Orbi uitbreiden met extra (access)point

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-06 14:38
Hallo,

Veel gezocht en gelezen, maar helaas nog geen goed antwoord kunnen vinden.

Situatie is als volgt. Ik heb een Orbi RBK350, waarvan momenteel de router in de woonkamer staat. Router staat daar, omdat de 2 extra ethernetpoorten worden gebruikt voor aansluitingen op tv. Router zit bekabeld vast aan een modem in meterkast. Op dat modem zitten ook weer bekabeld 2 Orbi RBS350 satellieten verbonden. Een soort van daisy chain dus. Dit werkt, al geeft de app aan dat de router de satellieten niet kan vinden. Maar dat is niet mijn hoofdprobleem. Het probleem is dat ik in de meterkast op het modem geen vrije poorten meer heb.

Nu zit ik er aan te denken om de orbi router te verplaatsen naar de meterkast, zodat ik daar 1) extra ethernetpunten heb en 2) het probleem oplos dat de satellieten nu niet rechtstreeks op de orbi router zijn aangesloten.

Echter, ik ben bang dat ik dan in de tuin niet genoeg bereik heb. En bovendien heb ik dan geen ethernetaansluitingen meer in de woonkamer bij de tv.

Hoe kan ik dit oplossen, zonder een extra wifinetwerk te krijgen? Een extra satelliet is duur en heeft maar 1 ethernetpoort. Is een router als access point een optie? Behoudt ik dan hetzelfde netwerk en seamless roaming? Of zijn er andere opties? Een extra orbi router als access point is geen optie heb ik gelezen, aangezien die wel een eigen wifi netwerk creëert.

Hopelijk kunnen jullie me aan inzichten helpen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:13
Ik zou een extra satelliet doen en een switch bij tv:
uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Bedankt voor de tip. Als een satelliet de enige manier is zal dat inderdaad moeten, maar liever zou ik een alternatief hebben. Een router als access point o.i.d. heeft nl. een stuk meer poorten.

Mocht het echt niet anders kunnen dan een extra satelliet, dan vraag ik me af of een managed switch wel kan? Netgear zelf raad een unmanaged non green switch aan, omdat de energiesavings de werking van de orbis in de weg kan zitten. Al betwijfel ik of dat ook het geval is als de switch aan het einde zit, als de orbi het signaal al door heeft gegegeven. De orbis kunnen dan nl. nog steeds direct met elkaar praten, zonder switch. Is het bij zo'n managed switch wel mogelijk de energysavings uit te zetten?

De vervolgvragen nog eens op een rij:
  1. Is er een alternatief voor een satelliet?
  2. Kan een managed, non green switch?
  3. Kan EEE worden uitgezet op een managed switch, waardoor die eigenlijk toch non green wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Ik zie nu dat ik het verkeerde linkje heb gepakt.
Managed is inderdaad niet nodig. Dit is de unmanaged variant:
uitvoering: TP-Link LS1005G

Als je de voordelen van Orbi wil behouden én het probleem wil oplossen dat niet alle satellieten zichtbaar zijn, is een extra satelliet dé oplossing.

Als je alleen het tekort aan poorten op wil lossen, dan kan je natuurlijk volstaan met alleen een extra switch bij je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Het verschil tussen de huidige plek van satelliet en nieuwe is ca. 5 meter, een deur en een meterkast. Ga ik er qua bereik veel van merken als ik de router in de meterkast plaats en alleen een switch gebruik in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
RV schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:26:
Het verschil tussen de huidige plek van satelliet en nieuwe is ca. 5 meter, een deur en een meterkast. Ga ik er qua bereik veel van merken als ik de router in de meterkast plaats en alleen een switch gebruik in de woonkamer?
Daar is van afstand weinig zinnigs over te zeggen.

Je kan het natuurlijk wel uitproberen: router in de meterkast zetten en dan op verschillende plaatsen in huis een speedtest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:55
Je zult het misschien niet eens gemerkt hebben maar als die router in router mode staat ( niet AP mode dus) dan maakt die een eigen netwerk aan en kun je vanuit daar het netwerk en de devices die je daar rechtstreeks op aansluit niet bereiken

Je hebt dus twee netwerken en dat is vaak mindere goed voor roamen en als je bijvoorbeeld ergens een printer hebt staan kun je die vanuit het andere netwerk niet bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Ik heb inderdaad wel gemerkt dat ik een 2e netwerk heb, maar dar komt omdat ik die app wilde kunnen gebruiken van orbi. Als ik orbi als AP instel dan zal ik nog steeds een 2e netwerk krijgen, als ik alle documentatie en discussies daarover mag geloven.

