Gaming PC upgraden naar high end.

Pagina: 1
Acties:

• Chimmy
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-08 07:40
Hallo allemaal!

Ik zit met een aantal vragen waar men wellicht een antwoord op heeft voor me. :)

Ik heb een gaming pc staan maar deze is inmiddels (denk ik) wel verouderd en wil toch graag upgraden naar een high end pc. Nu vroeg ik me af waar ik goed aan doe om te gaan aanschaffen, ik ben van plan mijn huidige kast te gebruiken (geen vereiste) en zou denk ik het moederbord/cpu en gpu willen vervangen en wil graag over op M.2 SSD (Nu gewoon standaard SSD schijf erin). Verder heb ik niet zoveel wensen enkel dat hij 240hz gemakkelijk moet draaien, heeft er iemand ideeën of suggesties?

Ps: Eventueel huidige set-up verkopen zou ook kunnen en dit bedrag gebruiken voor een nieuwe pc. (Oh en ik bouw de pc zelf)

Ik zal hieronder mijn huidige set-up posten:

CPU: Intel Core i7-9700K CPU @ 3.60GHz
MBU: Z390 AORUS PRO WIFI-CF
RAM: 32GB
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3080
Storage: CT1000BX500SSD1 (SSD) Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB (SSD)
Monitor: LC32G7xT 2560x1440 pixels 240hz

Mocht ik meer info moeten vermelden laat het me dan even weten!

Alvast bedankt! :)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:15
Wacht even (hooguit tot begin januari, dan is de CES, die wordt vaak voor introducties gebruikt) op de nieuwe NVidia release, een RTX50xx zal beter presteren dan de huidige tegenvallende RTX40xx serie. Intel komt binnenkort met nieuwe processoren, en ook de AMD Ryzen 7 9800X3D wordt de komende maanden verwacht.

Probeer in afwachting daarvan te formuleren welke games je speelt, op welke resolutie, met welke settings. En geef aan wat je budget is, evt incl verkoop oude PC. Kortom, vul de topic start template in, dan zul je betere antwoorden krijgen dan dit algemene antwoord ;)

[ Voor 30% gewijzigd door martyw op 15-10-2024 14:10 ]

• Chimmy
martyw schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:07:
Wacht even (hooguit tot begin januari, dan is de CES, die wordt vaak voor introducties gebruikt) op de nieuwe NVidia release, een RTX50xx zal beter presteren dan de huidige tegenvallende RTX40xx serie. Intel komt binnenkort met nieuwe processoren, en ook de AMD Ryzen 7 9800X3D wordt de komende maanden verwacht.

Probeer in afwachting daarvan te formuleren welke games je speelt, op welke resolutie, met welke settings. En geef aan wat je budget is, evt incl verkoop oude PC. Kortom, vul de topic start template in, dan zul je betere antwoorden krijgen dan dit algemene antwoord ;)
Bedankt voor je reactie marty,

Ik heb erover gehoord inderdaad, zijn deze 4k serie zo slecht ja? Misschien idd beter wachten op de nieuwere generatie als deze toch binnenkort uitkomt. Games is vrij uitgebreid de ene periode wat meer MMORPG's en de andere periode wat meer singleplayer games, maar ongeacht wat ik speel zou ik het wel op de hoogste settings willen spelen. Resolutie zal denk ik 2560 x 1440 blijven op 240hz (dit is wat mijn huidige monitor ook weergeeft). Budget zal ongeveer 1-2k zijn afhankelijk van evt verkoop oude pc en wat ik evt nodig zal hebben, de nieuwere kaarten die eraan komen zullen dit al wel gaan aantikken denk ik.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)? Vooral gamegebruik op de hoogste settings! (Meeste games worden gespeeld via Steam)
Welke resoluties moet je systeem aankunnen? 2560 x 1440 240hz, een 4K monitor ben ik nog niet van plan aan te schaffen :)
Wat mag het systeem gaan kosten? 1-2k afhankelijk van wat ik nodig zal hebben en wat ik evt nog voor mijn huidige set-up kan krijgen. :)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model. Nee dat denk ik niet.
Wat denk je allemaal nodig te hebben? Ik zat zelf te denken aan zoiezo een nieuwe MBU met processor omdat deze al aantal generaties oud zijn, omdat ik dan toch bezig ben meteen nieuwere RAM en M.2. en evt GPU dus zowat hele pc denk ik dan...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Nee, zelf altijd erg tevreden geweest met Intel en AMD alhoewel vroeger AMD wat minder was, tegenwoordig gaan ze volgens mij gelijk op aan elkaar. GPU altijd Nvidia gehad nooit geen klachten gehad.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? Naja enkel dat hij op de hoogste settings alles met gemak kan draaien op 240hz 2560 x 1440p.

• BlaDeKke
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-11 23:14
Volgens mij is er geen GPU op de markt die "alles" op het gemak 1440p 240fps draait.

