Woonoppervlakte vide

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-04 08:44
Goedemorgen,

Wij hebben een aantal jaar geleden een huis gekocht en ben momenteel bezig met het schatten van het totaal aantal m2 woonoppervlakte na de verschillende verbouwingen omdat we misschien willen doorstromen. Het enige waar ik geen duidelijk beeld bij krijg
na googlen en vragen aan de makelaar is de vide die wij op zolder gerealiseerd hebben. Wellicht heeft iemand hier een soort gelijke situatie en kan mij vertellen of het wel of niet onder woonoppervlakte valt, foto's onderstaand toegevoegd ter illustratie. De vide beschikt over daglicht vanuit het dakkapel/zijraam en is op de de meeste plekken hoger dan 2 meter en te betreden dmv een vaste trap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8Xe_NELGPlotl3pWJIuogNFdRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Yz9Otk7CNWXMlb9GDbfOxuc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ms98PtuERVZP45XHs-9Gg0DgwBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0hx9OnN6nE8XMohxeiIO3g4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8sYCm5bfVEeu1ixiTCmUVbB_tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vUI85XifFJSSEvTR2SToB25.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Onder de trap ben je weer ruimte kwijt die je mag meetellen dus netto gezien ga je er maar weinig op vooruit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:26

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als je het goed wilt aanpakken, laat het dan officieel inmeten. Dat kost tussen de 100-200 euro.. Voorkomt gedoe achteraf en daarnaast stelt een koper het zeker op prijs als er een officiële meting is geweest i.p.v. 'aan deze waarden kunnen geen rechten worden ontleend, het betreft een schatting'-gebrabbel. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
Michael Knight schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:08:
Als je het goed wilt aanpakken, laat het dan officieel inmeten. Dat kost tussen de 100-200 euro.. Voorkomt gedoe achteraf en daarnaast stelt een koper het zeker op prijs als er een officiële meting is geweest i.p.v. 'aan deze waarden kunnen geen rechten worden ontleend, het betreft een schatting'-gebrabbel. :)
Dit gaat sowieso gebeuren het was meer ter inventarisatie :)
Ik vond het vooral bijzonder dat de makelaars die ik gesproken had niet echt eenduidig waren mbt de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:10
Volgens de meetinstructie (https://www.waarderingska...enmerken/meetinstructie): Gemeten wordt binnen de buitenste- of woningscheidende wanden en
uitsluitend de oppervlakte waar de hoogte hoger dan of gelijk aan 1,5 meter is.

Als je meet volgens deze definitie, kun je zelf al aardig wat berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:01
Kneepie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Dit gaat sowieso gebeuren het was meer ter inventarisatie :)
Ik vond het vooral bijzonder dat de makelaars die ik gesproken had niet echt eenduidig waren mbt de regels.
https://www.nvm.nl/media/...te-woningen-juli-2019.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens de NEN mag je niet meenemen als woonoppervlak: "De oppervlakte van een trapgat, een vide of een combinatie van beiden, indien deze 4,0 m2 of groter is"

Derhalve zal dit hooguit bestempeld worden als "overige inpandige ruimte"

Over het punt of "daglicht vanuit de dakkapel" valt onder de norm (dat is een andere NEN, 2057) terwijl dit licht van onder komt laat ik me even niet uit :P

Kon het niet laten en toch gevonden: "Ook een daglichtopening met een transparant vlak dat zich op minder dan 600mm boven het vloerpeil bevindt mag niet worden meegenomen in de daglichtberekening. Dit is zo omdat er wordt aangenomen dat al het daglicht dat zich onder deze maat bevindt geen noemenswaardige bijdrage levert aan de daglichtopbrengst in een ruimte."

Overigens denk ik ook dat de trap die je naar de vide hebt geplaatst niet voldoet aan het bouwbesluit voor een woonfunctie (te kleine aantrede, te hoge optrede en verkeerde verhouding van beiden, https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd2/afd2-5 , tabel 2.33)

[ Voor 69% gewijzigd door pagani op 15-10-2024 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Type-R739
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:48
Dit is toch een entresol en geen vide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Type-R739 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:54:
Dit is toch een entresol en geen vide?
Een entresol is letterlijk "tussen vloeren", Nederlandse term tussenvloer, er zit geen verdieping boven.

