Advies, hulp bij vandalisme aan mijn auto!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-06 22:15
Beste forumleden,

Ik ben het meer dan zat en heb dringend jullie hulp nodig. Er is iemand die het blijkbaar niet kan uitstaan dat ik een nieuwe auto heb, en die het nodig vindt om zijn frustraties bot te vieren op mijn eigendom. Mijn auto wordt keer op keer bekrast en beschadigd, en dit moet NU stoppen. Dit soort gedrag is niet alleen kinderachtig, maar ook ronduit ziek.

De afgelopen vijf maanden, sinds ik mijn nieuwe auto voor de deur van het appartementencomplex parkeer, is mijn voertuig meerdere keren doelbewust bekrast. En nee, dit zijn geen ongelukjes, dit is opzettelijke vernieling. De deuren, raamlijsten, ramen—geen enkel onderdeel blijft gespaard. Ik heb al honderden euro’s moeten uitgeven om de schade te laten herstellen, en nu zijn zelfs mijn ramen bekrast. In het glas! En dat gaat me nog veel meer kosten, want krassen in glas zijn niet zomaar weg te polijsten, dat betekent nieuwe ruiten plaatsen.

Ik heb geen idee wie dit doet. Ik heb geen ruzie met buren, er zijn geen problemen geweest met andere bewoners, maar blijkbaar is er iemand die zo jaloers of gefrustreerd is dat hij of zij geen grenzen meer kent. Dit is niet normaal, dit is gewoon crimineel.

Ik ga niet langer toekijken terwijl mijn eigendom keer op keer gesloopt wordt. Als ik degene te pakken krijg die dit op zijn geweten heeft, ga ik juridisch gezien alles uit de kast halen om die persoon financieel te ruïneren. Geen medelijden. Dit is vandalisme van de bovenste plank en ik weiger nog één cent zelf op te hoesten.

Maar ik heb hulp nodig om die klootzak op heterdaad te betrappen. Ik heb al camera’s rondom mijn auto, maar die nemen natuurlijk nooit op (tenzij je een Tesla hebt)Dus wat nu? Wat is de beste, meest effectieve manier om continu beelden van mijn auto vast te leggen zonder dat ik honderden euro’s moet uitgeven aan apparatuur? Iemand ervaring of tips om dit slim en betaalbaar aan te pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:21
wij claimt bewijst, dus dat.

Knap zuur trouwens, zou er ook gek van worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Kees_frl op 16-10-2024 14:27 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt van die dashcams die blijven opnemen. Je zoekt een dashcam met parkeermodus.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je ook al een melding gemaakt bij de wijkagent? Misschien is het probleem wel breder en ben je niet de enige.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Outerspace schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:28:
Heb je ook al een melding gemaakt bij de wijkagent? Misschien is het probleem wel breder en ben je niet de enige.
Ik heb zojuist aangifte gedaan (online), maar ik heb geen idee wie de wijkagent is. Ik ga ervan uit dat de aangifte bij het juiste politiebureau terechtkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Umbrah schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:27:
Je hebt van die dashcams die blijven opnemen. Je zoekt een dashcam met parkeermodus.
Is er ook een manier om bestaande camera's te koppelen aan een module of hardware welke het dan op gaat nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-06 13:13
Ik zou van keer vandalisme aangifte doen. Is het mogelijk om de auto te parkeren zodat je er vanuit je eigen woning toezicht op hebt? Dan kun je wellicht een camera op de auto zetten. Je mag de openbare weg niet filmen, maar ik zou dat in dit geval wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DeJurist schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Ik heb zojuist aangifte gedaan (online), maar ik heb geen idee wie de wijkagent is.
https://www.politie.nl/in...-zoek-mijn-wijkagent.html

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Laatst online: 23:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik weet niet wat voor auto het is, maar even kijkend naar mijn eigen Ioniq 5 (die ingebouwd 360 graden camera's heeft, en ook een paar extra camera's voor zaken die buiten het camera systeem zelf omgaan voor lane assist e.d.

(edit: telefoontje en ik druk op send).

Anyhoo... de in-auto camera's zijn niet uit te lezen voor third party apps. Bij mijn weten heeft alleen Tesla dat, en in beperkte markten (want filmen in openbare ruimte >IS< een wespennest) ook Hyundai/Kia.

Als je bij die koude blauwe winkel kijkt zie je ook doorgaans dat parkeerfunctie dashcams eigenlijk ook permanent aan de 12V van een auto moeten worden gekoppeld.

[ Voor 48% gewijzigd door Umbrah op 16-10-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Kees_frl schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:26:
wij claimt bewijst, dus dat.