• BlaDeKke
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-11 23:14
Een RTX 4090 is momenteel de krachtigste gpu van Nvidia. Kost zoveel als je volledige budget (2000€). En haalt in heel wat games geen 100fps op 1440p high settings.

Dus ofwel nog wat jaartjes dromen, ofwel verwachtingen aanpassen.

• Chimmy
BlaDeKke schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:01:
Volgens mij is er geen GPU op de markt die "alles" op het gemak 1440p 240fps draait.
Naja ''alles'' is bij mij alle games die ik op dit moment speel wat makkelijk haalbaar is aangezien mijn 3080 het ook kan vandaar de term gemakkelijk. Tegenwoordig is 200 fps in 4K gewoon haalbaar en dan zou hetgeen wat ik zou willen niet mogelijk zijn?... *knip* niet op de man

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 15-10-2024 19:08 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies.

We verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

/edit: en weer open

• Chimmy
Ik kwam dit setje laatste tegen bij megekko wat me dus wel interessant leek voor mijn doelen:

R7 7800X3D
Asrock B650M PG Riptide
G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR

GPU: Nog niet zeker ik heb op dit moment de 3080, wellicht upgraden naar 4070/80?

Verder mag het simpel zijn als het maar werkt waarvoor ik het wil gebruiken, weet dan ook niet zeker wat hiermee het lekkerste werkt. Wel zal ik gaan voor M.2 SSD opslag uiteraard en waterkoeling, daarnaast stille ventilators ze mogen best wat geluid maken als het maar niet storend is.

Wat vinden jullie?

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:47
Upgraden naar een 4070?? Dat is hopeloze geldverspilling. Zelfs bij leuke verkoop. Wat mij betreft kan die 3080 nog prima een rondje mee om straks een knappe 50xx uit te zoeken aannemende dat je Nvidia trouw blijft. Een 4080 lijkt me ook te magere update.

[ Voor 8% gewijzigd door Therazor op 15-10-2024 19:52 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Chimmy
Therazor schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:51:
Upgraden naar een 4070?? Dat is hopeloze geldverspilling. Zelfs bij leuke verkoop. Wat mij betreft kan die 3080 nog prima een rondje mee om straks een knappe 50xx uit te zoeken aannemende dat je Nvidia trouw blijft. Een 4080 lijkt me ook te magere update.
Ik had al zo’n vermoeden, dus gewoon de aankomende 50xx series afwachten? Ik dacht dat het op z’n minst misschien wel waard was om de CPU te upgraden..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Op dit moment niet, de 7800x3d is gigantisch in prijs omhoog geschoten door tekorten.
Eind deze maand zou de 9800x3d komen, als die even duur is zou ik die pakken.

• Chimmy
99ruud99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:54:
Op dit moment niet, de 7800x3d is gigantisch in prijs omhoog geschoten door tekorten.
Eind deze maand zou de 9800x3d komen, als die even duur is zou ik die pakken.
Die zie ik veel voorbij komen idd lijkt me een waardige upgrade, maar dan doorgaan met de 3080 of wellicht toch kijken voor een 4090 evt of gewoon afwachten?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Je hebt een 9700K, die K betekent ge-unlock'd voor over clocking als ik het goed heb.
je hebt dus (mits geen stock koeler) ruimte om performance op te schroeven met huidige configuratie.
als dat effect heeft (meten met benchmark tooltjes) wordt het misschien makkelijker om nog even te wachten op de volgende generaties CPU en GPU.

d:)b :henk d:)b

• Chimmy
JJ Le Funk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:00:
Je hebt een 9700K, die K betekent ge-unlock'd voor over clocking als ik het goed heb.
je hebt dus (mits geen stock koeler) ruimte om performance op te schroeven met huidige configuratie.
als dat effect heeft (meten met benchmark tooltjes) wordt het misschien makkelijker om nog even te wachten op de volgende generaties CPU en GPU.
Dat klopt inderdaad, echter ben ik niet zo’n fan van overclocken in het verleden slechte ervaring mee gehad sindsdien draai ik altijd alles op default..

• 99ruud99
  • Nu online
Welk onderdeel is op dit moment tijdens gamen je bottleneck?
Kan je tijdens je game mei afterburner laten draaien? Dan zie je welk onderdeel achterloopt.

Mbt rtx3080, enkel 4090 is echt nuttige upgrade op dit moment, of straks de 5000 serie.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb een rtx 4090 met een 7800x3d en kan je zeggen dat je sommige games daarmee al op zeer lage settings moet draaien om de 240hz enigszins consistent te halen. Warzone bijvoorbeeld.

• Chimmy
99ruud99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:05:
Welk onderdeel is op dit moment tijdens gamen je bottleneck?
Kan je tijdens je game mei afterburner laten draaien? Dan zie je welk onderdeel achterloopt.

