Garagedeuren monteren aan buitenmuur ipv in/achter de spouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Mijn huidige garage heeft een kanteldeur en die wil ik om meerdere redenen vervangen door geïsoleerde dubbel openslaande deuren:
  • Het metalen frame van de kanteldeur neem veel ruimte aan de binnenkant in waardoor er geen hoge kasten tegen een flink deel van de garagemuur geplaatst kunnen worden
  • De kanteldeur heeft geen isolatie en een grote spleet aan de onderkant waardoor veel koud binnenkomt
  • Het openen van de kanteldeur is onhandig en maakt veel lawaai
Ik heb wat winkels aangeschreven met de vraag of ze de huidige kanteldeur kunnen vervangen voor een geïsoleerde dubbele openslaande deur.
Wel met de vraag erbij dat een van de deuren verder open moeten kunnen dan 90° omdat ik er anders niet goed met de scooter uit kan omdat de auto voor de garage geparkeerd staat.

Tot nu toe heeft er maar één winkel gereageerd. :|
Deze is langsgeweest om op te meten en had ook een deel van een deur mee als voorbeeld:
Scharnieren metalen garagedeur met isolatie

Waarbij de scharnieren alleen erg dicht op de deur zitten en ze ook vrij dik zijn, om die reden moet de deur praktisch vlak met de muur gemonteerd worden wil de deur verder dan 90 graden open kunnen.

De huidige kanteldeur is flink ingevallen in de muur gemonteerd, ik zou zeggen ter hoogte van de spouw gezien de dikte van de zijkant van de stenen die zichtbaar is:
Montage garagedeur tov muur

De adviseur zei dat ze hun deuren normaal gesproken ook zover mogelijk naar achter in de deuropening plaatsen omdat dat beter is maar dat de wens om de deur meer dan 90 graden te openen alleen mogelijk is als het kozijn van de nieuwe deuren praktische gelijk met de buitenmuur komt.

Ik had de hoop dat er andere scharnieren gebruikt konden worden waarmee het draaipunt meer naar voren wordt gelegd zodat het kozijn meer naar binnen kon worden geplaatst maar dat bleek niet mogelijk te zijn.
Ze hebben alleen deze scharnieren.

Als risico van deze manier van monteren op de buitenmuur gaf hij aan dat er sprake kan zijn van vochtdoorslag, maar kon niet echt aangeven hoe erg en wat hier dan het gevolg van kan zijn.
“Zal vast wel meevallen” was het enige wat ik als reactie kreeg

Nu ik heb de volgende vragen:
  1. Was is het risico van vochtdoorslag eigenlijk? Klink eigenlijk überhaupt niet als iets wat je zou willen.
  2. Verder vraag ik me ook af of het wel constructief verstandig is om het kozijn alleen aan de buitenmuur vast te zetten?
  3. In hoeverre heeft dit gevolgen voor de isolatiewaarde? (De nieuwe deur heeft 4cm PIR) Is de isolatie beter als je het kozijn verder naar achteren in de muur plaatst ter hoogte van of voorbij de spouw?
Het klinkt me eerlijk gezegd een beetje als een beun oplossing in de oren om simpelweg het kozijn zo ver naar voren te plaatsen ipv een goede oplossing om de deuren meer dan 90° te kunnen openen.
En die nieuwe dubbele deur moet €5K gaan kosten en dan zit ik niet te wachten op fröbel oplossingen en mogelijke vochtdoorslag, voor dat bedrag moet het gewoon goed zijn!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-05 19:18
Lijkt me geen probleem om zo uit te voeren.

Mijn garagedeuren zijn van massief merbau, dik 40 mm, en de buitenkant van het kozijn valt gelijk met de buitenkant van het metselwerk, juist om de deuren helemaal open te kunnen draaien (meer dan 90 graden dus).

Ik zou alle oude rommel weghalen en de opening tussen binnen- en buitenspouwblad netjes isoleren en aftimmeren. Vochtdoorslag is afwezig zolang je de twee spouwbladen loshoudt van elkaar. Of er eventueel een vochtkerende folie tussen aanbrengt. Is nogal afhankelijk van de situatie.

Ik vind aangepaste scharnieren, die de dikte van het metselwerk moeten overbruggen, eigenlijk pas echt fröbelwerk.
Maar ik ben benieuwd naar andere meningen hierover. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:35
Wat is er op tegen om de deur naar binnen te laten openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53

Yucon

*broem*

Je kunt het ook anders doen en de deur de andere kant op laten openen. We hebben om die reden een soort dubbele poort. Degene die het plaatste was eerst wat huiverig omdat er veel gewicht op de muurscharnieren komt maar het blijkt in de praktijk prima te werken.

