Verbruik meten van elektrische vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-05 12:02
In mijn badkamer heb ik elektrische vloerverwarming. Werkt heerlijk maar ben eigenlijk benieuwd naar het verbruik. In de klokthermostaat kan ik niet zoveel zien; of ik kijk ergens heel erg over heen. Het verbruik wordt als percentage (maar van wat?) weergegeven. Ik kan ook niks zien over de installatie, hoeveel m2 bv er ligt of wat de maximale afgifte is.

Badkamer is rond 2010 aangelegd, door een vorige eigenaar, helaas verder geen documentatie beschikbaar.

Iemand een tip/idee of is de enige manier t ding aanzetten en de meterstand bijhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:35
Een elektrische vloerverwarming is een grootverbruiker. Als je het verbruik van de groep meet zal je een aardige indicatie krijgen. Meterstand bijhouden is denk ik een simpelere optie :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:10
whatyoudoing schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:14:
Het verbruik wordt als percentage (maar van wat?) weergegeven.
Tijd, waarschijnlijk. Die thermostaat is hoogstwaarschijnlijk aan of uit (het is geen traploze regeling). Stel dat het ding 30% aangeeft, dan is het 30% van de tijd ingeschakeld geweest.

Je hebt dan nog het vermogen van het spul nodig. Stel dat dit 1kW is en dat je verbruik 30% is, dan kom je dus aan 1*24*0,3=7,2kWh per dag.

Misschien kun je ergens een slimme inbouwschakelaar met energiemeting (Shelly o.i.d.) kwijt voor de thermostaat, dan kun je het ook meten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24
Meestal zo'n 100W per m2. Aantal meters kun je prima inschatten, overal waar de vloer echt warm wordt zal het wel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gaat de verwarming naar een stopcontact of zit ie direct op een groep aangesloten?

Bij een stopcontact: http://shelly-cloud.nl/producten/shelly-plug-s/

Bij een groep: https://shelly-cloud.nl/producten/shelly-pro-1pm/

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:38
whatyoudoing schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:14:

Iemand een tip/idee of is de enige manier t ding aanzetten en de meterstand bijhouden?
Zorg ervoor dat alle grote verbruikers in je huis uitstaan. Zet de vloerverwarming aan en kijk op de meter in je meterkast hoeveel Watt je verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
Thanks allemaal!
Wilke schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:25:
Meestal zo'n 100W per m2. Aantal meters kun je prima inschatten, overal waar de vloer echt warm wordt zal het wel liggen.
Ok, even snel tegels tellen komt op 5m2 waar iets onder kan liggen. Dat zou dan 500W zijn; bij 2 uur gebruik per dag 1KwH. Dat valt mij alles mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48

Klippy

Still Game

Wat @Xander zegt klopt waarschijnlijk. Bij mijn Magnum thermostaat werkt het ook zo.
Uit de handleiding:
6.3 Verbruik
Het gemiddelde verbruik van de vloerverwarming is af te lezen in een percentage. De thermostaat dient hiervoor wel minimaal 1 maand aan te staan.
Om het gemiddelde verbruik per dag te zien kun je de volgende rekensom aanhouden:
% x geïnstalleerd vermogen x 24.

Voorbeeld:
Geïnstalleerd vermogen is 300 Watt en verbruik is 20%:
20% x 300Watt = 60 Watt verbruik per uur.
60W x 24 uur = 1.440 Watt verbruik per dag.
Maar het vermogen per m² kan best wat meer zijn, mijn Magnum mat doet 150W per m² bijvoorbeeld. Die is begin dit jaar geïnstalleerd.

Ik geloof niet dat er een manier is om de maat echt te achterhalen, maar je kan het vrij snel zien, het is een binaire schakeling zoals al gezegd is. Het staat aan of uit. Dus kijk op je slimme meter display en laat iemand de vloerverwarming aanzetten (nog beter als je een P1 meter hebt).

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 18:17
Het voordeel als je er een shelly tussenstopt, is dat je niet alleen kan zien hoe enorm veel die vloerverwarming gebruik, je kan het proberen te beperken door ze slimmer aan te sturen (enkel als je zonnepanelen terugleveren bijvoorbeeld, of met geofencing enkel als je thuis bent, of je start vanuit de zetel de verwarming op zodat je warme voeten hebt tegen dat je aan de badkamer aankomt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook de thermostaat van de muur halen en een ampere meter tussen de fase hangen, dan weet je het zeker.

