Waarde zoeken in matrix in Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manita11
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16-09 13:21
Ik wil graag opzoeken of een datum op een feestdag valt. Ik heb een matrix met de jaartallen bovenaan de kolommen, de feestdagen in tekst links en in de matrix de berekening per jaar per feestdag op welke datum die valt.
Op een ander tabblad heb ik een aantal kolommen met datums waarvan ik wil weten of die op een feestdag vallen.
Ik wil in de feestdagentabel de optie vrijhouden om een kolom met een nieuw jaartal en een rij met een nieuwe feestdag toe te voegen, zonder dat ik dan aan de formules moet gaan sleutelen.
....

Ik gebruik Microsoft Office Professional Plus 2016.
...

Ik heb onderaan wat formules geprobeerd en ik zou in de laatste formule eigenlijk de berekeningen van de regels erboven willen gebruiken, maar dat werkt zo niet. Is er een andere methode die wel werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfDnFNOKuzjWo1c1YCBf4AIneV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbrfhqiirJdFrcfYWFTuhFzC.jpg?f=fotoalbum_large
...

Beste antwoord (via Manita11 op 16-10-2024 12:47)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Manita11 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:13:
Ik zoek dus een formule die controleert of de datum in die matrix voorkomt. Ik wil in een overzicht met datums (op een ander tabblad) alle cellen met datums die op een feestdag vallen geel kleuren, ...
Als het alleen maar gaat om de cellen met datums van jouw lijst een kleur te geven als die datum(s) in de lijst met feestdagen voorkomt, dan kun je in de vw. opmaak eenvoudigweg volstaan met de functie aantal.als.
Voorbeeld: Stel dat de lijst met feestdagen die je in je eerste bericht plaatste, in Blad1 staat en jouw lijst met datums staat in kolom A van blad2, beginnend in A2, selecteer dan in Blad2 alle datums in kolom A, kies in het menu: Voorw. opmaak, en stel in als eerste en enige regel:
code:
1
=aantal.als(Blad1!$B$2:$N$9;A2)>0

NB: Let er op dat ook in Blad2 de datums het juiste jaartal hebben!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Van de datum waarmee je wil zoeken heb je alleen het jaartal (te zoeken in rij 1). Als je van die datum ook zou weten tot welke feestdag hij behoort (kolom A), dan zou je de indexfunctie kunnen gebruiken door daarin 2x de functie vergelijken te gebruiken, zonder een feestdag gaat dat niet. Overigens: de helft van je datums (1e en 2e Kerstdag, Oudjaar, Nieuwjaar) ligt vast, die feestdagen vallen steeds op dezelfde dag. Met een macro kun je ook snel tot een oplossing komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manita11
dix-neuf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:17:
Van de datum waarmee je wil zoeken heb je alleen het jaartal (te zoeken in rij 1). Als je van die datum ook zou weten tot welke feestdag hij behoort (kolom A), dan zou je de indexfunctie kunnen gebruiken door daarin 2x de functie vergelijken te gebruiken, zonder een feestdag gaat dat niet. Overigens: de helft van je datums (1e en 2e Kerstdag, Oudjaar, Nieuwjaar) ligt vast, die feestdagen vallen steeds op dezelfde dag. Met een macro kun je ook snel tot een oplossing komen.
Ik wil juist van een bepaalde datum weten of het op een feestdag valt. En dat dan van een hele lijst met datums. Ik hoef geen verdere informatie van die dag (dus ook niet om welke feestdag het gaat). Ik zoek dus een formule die controleert of de datum in die matrix voorkomt.

Ik wil in een overzicht met datums (op een ander tabblad) alle cellen met datums die op een feestdag vallen geel kleuren, zodat ik snel kan zien of die er zijn en zo ja, waar ze (op dat tabblad) staan. De onderste formules heb ik gebruikt om tot een formule te komen die ik zou kunnen gebruiken voor voorwaardelijke opmaak, maar de formule werkt zo niet, omdat de celverwijzingen die ik berekend heb, gewone tekst zijn en geen celverwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:45
Als het alleen belangrijk is óf een bepaalde datum een feestdag is, dan volstaat een kolom met alle datums met feestdagen toch?
Dus één lange lijst met de waarden uit B2:B9, C2:C9 enzovoorts. Eventueel voeg je nog een kolom toe met alleen maar de waarde 'Ja'. Vervolgens gebruik je =XLOOKUP(<op te zoeken datum>;<lijst met feestdagen>;<kolom naast de feestdagen>;"Nee"). Je resultaat is dan Ja of Nee voor een feestdag.

Mocht je de matrix ook willen houden, dan kan je een kolom van feestdagen ook aanleggen met =VSTACK(B2:B9;C2:C9...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:41
Je hebt eigenlijk het antwoord zelf al bijna. Om de formules uit je regels 18 en 19 te gebruiken in de formule van regel 20 kan je de functie INDIRECT gebruiken waarin je de ADRES formule stopt uit de eerdere regels.

Heb nu geen excel bij de hand, morgen kan ik evt een voorbeeld geven. Maar ik gok dat je er hiermee zelf wel uit komt (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manita11
dixet schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:15:
Je hebt eigenlijk het antwoord zelf al bijna. Om de formules uit je regels 18 en 19 te gebruiken in de formule van regel 20 kan je de functie INDIRECT gebruiken waarin je de ADRES formule stopt uit de eerdere regels.

Heb nu geen excel bij de hand, morgen kan ik evt een voorbeeld geven. Maar ik gok dat je er hiermee zelf wel uit komt (y)
Dat is hem inderdaad! Dank je!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Manita11 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:13:
Ik zoek dus een formule die controleert of de datum in die matrix voorkomt. Ik wil in een overzicht met datums (op een ander tabblad) alle cellen met datums die op een feestdag vallen geel kleuren, ...
Als het alleen maar gaat om de cellen met datums van jouw lijst een kleur te geven als die datum(s) in de lijst met feestdagen voorkomt, dan kun je in de vw. opmaak eenvoudigweg volstaan met de functie aantal.als.
Voorbeeld: Stel dat de lijst met feestdagen die je in je eerste bericht plaatste, in Blad1 staat en jouw lijst met datums staat in kolom A van blad2, beginnend in A2, selecteer dan in Blad2 alle datums in kolom A, kies in het menu: Voorw. opmaak, en stel in als eerste en enige regel:
code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manita11
dix-neuf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

code:
1

Die werkt inderdaad een stuk sneller! Bedankt!
Pagina: 1