Knap zuur trouwens, zou er ook gek van worden.
Ik zou het moeten kunnen bewijzen, en dat is nu vooral mijn voornaamste doel. Als ik diegene vindt die dit doet, zal hij voor alle kosten gaan opdraaien en desnoods via een deurwaarder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zijn er buren met een slimme deurbel, waar je de auto in het blikveld kan parkeren? Je kan eens een praatje maken met hen en vragen of zij hun beelden willen delen als er weer eens wat voorvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Onderling1987 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:35:
Ik zou van keer vandalisme aangifte doen. Is het mogelijk om de auto te parkeren zodat je er vanuit je eigen woning toezicht op hebt? Dan kun je wellicht een camera op de auto zetten. Je mag de openbare weg niet filmen, maar ik zou dat in dit geval wel doen.
Dat is een goed idee. Ik kan de auto vanuit mijn appartement zien staan en zou eventueel een camera op het balkon kunnen installeren die verbonden is met de cloud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 09:49
Dashcam onopvallend plaatsen in de auto, voor en achterkant. Plaats 'm niet terwijl je voor de deur staat maar even in een ander wijkje. Je wilt niet dat de dader ziet dat je een dashcam hebt.

Heb je zicht vanuit een raam vanuit jouw apartment op je auto? Of kan je op een andere manier een camera richten op de auto? Het liefst ook weer onopvallend, zodat de dader weer toeslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
TBTL schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:36:
Zijn er buren met een slimme deurbel, waar je de auto in het blikveld kan parkeren? Je kan eens een praatje maken met hen en vragen of zij hun beelden willen delen als er weer eens wat voorvalt.
Helaas is het gebouw zo gepositioneerd dat je vanaf het balkon wel de parkeerplaatsen kunt zien, maar de deuren aan de andere kant zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:28
Ik zou hem juist op dezelfde plek laten staan als altijd en zorgen dat je die plek op één of andere manier kunt filmen. En onopvallend dus niet met een dashcam, want ik denk dat je de vandaal dan juist afschrikt. Of een dashcam erg goed verstoppen zodat het bijna onmogelijk is om van buiten te zien. Achter een skibril ofzo.

[ Voor 20% gewijzigd door HenkEisDS op 16-10-2024 14:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:48
DeJurist schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Ik zou het moeten kunnen bewijzen, en dat is nu vooral mijn voornaamste doel. Als ik diegene vindt die dit doet, zal hij voor alle kosten gaan opdraaien en desnoods via een deurwaarder.
Let wel, je gaat alleen kunnen bewijzen wat je opneemt. Alle schade in het verleden kan theoretisch ook door iemand anders zijn aangericht. Succes iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Op video is leuk, maar regelmatig leidt dat niet naar een herkenbaar persoon (ivm capuchon en dergelijke). Denk ook direct aan de volgende stap(pen).
Uit welke richting komt diegene, waar gaat diegene naartoe, wil je 'm heterdaad betrappen, etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 09:49
DeJurist schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Helaas is het gebouw zo gepositioneerd dat je vanaf het balkon wel de parkeerplaatsen kunt zien, maar de deuren aan de andere kant zitten.
Ik hoor het al! Onopvallend een camera richten op je parkeerplaats vanaf je balkon. Tijdelijk natuurlijk, tot je de dader hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
MuddyMagical schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

Let wel, je gaat alleen kunnen bewijzen wat je opneemt. Alle schade in het verleden kan theoretisch ook door iemand anders zijn aangericht. Succes iig
Het belangrijkste is dat het nu stopt en dat we kunnen bewijzen wat er vanaf vandaag of in de toekomst eventueel wordt aangericht. Als het vandalisme stopt, heb ik mijn doel bereikt. Het gaat me niet om het geld, maar ik wil niet steeds mijn auto naar een schadeherstelbedrijf hoeven brengen. En als dit via de kantonrechter gerealiseerd kan worden, ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 09:01

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

dit voegt niks toe

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 29-10-2024 09:49 ]

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
Cheesy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:43:
Op video is leuk, maar regelmatig leidt dat niet naar een herkenbaar persoon (ivm capuchon en dergelijke). Denk ook direct aan de volgende stap(pen).
Uit welke richting komt diegene, waar gaat diegene naartoe, wil je 'm heterdaad betrappen, etc..
Dit dus. Camera's hebben alleen zin als het een bekende betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
MEN-O schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Dit dus. Camera's hebben alleen zin als het een bekende betreft.
Als het een bewoner is uit hetzelfde appartementencomplex dan is dat voor mij ook makkelijk te achterhalen. Een schrikmiddel is voor mij ook voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door DeJurist op 16-10-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Laatst online: 06-06 16:41
Dan is het min of meer een 'bekende' .

