Time machine ziet APFS schijf niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 12:54
Ik heb gezocht naar dit probleem maar geen oplossing gevonden nog dus vandaar de vraag hier gesteld....
Ik draai Catalina 10.15.7 op een Imac en heb onlangs twee SSDs gekocht voor back up met Time machine.
Nu zie ik de schijven wel in finder maar als ik in Time machine een back up schijf wil instellen, worden de twee SSDs niet gezien.
Beide SSDs zijn APFS geformatteerd. Het gaat dus om de Samsung 7T 2 TB OS schijf in dit geval..

Iemand een idee hoe ik de schijven zichtbaar krijg in Time machineAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEUq0ZkR641gMr-E9AQXC1lDmnw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QCjCLBvnoiLejpXcjx5rZibt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1glRM-ZddJddnOQU0lo1qLDJNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0zWdmSoLAvxZEL2gLuQ8ilC3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door capice1 op 16-10-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@capice1 Formateer eens even naar Mac OS Extended (Journaled)

https://www.seagate.com/n...-macos-big-sur-and-later/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Thanks, ik draai dus Catalina 10.15.7 ..., ik kan alleen APFS kiezen bij format

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2oUyR0DjQ-9IHKTkWyY4eNZGgA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epPQ6UHC67yvlWZX2zDfJEjv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
ik zie nu dit...geen idee wat het betekent...., zou dat de reden kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uolUexGm5bhebXmx0wwMXjPXHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iQDYm2cAtlERqJy65U88xRDi.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:05
Wat krijg je voor opties als je het hoogste niveau selecteert (Samsung PSSD T7 Media) en die probeert te wissen? Volgens mij probeer je nu een onderdeel van de APFS structuur te wissen, niet de hele schijf.

APFS is geoptimaliseerd voor SSDs, Mac Extended is geoptimaliseerd voor HDDs. Het kan zijn dat je besturingssysteem de voorselectie voor je maakt. Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ander formaat te kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Archer_VC10 op 16-10-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
Thanks Archer, als ik dat doe ben ik bang dat ik ook de Samsung 7T 2 TB OS-Data schijf wis

[ Voor 16% gewijzigd door capice1 op 16-10-2024 16:57 . Reden: juiste info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

capice1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:55:
Thanks Archer, als ik dat doe ben ik bang dat ik ook de Samsung 7T 2 TB OS-Data schijf wis
Dan maak je daar eerst een back up van, desnoods vervolgens in 2 partities dus deel voor TimeMachine en de rest voor wat anders.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

En als je eenmaal je back-up weer goed hebt ingeregeld een actieplan maken om af te stappen van macOS Catalina. Het wordt niet meer ondersteund, krijgt geen updates meer en is daarmee niet langer veilig om nog te gebruiken.
Als je een Mac hebt die eindigt op Catalina (bijv. een 2012 iMac) dan betekent dat OCLP of een nieuwer model.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:05
capice1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:55:
Haal even de schijven die je niet wil wissen van je systeem af. Die twee volumes die je nu aanwijst lijken op dezelfde schijf te staan. Je kan niet naar Journaled omdat je een volume binnen een APFS container aanwijst. Zorg dat alleen de schijf die je wil formatteren aangesloten is en selecteer dan het bovenste niveau in je disk utility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capice1
thanks guys, ik ga ermee aan de slag. Was idd van plan om over te stappen op Ventura...zodra ik verder ben meld ik het heir. Nu eerst back ups maken. Heb een andere hd geformatteerd naar APFS en die toegewezen aan TM en wordt ban de interne SSD een backup gemaakt, verder een 2e en 3e HD geformatteerd en met CCC een kloon aan het maken van mijn ext. werkschijf.

[ Voor 62% gewijzigd door capice1 op 17-10-2024 12:22 ]

Pagina: 1