Ik zou dit ook geen vide noemen (want in feite is de vide het open stuk boven de verdieping eronder) maar simpelweg een zolder. Een zolder zonder voldoende ramen is ook geen woonoppervlak maar overig inpandig.

Funda citerend: "Een zolder kun je opgeven als extra kamer, mits die voldoet aan de voorschriften vanuit het bouwbesluit. Dit hangt dus af van onder andere de afmetingen, daglichtvoorziening, isolatie, brandveiligheid en toegankelijkheid. Zo moet een trap naar een zolderkamer een vaste trap zijn (geen vlizotrap)."

Afmetingen zouden genoeg kunnen zijn, daglichtvoorziening niet, isolatie wel, brandveiligheid is de vraag, zeker gezien de toegankelijkheid (die trap)

[ Voor 67% gewijzigd door pagani op 15-10-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
pagani schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:36:

Overigens denk ik ook dat de trap die je naar de vide hebt geplaatst niet voldoet aan het bouwbesluit voor een woonfunctie (te kleine aantrede, te hoge optrede en verkeerde verhouding van beiden, https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd2/afd2-5 , tabel 2.33)
Die tabel is voor nieuwbouw, niet voor bestaande bouw. Voor bestaande bouw geldt een andere, summierder tabel 2.39, die bovendien alleen van toepassing is als het ook een vluchtroute is.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Glenfiddich schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

Die tabel is voor nieuwbouw, niet voor bestaande bouw. Voor bestaande bouw geldt een andere, summierder tabel 2.39, die bovendien alleen van toepassing is als het ook een vluchtroute is.
Die tabel geldt ook gewoon voor (grote) renovaties (artikel 2.37, wat het aanleggen van deze zolder en zelfs een nieuwe trap gewoon is) Enkel een bestaande trap mag afwijken van die normen.

En als jij daar slaapt (want woonfunctie was de wens), wat is dan je vluchtroute anders dan dat trapje? Ook vraag ik me af of dit trapje de waardes uit tabel 2.39 voor bestaande bouw haalt (optrede van max 22cm met name)

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 15-10-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
pagani schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Die tabel geldt ook gewoon voor (grote) renovaties (wat het aanleggen van deze zolder en zelfs een nieuwe trap gewoon is) Enkel een bestaande trap mag afwijken van die normen.

En als jij daar slaapt (want woonfunctie was de wens), wat is dan je vluchtroute anders dan dat trapje?
Ik kan aan de foto's niet zien of dit de enige manier is om de zolderverdieping te bereiken. Maar waarschijnlijk wel inderdaad, anders zou TS de trap waarschijnlijk niet hebben gemaakt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
Glenfiddich schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:28:
[...]

Ik kan aan de foto's niet zien of dit de enige manier is om de zolderverdieping te bereiken. Maar waarschijnlijk wel inderdaad, anders zou TS de trap waarschijnlijk niet hebben gemaakt.
Klopt!

Ik weet in ieder geval dat ik mijzelf niet rijk ga rekenen met eventueel meer woonoppervlakte :)
Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Kneepie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Klopt!

Ik weet in ieder geval dat ik mijzelf niet rijk ga rekenen met eventueel meer woonoppervlakte :)
spoiler:
Misschien moet je het niet zo heel erg nauw nemen, in de Funda-advertentie en/of de brochure staat straks toch iets in de richting van "afmetingen en oppervlakten zijn indicatief en hieraan kunnen geen rechten ontleend worden"

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:05
De oppervlaktes voor wonen worden een stuk strenger beoordeeld dan vroeger, zeker aangezien een vierkante meter in sommige gebieden tegen de 10k aan loopt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Kneepie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Klopt!

