Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-05 23:03
Ik heb een nieuwe PC en daarin zit een Be Quiet! System Power 10 550W PSU (artikelnummer BN327). Verder een prima voeding en stil (wat voor mij belangrijk is), echter heeft het een maar.

Je hoort de fan heel stil, maar er zit een "rateltje" overheen. Bij navraag hoorde ik dat je dit normaal kan horen als je op 10cm afstand luistert, maar niet wanneer je verder van het systeem af zit. Helaas hoor ik dat rateltje dus wel de hele tijd en dat op zo'n 70cm afstand. Wellicht valt het op, omdat het boven het geluid van de fans uitkomt, welke constant is. Ik weet niet of dat komt door de combinatie stil + sleeve bearings of door iets anders. Het blijkt in ieder geval niet vreemd te zijn dat rateltje.

Ik ben dus op zoek naar een stille PSU, betrouwbaar, 550 tot 650 Watt en het liefst gelijk aan (of beter dan) dit aantal dB's:

dB(A) at 10% load 8.5
dB(A) at 20% load 8.6
dB(A) at 50% load 9.4
dB(A) at 100% load 25.7

De Pure Power 11 600W (artikelnummer BN294) heeft deze specs (en rifle bearings, wat stiller en minder slijtage gevoelig zou zijn):

dB(A) at 10% load 9.1
dB(A) at 20% load 9.1
dB(A) at 50% load 9.6
dB(A) at 100% load 22.9

Op de lage belasting heeft die iets meer dB's, dat is denk ik minder erg, wanneer hij functioneert zonder zo`n rateltje. Overigens sluit ik niet uit dat ik wat gevoeliger ben voor dit soort dingen, maar ik hoop dat iemand kan vertellen of die Pure Power 11 dat niet heeft, of een ander betrouwbaar merk / type PSU weet welke stil is en niet zo`n rateltje heeft.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:06
Geluidsopgave van de fabrikant moet je met een kilo zou nemen en zeker als je voedingen van verschillende fabrikanten gaat vergelijken. Beter raadpleeg je professionele reviews en tests zoals in https://hwbusters.com/psus/ en https://www.cybenetics.com/index.php?option=database

Waarom kijk je naar ATX2.x voedingen ipv ATX3.x voedingen? En budget modellen ipv meer high end met 10 jaar of langer garantie? Voedingen met een zero fan mode? Mijn Super Flower Leadex III Gold heeft tot 60% belasting een stilstaande fan en daarboven draait het onhoorbaar. Net zo stil zoals zoveel van mijn andere voedingen, BQ Straight Power 11 450w, EVGA Supernova G3 550w, FSO Hydro G Pro Gold 650w, CM V Gold i 750w, Corsair HX 750 V2 en HX 1000 V2 bijvoorbeeld.

Wat is je budget?
Welke CPU en videokaart heb je?

Overigens, System Power 10 is nooit een goede voeding geweest. Een stuk minder goed dan System Power 9 zelfs.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 15-10-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-06 23:22
Ik heb een Pure Power 12 M, 650 Watt, maar die hoor ik niet (PC staat naast de monitor).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:21
No_Identity schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:11:
Ik heb een nieuwe PC en daarin zit een Be Quiet! System Power 10 550W PSU (artikelnummer BN327). Verder een prima voeding en stil (wat voor mij belangrijk is), echter heeft het een maar.
Garantie / ruilen / omwisselen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
Uszka schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:15:
Geluidsopgave van de fabrikant moet je met een kilo zou nemen en zeker als je voedingen van verschillende fabrikanten gaat vergelijken. Beter raadpleeg je professionele reviews en tests zoals in https://hwbusters.com/psus/ en https://www.cybenetics.com/index.php?option=database

Waarom kijk je naar ATX2.x voedingen ipv ATX3.x voedingen? En budget modellen ipv meer high end met 10 jaar of langer garantie? Voedingen met een zero fan mode? Mijn Super Flower Leadex III Gold heeft tot 60% belasting een stilstaande fan en daarboven draait het onhoorbaar.

Wat is je budget?
Welke CPU en videokaart heb je?

Overigens, System Power 10 is nooit een goede voeding geweest. Een stuk minder goed dan System Power 9 zelfs.
Budget is een lastige vraag. Op zich vind ik rond de € 100,- voor een dergelijke voeding een redelijk bedrag. Als het iets meer is, is het ook geen probleem, maar ik zie ook voedingen over de € 200,- en dat hoeft van mij echt niet.

