Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 10:55
Ik zoek een?
Een GPU die mijn Radeon 6800 XT kan vervangen. Er komt een Oled tv aan waarop ik in 4k 120fps wil gamen en een LG monitor waarop ik in 1440p 144fps wil gamen. Ook wil ik het maximale uit sim racing (Assetto Corsa) met mijn Quest 3 halen. Voorkeur is weer een Radeon, gezien de prijs kwaliteit. Daarbij twijfel ik of ik moet wachten op de 8000 serie. Hiervan lees ik dat er geen high-end kaart in de range komt, wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp.

Wat is je budget?
Zo'n 1.000 euro. Minder is mooi meegenomen natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik denk dat een Asus tuf 7900 XTX de ideale kaart voor me kan zijn. Lees dat die een van de beste fans heeft. Maar ik weet dus niet of er in januari een betere Radeon wordt geïntroduceerd. Ook weet ik niet wanneer het juiste moment is de aanschaf te doen; zakt de prijs van de 7900 XTX in januari of wordt de kaart juist gewilder omdat er in de 8000 serie geen betere kaart zit? Ik snap dat niemand een glazen bol heeft, maar wellicht kan iemand me aangeven wat ik eventueel zou kunnen verwachten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
De kaart komt in mijn huidige systeem:
een Ryzen 9 3900X 12 core met 64gb ram en een 850 watt voeding.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52
@kesj
Dit soort vragen komen hier vaak langs. Vaak is het standaard advies, gewoon nu lekker kopen. Zo'n GPU gaat een aantal jaren mee, dus de volgende kaart zal sowieso eerder een 9900 XTX gaan worden dan een 8900XTX.
Vaak zie je ook dat vlak voor introductie een fabrikant stopt met het produceren van de "oude" serie en dat de prijzen dan weer omhoog gaan. Nieuwe zijn ook duur, dus pas maanden of jaren na introductie zijn de prijzen weer aantrekkelijk.

Dus een beetje: the best time to plant a tree was thirty years ago, the second best time is today.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nrojt
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-03 10:54
Asus heeft op dit moment ook cashback (verschilt per retailer), dacht 75 euro op een 7900xtx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Dank voor jullie reacties! Ik weet idd dat nu kopen vaak het advies is. Wellicht ook terecht. En toevallig zag ik vanmiddag de cashback, top dat je het deelt 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

De reden dat AMD niet investeert in de ultra high end c.q. enthusiast markt voor de volgende serie is dat er niet op te boksen is tegen Nvidia. Waarom miljoenen investeren terwijl je concurrent toch de capaciteit heeft dat product te ondermijnen en er niet genoeg van verkocht worden, hoe spijtig het ook is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:44
Ik vind de cpu wel relatief zwak voor zon kaart.

Gebruik zelf een xtx naar volle tevredenheid maar je hebt het ook over VR, dan is een 4080 super misschien de betere optie? Voor 4K heb je dan in zware titels ook nog de betere dlss.

Een 4080 super is nu te vinden voor net boven de 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
meljor schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:11:
Ik vind de cpu wel relatief zwak voor zon kaart.

Gebruik zelf een xtx naar volle tevredenheid maar je hebt het ook over VR, dan is een 4080 super misschien de betere optie? Voor 4K heb je dan in zware titels ook nog de betere dlss.

Een 4080 super is nu te vinden voor net boven de 1000 euro.
Ah, ik ben al een tijdje uit het zelf upgraden van hardware. Had niet door dat de cpu inmiddels zwak is. Ik dacht dat 12 cores en 24 threads wel voldoende was, ook in combinatie met het 64gb werkgeheugen. Ook dacht ik dat de gpu veel van het rekenwerk doet?

Ik ga me eens verdiepen in een 4080 super. Dank voor de tips!

[ Voor 8% gewijzigd door kesj op 19-10-2024 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:40
@kesj Ik ben toevallig naar hetzelfde aan het kijken en ook dezelfde cpu en qua keuze dezelfde gpu. Alleen de helft minder ram geheugen.
Qua gaming is er betere en snellere keuze qua cpu. Zelfde moederbord 5800x3d of iets dergelijks.

Ik ga deze maand de 7900xtx halen. Nieuwe modellen komen voor zover volgend jaar pas. Zal later de cpu nog veranderen voor mij naar een x3d model wat op mijn moederbord past.

Die 12 cores klinken leuk, maar games doen er weinig mee. Heb die van mij toen gekocht voor vm en alles. Wat ik nauwelijks meer doe.

De vraag is, ga je de gpu langer gebruiken en dus de cpu nog upgraden, dan zou ik als je het geld hebt ook gewoon de 7900xtx kiezen. Maar zie dat je ook 4k gaat doen en vr.
Vr doe ik ook overigens.
Voor mij is dat wel de keuze en dan later bedenken of ik alleen de cpu ga doen, of weer moederbord, ram en cpu.

[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 01-11-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Arunia schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:09:
@kesj Ik ben toevallig naar hetzelfde aan het kijken en ook dezelfde cpu en qua keuze dezelfde gpu. Alleen de helft minder ram geheugen.
Qua gaming is er betere en snellere keuze qua cpu. Zelfde moederbord 5800x3d of iets dergelijks.

Ik ga deze maand de 7900xtx halen. Nieuwe modellen komen voor zover volgend jaar pas. Zal later de cpu nog veranderen voor mij naar een x3d model wat op mijn moederbord past.