Mbt rtx3080, enkel 4090 is echt nuttige upgrade op dit moment, of straks de 5000 serie.
Nu aan het werk, zodra ik thuis kom zal ik dit meteen ff checken! Deel dan ook de results ;), bedankt voor de tip.

• Chimmy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eH9Ez0RZiRspBfGqcT4bNrEwlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HbjCoUdhGbHPQWvtaghzH79c.png?f=user_large

Zojuist even aangezet en dit zijn de resultaten in Counter Strike 2. @99ruud99

• 99ruud99
  • Nu online
Oke, dus in praktijk zat je cpu sneller vol dan gpu.

Dan weet je wat je moet upgraden :).

Viel ook te verwachten, toch?

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 16-10-2024 18:37 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
gpu word dus behoorlijk tegengehouden door de cpu,ik zou eerst de cpu,moederbord ect vervangen en dan kijken of je tevreden bent, dan pas zal die 3080 volledig gebruikt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 16-10-2024 18:48 ]

• Chimmy
Oke dus wellicht de 9800x3d afwachten? Ideeën voor MBU? Was idd wel te verwachten van de CPU ja..

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

CS2 leunt erg zwaar op CPU en is een oude game (cs go engine?). Niet erg bruikbaar voor realistische benchmark omdat de beste RTX features onbenut blijven. Dat zie je ook in GTA5 uit 2013.

[ Voor 9% gewijzigd door JJ Le Funk op 16-10-2024 20:07 ]

d:)b :henk d:)b

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Chimmy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:34:
[Afbeelding]

Zojuist even aangezet en dit zijn de resultaten in Counter Strike 2. @99ruud99
Hoeveel fps haal je nu met cs2? Loop je echt tegen tekortkomingen aan, ook bij andere games?

• Chimmy
Cobiwan schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Hoeveel fps haal je nu met cs2? Loop je echt tegen tekortkomingen aan, ook bij andere games?
Tekortkomingen denk ik niet, in ieder geval niet iets wat zo per direct opvalt. FPS schommelt zo tussen de 100-140 en volgens geforce experience over de 200 maar dit lijkt me niet echt accuraat via Afterburner lijkt me dan beter te meten.

Wat me wel echt opvalt is dat bij het opstarten van enkele games meteen de fans voor mijn idee voluit gaan draaien? Dus ook met CS2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdB5pjHmwudn4kH7ffIXbJrHTq8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Foic9fHSaNO6ddAr86ePURnS.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Chimmy op 17-10-2024 20:42 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:40
44% load maar van de gpu,je mist gewoon de helft van de fps wat de gpu kan leveren.

En dat geluid van de fans zal waarschiinlij kde cpu zijn,die gaat naar 98% load,dus die word veel te veel belast.

Zou zeker wel een cpu upgrade doen in jou geval,daar ga je erg veel mee winnen qua fps
Plus ik wete niet of je daar nu last van helpt,met zo'n hoge cpu load, kan je ook zeker last hebben van haperingen

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 17-10-2024 22:35 ]

• Chimmy
freaky35 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:33:
44% load maar van de gpu,je mist gewoon de helft van de fps wat de gpu kan leveren.

En dat geluid van de fans zal waarschiinlij kde cpu zijn,die gaat naar 98% load,dus die word veel te veel belast.

Zou zeker wel een cpu upgrade doen in jou geval,daar ga je erg veel mee winnen qua fps
Plus ik wete niet of je daar nu last van helpt,met zo'n hoge cpu load, kan je ook zeker last hebben van haperingen
Haperingen valt denk ik wel mee valt iig niet zo direct op, is denk ik ook wel echt afhankelijk van wat er gespeeld word. Wellicht dat ik dan de komende 9800x3d ga afwachten en deze aanschaf dit lijkt een mooie upgrade :)

• Chimmy
Iemand nog ideeën voor een AM5 bord?

Ik heb niet veel nodig zelfs geen WiFi omdat ik altijd kabel gebruik, wellicht bluetooth voor evt controller en minimaal 2x M.2 SSD slots momenteel gebruik ik ook maar 4-6 USB slots en dan heb ik er nog over. Ik ben niet op zoek naar RGB onzin want dat is alleen maar afleidend :), ik vind het belangrijk om nu over te gaan op AM5 en dan meteen DDR5 erbij zodat ik er weer ff tegenaan kan en een andere GPU kan dan altijd nog.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:49
Chimmy schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Dat klopt inderdaad, echter ben ik niet zo’n fan van overclocken in het verleden slechte ervaring mee gehad sindsdien draai ik altijd alles op default..
Een K cpu een hogere multiplier geven op auto voltages is niet volledig hetzelfde als het ouderwetse overclocken. Je kunt de base clock en het geheugen gewoon op originele snelheid laten draaien. Kijk anders even of MCE aan staat (multi core enhancement), dat zal enorm schelen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1