopt bij een kale of tegelvloer. Het kan zomaar een half uurtje duren voordat dit goed zichtbaar wordt want het moet eerst opwarmen.

Hoewel 2 groepen erg weinig is kun je de slangen losnemen (na isoleren van het systeem en zo) en doorspoelen met vers water om te zien of er een verstopping zit of niet.

Verder ketelinstellingen controleren en waterzijdig inregelen. Probeer de CV retourtemperatuur (met alle radiatoren /+ VV open onder de 50 graden te houden om zoveel mogelijk energie uit het condenswater te onttrekken. Zo lang mogelijke runs op een zo laag mogelijn niveau zonder pendelen of comfortklachten is het zuinigst heb ik altijd begrepen.
Isolatie is hierboven al genoemd maar kan altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
Rol-Co schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:16:
Ook de vloer die op de betonnen vloer ligt is bepalend voor de afgifte.

Op de meter zie ik geen warmte, gaat hij wel naar een 30 graden ongeveer als de cv draait?
Op de betonnen vloer ligt een pvc-vloer. Zowel vloer als ondervloer geschikt voor vloerverwarming.

Als de cv draait, stijgt temperatuur op de meter naar 29/30 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
Tinkerer84 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:15:
Voel vooral eens aan alle buizen/onderdelen om na te gaan of er überhaupt wel iets warm wordt.
En waar staat die thermostaat op de verdeler op ingesteld?
Thermostaat heeft enkel + en -, staat volledig open. Net even gevoeld aan alle leidingen/buizen. De voorste 3 zwarte slangen die direct de vloer in gaan worden niet warm. Erachter lopen 3 zwarte slangen, die warmen wel een beetje op. Buizen aan bovenzijde warmen op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqzd9b7rnmRVwABQmAPUHjFvftE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7S4gYKndbCXh9B04VlQ5va7x.jpg?f=fotoalbum_large

Alles met rode circel warmt op. Gaat daar iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:21

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dan is de korte gok dat je warmte in de vloer verdwijnt. Weet je of je kruipruimte (goed) geisoleerd is? (of beter: de onderzijde van je vloer)

[ Voor 15% gewijzigd door FreezeXJ op 30-10-2024 13:07 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
FreezeXJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:06:
Dan is de korte gok dat je warmte in de vloer verdwijnt. Weet je of je kruipruimte (goed) geisoleerd is? (of beter: de onderzijde van je vloer)
Nee dat durf ik niet te zeggen. Zouden die voorste leidingen ook warm moeten worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Doet die pomp nog wel wat?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
Hoe zie ik dat? Pomp is11 maanden geleden door de vorige eigenaar vervangen. Lijkt me dat deze moet nog moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Breda076 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

Hoe zie ik dat? Pomp is11 maanden geleden door de vorige eigenaar vervangen. Lijkt me dat deze moet nog moet werken.
Doe even de handleiding downloaden.

Autoadapt is niet de juiste instelling voorvloerverwarming volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXHALa8JGJIhXc33pto50QU8fBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j66LgShsU1dQ3N4GtrrPe8gR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald.42 op 30-10-2024 13:20 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:35
Dit ziet eruit als tyleen meuk, misschien is de boel verstopt.

Als je dit goed wil doen moet je waarschijnlijk nieuwe vloerverwarming gaan aanleggen. Maar dat heeft bijna niets te maken met je energieverbruik, dat doe je alleen voor comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-09 07:53

decramy

root@birdie:~#

Even dubbelchecken; is er niet een kortsluiting aanwezig?

Aangezien de achterste slangen warm worden en de voorste niet: dan zal achter de aanvoer aangesloten zijn.
Omdat de voorste slangen niet warm worden, maar de retourbuis wel: verdwijnt dan niet alle warmte rechtstreeks weer in de retour?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
Ronald.42 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:19:
[...]

Doe even de handleiding downloaden.

Autoadapt is niet de juiste instelling voorvloerverwarming volgens mij.

[Afbeelding]
Heb de instelling veranderd, eens kijken of dat wat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breda076
decramy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:33:
Even dubbelchecken; is er niet een kortsluiting aanwezig?

Aangezien de achterste slangen warm worden en de voorste niet: dan zal achter de aanvoer aangesloten zijn.
Omdat de voorste slangen niet warm worden, maar de retourbuis wel: verdwijnt dan niet alle warmte rechtstreeks weer in de retour?
Hoe zou ik daar achter kunnen komen?
Pagina: 1