Is vermogen van een elektrisch fornuis te reduceren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem542
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-10-2024
Het aansluitwaarde van mijn elektrisch fornuis is 3.300 Watt en is te hoog voor de enige groep waarop ik het kan zetten (stel ik de oven in oo 180 graden dan ligt gelijk de aardlekschakelaar er uit).
Bestaat er iets wat ik tussen het fornuis en het stopcontact kan plaatzen om het vermogen met 300 Watt te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:21
Lijkt mij niet. In je kookplaat zit elektronica die het niet leuk vindt als het minder vermogen krijgt dat het vraagt intern.

Enige wat je kan doen als je geen extra groep hebt of wilt is een schakeldoos ertussen. Dan kan slechts 1 van de apparaten gelijktijdig aan. Die vind je veel bij (oude) wasdrogers en -machines.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:28

dragonhaertt

@_'.'

Aardlekschakelaar doet geen vermogen meten, dus als die er uit gaat heb je echt een ander probleem.

3300 watt zou prima moeten gaan op elke 16A groep

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
^ met hierboven, als een normale 16A groep in Nederland of Belgie (vermoedelijk dat laatste, gezien gebruik van het woord 'fornuis') dit niet aankan heb je een ander probleem.

Aardlek die er uitslaat betekent kortsluiting tussen fase en aarde, m.a.w. dat fornuis is vermoedelijk niet in orde.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 15-10-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
Ik denk dat op een alamat bedoeld dan misschien. Oven en kookplaat op 1 groep is pittig.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:28

dragonhaertt

@_'.'

Jelle Brolnir schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:33:
Ik denk dat op een alamat bedoeld dan misschien. Oven en kookplaat op 1 groep is pittig.
Oven en kookplaat op 1 groep gaat nog best lang goed.
Een reductie van 300watt zorgt er niet voor dat dat dan ineens wel goed gaat. Dan duurt het misschien wat langer, maar je kan een groep best lang overbelasten tot hij er uit vliegt.

Overigens is het antwoord op de initiële vraag: nee. Dat bestaat niet.
Oplossing: kookgroep, fornuisgroep of andere kookplaat.

Als het toch je aardlek schakelaar is die er uit vliegt is de oplossing: bel een electricien.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Oh je bedoelt 2 zware apparaten samen op een groep, nee dat gaat dan inderdaad niet goed. Een extra groep laten aanleggen is dan de juiste oplossing, 3 kw voor een fornuis is vrij normaal, dat moet je ook niet echt lager willen hebben want als dat al zou kunnen, schiet het allemaal echt niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
dragonhaertt schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:36:
[...]

Oven en kookplaat op 1 groep gaat nog best lang goed.
Een reductie van 300watt zorgt er niet voor dat dat dan ineens wel goed gaat. Dan duurt het misschien wat langer, maar je kan een groep best lang overbelasten tot hij er uit vliegt.

Overigens is het antwoord op de initiële vraag: nee. Dat bestaat niet.
Oplossing: kookgroep, fornuisgroep of andere kookplaat.

Als het toch je aardlek schakelaar is die er uit vliegt is de oplossing: bel een electricien.
Nee denk ook niet dat dat het is maar zonder verdere info van op is het koffiedik kijken. Misschien alamat jaar 0. Wie weet. Spul gaat alvast niet 3* i nominaal uitgaande van b kar..

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58
Willem542 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:03:
Het aansluitwaarde van mijn elektrisch fornuis is 3.300 Watt en is te hoog voor de enige groep waarop ik het kan zetten (stel ik de oven in oo 180 graden dan ligt gelijk de aardlekschakelaar er uit).
Bestaat er iets wat ik tussen het fornuis en het stopcontact kan plaatzen om het vermogen met 300 Watt te reduceren.
Zitten er geen (touch)knoppen op het fornuis waarmee de warmte afgifte is in te stellen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Willem542 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:03:
Het aansluitwaarde van mijn elektrisch fornuis is 3.300 Watt
Een simpel Beko elektrisch fornuis is al 7400 W en sluit je aan met een perilex stekker op een kookgroep.