Het lijkt me daarom nadelig om de orbi als AP in te stellen, maar mocht je goede argumenten hebben om het wel als zodanig in te stellen dan hoor ik het natuurlijk graag.

@FredvZ wat betreft de switch vroeg ik me nog af waarom unmanaged goed zou zijn, als dat door netgear wordt aangeraden. Daarnaast, weet jij toevallig of je een managed switch zo kan instellen dat deze non green is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Dubbel.

[ Voor 95% gewijzigd door RV op 16-10-2024 12:09 . Reden: Kan niet verwijderen. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee als je die Orbi als AP instelt dan heb je enkel het netwerk dat de router van je provider maakt.
Alleen een router maakt een netwerk en in AP mode is het geen router meer.

Router mode heeft op zich geen enkel voordeel, behalve dat je die App voor statistieken kunt gebruiken.
Mijn motto is altijd "keep it simpel" en dus geen onnodige twee netwerken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Volgens diverse topics in de community van netgear zal er wel degelijk een apart netwerk worden gecreeerd, zelfs al staat de router in access point mode. Bijv.: https://community.netgear...14/highlight/true#M114234

Ook boven de stappen op de netgear site zelf (https://kb.netgear.com/31...Vaw184UkTAB5rWFqJ6eBiN5I4) staat dit benoemd:
Configuring your Orbi router as an access point allows you to use your Orbi router’s WiFi instead of the WiFi on your existing router.

[ Voor 26% gewijzigd door RV op 16-10-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
8-12-16 poorts (naar behoefte) switch in de meterkast plaatsen. Vanuit het modem naar de switch en alle andere apparaten óók op de switch aansluiten. Grote kans dat alle Orbi's dan elkaar ook weer netjes zien.

En zoals je het nu hebt is geen daisy chain. Dan zit alles achter elkaar aangesloten, dus kabel van de een naar de volgende naar de volgende, enz. Je hebt nu een 'ster' opstelling.

[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 16-10-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Bedankt voor je input en andere denkwijze.

Wat doet de switch in dat geval anders dan de router? En hoe zorg ik er in dat geval voor dat de Orbi's geen last hebben van het feit dat ze volgens Netgear achter een unmanaged non green switch zouden moeten zitten? Want blijkbaar zorgen de energy saving settings voor problemen.

Is een managed switch non green in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Uit de tekst van jouw link naar de kb van netgear.
Get dynamically from existing router: The other router on the network assigns an IP address to this router while this router is in AP mode.
Kortom in AP mode krijgen alle devices een IP address van de router van je provider en niet van een Orbi dus heb je dan maar een netwerk.

Het idiote is dat die mafkezen bij Netgear het een router blijven noemen, terwijl dat in AP mode geen router meer is maar gewoon een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Waarom zegt hetzelfde kb-artikel dan dat je de wifi van je modem dan niet gebruikt, maar het wifi van de AP?
Configuring your Orbi router as an access point allows you to use your Orbi router’s WiFi instead of the WiFi on your existing router.
En waarom zouden ze op de community dan zeggen dat de orbi hoe dan ook (router of AP-mode) altijd een eigen wifi netwerk creëert? Want dat is dus wat ik niet wil :).

Of heb je zelf ervaring met het inzetten van een orbi router als access point en dat die dan geen eigen netwerk creëert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:20
Dat wil je juist wel !! De orbi moet een mesh network genereren met dezelfde SSID en keys, waar je op 1 plek de settings beheert en veranderd. Ik heb mijn WiFi van mijn modem uitgezet. WIl je die ook gebruiken, zorg ervoor dat Modem en orbi dezelfde ssid's en WPA wachtwoorden gebruiken.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
O natuurlijk, voor de mesh! Helder. Maar een 2e orbi router als access point werkt daardoor dus niet. Zelfs niet als ik die hetzelfde ssid geef neem ik aan.

Als ik modem en momenteel enige orbi router dezelfde ssids geef, zitten ze elkaar dan niet in de weg? En als ik het goed begrijp werkt roaming dan niet, omdat het toch 2 aparte netwerken zijn (weliswaar met zelfde ssid)?

