Kunststof kozijn opperlaag laat los

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMomma
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-11-2024
Op de tweede verdieping aan de zuidelijke kant laat de opperlaag/harslaag van het kunststof kozijn los. De bubbeltjes zijn gewoon waterdruppels, dus dat is niet erg. Het gaat enkel om die witte craquelé.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of herkent wat het is. Is dit erg? En moet ik hier wat aan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JroNhY0XBRboFw4LQW0fWtw-VOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6IXD9oWqy8Ya8GVTlAF8fSi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmdPuDqtFVbE2o5vm1oEVwBP7_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSLvKf7yfawsb2mhBskWYsni.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is dat niet gewoon een beschermfolie die er op is blijven zitten (al is die meestal blauw gekleurd)?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Dit is niet de beschermfolie voor transport. Dit is de harde coating die niet zo goed tegen UV lijkt te kunnen (bijzonder). Normaal gesproken beschermt deze laag het onderliggende kunststof juist tegen UV. Dit kunststof wordt namelijk brozer onder invloed van UV.

Hoe oud zijn de kozijnen? Heb je hem per ongeluk keer schoongemaakt met verkeerd middel?

https://vanheemskerk.nl/n...20tijd%20los%20te%20laten.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 16-10-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMomma
De kozijnen zijn geplaatst ergens tussen 2005 en 2008. Ik ben hier afgelopen april pas in gaan wonen. Door de maanden heen zijn dingetjes gaan opvallen die eerst niet opvielen, waaronder deze craquelé. Onbekend wat de vorige bewoners mogelijk hebben gebruikt qua schoonmaakmiddelen.

Dank voor het meedenken trouwens en de link naar het coatingsbedrijf. Dat klinkt echter als een relatief dure oplossing. Ik hoop op nog een aantal reacties die mogelijk met een simpelere DIY oplossing kunnen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:10
Kunststof kan geverfd en gewrapped worden.

Er is een kans dat er nog fabrieksgarantie op zit. Wordt soms verkocht met 20jr garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:00
Je kan dit inderdaad ook schuren, primer en weer schilderen. maar een dergelijke donkere kleur is meestal lastig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:02

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een echte DIY oplossing is lastig als je het weer 100% mooi en duurzaam wil hebben. Ja, je kunt de kozijnen voorzichtig afschuren zodat alleen de transparante toplaag er af is. Progressief schuren tot korrel 1000 of 2000 en dan zelf opnieuw coaten met een 2K transparante epoxy lak uit een spuitbus (bijvoorbeeld deze). Die hecht direct op onder andere PVC en behoeft geen primer. Voordeel is dat je dezelfde kleur behoudt van het kozijn, want zoals @No Hands hierboven al zegt, aflakken met een donkere kleur is lastig mooi te krijgen. Het zal er ongetwijfeld niet precies hetzelfde uitzien als een onbehandeld kozijn, maar wel stukken beter dan nu en weer voor jaren UV bestendig en relatief netjes.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMomma
Thanks guys! Ik ga eerst aan de slag met de mogelijke garantie, gezien dat de makkelijkste en goedkoopste optie is. Mocht daar negatief bericht uitkomen, dan ga ik de oplossing van @DexterDee proberen toe te passen.
Pagina: 1