Misschien kun je op de auto aangeven dat je Camera-bewaking hebt geplaatst ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Buiten heeft alles met camera's in principe aan regels te voldoen.
Maar daar zou ik zelf ook lak aan hebben.

Vanaf je balkon filmen met een fatsoenlijke camera die flink optisch kan zoomen.
Je moet goede beelden hebben, want aan beelden van een vaag persoon heb je niks.
Zelf zou ik daar een spiegelreflexcamera voor pakken met een zoomlens (Die heb ik namelijk liggen).
Met een kabel aansluiten op stroom, en de computer zodat hij direct op de computer opslaat.
Misschien heb jij iets anders waar een goede zoomlens op kan?

Je kan een wildcamera ophangen in een boom om zo je auto in beeld te hebben.
https://www.bol.com/nl/nl...&utm_medium=free_shopping

Zelf denk ik eigenlijk dat de wildcamera's de allerbeste kans van slagen hebben.
Vooral als je 50m verderop aan beide zijden er ook een hangt.
Dikke kans dat hij op het laatste moment zijn gezicht bedekt.

Zelf zou ik ook in staat zijn een bestelbusje te lenen/kopen en gewoon te gaan posten.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 16-10-2024 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noob_Saibot

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Een beetje dashcam heeft sentry mode / kan berichten versturen bij beweging naar je telefoon zie ook Blackvue DR-serie - cloud connected. Men ontvangt meldingen en er wordt een opname gegenereerd en naar de cloud verzonden wanneer er contact is met het voertuig of beweging in de omgeving terwijl je geparkeerd staat. Omdat u zich in een appartement bevindt (waar beweging vaker voorkomt omdat er voertuigen voorbij rijden), kan je het beste alleen contact met het voertuig instellen.

Op de website van Blackvue staan ​​verschillende video's hierover....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Noob_Saibot schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:10:
Een beetje dashcam heeft sentry mode / kan berichten versturen bij beweging naar je telefoon zie ook Blackvue DR-serie - cloud connected. Men ontvangt meldingen en er wordt een opname gegenereerd en naar de cloud verzonden wanneer er contact is met het voertuig of beweging in de omgeving terwijl je geparkeerd staat. Omdat u zich in een appartement bevindt (waar beweging vaker voorkomt omdat er voertuigen voorbij rijden), kan je het beste alleen contact met het voertuig instellen.

Op de website van Blackvue staan ​​verschillende video's hierover....
Contact met het voertuig betekend een aanrijding.
Krassen gaat die sensor nooit triggeren.

Hij moet dus wel die beweging stand aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik weet niet hoe ver je auto van je appartement staat voor een signaal (wifi/zigbee) maar je zou eventueel ook een (of meerdere) IR sensor(en) aan de onderkant van je auto kunnen plakken die een melding geeft als er iemand in de buurt komt. Het is dan wel geen camera maar mogelijk kan je iemand op heterdaad betrappen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dashcam doet alleen voor en achterkant. Dus je kan niet bewijzen dat iemand krassen op de zijdeur/glas heeft gemaakt. Hoogstens dat hij/zij er in de buurt is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-06 17:25
Mocht je gaan voor een camera vanaf je balkon, dan is het aan te raden om wat aandacht te besteden aan wat je filmt. Het hele parkeerterrein filmen is verboden. Maar als jij aantoonbaar je best hebt gedaan om enkel jouw voertuig + redelijke marge te filmen, dan is het in juridische situaties al en stuk beter toelaatbaar :)

Complimentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeJurist
Ik heb besloten een camera op mijn balkon te installeren, specifiek gericht op de plek waar ik mijn auto parkeer. Ik ga die klootzak hoe dan ook vastleggen. Mensen zoals dit verdienen het om juridisch aangepakt te worden, anders leren ze het nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Bijzondere reacties... In andere topics gaat het los op het verboden zijn van het filmen van de openbare weg, maar hier wordt het doorlopend gesuggereerd... :?

Vraag me ook opeens af, als openbare weg filmen niet mag, zijn dan alle dashcams wel toegestaan?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:19

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

offtopic:
Ik voel een Oplaadkabelgate 2.0 aankomen!

Oplaadkabelgate: we've got her!

[ Voor 6% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-10-2024 09:36 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is er iets van regelmaat qua dag en tijd uit de vernielingen te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Gebeurd het dagelijks?

