Convector kachel 'smart' maken - Inkbird thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 20:11
In onze badkamer hebben we een handdoek radiator hangen, deze draait mee op de centrale verwarming (d.m.v. een hybride warmtepomp). Nu het buiten kouder begint te worden, en we beneden af en toe stoken met een houtkachel, komt het voor dat het beneden (waar de thermostaat hangt) aangenaam is maar andere ruimtes boven kouder worden. Op de slaapkamers hebben we airco's hangen waarmee we een beetje bij kunnen stoken, de badkamer heeft dit echter niet. Nu dacht ik er aan om een convector kacheltje die ik nog heb staan in te pluggen op een Hue smart plug en daar een schema'tje aan te koppelen zodat dat ding op gezette tijden aanspringt. In mijn zoektocht kwam ik echter ook een Inkbird thermostaat stopcontact tegen.

Mijn vraag:
Wat zouden jullie adviseren in deze situatie? Een smart plug kopen en daarmee het kacheltje aansturen of een thermostaat plug aanschaffen zodat je die kan inregelen?

Zie ik nog een heel andere optie over het hoofd? Het gaat me overigens echt om het verwarmen van de ruimte, ik weet dat ik met bijv. een infra rood paneel ook een hoop bereik maar die is voor mij te statisch, we hebben kids (die niet stilstaan op 1 plek) en daarom is dat in onze situatie (voor nu) geen oplossing.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Philips Hue
Standaard 2000w convector kacheltje
Woning is BJ 2000, prima isolatie

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Hue smart plug
- Inkbird thermostaat plug

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BertP als ik de beschrijving van de Inkbird lees kan hij niet tegelijkertijd een tijdschema gebruiken én schakelen op temperatuur:
Houd er rekening mee dat de temperatuurmodus en de timingfunctie niet tegelijkertijd kunnen worden gebruikt.
Als je 'm op basis van timer gebruikt doet hij dus niks anders dan een Hue-plug, maar met als nadeel dat je hem niet via Hue kan programmeren maar op de stekker zelf zit te pielen.

Ik neem aan dat je kachel zelf ook een thermostaat heeft?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 16:25

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Tja wat wil je bereiken?

Heeft je kacheltje ook een ingebouwde thermostaat? Dan zou ik lekker op bepaalde tijden laten schakelen. Anders ben je continue de ruimte warm aan het houden?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb hier een losse Tado knop op zolder liggen, die gebruik ik in de zomer om de mobiele airco aan te sturen en in de winter voor een kacheltje.
Voordeel van Tado is dat als je een gewone radiator hebt je die óók om warmte kunt laten vragen, ook wanneer het in de woonkamer gewoon warm is. Je gaat dan per ruimte bepalen of er warmte nodig is of niet. Is dat niet veel handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 20:11
@Gizz Dankje, die had ik zelf nog niet gezien. Dus dan is het inderdaad net een smart plug, dat maakt de keuze op zich iets makkelijker.

@Mattie112 Doel is eigenlijk vooral om de ruimte aangenamer te maken, als de kachel beneden aan staat dan is het daar vaak rond de 20 graden en de badkamer zakt naar 18. Als ik het in de badkamer tijdelijk 1-2 graden warmer kan krijgen door bijv. 30 min te stoken dan is dat mooi meegenomen.

Het ding heeft inderdaad een ingebouwde thermostaat, dus ik denk dat ik met een smart plug een eind kom.

@Oon Heb me hier nog niet heel erg in verdiept, ik ken de basis van Tado als in dat het slimme radiator knoppen zijn maar weet niet precies wat er nodig is om het te laten werken (en wat het kost). Zal me daar eens op inlezen, thanx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BertP schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:55:
@Oon Heb me hier nog niet heel erg in verdiept, ik ken de basis van Tado als in dat het slimme radiator knoppen zijn maar weet niet precies wat er nodig is om het te laten werken (en wat het kost). Zal me daar eens op inlezen, thanx!
Tado heeft inmiddels een hele lijn van allerlei opties, je kunt er je warmtepomp mee aansturen, meerdere thermostaten (dus bijv. iedere ruimte een eigen thermostaat) om de radiatoren te groeperen of bijv. om vloerverwarming aan te sturen wanneer flow regelaars daarvan in een andere ruimte zitten, je kunt er airco's mee aansturen.
Het zijn alleen allemaal losse onderdelen/producten, dus je moet even kijken wat je nodig hebt en wat handig is. Ik denk dat het belangrijkste is dat je de warmtevraag van de badkamer naar de thermostaat kunt sturen, misschien dat daar met de besturing die je nu al hebt ook een mogelijkheid voor is, maar met Tado kan het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:52

JdM

Humbled

@BertP de Honeywell evohome kan ook de radiatoren apart aansturen, zonder betaal app etc.
Heb hem zelf ook icm met mijn haard en ben er tevreden over, ook de kinderkamer kan ik op deze manier apart regelen (eigenlijk iedere ruimte met een aparte thermostaatknop).

[ Voor 33% gewijzigd door JdM op 15-10-2024 18:31 ]

Pagina: 1