ervaringen met ingeblazen cellulose in zoldervloer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenJans
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het vernieuwen van de zoldervloer. Dit is een plankenvloer op houten balken. Ik ben deze planken aan het opnemen/uitbreken (klaar voor de kachel), de balken allemaal in een vlak aan het zetten en tenslotte komt hierboven OSB en verdere afwerking. Er komt geen vloerverwarming, maar gewone radiatoren.

Nu ben ik aan het opzoeken hoe ik dit het best kan isoleren. Het is ons vooral om het geluid van/naar de verdieping eronder en comfort van warme(re) voeten te doen. Nu kwam ik in mijn zoektocht ingeblazen cellulose tegen, wat wel eens goed zou kunnen helpen.

In mijn geval hangt er aan deze balken reeds een afgewerkt Plagyp stucplaten-plafond aan (waar ik trouwens heel tevreden van ben). Deze hangt op aan een dubbel rooster van metal studs. Als ik van de bovenkant van de Plagyp-platen tot de bovenkant van de balken (dus de onderkant van de toekomstige OSB) reken, is er ongeveer 24 centimeter. Dat is dus de ruimte die zou volgeblazen kunnen worden. Volgens de lambda-waarde (0.038) die ik gevonden heb, geeft dit dan ook een R waarde van ongeveer 0.24/0.038=6.3, wat op zich een heel goed cijfer is. Dat is dan natuurlijk wat betreft warmteisolatie. Voor geluid vind ik niet zo heel duidelijke cijfers.

Is er iemand van jullie die zijn ervaring hiermee kan delen? Alvast hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenJans
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-10-2024
Ik heb trouwens ook gevonden dat je met Easycell dit zelf kan doen. Ook hiermee iemand ervaring? Voor een 25 cm bedraagt de kostprijs volgens hun calculator een 700 euro, wat heel goed meevalt voor 50 vierkante meter. Uiteraard wel exclusief het huren van een inblaasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-04 10:20
Als de vloer al open ligt zou ik gewoon voor plaat of rol isolatie gaan.
Blazen geeft al snel meer troep, zeker als je het zelf wilt doen zonder ervaring.
Blazen/spuiten wordt ook eigenlijk vaak alleen gebruikt voor moeilijke stukken zoals een spouwmuur of een nok waar de hoeken het werken moeilijk maken.
Als ik het zo lees heb jij daar geen last van dan is een rol uitrollen en tussen de balken leggen makkelijker en waarschijnlijk ook sneller al weet ik niet helemaal hoe jouw situatie is.
Heb zelf geen ervaring met cellulose maar lijkt me niet veel anders dan een andere vorm van isolatie kwa verwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-05 18:54
Bedenk wel dat voor geluidsisolatie het heel goed dichtgestopt moet zijn; geluid is een beetje zoals water, een klein gemiste stukje geeft al een 'lek'.
Ik weet niet hoe easycell zich hierin laat vergelijken met zorgvuldig geplaatste wol steenwol (Steenwol is beter in geluid afstoppen dan glaswol).
Ik heb in mijn huis een vergelijkbare vloer met aan de onderzijde stucwerk. Beetje spijt gekregen van het niet vullen tussen de balken. Ik heb uiteindelijk een dekvloer van fermacell 2e32 platen gelegd om wat geluid naar beneden te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
vertaler schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:27:
Bedenk wel dat voor geluidsisolatie het heel goed dichtgestopt moet zijn; geluid is een beetje zoals water, een klein gemiste stukje geeft al een 'lek'.
Ik weet niet hoe easycell zich hierin laat vergelijken met zorgvuldig geplaatste wol steenwol (Steenwol is beter in geluid afstoppen dan glaswol).
Ik heb in mijn huis een vergelijkbare vloer met aan de onderzijde stucwerk. Beetje spijt gekregen van het niet vullen tussen de balken. Ik heb uiteindelijk een dekvloer van fermacell 2e32 platen gelegd om wat geluid naar beneden te dempen.
Heb 2 verdiepingen zelf gevuld met easycell. Het vult nagenoeg perfect ieder hoekje en kiertje. Tijdens inblazen neemt de druk toe waardoor materiaal erin wordt geduwd. Vond de troep naderhand erg meevallen.

Cellulose heeft best goede geluidsisolerende waarde. Contactgeluid doet het niets tegen maar het houdt toch wel flink deel tegen.

Inblaasmachine huur je bij Boels. Easycell bij de Bouwmaat. Restanten kun je terugbrengen.

Als je uit de vloer 1 plankje per kamer haalt voer je die slang meters erin en wacht je tot je plof hoort en dan trek je hem iets terug. Dat herhaal je tot de ruimte tussen de balken vol zit.

Een iemand beneden naast de machine om die te vullen en iemand boven met de slang en de afstandsbediening. Met 2 uurtjes heb je hele verdieping gedaan. Het werkt zo snel dat het non-stop bijvullen van de machine het meeste tijd kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vertaler schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:27:
Bij een vloer heb je meer last van contact geluid icm een klankkast effect. De vloer is namelijk al helemaal luchtdicht, alleen aan de randen niet.

@KoenJans, eigenlijk zou je moeten kijken naar ontkoppelen. Stel je legt de OSB op rubber op de balken en dan niet daarna alles vastschroeven, maar verlijmen met elkaar, dan heb je waarschijnlijk een veel stillere vloer.

Qua geluidsdemping is een iets zwaarder materiaal vaak beter. Maar gewoon een stel rollen glas/steenwol erin is ook prima. Als de klankkast maar gevuld is. Contact geluid gaat direct van je OSB via de balken naar je plafond, het opvullen doet daar niks tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
toekie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:40:
Als de vloer al open ligt zou ik gewoon voor plaat of rol isolatie gaan.
Blazen geeft al snel meer troep, zeker als je het zelf wilt doen zonder ervaring.
Blazen/spuiten wordt ook eigenlijk vaak alleen gebruikt voor moeilijke stukken zoals een spouwmuur of een nok waar de hoeken het werken moeilijk maken.
Als ik het zo lees heb jij daar geen last van dan is een rol uitrollen en tussen de balken leggen makkelijker en waarschijnlijk ook sneller al weet ik niet helemaal hoe jouw situatie is.
Heb zelf geen ervaring met cellulose maar lijkt me niet veel anders dan een andere vorm van isolatie kwa verwerking.
Met rollen of platen moet echt de hele vloer open. Als die al open is dan werkt het prima.

Als je dat niet van plan bent kun je 1 plankje eruit halen en de hele vloer isoleren vanaf daar. Dat werkt echt veel makkelijker en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 11:44
En heeft de topic starter al een keuze gemaakt?

Ik ben ook van plan om de zolder houten vloer ermee in te blazen.
Kosten vallen reuze mee voor zeg maar 40m2.
Badkamer niet denk ik.

Ik ben van plan om op de houten vloer nog weer rock sono 20mm geluids isolatie te leggen. En daarop 10mm fermacell(gratis van me werk).
Dan heb je ook geen contact geluid verwacht ik.
Pagina: 1