Je zou meerdere natuurcamera's op kunnen hangen. Wellicht op klaarlichte dag zodat je haast zeker weet dat hij niet in de buurt is.

Een andere optie is wellicht vragen of je een nachtje mag vertoeven in een andere auto (van de buren bijvoorbeeld) dat je zicht hebt op je eigen auto?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
42erik schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:31:
Bijzondere reacties... In andere topics gaat het los op het verboden zijn van het filmen van de openbare weg, maar hier wordt het doorlopend gesuggereerd... :?

Vraag me ook opeens af, als openbare weg filmen niet mag, zijn dan alle dashcams wel toegestaan?
het is vooral beperkt wat je met de beelden mag. Zomaar op Internet gooien zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Verkeerde draad

[ Voor 95% gewijzigd door Roenie op 17-10-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

DeJurist schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Ik heb zojuist aangifte gedaan (online), maar ik heb geen idee wie de wijkagent is. Ik ga ervan uit dat de aangifte bij het juiste politiebureau terechtkomt?
Ik weet ook niet precies wie het is maar wij hebben een buurt-app en de beheerder daarvan weet wie de wijkagent is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
FreakNL schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Ik weet ook niet precies wie het is maar wij hebben een buurt-app en de beheerder daarvan weet wie de wijkagent is.
https://www.politie.nl/in...-zoek-mijn-wijkagent.html en dan je postcode invullen. Dan komt je wijkagent vanzelf tevoorschijn :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

https://www.politie.nl/in...-zoek-mijn-wijkagent.html en dan je postcode invullen. Dan komt je wijkagent vanzelf tevoorschijn :)
Dat betwijfel ik. Want dat gaat vaak op afspraak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
Roenie schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:27:
[...]
Dat betwijfel ik. Want dat gaat vaak op afspraak ;)
Maar dan moet je gewoon een melding maken. Dan kun je via die site zien naar wie je uit moet kijken, en die komt dan vanzelf wel een keer voorbij :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wijkagent gaat vast niet in de bosjes liggen en 24/7 posten voor een heterdaadje.

ik mis een stukje analyse over mogelijke motieven en potentiële daders uit de kring van bekenden van TS.

snip, doe maar niet

[ Voor 31% gewijzigd door We Are Borg op 29-10-2024 19:52 ]

~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:08
offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 29-10-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
je kan er andere associaties bij hebben, punt is dat vooringenomenheid je blikveld beperkt en analyse meer kan opleveren dan het plaatsen van een camera. danwel aanvullend op beeldmateriaal kan helpen de dader te identificeren.
simpel gezegd: wat is de motivatie van de dader.
willekeurig vandalisme kan je alvast uitsluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door We Are Borg op 29-10-2024 19:53 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

DeJurist schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:55:
Ik heb besloten een camera op mijn balkon te installeren, specifiek gericht op de plek waar ik mijn auto parkeer. Ik ga die klootzak hoe dan ook vastleggen. Mensen zoals dit verdienen het om juridisch aangepakt te worden, anders leren ze het nooit.
En heb je al een update voor ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:55

Openbare weg mag je filmen, zolang het doel duidelijk is.
In dit geval de auto filmen i.v.m. schade/eigendom. Zorgen dat je de rest zo min mogelijk filmt (camera's hebben vaak dit soort technieken dat het weg gefilterd wordt)
En niet zomaar op internet pleuren, en een maximaal bewaar termijn etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:29
zet de auto van je vriend/vriendin/buurman/oom/willekeurige andere bekende ernaast en zet de camera daarin gericht op jouw auto. Dan film je wat er bij jouw auto gebeurd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin2032
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Tegenwoordig wordt er heel veel gesloopt. Kijk er niet meer van op.

Hoop dat het bij de TS is gestopt..

Een wijkagent heeft hier totaal geen tijd meer voor..

[ Voor 21% gewijzigd door Kevin2032 op 29-10-2024 10:13 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-06 17:23
offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 29-10-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22

Blokker_1999

Full steam ahead

TereZz schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:39:
Dashcam onopvallend plaatsen in de auto, voor en achterkant. Plaats 'm niet terwijl je voor de deur staat maar even in een ander wijkje. Je wilt niet dat de dader ziet dat je een dashcam hebt.
En wat is er mis als de dader ziet dat je camera's in de wagen plaatst? Dat kan net een afschrikkend effect hebben waardoor deze gaat stoppen. Ook dan heb je je doel bereikt lijkt mij.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 29-10-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 16:50
Blokker_1999 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:17:
[...]