Vierkante meters is wel enigzins in te schatten, daarvoor moet het wel redelijk fris zijn. Dan kun je namelijk het verschil tussen welke tegels warm zijn en welke niet voelen. Dan tel je gewoon de tegels bij elkaar op en dan heb je een goede inschatting.

Gemiddeld gezien is het 3-4m2, en dan heb je een aansluitvermogen van 300-500w. Wat echt ellendig veel is op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
naftebakje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:08:
Het voordeel als je er een shelly tussenstopt, is dat je niet alleen kan zien hoe enorm veel die vloerverwarming gebruik, je kan het proberen te beperken door ze slimmer aan te sturen (enkel als je zonnepanelen terugleveren bijvoorbeeld, of met geofencing enkel als je thuis bent, of je start vanuit de zetel de verwarming op zodat je warme voeten hebt tegen dat je aan de badkamer aankomt).
Ja dat zou wel sjiek zijn! Mooi winterprojectje, eens met homeassistant aan de slag.

Tegelijkertijd: met een geschat verbruik van 2 uur/ 1 KwH per dag kost dat ~28 cent; van oktober tot april is dat ~ 180KwH = ~ € 50. Dat vind ik niet duur voor warme voeten :+

En duurt ook ff dan voor je het terugverdiend: laat je 30% kunnen besparen = 15 euro per jaar. Shelly kost iets van 20 en een machientje voor HA 130 - dus een tvt van 10 jaar. En kan voorlopig nog salderen want flink overschot in de zonnepanelen.

Maar wel een goede nerd-factor en die HA kan je voor de hobby zien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05 18:17
whatyoudoing schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:04:
[...]Tegelijkertijd: met een geschat verbruik van 2 uur/ 1 KwH per dag kost dat ~28 cent; van oktober tot april is dat ~ 180KwH = ~ € 50. Dat vind ik niet duur voor warme voeten :+ [...]
Met een radiatorkachel van 30€ uit de bouwmarkt krijg je het in 10 minuten behaaglijk warm, eventueel een tapijtje op de grond voor warme voeten. En ben je zeker dat je maar 2 uur stookt?
En idd, als je het in HA steekt is dat hobby, dan moet je enkel de shelly rekenen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Niemand heeft het tot nu toe over het sluipverbruik van zo’n elektrische vloerverwarming.
Wij hebben destijds elektrische vloerverwarming in de badkamer geplaatst, maar gebruiken het nooit ivm de kosten.
Nu vroeg ik me af hoeveel verbruikt zo’n systeem in stand-by? Iemand met een Shelly o.i.d. ingebouwd die wat waardes kan noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 20:07
Sluipverbruik zal wel meevallen, maar vaak zit er een functie op de thermostaat dat als je programmeert dat de vloer 25 graden moet zijn van 08:00 tot 09:00 de vloerverwarming al bijvoorbeeld om 06:10 uur aangaat om de vloer op tijd warm te krijgen. Zelflerend gedrag. Zeker als de mat wat dieper ligt of je op een koude betonplaat zit dan staat die lang aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In mijn hoofd heb ik ook de gedachte van: ‘Dat sluipverbruik zal wel meevallen’, maar wat is dit echt?!? Hopelijk rond de 2 a 3 watt maar kan ook zo 10 watt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 17:12
We hebben in de keuken en badkamer Speedheat vloerverwarming en dat is echt wel een sluipverbruiker in grote zin. De badkamer comfortabel is per jaar een 2500Kw->7m2 de keuken(denk 3500Kw -> 14m2) wordt alleen gebruikt in de winter als we de cv draaien. Dit is per jaar tussen de 3500 en 4500KwH aan verbruik.
Om smorgens om 7h 20graden te hebben, start de verwarming 2h van te voren, 'savonds het zelfde en de temperatuur in de badkamer willen we niet onder de 17 graden hebben in de winter.

We hebben genoeg zonnepanelen en dit is nog wel goed te doen, hoe we dit zal na 2027 gaan doen weet ik niet, misschien toch 2 radiatoren er bij op de CV laten draaien...
Pagina: 1