Die 12 cores klinken leuk, maar games doen er weinig mee. Heb die van mij toen gekocht voor vm en alles. Wat ik nauwelijks meer doe.

De vraag is, ga je de gpu langer gebruiken en dus de cpu nog upgraden, dan zou ik als je het geld hebt ook gewoon de 7900xtx kiezen. Maar zie dat je ook 4k gaat doen en vr.
Vr doe ik ook overigens.
Voor mij is dat wel de keuze en dan later bedenken of ik alleen de cpu ga doen, of weer moederbord, ram en cpu.
Ik snap je overwegingen helemaal. Met een beetje geluk heb ik vorige week een leuke deal kunnen maken voor een compleet systeem met een MSI 4080 en 5800X3D. Draait erg lekker. Maar ik denk dat je met de 7900XTX ook een goede beslissing maakt. Qua cpu en cores van mijn 3900x heb je gelijk. Leuk voor video editen en renderen, maar de 5800X3D is beter voor gaming.

Veel plezier met je aankopen alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
kesj schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:04:
[...]

Ik snap je overwegingen helemaal. Met een beetje geluk heb ik vorige week een leuke deal kunnen maken voor een compleet systeem met een MSI 4080 en 5800X3D. Draait erg lekker. Maar ik denk dat je met de 7900XTX ook een goede beslissing maakt. Qua cpu en cores van mijn 3900x heb je gelijk. Leuk voor video editen en renderen, maar de 5800X3D is beter voor gaming.

Veel plezier met je aankopen alvast!
Denk dat je inderdaad dezelfde route hebt genomen die ik ook neem, alleen dan de 7900xtx. Moet eigenlijk kijken hoe die zich verhoudt tot de 4080 (super). Mits gelijke prijzen.

Dank je wel voor jouw ervaring nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kesj schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:14:
Dank voor jullie reacties! Ik weet idd dat nu kopen vaak het advies is. Wellicht ook terecht. En toevallig zag ik vanmiddag de cashback, top dat je het deelt 👌🏻
Ik zou wachten.. nieuwe GPUs worden verwacht en 7900 is alweer bijna twee jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Olaf van der Spek @kesj heeft al gekocht. Maar wanneer worden ze verwacht? Want dat kan ook nog wel even duren en als daar geen high-end kaart bij zit, heeft het nog niet veel zin. Volgens mij zou het niet veel sneller gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
2025Q1

Blackwell komt er ook aan en de 4000 serie is ook twee jaar oud.
Volgens mij zou het niet veel sneller gaan zijn.
Misschien niet, maar tenzij de prijzen stijgen kun je dan een betere keuze maken. Misschien gaat perf/$ wel omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Olaf van der Spek Maar Q1 is ook nog 2 tot 5 maanden. Voor zover is er voor mij nog niets bekend. Ik heb niet perse haast, maar als de 7900XTX niet vervangen wordt, zal die wel echt duurder gaan worden in mijn ogen. Maar iets met een glazenbol in de vaatwasser wat zeker end of life de keuze heel moeilijk zal maken.

Ga er nog wel even over na denken. Als de prijs zakt met Black Friday, is dat een mooi moment om de keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
Ik maak qua gpu's altijd net de verkeerde keuzes icm wat pech. Een 2080Ti een maand te vroeg verkocht, een 6800 xt te vroeg gekocht. Uiteindelijk wel veel plezier gehad van alle kaarten. De 4080 bevalt me nu ook erg goed. Ik ga gewoon geen prijzen checken als de nieuwe generatie er is en stop mijn energie in wat ik nu heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Arunia schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:29:
@Olaf van der Spek Maar Q1 is ook nog 2 tot 5 maanden. Voor zover is er voor mij nog niets bekend.
Geen officiele bron, maar toch: YouTube: AMD R7 9800X3D Picture Leak | RDNA 4 Delay | Nvidia RTX 5000 Update
Ik heb niet perse haast, maar als de 7900XTX niet vervangen wordt, zal die wel echt duurder gaan worden in mijn ogen.
Waarom verwacht je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
kesj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:35:
Ik maak qua gpu's altijd net de verkeerde keuzes icm wat pech. Een 2080Ti een maand te vroeg verkocht, een 6800 xt te vroeg gekocht. Uiteindelijk wel veel plezier gehad van alle kaarten. De 4080 bevalt me nu ook erg goed. Ik ga gewoon geen prijzen checken als de nieuwe generatie er is en stop mijn energie in wat ik nu heb :)
Zo herkenbaar. Ben dan nog steeds blij met de keuze, maar voelt toch minder.
Omdat dit eerder ook zo is geweest. Maar wellicht denk ik te moeilijk. Mijn vrouw gaf net aan dat ik ook prima even kan wachten. Als BF een hele goede aanbieding heeft, dan zal ik het wel doen, anders wacht ik even en hou het geld apart ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Arunia schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:10:
Omdat dit eerder ook zo is geweest.
Welk product? Linkje naar PW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Even geen product voor ogen. Beetje generaties terug kijken zeg maar. En wellicht vergis ik me en lijkt het zo. Ook dat is goed mogelijk.

Ik lees ook heel veel, ook hier dat amd geen high end kaarten uit gaat brengen de komende generaties. Alleen de 7900xtx verbruikt best veel. Dan zou inderdaad voor dezelfde prijs de 4080s beter zijn qua keuze. Nog even tijd om te denken.

[ Voor 28% gewijzigd door Arunia op 02-11-2024 18:35 ]

Pagina: 1