En wat is er mis als de dader ziet dat je camera's in de wagen plaatst? Dat kan net een afschrikkend effect hebben waardoor deze gaat stoppen. Ook dan heb je je doel bereikt lijkt mij.
Het kan net zo goed uitdagen. Als het zomaar een voorbijganger is die dit telkens op dezelfde plekken doet, dan kan het wel eens zijn om reactie uit te lokken of voor de spanning.

Je wilt nu eerst een indruk krijgen over wat voor een type dit nu doet en waar deze vandaan komt en naartoe gaat voor en na een beschadigings rondje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:47

..
Weet je wat ook verboden is... iemand zijn auto bekrassen en vernielen.

Overigens heb ik het even voor je opgezocht:
Filmen op de openbare weg, mag dat?
In Nederland geldt er GEEN algemeen verbod om in openbare ruimtes of op de openbare weg te filmen. Dit betekent dat je over het algemeen vrij bent om opnames te maken van de omgeving en de mensen om je heen. Zolang je hun privacy niet schendt en je je aan bepaalde regels houdt.
bron: anp.nl

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Ik heb niet het idee dat het ene verbodene het andere verbodene opeens wel ok maakt... Zo werken regels enzo niet

[...]

Ja, dat privacy stuk he... Als het het parkeerterrein is waar ik ook mijn auto heb staan heb ik geen behoefte om elke keer als ik naar mijn auto loop maar gefilmd te worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
42erik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Ik heb niet het idee dat het ene verbodene het andere verbodene opeens wel ok maakt... Zo werken regels enzo niet

[...]

Ja, dat privacy stuk he... Als het het parkeerterrein is waar ik ook mijn auto heb staan heb ik geen behoefte om elke keer als ik naar mijn auto loop maar gefilmd te worden
Totdat iemand jouw auto blijft bekrassen en dat keer op keer blijft doen, dan ga je zeker rondvragen naar videobeelden...
Als TS met de intentie om deze hufter(s) te pakken tijdelijk een camera neerzet dan doet hij toch niets met jouw beelden? Het boeit echt niemand dat jij elke keer naar je auto loopt.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:13

Het is toegestaan om in het openbaar te filmen, bijvoorbeeld in het centrum van de stad met je telefoon. Het filmen van de openbare weg vanaf een statisch punt is dan weer niet zomaar toegestaan. Dat heeft met de privacywetgeving (AVG) te maken. Het filmen van de openbare weg vanaf een vast punt is best een privacy-inbreuk, dus in principe mag je alleen je eigen bezittingen/terrein filmen, tenzij het echt niet anders kan. Een rijdende dashcam valt dan dus onder de eerste categorie.

Echter, staan de meeste videodeurbellen überhaupt 'gewoon' op de straat gericht. En hangen er genoeg camera's op huizen waarbij ook gewoon de straat/omgeving wordt gefilmd. Of wat te denken van een geparkeerde Tesla met sentry mode. Dat blijft een beetje een grijs gebied, want zover ik weet is er nog nooit gehandhaafd op bijvoorbeeld zo'n verkeerd gerichte videodeurbel. Dus ja, het zou eigenlijk niet mogen vanuit de AVG, maar ik kan het volledig begrijpen als OP het wél doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:46:
[...]

Totdat iemand jouw auto blijft bekrassen en dat keer op keer blijft doen, dan ga je zeker rondvragen naar videobeelden...
Als TS met de intentie om deze hufter(s) te pakken tijdelijk een camera neerzet dan doet hij toch niets met jouw beelden? Het boeit echt niemand dat jij elke keer naar je auto loopt.
Misschien boeit dat niemand iets, maar volgens de huidige wetgeving boeit mijn privacy best veel. Maar die wetgeving boeit jou dan blijkbaar weer weinig... En daar laat ik het maar bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Heb je al bij de buren gevraagd? Andere auto's die er ook last van hebben of ben je de enige, wellicht hebben zij iets gezien.

Verder heet je niet voor niets @DeJurist, je weet waarschijnlijk beter dan wie dan ook hier wat wel en wat niet mag.

[ Voor 32% gewijzigd door hoevenpe op 30-10-2024 00:02 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
42erik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:56:
[...]

Misschien boeit dat niemand iets, maar volgens de huidige wetgeving boeit mijn privacy best veel. Maar die wetgeving boeit jou dan blijkbaar weer weinig... En daar laat ik het maar bij
Je geeft geen antwoorden op de gestelde vragen en kapt een discussie af terwijl je mij gaat beoordelen. Niet heel chique wat mij betreft.
Ik proef een beetje , ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit. Geen enkele sympathie naar anderen.