De middelste knik kun je ook vergrendelen aan de onder/bovenkant dus bij normaal gebruik werkt die ene helft gewoon als een deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1tO36hjCVNlvTg9UlmoaVRCFMg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BReITKcBRWZlshIu61j43Awp.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 18-10-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
BBBvB schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:27:
Lijkt me geen probleem om zo uit te voeren.

Mijn garagedeuren zijn van massief merbau, dik 40 mm, en de buitenkant van het kozijn valt gelijk met de buitenkant van het metselwerk, juist om de deuren helemaal open te kunnen draaien (meer dan 90 graden dus).
Dat is inderdaad waar het om gaat.
Jij heb ook een muur met een spouw erin?
Ik zou alle oude rommel weghalen en de opening tussen binnen- en buitenspouwblad netjes isoleren en aftimmeren.
Heb jij die deuren zelf geplaatst?
Vochtdoorslag is afwezig zolang je de twee spouwbladen loshoudt van elkaar. Of er eventueel een vochtkerende folie tussen aanbrengt. Is nogal afhankelijk van de situatie.
Die man die is komen kijken zal er niet voor niets voor gewaarschuwd hebben. Klonk meer zo van “dan heb ik het vooraf gezegd zodat we er achteraf geen gezeur meer over krijgen.”
Was helemaal niet dat hij bijv. zei “dat lossen we dan zo en zo op en dan is er niets aan de hand want dit doen we veel vaker.”

Ik had het vooraf al aangegeven en tijdens het gesprek werd steeds aangegeven dat ze deuren altijd zo ver mogelijk naar achter in de uitsparing in de muur plaatsen en dat hij zo wel even ging kijken wat mogelijk was.
Eenmaal bij de garage aangekomen en na het stukje voorbeeld deur er tegenaan zetten was het zo van “oei, dat moet wel bijna helemaal gelijk met de buitenmuur anders lukt het niet met de scharnieren”.

Kwam echt heel erg over als een ad hoc oplossing en niet iets waar ze op voorbereid zijn, en dan vervolgens nog die waarschuwing voor vochtdoorslag er achteraan.

En er is
Ik vind aangepaste scharnieren, die de dikte van het metselwerk moeten overbruggen, eigenlijk pas echt fröbelwerk.
Maar ik ben benieuwd naar andere meningen hierover. :)
Het idee van die scharnieren komt van mij hé en ik heb hier ook helemaal geen verstand van dus is simpelweg een oplossing die ik bedacht hebt. ;) zijn vast betere manieren.

Gaat me er vooral om dat er vanuit dat bedrijf helemaal geen rekening mee wordt gehouden lijkt het en er wat gefröbeld wordt om het werkend te krijgen met alvast een disclaimer vooraf. Dat schept geen vertrouwen vandaar die fröbel indruk .

En vraag me ook af of de plaatsing voorin de muur niet nadelig is tov achterin de muur voor de isoleerdende werking, je neemt natuurlijk niet voor niets een geïsoleerde deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
pman63 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:55:
Wat is er op tegen om de deur naar binnen te laten openen?
Verlies van ruimte binnenin. Er staan allemaal fietsen en twee scooters in, dan wordt dat erg krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Yucon schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:21:
Je kunt het ook anders doen en de deur de andere kant op laten openen. We hebben om die reden een soort dubbele poort. Degene die het plaatste was eerst wat huiverig omdat er veel gewicht op de muurscharnieren komt maar het blijkt in de praktijk prima te werken.

De middelste knik kun je ook vergrendelen aan de onder/bovenkant dus bij normaal gebruik werkt die ene helft gewoon als een deur.

[Afbeelding]
Dat klinkt ook wel als een creatieve oplossing ja. Ben het nog nergens tegen gekomen.
Het bedrijf waar ik nu mee gesproken heb doet het in elk geval niet want ik heb meermaals naar een alternatief gevraagd, o.a. andere scharnieren maar voorin de muur plaatsen is de enige optie gaf de verkoper aan.
Ik heb ook nog gevraagd naar een verticale sectionaal deur als alternatief maar dat werd gelijk afgedaan met dat dat voor villa’s is en minstens 12K gaat kosten. :X

Is het bij jou ook een geïsoleerde deur, en heeft een timmerman die geplaatst of een garagedeur fabrikant?
Hoe breed is jouw deuropening? Lijkt me hoe breder hoe meer gewicht op de scharnieren.
En natuurlijk ook belangrijk, is dit een kostbare optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:05
Ik heb ook nog gevraagd naar een verticale sectionaal deur als alternatief maar dat werd gelijk afgedaan met dat dat voor villa’s is en minstens 12K gaat kosten.
Heb vorig jaar een offerte aangevraagd voor een sectionaal deur (handmatig bediend) en die kwam excl BTW op 2400 euro en met een loopdeur in de rol komt er 1000 euro bij. Dit is incl installatie >:)

Voelt als een gevalletje wij doen niet zon deur dus noem maar een belachelijk bedrag zodat ze met ons verder gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Cpt00kirk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:01:
[...]

