Upgrade van 6700 XT naar..?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 06:59
Ik zoek een?
nieuwe video kaart, ter upgrade van mijn huidige Asus 6700XT Dual. Met name voor simracen (VR). In de toekomst wellicht ook 1440p en 4k.

VR gaat op het huidige systeem opzich prima met med/high settings op 72fps, maar het houd net over. Gewoon gamen doe ik momenteel op 1080p, maar in de toekomst wil ik wel gewoon naar 4k.

Wat is je budget?
rond de €600,-, nieuw of 2e hands

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik speel voornamelijk iracing. Deze game staat er om bekend niet goed geoptimaliseerd te zijn voor AMD . Verder lees ik dat nvidia over het algemeen beter scored op VR gebied.

Ik neig naar een 4070 TI, echter zie ik ook de 7900 GRE voorbij komen welke aanzienlijk goedkoper is. Mijn verstand tot videokaarten rijkt niet ver, vandaar dat ik de vraag hier stel.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn specs zijn:

GPU: ASUS Radeon RX 6700 XT DUAL
CPU: i7-13700K
MOBO: MSI MAG B760M
PSU: Cooler Master MWE 600 White - V2 - 600 W
RAM: 32GB DDR5
VR: Pico 4
.

Extra vragen:

- Is het überhaupt verstandig om nu een GPU te kopen? Of sowieso wachten tot black friday of release van 50XX series?

- Is het realistisch om +/- €300 te calculeren voor het verkopen van mijn huidige kaart? ( 1 jaar oud)

Beste antwoord (via Doedelzak op 15-10-2024 22:27)

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-09 20:01
De geruchten over de 5070 momenteel zijn als volgt: die zou aangekondigd worden op CES 2025 (dus in Januari) en ergens in Q1 2025 uitkomen. de eerste prijsvoorspellingen zouden rond de 600 USD zijn, en qua performance zou die ergens rond de 4070 Ti uitkomen.

Probleem is echter dat deze net zoals de 4070 Ti maar 12 GB VRAM zal hebben, en voor 4K is dat eigenlijk te weinig. Ik zou er minstens één van 16 GB VRAM aanraden, dus voor Nvidia een 4070 Ti Super.

De 7900GRE is ongeveer vergelijkbaar qua performance met de 4070 Super, en iets trager dan de 4070 Ti. Echter weet ik niet goed hoe de 7000 generatie is in VR en iracing...

Iets dat ook relevant is: de 4070 Ti wordt ondertussen al lang niet meer gemaakt. Alle 4070 Tis die nu nog op de markt zijn waren ten laatste een jaar geleden gemaakt.

Je moet een beetje de afweging maken hoe snel je de volgende GPU wilt kopen. Je hebt je huidige kaart nog maar 1 jaar, dus als je opnieuw na 1 jaar een nieuwe GPU gaat kopen zou het kunnen dat er tegen dan een variant is van de 5070 Ti Super met 18 GB VRAM vanwege de 3 GB VRAM chips die eraan komen. Maar als je er langer mee wilt doen zou ik zelf eerder sparen en hopen dat je een mooie deal kunt scoren op een RTX 40 kaart met 16 GB of meer als de winkels opruiming doen.

300 EUR voor een 6700XT lijkt me tamelijk hoog. Ik zou eens kijken naar wat er op V&A staat aangeboden, maar die zijn doorgaans iets goedkoper.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-09 20:01
De geruchten over de 5070 momenteel zijn als volgt: die zou aangekondigd worden op CES 2025 (dus in Januari) en ergens in Q1 2025 uitkomen. de eerste prijsvoorspellingen zouden rond de 600 USD zijn, en qua performance zou die ergens rond de 4070 Ti uitkomen.

Probleem is echter dat deze net zoals de 4070 Ti maar 12 GB VRAM zal hebben, en voor 4K is dat eigenlijk te weinig. Ik zou er minstens één van 16 GB VRAM aanraden, dus voor Nvidia een 4070 Ti Super.

De 7900GRE is ongeveer vergelijkbaar qua performance met de 4070 Super, en iets trager dan de 4070 Ti. Echter weet ik niet goed hoe de 7000 generatie is in VR en iracing...