Dacht je dat het plaatsen van een bouwwerk van 1000 euro een meerwaarde van 7000 euro per vierkante meter zou opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
President schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Dacht je dat het plaatsen van een bouwwerk van 1000 euro een meerwaarde van 7000 euro per vierkante meter zou opleveren?
Hoeft toch niet per se geplaatst te zijn met (maximale) meerwaarde als doel?

Wij hebben een paar jaar terug een soortgelijk iets op zolder gemaakt (vide is eigenlijk het plafond van de kamer ernaast, doorgetrokken vanaf dakkapel) met als hoofddoel woonplezier. We vonden het zonde om de 4.3 nokhoogte niet te benutten en wilden het niet als vliering/opslag gebruiken. Het is nu de speelhoek/game hoek van onze oudste zoon. Of het later met verkoop meer oplevert interesseert me eigenlijk weinig (maar zou uiteraard mooi meegenomen zijn :P).

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
President schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Bedankt voor je reactie, nooit überhaupt aan gedacht om er geld mee te verdienen, het is een speelzolder voor mijn kinderen geworden. Nu een paar jaar verder willen we kijken wat de mogelijkheden zijn om door te stromen en wil ongeveer weten wat het totaal woonoppervlakte is. Verschillende tweakers hebben mij gelukkig handvatten gegeven waar ik wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneepie
Denman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:11:
[...]

Hoeft toch niet per se geplaatst te zijn met (maximale) meerwaarde als doel?

Wij hebben een paar jaar terug een soortgelijk iets op zolder gemaakt (vide is eigenlijk het plafond van de kamer ernaast, doorgetrokken vanaf dakkapel) met als hoofddoel woonplezier. We vonden het zonde om de 4.3 nokhoogte niet te benutten en wilden het niet als vliering/opslag gebruiken. Het is nu de speelhoek/game hoek van onze oudste zoon. Of het later met verkoop meer oplevert interesseert me eigenlijk weinig (maar zou uiteraard mooi meegenomen zijn :P).
Precies dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-03 09:52
Wanneer de trapoopervlakte groter is dan 3,6 m2 dan telt dat niet mee.
Alle ruimtes moeten voldoende daglicht hebben (ong 1 m2 glas op 10 m2 opp)
Hoogte vanag 1,50 meter telt pas, daaronder tellen de meters niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-04 11:12
variatie op dit thema: achter mijn keuken en badkamer is ooit een (te) grote voorzetwand gemaakt om leidingen 'lui' weg te werken. Ongeveer 20cm te diep zijn die wanden (over breedte van in totaal 5 meter). Omdat het over een klein appartement gaat in Amsterdam met een m2 prijs van +/- 9500 euro is elke m2 geld waard. Mag dit meegeteld worden in oppervlakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-04 15:13

Roi

fry_35 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:20:
variatie op dit thema: achter mijn keuken en badkamer is ooit een (te) grote voorzetwand gemaakt om leidingen 'lui' weg te werken. Ongeveer 20cm te diep zijn die wanden (over breedte van in totaal 5 meter). Omdat het over een klein appartement gaat in Amsterdam met een m2 prijs van +/- 9500 euro is elke m2 geld waard. Mag dit meegeteld worden in oppervlakte?
Mag niet, gebeurd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:37
pagani schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Die tabel geldt ook gewoon voor (grote) renovaties (artikel 2.37, wat het aanleggen van deze zolder en zelfs een nieuwe trap gewoon is) Enkel een bestaande trap mag afwijken van die normen.

En als jij daar slaapt (want woonfunctie was de wens), wat is dan je vluchtroute anders dan dat trapje? Ook vraag ik me af of dit trapje de waardes uit tabel 2.39 voor bestaande bouw haalt (optrede van max 22cm met name)
Een nieuwe trap ter vervanging van een oude trap mag ook aan de lichtere normen voor bestaande bouw voldoen. Maar daar is hier geen sprake van. De zolder en de trap zijn geheel nieuw, er is geen oude trap vervangen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1