Wat ik doel te zeggen is; Als bij mij in de straat de auto van de buurman stelselmatig bekrast wordt, kan ik me prima vinden in het feit dat de buurman een camera ophangt om met DIE intentie zijn eigendom in de gaten te houden.
Dat is in mijn ogen degelijk wat anders dan dat de buurman opzettelijk zijn camera op mijn voordeur richt om mij in de gaten te houden of en wanneer ik naar mijn auto loop. En daar zit hem hier het verschil.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 10:45
@DeJurist ZIjn er al updates inmiddels?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Laatst online: 22:29

Aganim

I have a cunning plan..

DonJunior schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

[...]

Je moet nog even een keertje naar je bron kijken, want je mist de context waarin dit geschreven is. Het Algemeen Nederlands Persbureau zal hier bedoelen: filmen met een draagbare camera, niet vast cameratoezicht. Dan kan je beter een bron als de AP erbij pakken:

https://autoriteitpersoon...de-openbare-ruimte-filmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Aganim schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Je moet nog even een keertje naar je bron kijken, want je mist de context waarin dit geschreven is. Het Algemeen Nederlands Persbureau zal hier bedoelen: filmen met een draagbare camera, niet vast cameratoezicht. Dan kan je beter een bron als de AP erbij pakken:

https://autoriteitpersoon...de-openbare-ruimte-filmen
Dank voor de info.

Daar lees ik, in context van dit topic toch eigenlijk eat we moeten weten?
Alleen in heel uitzonderlijke gevallen mag u een camera doelbewust richten op een gedeelte van het terrein van uw buren of de openbare ruimte. Bijvoorbeeld als er serieuze en aantoonbare veiligheidsproblemen zijn, zoals veel inbraken in de buurt. En als er echt geen andere oplossing mogelijk is dan een camera gebruiken.
offtopic:
Hoe dan ook mis ik bij sommige hier echt complete sympathie. Wellicht stoor ik me daar meer aan.
Heb zelf óók gehad dat men het nodig vond om mijn auto te vandaliseren. Niks vervelender dan mensen die dan jou terecht gaan wijzen op allerlei wetten en totaal niet meedenken met de situatie.
Het is zo bijzonder dat wij als 'nette mensen' allemaal worden terecht gewezen en dat we vervolgens onze spullen gewoon gesloopt zien worden en niets kunnen doen.. dat gaat bij mij gewoon niet op.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
laat maar...

[ Voor 94% gewijzigd door 42erik op 30-10-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

42erik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:56:
[...]

Ik snap wat je zegt, ook om de reden dat ik sinds kort een camera heb opgehangen thuis. Hierbij heb ik bewust een camera uitgezocht met detectie-zones en heb 50cm om mijn auto heen dus die zone ingesteld. Daarbij, vanwege de inrichting van de straat en enkel openbare parkeerplaatsen, heb ik de buren netjes schriftelijk laten weten dat er gericht toezicht is op mijn auto en dat beelden niet langer bewaard blijven dan nodig.

Aangezien ik ongeveer 3 tot 4x per week de auto gebruik, zou ik theoretisch in staat kunnen zijn om de auto regelmatig te controleren op schade en daarna niet-relevante beelden dus met een kleine 52 uur weg te gooien; zeker als ik weet dat mijn bezit verder niet beschadigd is.

Niemand heeft hier last van. De buren niet en jij ook niet; zolang er geen beschadiging is, ben ik "soort van verplicht" de beelden tijdig te ruimen en ook niet voor andere leuke doeleinden met Jan en alleman te delen en zal niemand ooit weten "dat jouw privacy" bij mijn auto in de buurt geweest is. Maar zodra jij (ook per ongeluk) wel mijn auto beschadigd, dan heeft de politie & verzekering er iets van te vinden en is jouw privacy enkel met die instanties gedeeld.

https://www.politie.nl/in...k-camerabeelden-maak.html (als extra bron dan maar in dit topic) -> gerechtvaardigd belang > jouw privacy

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Ik snap wat je zegt, ook om de reden dat ik sinds kort een camera heb opgehangen thuis. Hierbij heb ik bewust een camera uitgezocht met detectie-zones en heb 50cm om mijn auto heen dus die zone ingesteld. Daarbij, vanwege de inrichting van de straat en enkel openbare parkeerplaatsen, heb ik de buren netjes schriftelijk laten weten dat er gericht toezicht is op mijn auto en dat beelden niet langer bewaard blijven dan nodig.

Aangezien ik ongeveer 3 tot 4x per week de auto gebruik, zou ik theoretisch in staat kunnen zijn om de auto regelmatig te controleren op schade en daarna niet-relevante beelden dus met een kleine 52 uur weg te gooien; zeker als ik weet dat mijn bezit verder niet beschadigd is.

