Welke accuperstang voor verschillende type buizen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn vraag
Ik huur nu af en toe een Uponor-tang om wat leidingen te (ver-)leggen, maar zou er onderhand graag zelf eentje in bezit willen hebben.

Ik zoek een machine die zowel Uponor (of ander merk flexibele buis) kan persen maar ook bijvoorbeeld koperen leidingen kan persen.
Waar kan ik dan het beste naar kijken?
Qua accu-systeem moet ik waarschijnlijk sowieso een nieuw systeem erbij nemen, omdat ik nu alleen Festool en Parkside accu’s heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb in mijn zoektocht de volgende merken gezien:
Uponor, Milwaukee, Bosch, REMS en Rothenberger.
Maar het is me niet duidelijk welke de meeste verschillende systemen aan kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Chickendorp schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:47:
Maar het is me niet duidelijk welke de meeste verschillende systemen aan kan.
Alle merken hebben verwisselbare bekken. De meeste merken hebben de meeste typen in het assortiment.

Kijk bij de prijs dus ook naar de prijs per bek. Die dingen kosten ook flink wat (~€100 per bek)

O ja, je hebt meestal verschillende tangen per merk met verschillende bekken. De kleine machines kunnen alleen kleinere diameters aan, maar dat is voor huisinstallaties al ruim voldoende.

[ Voor 19% gewijzigd door TheGhostInc op 16-10-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TheGhostInc schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:51:
[...]
De meeste merken hebben de meeste typen in het assortiment.
Ik ben vooral benieuwd welk merk het meest compleet is, zodat ik na afloop van de investering geen spijt krijg...

REMS lijkt redelijk in de prijzen van hun persbekken. (de meeste bekken tussen 125 en 175 euro)

Bij Milwaukee, Bosch en Rothenberger zitten bijna alle persbekken boven de 200 euro.

[ Voor 23% gewijzigd door Chickendorp op 16-10-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
REMS is behoorlijk compleet, hier ook veel gebruikt met verschillende profielen. Is allemaal wel te krijgen op deze machines.

Op de mini kun je volgens mij tot 35 gaan, dat is meestal wel voldoende. Mocht je toch een keer groter gaan kun je er nog altijd een huren.

En de REMS kent volgens mij alle profielen, dus daar zit je ook goed.

Ik ken geen tang die festool accu's gebruikt, dus je zult helaas wel een 2de accu systeem erbij krijgen. Bij REMS is het wel specifiek van dat merk. Bij Geberit bijvoorbeeld gebruik je o.a. Makita accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Chickendorp schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:19:
Ik ben vooral benieuwd welk merk het meest compleet is, zodat ik na afloop van de investering geen spijt krijg...

REMS lijkt redelijk in de prijzen van hun persbekken. (de meeste bekken tussen 125 en 175 euro)

Bij Milwaukee, Bosch en Rothenberger zitten bijna alle persbekken boven de 200 euro.
Ik heb zelf ook een REMS.

Qua bekken zou ik niet te moeilijk denken.
Het begint met welke koppelingen je koopt, er zullen best wat obscure bekken zijn, of bekken/type die in een ander continent populair zijn.

In NL/DE heb je een paar type buizen (MLC, staal /koper), waardoor je met 2-3 type koppelingen al praktisch alles kunt doen.
Daarbij zijn profiel M & TH de 2 meest gebruikte universele profielen. Daarnaast heb je nog Uponor als merkprofiel.

Dus kies je merk koppeling en als het kan blijft daar bij, dan hoef je geen andere persbekken meer bij te kopen.