Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 11:16
Monitor: iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5
Alleen als ik mijn scherm op "HDR" mode zet zijn de kleuren enigszins normaal. Normaal = zoals ze ook op mijn laptop zelf en op een kleiner (veel goedkoper) beeldscherm te zien zijn.
In HDR mode is de schermhelderheid echter _bijzonder_ hoog (en niet instelbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEUYf6lkyiGIGUpu7kzb4LHlOSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JM61vgyCtQEzb0utD2pWlNB1.jpg?f=fotoalbum_large
Het beeld ziet er 'flets' uit, net alsof het contrast veel te laag staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqI_1dMnfAmuO51SWTEcZpc1zZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJ4Q2Ls92GNzdP2M5MzKEmKI.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is HDR, waar de kleuren net zo zijn als op de laptop zelf, mijn telefoon, iPad en een kleinere monitor.

Laptop & settings
MacBook Air M2, USB-C kabel naar monitor
Mirrored display, optimise for PL3494WQ, 60 Hz

Getest
Een grote combinatie van alle monitor instellingen kom te kijken of de kleuren en contrast normaal te krijgen zijn in non-HDR mode.

Heeft iemand een idee hoe ik non-HDR er normaal uit zou kunnen laten zien? (alleen duidelijk minder fel)

Beste antwoord (via DJF3 op 29-10-2024 13:05)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ben je nu je MacBook Air-scherm aan het mirroren naar deze monitor?

Je MacBook heeft een 10 bit scherm (door FRC) en waarschijnlijk stuurt je MacBook dat ook uit. De monitor werkt maar met 8 bit, dus voor hetzelfde geld overstuur je daarmee de monitor (geeft niets, gaat niet kapot, hij snapt alleen de kleuren niet). HDR werkt standaard op 10 bit, dus dat is de modus waar hij dan in moet staan om wel met die 10 bit om te kunnen gaan. Al wordt het beeld nooit zo mooi als op de MacBook Air, je monitor is niet van dezelfde kwaliteit.

Ik zou de mirror uitzetten en dan verwacht ik dat het probleem opgelost is. Dan ziet de MacBook waarschijnlijk dat het een 8 bit monitor is (misschien moet je dat nog apart instellen) en stuurt dan het juiste signaal.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ben je nu je MacBook Air-scherm aan het mirroren naar deze monitor?

Je MacBook heeft een 10 bit scherm (door FRC) en waarschijnlijk stuurt je MacBook dat ook uit. De monitor werkt maar met 8 bit, dus voor hetzelfde geld overstuur je daarmee de monitor (geeft niets, gaat niet kapot, hij snapt alleen de kleuren niet). HDR werkt standaard op 10 bit, dus dat is de modus waar hij dan in moet staan om wel met die 10 bit om te kunnen gaan. Al wordt het beeld nooit zo mooi als op de MacBook Air, je monitor is niet van dezelfde kwaliteit.

Ik zou de mirror uitzetten en dan verwacht ik dat het probleem opgelost is. Dan ziet de MacBook waarschijnlijk dat het een 8 bit monitor is (misschien moet je dat nog apart instellen) en stuurt dan het juiste signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-08 11:16
Na het uitzetten van mirroring op de Macbook zijn de kleuren nog steeds dramatisch. De enige manier om de correcte kleuren te zien is HDR op de monitor activeren. Daarmee ben je helaas iedere vorm van controle over de helderheid kwijt.
Nu dus met HDR op de monitor. Daarbij maakt het dan niet uit of ik op de MacBook mirroring aanzet of niet.

Bedankt voor de info @White Feather . Ik moet eerlijk bekennen dat ik er van uitging dat het aansluiten van 'een' monitor op 'een laptop' nooit voor problemen zou zorgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
White Feather schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:06:
...Al wordt het beeld nooit zo mooi als op de MacBook Air, je monitor is niet van dezelfde kwaliteit.

...
Ik denk dat dit het grootste probleem is van @DJF3
Apple producten gebruiken doorgaans de betere technieken van hogere kwaliteit.
In het tijdperk voor OLED, zijn dat voornamelijk IPS schermen, vaak gemaakt doot LG.
Dan kom je op "kleur echte" schermen terecht met DCI-P3 van 95% (of meer)

Zelf heb ik deze: uitvoering: LG 32UL950 Wit, Zilver
prachtig mooi beeld.
Ook in HDR.
Maar... hele andere prijsklasse

[ Voor 16% gewijzigd door GarBaGe op 29-10-2024 13:39 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:34
Hoewel je usb-c gebruikt kijk toch eens naar het volgende:
I finally fixed this by following the instructions at this blog post:

Fixing the External Monitor Color Problem with My 2018 MacBook Pro

Read the blog post, it's good! But just in case it becomes unavailable, here's a short summary:

The external monitor is using the YPbPr colour format over HDMI. Something about the MacBook Pro YPbPr output is not compatible with the monitor. It's possible to create override settings to force the HDMI connection to use RGB instead, using a script at https://gist.github.com/adaugherity/7435890.

Here are the instructions from the above post:

Connect the problematic display.
Download and run this script (./patch-edid.rb). Take a look at the generated file and remember its path.
Reboot into recovery mode (⌘-R at boot).
Mount your main disk (enter Disk Utility, select the gray Macintosh HD, click Mount, provide your password, close Disk Utility).
Open up a terminal (Utilities ->Terminal), backup the overrides directory, copy in your new override file, and reboot:
I had this same problem in except for MacOS Sonoma, this is how I fixed it:

Open up "Displays" in your System Settings.
Click on the "Built-in Displays".
Uncheck the "True Tone" option.