Iets dat ook relevant is: de 4070 Ti wordt ondertussen al lang niet meer gemaakt. Alle 4070 Tis die nu nog op de markt zijn waren ten laatste een jaar geleden gemaakt.

Je moet een beetje de afweging maken hoe snel je de volgende GPU wilt kopen. Je hebt je huidige kaart nog maar 1 jaar, dus als je opnieuw na 1 jaar een nieuwe GPU gaat kopen zou het kunnen dat er tegen dan een variant is van de 5070 Ti Super met 18 GB VRAM vanwege de 3 GB VRAM chips die eraan komen. Maar als je er langer mee wilt doen zou ik zelf eerder sparen en hopen dat je een mooie deal kunt scoren op een RTX 40 kaart met 16 GB of meer als de winkels opruiming doen.

300 EUR voor een 6700XT lijkt me tamelijk hoog. Ik zou eens kijken naar wat er op V&A staat aangeboden, maar die zijn doorgaans iets goedkoper.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Thanks voor de heldere uitleg!

VRAM speelt inderdaad een grote rol. Dit is ook de reden dat ik destijds voor een 6700XT ben gegaan i.p.v. 3060 (8gb).

Ik heb in iedergeval geen haast. Ik ga even afwachten wat de markt doet. Mocht er een mooie aanbieding voorbij komen met bijv. black friday dan neem ik weer overwegingen, gezien ik nog niet helemaal uit ben over of ik nvidia(betere VR iracing) of amd(bang for buck) wil

[ Voor 4% gewijzigd door Doedelzak op 15-10-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-09 16:25
600 euro leverd je een gebruikte 7900xt op (misschien binnenkort wel een nieuwe als de prijzen nog wat zakken).

Die is krachtig genoeg EN heeft een machtige 20GB vram.

Ik heb geen ervaring in VR maar Vram is erg belangrijk en AMD schijnt aardig stappen te hebben gemaakt waardoor verschillen klein zijn.
AMD drivers leunen ook wat minder op je cpu dan Nvidia wat een bonus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doedelzak
Ook iets om in de gaten te houden idd!

Het is balen dat iracing alleen SPS (nvidia) onder steunt en niet de AMD variant (AFMF). Hierdoor hebben nvidia gpus een boost van pak m weg 40%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-09 14:04
Ik heb sinds kort van een tweaker de 7900 XTX overgenomen, en deze gebruik ik ook met VR.. Ik moet zeggen komend van mijn 3060 merk ik een groot verschil, zelf vind ik de software van AMD ook een heel stuk fijner en zijn er regelmatig updates die VR toch bijna elke keer wel verbeteren.
Als je indd de beste Shader ondersteuning wil dan moet je bij Nvidia zijn, wil je de waarde uit je geld halen zit je wat mij betreft toch wel prima bij AMD's 7900 lijn.
0 lag met 24gb vram op 3600mhz, net zo hoog als mijn systeem RAM staat, kan veel games nu op ultra kwaliteit spelen en zo doorzenden naar mijn VR bril zonder issues.

EN niet te vergeten dat AMD een 1 op 1 directe communicatielijn kan gebruiken met hun CPU en GPU's waardoor ze samen nog effecienter kunnen werken, dit laten ze naar mijn idee vrij weinig zien in benchmarks, want hierdoor komt AMD toch wel een extra stuk dicht op nvidia's series (zonder ray tracing uiteraard), mits je de AMD CPU's ook gebruikt: https://www.amd.com/en/ga...s/smart-technologies.html.

Eigenlijk moeten gamers gewoon hopen dat de developers ook AMD's drivers willen ondersteunen, want wat je zegt over iracing, er zijn genoeg settings die de GPU wel prima laten draaien van AMD, maar als je 40% echt wel merkt of juist niet, zal aan je wensen liggen. Wat betreft sommige personen op een reddit forum van iracing zie je soms dipjes als je meerdere monitoren hebt EN een soort render instelling UIT hebt staan, en bijna geen problemen als je die ene triple instelling aan hebt, ook helpt het om dan een X3D CPU te hebben ipv een normale of X/XT CPU

Kortom; voor de super shaders die nvidia heeft, ga naar hun. Voor kleine impact op gameplay maar wel besparing op je centen, blijf bij AMD :)
Pagina: 1