Heb je soms een gasfornuis met een elektrische oven?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-04 13:24
Dit is de uitschakelkarakteristiek van een zekering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaymvBuw9Ne0o_umBPYFSzPEAp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jVJZlpax0o4zAp1XssXn2Lu8.jpg?f=user_large
Ongeacht type B, C of D zal een zekering pas uitschakelen vanaf een overbelasting van 1,13x de norminale stroom, en dit na 10 000 seconden. Voor een 16A zekering mag je dus 2,08A overbelasten, wat aan 230V 478W is. En 10 000 seconden is net geen 3 uur, dus de kans is zeer klein dat je over dat tijdbestek continu het maximale aansluitvermogen van je fornuis blijft vragen. Als je oven op temperatuur is en deur blijft toe zal die ook niet meer zijn volle vermogen blijven vragen.
Al bij al moet er dus iets anders mis zijn. Een aardlekschakelaar schakelt uit op een onbalans tussen de stroom die door de fasedraad loopt en diegene die door de nuldraad loopt, dan is er dus een lek naar de aarde of is je aardlekschakelaar defect.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:06
Oftewel, koop een nieuw fornuis, deze heeft een probleem :) gelukkig zijn fornuizen vaak wel zo gebouwd dat de buitenkant niet meteen onder stroom komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:08

CyBeRSPiN

sinds 2001

t14wo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:07:
Lijkt mij niet. In je kookplaat zit elektronica die het niet leuk vindt als het minder vermogen krijgt dat het vraagt intern.
Zo werkt dat niet. Als een apparaat meer vraagt dan afgezekerd dan klapt de zekering er uit. Het is niet dat het stopcontact tegen de kookplaat zegt: je krijgt maar 300W en je doet het er maar mee.
Met spanning (voltage) zou je wel een punt hebben als dat ineens buiten de marges van 230V +/- 10%, maar dat gaat hier niet op.

Sommige kookplaten hebben functies ingebouwd waarmee je het vermogen kan limiteren. Dan zorgt de kookplaat ervoor dat er minder vermogen gebruikt wordt, bijvoorbeeld door de maximale stand van een zone te verlagen en te zorgen dat de optelsom van alle zones niet boven een bepaald vermogen uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 16:16
Zoals ik het lees staan je oven en fornuis op dezelfe groep, dat mag dus niet.

De experts hier weten het beter ls ik maar elk apparaat wat een hogere aansluitwaarde heeft van (dit is uit mijn hoofd 2000watt heeft als advies om deze aan te sluiten op een aparte groep.

Een fornuis van 3300Watt en een beetje oven van 3000Watt gaan dus niet samen. Zelfs niet als je het fornuis limiteert. Dan zou je maximaal 300Watt uit het fornuis kunnen trekken. Als je dan nu eten op zet is het in 2025 wel gaar.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:32
Hangt ervan af wat voor merk je hebt

Bij bosch en Siemens kun je in basismenu instellingen totale vermogen begrenzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-04 20:58
Veel inductiekookplaten hebben de mogelijkheid om hem in de instellingen te begrenzen. Met een 7kW kookplaat vanaf een kookgroep kun je namelijk in theorie een 25A hoofdzekering eruit trekken. Helemaal als er nog wat andere gebruikers op de groep zitten.
Wanneer je echter twee van zulke zware gebruikers op 1 16A groep hebt zitten wordt het wel een lastig verhaal. Ik denk dat je oven voorverwarmen voordat je met de indictiekookplaat aan de slag gaat de enige mogelijkheid is. Liggen er geen loze leidingen naar de keuken? Of heb je al meerdere groepen in de keuken die je misschien beter kan verdelen?
Pagina: 1