Niemand heeft hier last van. De buren niet en jij ook niet; zolang er geen beschadiging is, ben ik "soort van verplicht" de beelden tijdig te ruimen en ook niet voor andere leuke doeleinden met Jan en alleman te delen en zal niemand ooit weten "dat jouw privacy" bij mijn auto in de buurt geweest is. Maar zodra jij (ook per ongeluk) wel mijn auto beschadigd, dan heeft de politie & verzekering er iets van te vinden en is jouw privacy enkel met die instanties gedeeld.

https://www.politie.nl/in...k-camerabeelden-maak.html (als extra bron dan maar in dit topic) -> gerechtvaardigd belang > jouw privacy
de 50cm en je buren inlichten maakt in mijn ogen dat je al een heel eind op weg bent. Maar "soort van verplicht"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Hebben we overigens nog een topicstarter hier? @DeJurist ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

42erik schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

de 50cm en je buren inlichten maakt in mijn ogen dat je al een heel eind op weg bent. Maar "soort van verplicht"?
Moreel verplicht. Ik vind dat ik de beelden ook niet langer in huis wil hebben dan nodig. Even los of dat door een backdoor, vulnerability, onhandigheid van mezelf dus "het internet" op wordt geslingerd. Als IT'er (ja, heb je er weer eentje) met meerdere VOG's omtrent dataverwerking en financien, kan ik uitermate verantwoord langere tijd data beveiligd bewaren.

Vind het alleen nergens voor nodig en mijn storage is mij ook wat waard. Klaar. Auto niet kapot? Data de vuilnisbak in.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04:57
Zo’n wildcamera kan je wellicht aan de hoofdsteunen van de autostoelen hangen als er geen andere geschikte plaats in de buurt is. Een iets te grote hoofdsteun hoes met een gaatje erin eroverheen en hij valt niet echt op in het donker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Of ga een garagebox huren.

Waarschijnlijk nog goedkoper dan alle schadeherstel werkzaamheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeJurist
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een beveiligingssysteem van Eufy met draadloze camera's op zonne-energie, die alles haarscherp vastleggen (3K). Het geeft me een gerust gevoel dat ik mijn auto nu altijd kan monitoren.

Sinds ik het systeem heb, lijkt het vandalisme ook te zijn gestopt, al is het nog wat vroeg om dat zeker te zeggen. Ik heb de camera in elk geval zichtbaar opgehangen, zodat degene die dit deed weet dat hij niet meer ongemerkt wegkomt.

Het enige nadeel is dat de camera soms beweging niet detecteert, wat vaker voorkomt bij merken zoals Ring en Eufy, die niet continu opnemen.

Nu wil ik nog kijken of ik een bewegingssensor in mijn auto kan installeren die samenwerkt met mijn camera – dat zou het ideale systeem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
DeJurist schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:28:
[...]Uiteindelijk heb ik gekozen voor een beveiligingssysteem van Eufy met draadloze camera's op zonne-energie, die alles haarscherp vastleggen (3K). Het geeft me een gerust gevoel dat ik mijn auto nu altijd kan monitoren.
Nu wil ik nog kijken of ik een bewegingssensor in mijn auto kan installeren die samenwerkt met mijn camera – dat zou het ideale systeem zijn.
Eerder zei je in het topic: " zonder dat ik honderden euro’s moet uitgeven aan apparatuur? Iemand ervaring of tips om dit slim en betaalbaar aan te pakken? "
Die camera's alleen al kosten iets van 180 euro per stuk, en je wilt nog meer apparatuur aanschaffen. Wordt een dure hobby zo......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
DeJurist schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:28:
[...]

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een beveiligingssysteem van Eufy met draadloze camera's op zonne-energie, die alles haarscherp vastleggen (3K). Het geeft me een gerust gevoel dat ik mijn auto nu altijd kan monitoren.

Sinds ik het systeem heb, lijkt het vandalisme ook te zijn gestopt, al is het nog wat vroeg om dat zeker te zeggen. Ik heb de camera in elk geval zichtbaar opgehangen, zodat degene die dit deed weet dat hij niet meer ongemerkt wegkomt.

Het enige nadeel is dat de camera soms beweging niet detecteert, wat vaker voorkomt bij merken zoals Ring en Eufy, die niet continu opnemen.

Het ging toch om een appartementencomplex? Waar heb je dan nu de camera aan opgehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
42erik schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:02:
[...]

