Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAverage
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-06 17:38
Hey Tweakers,

Ik loop tegen een raar probleem aan. Mijn systeem is van de een op de andere dag gestopt met werken en posten. Bij het opstarten gebeurt er niets en wordt de BIOS niet bereikt. Alle casefans en de fan op de CPU koeler draaien wel. Het CPU debug licht op het moederbord brand en geen van de andere debug lichten branden.

Ik heb het systeem ongeveer twee jaar geleden gebouwd en het heeft altijd stabiel gedraaid zonder problemen. Het systeem draaide geen overclock en de temps waren altijd netjes.

Specs
  • Intel Core i5-12600K
  • Gigabyte Z690 UD DDR4
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600
  • ASRock AMD Radeon RX 6800 XT Phantom Gaming 16G OC
  • Corsair RM750x PSU
  • Noctua NH-U14S
Troubleshoot stappen die zijn geprobeerd zonder resultaat:
  • CMOS reset (meerdere keren)
  • Booten met een ram stick (in verschillende slots)
  • Verschillende configuraties van een of beide ram sticks (inclusief zonder)
  • Booten zonder GPU
  • Booten zonder SSD’s en GPU
  • Booten met andere power supply zonder GPU (500w, geen 8+4 pin dus alleen met 8 pin)
  • Booten met nog een andere power supply (500w, ook alleen 8 pin)
Ik vermoed dat de CPU of het moederbord het begeven heeft, ook al vind ik het raar dat dit na twee jaar ineens gebeurt. Maar mogelijk heeft iemand hier nog een idee.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via AceAverage op 19-10-2024 20:26)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer de CPU opnieuw te plaatsen en controleer de socket. Als daar niks uitkomt zul je hardware moeten uitwisselen. Het goedkoopste is een celeron op de kop tikken en die erin doen. Post die ook niet dan is je bord gaar.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer de CPU opnieuw te plaatsen en controleer de socket. Als daar niks uitkomt zul je hardware moeten uitwisselen. Het goedkoopste is een celeron op de kop tikken en die erin doen. Post die ook niet dan is je bord gaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAverage
Socket en CPU gecontroleerd en daar kan ik niets raars aan zien. CPU opnieuw geplaatst en booten met of zonder cooler levert hetzelfde resultaat op. Bedankt voor de tip over de celeron, ik ga er een op de kop proberen te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:44

Dark

who tweaked the light?

Ik denk moederbord stuk, CPU stuk gebeurd niet heel vaak. Uit de kast halen en goed inspecteren aan beide kanten en -voor zover zichtbaar- bij in het VRM gebied kan soms meer duidelijkheid geven. Als je durft of toch niks te verliezen hebt eventueel VRM heatsink loshalen en kijken.

Soms kan ook verkeerd geplaatste stand off in het begin geen problemen geven maar door trillingen langzaam door de lak heen slijten en dan wat veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wanneer je boot zonder GPU, sluit je dan ook wel het scherm aan op de video outputs van het moederbord?

Probeer je ook eens het moederbord uit de kast aan te halen en op een doos te leggen of iets dergelijks? Booten kan je dan door de pinnetjes van de powerknop aansluiting kort even kort te sluiten. Zo sluit je eventuele kortsluiting of een slecht werkende reset/powerknop uit.

Ben je overigens zeker dat je geen PCI-E kabel hebt aangesloten aan de CPU 12V aansluiting? Volgens mij is dat mogelijk maar komen de kabels niet overeen.

Tenslotte moet je eens proberen het CMOS te resetten als de stroom van de PC af is. Druk eerst ook een paar keer op de powerknop om de condensators van de voeding te ontladen.

Ik heb overigens hetzelfde moederbord en CPU en had eerst hetzelfde RAM. Bij mij was de PC nooit 100% stabiel met dit RAM op XMP instellingen.

[ Voor 39% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-10-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAverage
Update: Heb een Celeron G6900 op de kop getikt en geprobeerd daarmee te booten in combinatie met een paar al eerder genoemde stappen. Ook heb ik het moederbord uit de kast gehaald en geïnspecteerd, en alles ziet eruit zoals het hoort.

Booten binnen en buiten de kast leveren exact hetzelfde resultaat op, geen POST en een rood CPU debug licht. Het lijkt er dus op dat het moederbord de geest gegeven heeft.

Bedankt voor de input, misschien dit dan maar als excuus gebruiken om naar AM5 te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:44

Dark

who tweaked the light?

Niet dat het wat veranderd, maar voor de rommelaar in mij rest natuurlijk de vraag, wat ging er precies stuk en waarom? Want het is natuurlijk niet normaal dat het na een jaar of twee ineens -poef- einde verhaal is.
Pagina: 1