Heb vorig jaar een offerte aangevraagd voor een sectionaal deur (handmatig bediend) en die kwam excl BTW op 2400 euro en met een loopdeur in de rol komt er 1000 euro bij. Dit is incl installatie >:)
Was dit ook een verticale ipv een horizontale sectionaaldeur?
Voelt als een gevalletje wij doen niet zon deur dus noem maar een belachelijk bedrag zodat ze met ons verder gaan?
Ze leveren wel horizontale sectionaaldeuren die goedkoper zijn dan dubbele oprnslaande deuren.
Heb niet op hun site gekeken naar prijzen en weet ook niet of die 12K realistisch is of niet maar je werkt haaks op de zwaartekracht dus mogelijk dat de techniek daarvoor nauwer luistert en daarom duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:05
Ah inderdaad was dit horizontaal, was me niet duidelijk dat je verticaal wilde hebben. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-05 19:18
[quote]Vliegvlug schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:42:
[...]

Bij mij betreft het een ongeisoleerde garage met halfsteens metselwerk, maar dat maakt in dit geval voor dat kozijn niks uit. Ook niet voor isolatie. In jouw situatie gewoon de spouw "in de de dag" dichtzetten met een strook isolatie/folie/multiplex.

Het kozijn met dubbele deur, totaal circa 1,90m breed, was (ruim 30 jaar geleden) bij mij een standaard voorziening en heeft nooit tot problemen geleid.

Ik snap best dat het voor jouw leverancier "eng" is, want standaard woningbouwdetails gaan inderdaad uit van kozijnen waarvan de voorkant ongeveer gelijk valt met de achterkant van het buitenspouwblad en verankering in het droge binnenspouwblad.

Je moet nu dus circa 10 cm naar buiten opschuiven met de hele boel.
Dat is geen probleem, maar zorg ervoor dat binnen- en buitenspouwblad correct aan elkaar verankerd zitten zodat het kozijn met zware(?) deuren niet alleen in een "slap" buitenspouwblad verankerd zit, maar aan het "stijvere" samenstel van de totale geveldikte.

Let ook op corrosiebestendigheid van de gebruikte bevestigingsmiddelen, want het buitenspouwblad moet je beschouwen als altijd nat.

In principe kan alles; wij (vastgoedontwikkelaar) ontwikkelden vroeger projecten waarbij de kozijnen 50 cm of meer buiten de gevel hingen.
Alles kan, maar architectenhobbies hebben een prijskaartje. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:58
Hoe veel verder dan 90 graden moeten die deuren open kunnen? Heb gewone houten kozijnen en dubbele openslaande deur. Voorzijde kozijn valt gelijk met achterzijde buitenspouwblad. Die deuren gaan 120 graden open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53

Yucon

*broem*

Vliegvlug schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:49:
[...]

Dat klinkt ook wel als een creatieve oplossing ja. Ben het nog nergens tegen gekomen.
Het bedrijf waar ik nu mee gesproken heb doet het in elk geval niet want ik heb meermaals naar een alternatief gevraagd, o.a. andere scharnieren maar voorin de muur plaatsen is de enige optie gaf de verkoper aan.
Ik heb ook nog gevraagd naar een verticale sectionaal deur als alternatief maar dat werd gelijk afgedaan met dat dat voor villa’s is en minstens 12K gaat kosten. :X

Is het bij jou ook een geïsoleerde deur, en heeft een timmerman die geplaatst of een garagedeur fabrikant?
Hoe breed is jouw deuropening? Lijkt me hoe breder hoe meer gewicht op de scharnieren.
En natuurlijk ook belangrijk, is dit een kostbare optie?
TImmerman. Hij is idd ook geisoleerd en dit kostte maar een paar honderd euro meer dan een oplossing met twee losse traditionele poortdeuren. Eigenlijk betaalde je gewoon alleen voor de extra scharnieren. Prijs was een jaar of 5 geleden rond de 4k.
Pagina: 1