Het ging toch om een appartementencomplex? Waar heb je dan nu de camera aan opgehangen?
Aan mijn kant van het perceel, tegen de zijwand van het balkon, in de hoek. Daar is ook de privé parkeerplaats gepositioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Yaksa schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:40:
[...]

Eerder zei je in het topic: " zonder dat ik honderden euro’s moet uitgeven aan apparatuur? Iemand ervaring of tips om dit slim en betaalbaar aan te pakken? "
Die camera's alleen al kosten iets van 180 euro per stuk, en je wilt nog meer apparatuur aanschaffen. Wordt een dure hobby zo......
Voor mij zit er een groot verschil tussen 700-800 euro en 180 euro. Maar ik ben van gedachten veranderd – ik wil dat mijn auto veilig is, en daar wil ik best in investeren. En trouwens, waarom zou het jou iets aangaan wat ik eraan uitgeef?

[ Voor 10% gewijzigd door DeJurist op 07-11-2024 18:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
DeJurist schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:16:
[...]

Voor mij zit er een groot verschil tussen 700-800 euro en 180 euro. Maar ik ben van gedachten veranderd – ik wil dat mijn auto veilig is, en daar wil ik best in investeren. En trouwens, waarom zou het jou iets aangaan wat ik eraan uitgeef?
Wanneer geld geen probleem is dan moet je niet vragen hoe iets betaalbaar aan te pakken is. Of je moet in de OP een budget opgeven. Dat voorkomt onduidelijkheid en levert sneller resultaat op naar waar je naar op zoek bent.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Yaksa schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:25:
[...]

Wanneer geld geen probleem is dan moet je niet vragen hoe iets betaalbaar aan te pakken is. Of je moet in de OP een budget opgeven. Dat voorkomt onduidelijkheid en levert sneller resultaat op naar waar je naar op zoek bent.
Ten eerste bepaal ik zelf wat ik schrijf en deel. Ten tweede ben ik tot niets verplicht. Als jouw enige bijdrage over het budget gaat, dan mis je de essentie van dit topic compleet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
DeJurist schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:28:
[...]Ten eerste bepaal ik zelf wat ik schrijf en deel. Ten tweede ben ik tot niets verplicht. Als jouw enige bijdrage over het budget gaat, dan mis je de essentie van dit topic compleet.
Een beetje vriendelijker mag ook wel.
Bij alle topics op Tweakers over aankoopvragen moet je een budget invullen zodat mensen die willen helpen gericht op zoek kunnen gaan naar de voordeligste oplossing.
Ik had een leuk systeem in gedachten maar schijnbaar heb je e.e.a. al gekocht, dat hier niet gemeld, dus die info ga ik dan ook maar niet meer delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJurist
Yaksa schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:35:
[...]

Een beetje vriendelijker mag ook wel.
Bij alle topics op Tweakers over aankoopvragen moet je een budget invullen zodat mensen die willen helpen gericht op zoek kunnen gaan naar de voordeligste oplossing.
Ik had een leuk systeem in gedachten maar schijnbaar heb je e.e.a. al gekocht, dat hier niet gemeld, dus die info ga ik dan ook maar niet meer delen.
Ik vond juist dat jouw tekst onvriendelijk overkwam. Maar als dat niet zo bedoeld was, laten we het dan achter ons laten. Hoe dan ook, ik heb me de afgelopen week helemaal verdiept in de wereld van buitencamera's en bewust gekozen voor Eufy. Tot nu toe ben ik erg tevreden, al zou ik graag zien dat de motion herkenning van mensen op grotere afstand (denk aan 25-50 meter) iets beter zou zijn in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
DeJurist schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:41:
[...]Ik heb me de afgelopen week helemaal verdiept in de wereld van buitencamera's en bewust gekozen voor Eufy. Tot nu toe ben ik erg tevreden, al zou ik graag zien dat de motion herkenning van mensen op grotere afstand (denk aan 25-50 meter) iets beter zou zijn in het donker.
Zulke camera's zijn er wel, maar dan praat je al snel over (bekabelde) professionele systemen en een navenant prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
DeJurist schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:41:
[...]

Ik vond juist dat jouw tekst onvriendelijk overkwam. Maar als dat niet zo bedoeld was, laten we het dan achter ons laten. Hoe dan ook, ik heb me de afgelopen week helemaal verdiept in de wereld van buitencamera's en bewust gekozen voor Eufy. Tot nu toe ben ik erg tevreden, al zou ik graag zien dat de motion herkenning van mensen op grotere afstand (denk aan 25-50 meter) iets beter zou zijn in het donker.
25 a 50 meter...?! Hoe ruim film je wel niet??
Pagina: 1