Of het ATX2 of 3 is heb ik verder niet op gelet. 10 jaar garantie is mooi, maar met wat zoeken op Tweakers is ook wel te lezen dat zoiets niet altijd wat zegt. 3 tot 5 jaar garantie vind ik prima.

Voor mij is geluid (en bijgeluid) het belangrijkste. De fan mag van mij altijd wel wat draaien, mits stil. Bij belasting best iets harder, maar hoe stiller hoe beter (zonder in te boeten op genoeg koeling wanneer nodig).

CPU: Intel Core i7 14700F
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3050 8GB
Hell-Slave schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Garantie / ruilen / omwisselen???
Ik mag hem omruilen voor hetzelfde type of een ander en als die wat duurder is bijbetalen. Maar deze voeding is stil, maar heeft een bijgeluid dat normaal is. Door hier te informeren hoop ik dat iemand wat suggesties heeft voor stille voedingen zonder bijgeluid.

Wat ik niet wil is tig keer een voeding in en uitbouwen omdat de vervanger hetzelfde bijgeluid heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door No_Identity op 15-10-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Lijkt me niet normaal voor een nieuwe pc / voeding. Een ratel horen op nieuwe apparatuur is niet iets waar je akkoord mee hoeft te gaan. Ik heb het regelmatig gehad op PSU's die al een paar jaar oud waren en dan vervang ik gewoon de fan maar op een nieuwe voeding zou ik dat niet doen.

Is het btw geen coil whine dat je hoort? Sommige (goedkope) voedingen produceren namelijk ook coilwhine.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
Yaksa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:22:
Ik heb een Pure Power 12 M, 650 Watt, maar die hoor ik niet (PC staat naast de monitor).
En met je oor naast de kast in de buurt van de voeding? Heel overdreven krijg ik steeds het wieken van een helikopter idee, maar dan een stuk zachter.

Het voordeel van de PP 12M is dat deze rifle bearings heeft, wat sowieso geluidswinst zou moeten geven.
temp00 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:49:
Lijkt me niet normaal voor een nieuwe pc / voeding. Een ratel horen op nieuwe apparatuur is niet iets waar je akkoord mee hoeft te gaan. Ik heb het regelmatig gehad op PSU's die al een paar jaar oud waren en dan vervang ik gewoon de fan maar op een nieuwe voeding zou ik dat niet doen.

Is het btw geen coil whine dat je hoort? Sommige (goedkope) voedingen produceren namelijk ook coilwhine.
Nee,coil whine is een heel ander geluid. Ik vergelijk dit een beetje met de wieken van een helikopter. Overigens heb ik gewoon een vervanger aangeboden gekregen of kan ik kiezen uit een heel ander type. Ik ben bang dat ik met hetzelfde type nog steeds hetzelfde "probleem" heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
Ik heb eens even op YouTube gezocht. Je kan het best goed vergelijken met het geluid in dit filmpje:

YouTube: Corsair CV650 650W 80+ Bronze PSU fan noise

Ik heb het in een Antec P7 zitten, welke het nodige geluid dempt, maar dit komt erg in de buurt bij wat ik dus hoor (maar dan zachter, net iets over de fans heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
No_Identity schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:57:
[...]En met je oor naast de kast in de buurt van de voeding? Heel overdreven krijg ik steeds het wieken van een helikopter idee, maar dan een stuk zachter.
Ik lig eigenlijk nooit naast/achter de kast te luisteren of ik iets hoor.
Wanneer ik op driekwart meter (zowat) niks hoor dan is het prima.
Overigens, elke ventilator maakt geluid, da's nou eenmaal een natuurkundig gegeven. WOEI.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
Yaksa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Ik lig eigenlijk nooit naast/achter de kast te luisteren of ik iets hoor.
Wanneer ik op driekwart meter (zowat) niks hoor dan is het prima.
Overigens, elke ventilator maakt geluid, da's nou eenmaal een natuurkundig gegeven. WOEI.
Geluid is het probleem ook niet, het bijgeluid wel ;) de rest van de fans (CPU, case) hoor je vrijwel niet en het geluid dat ze maken is mooi constant, dus niet ergerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Hoor je het ook wanneer je de voeding buiten de PC aanzet?
Misschien iets scheef er in gezet, te strak waardoor de fan aanloopt of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No_Identity
Yaksa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:46:
Hoor je het ook wanneer je de voeding buiten de PC aanzet?
Misschien iets scheef er in gezet, te strak waardoor de fan aanloopt of zo?
Hij staat op soort rubberen pootjes in de kast. Maar ik zal morgen eens kijken of wat spelen met de schroeven wellicht iets uitmaakt.
Pagina: 1