@Ben(V) die 2 netwerken behoudt ik dus altijd, ook in ap-mode...

En heeft het nog zin een bekabelde wifi extender o.i.d. in de woonkamer aan te sluiten? Kan die het mesh netwerk versterken, of kring ik dan hetzelfde idee dat roaming niet werkt?

[ Voor 8% gewijzigd door RV op 17-10-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
RV schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:20:
O natuurlijk, voor de mesh! Helder. Maar een 2e orbi router als access point werkt daardoor dus niet. Zelfs niet als ik die hetzelfde ssid geef neem ik aan.

Als ik modem en momenteel enige orbi router dezelfde ssids geef, zitten ze elkaar dan niet in de weg? En als ik het goed begrijp werkt roaming dan niet, omdat het toch 2 aparte netwerken zijn (weliswaar met zelfde ssid)?

@Ben(V) die 2 netwerken behoudt ik dus altijd, ook in ap-mode...

En heeft het nog zin een bekabelde wifi extender o.i.d. in de woonkamer aan te sluiten? Kan die het mesh netwerk versterken, of kring ik dan hetzelfde idee dat roaming niet werkt?
De meningen verschillen hierover op tweakers... Je laptop bepaalt met welk AP hij verbind, en ook in een MESH opzet van Orbi, zal er een fractie van een tijd ene hikje in zitten. De meeste software/streaming dingen vangen dit op met bv een buffer. Dus dat extra Wifi AP van je modem zal ook goed gaan zolang de naam/WPA hetzelfde is, zal je laptop overschakelen. Alles zit via de modem/orbi in hetzelfde netwerk dus alles kan elkaar bereiken en via de Netgear app zou je de Hoofdunit en de sattelieten moeten kunnen zien.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:16
MacIsCool schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:58:
Je laptop bepaalt met welk AP hij verbind, en ook in een MESH opzet van Orbi, zal er een fractie van een tijd ene hikje in zitten. De meeste software/streaming dingen vangen dit op met bv een buffer. Dus dat extra Wifi AP van je modem zal ook goed gaan zolang de naam/WPA hetzelfde is, zal je laptop overschakelen.
Afhankelijk van je fabrikant/drivers kan je daar meestal wel wat voor instellen:

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
@MacIsCool oke, maar zo hebben we ook mobiele telefoons, chromecasts etc. die wifi vragen. Zeker bij een chromecast vraag ik me af hoe dat werkt. Maar ook bij mobiel; houdt de mobiel dan zolang mogelijk de wifi vast van een ander punt (orbi), of schakelt ie snel over naar het andere AP als het signaal daarvan beter is? Want als de mobiel zolang mogelijk probeert te verbinden met het zwakke signaal is dat niet handig.

@The_Doman dat is goed om te weten, al is dat voor bijv. een mobiel of chromecast lastiger tot niet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
Je mag bij mijn antwoord Laptop vervangen door Chromecast of Mobiele telefoon. De client heeft bijna altijd het initiatief bij de verbinding. Als hij het huidige AP leuk vind, gaat hij niet zomaar verbinden met een ander ( sterker) signaal. Als dit te scherp staat ingesteld gaat een verbinding klapperen tussen 2 AP's . Vandaar (denk ik ) dat de client mag bepalen.

In je Netgear manager kan je zien met welk ( Netgear ) AP een device verbonden is.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RV
Oke. En die signalen van die 2 punten zitten elkaar dan niet in de weg?

Als ik het goed begrijp kan ik het beste eerst alleen een switch in de meterkast doen. En daarop de orbi router + andere orbi punten aansluiten. So far so good. Maar het is me nog steeds niet duidelijk wat voor switch. Want een standaard switch wordt hier aangeraden, echter mis ik de argumentatie, terwijl netgear hierover zegt dat dit non green moet zijn. Ik kan alleen geen sluitend antwoord vinden waarom dam, behalve dat de energy saving settings in de weg kunnen zitten. Iemand met verstand van zaken die dit kan verhelderen?

Kan ik een managed switch non green instellen? Netgear zegt wel dat het unmanaged moet zijn, maar non green unmanaged switches zijn lastig te vinden of duur. Als ik een managed switch als non green in kan stellen ben ik er nl. ook.

[ Voor 12% gewijzigd door RV op 17-10-2024 20:54 ]

Pagina: 1