Toon posts:

Harde schijf wordt niet herkend :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help is het goede woord.

Heb dus nieuwe schijf gekocht (western digital van 60 giga) nu wil ik die vandaag installeren (nieuwe op master, oude op slave) maar bij de bios herkent hij dus geen één van de 2. Kabeltjes zijn goed aangesloten volgens mij en jumpers staan ook goed.

EUH HEEEEEEEEELP :'(

Verwijderd

Topicstarter
Misschien nog wat info over moederbord : ASUS p2B-f AGP

Zou het kunnen dat ik mijn bios moet flashen en hoe in godsnaam doe je dit !
Maar als mijn bios geen grote schijven aankan, zou hij dan tenminste geen harde schijf moeten herkennen?

Zijn hier risico's aan verbonden ?

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 14:56

aP_

ik weet niet echt hoe oud dat moederbord van je is en of hij grote hdd's ondersteunt, maar ik heb hier ook nog een MS-6163VA (met p550) staan en die ondersteunde hdd's niet groter dan 30GB... na een biosupdate geflashed te hebben kon hij ze tot iets van 90GB herkennen of zo.

Het lijkt mij handig om ff op internet te zoeken naar een biosupdate.... ER ZIJN WEL RISICO'S AAN VERBONDEN! Als je computer vast loopt tijdens het flashen, dan wil hij niet echt goed meer opstarten... maar je hebt dan misschien nog wel kans om 'm weer goed te maken. Lees dus voor het gebruik de readme die bij het flash-bestand geleverd wordt.

edit:

Trouwens over het herkennen van de hdd.... Mijn bios kon m'n IBM Deskstar van 45GB niet vinden. Tijdens het zoeken in het bios liep de computer altijd vast.

In het begin kon ik geen biosupdate vinden en toen heb ik "Ontrack" geinstalleerd. Dat prog staat dan in de bootsector en zorgt ervoor dat de data enz wordt vertaald (softwarematig ipv door het bios). Het wordt na het installeren van Ontrack wel moeilijk om de hdd in een andere computer te kunnen lezen (tenminste, daar had ik wel last van)

Het is lastig om je specs up to date te houden

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

kijk hier maar
http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/bios_slot1.html#p2b-f
en in je manual staat precies hoe je de bios flasht :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Als het daarmee opgelost is, zal ik al heel blij zijn !

Kreeg al schrik dat die harde schijf kapot was !

En wat die risico's betreft, is dan eigenlijk het enige dat kan fout gaan dat de stroom uitvalt?

Bedankt aan iedereen die reageerde

Verwijderd

Topicstarter
En het volgende probleem duikt op :
Ik wil men bios flashen omdat ik denk dat het daaraan ligt dat hij mijn nieuwe schijf niet herkend.

Nu staat in de handleiding dat ik aan de dos prompt format a:/s moet typen voor een opstartdiskette te maken zonder autoexec.bat en config.sys MAAR ik draai op die computer enkel win2000 en hij zegt dat hij de parameter /S niet herkend !

Hoe kan ik alsnog een opstartdiskette maken om daarna mijn bios te flashen?

Moederbord : asus p2b-f intel 440bx agp set
nieuwe hd: western digital 60 gb

Ik heb wel nog een pc met millennium, als ik daar een gewone opstartdisk maak en ik verwijder autoexec en config, is dat dan hetzelfde effect ????

Ander vraagje : er staat dat ik mijn oude bios eerst moet bewaren, maar weet iemand dat dit moet tijdens windows draait of na het opstarten met opstartdisk

Bedankt op voorhand

Verwijderd

Tijdens het flashen wordt je gevraagd je oude bios te bewaren. Geef er een naam aan en hijwordt op je diskette bewaart. Je kan hem als je problemen krijgt dan zo terug zetten.
Ik heb het bij mijn systeem wel gedaan met ME. een opstart disk gemaakt en de rommel verwijdert. daarna de uitgepakte programmatjes van en de nieuwe bios erop gekopieert.
Opgestart en geflasht. STelt echt niks voor
gr

Verwijderd

Topicstarter
En welke rommel bedoel je dan dat je verwijderd hebt ? Daar gaat het me om...

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-04 20:38

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Misschien stomme vraag, maar zit je kabel ook nog goed vast op je mobo?
Deze wil nl. nog wel eens los gaan bij het plaatsen van een HD.

Verwijderd

Topicstarter
Alles zit goed vast aangezien ik de oude terug op master gezet heb en de nieuwe afgekoppeld en alles dan weer werkt...

• L_Jinx

L_Jinx

Het zal dan indd wel iets met je BIOS zijn.

De zooi die je van startup disk kan verwijderen, zijn volgens mij alle files, behalve io.sys, msdos.sys en command.com
Tenminste zo deed ik het bij een W98 rescue flop.

Dan zoals al gezegd je BIOS update files copieeren naar flop.

Verwijderd

Topicstarter
Die io.sys en msdos.sys staan er bij mij zelfs niet op !!!!!

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
Op woensdag 12 september 2001 22:27 schreef kriske99 het volgende:
Help is het goede woord.

Heb dus nieuwe schijf gekocht (western digital van 60 giga) nu wil ik die vandaag installeren (nieuwe op master, oude op slave) maar bij de bios herkent hij dus geen één van de 2. Kabeltjes zijn goed aangesloten volgens mij en jumpers staan ook goed.

EUH HEEEEEEEEELP :'(
je weet niet zeker of je jumpers goed staan? Dan zou ik dat eerst maar op internet opzoeken..

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 13 september 2001 15:58 schreef bartmen het volgende:

[..]

je weet niet zeker of je jumpers goed staan? Dan zou ik dat eerst maar op internet opzoeken..
Hu ik zei toch dat jumpers juist staan, daar ben ik 99% zeker van (een mens kan nooit 100% zeker zijn hé:p)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
Maak dus een opstart disk in een dosbox met format a: /s
kopieer daar de bios bestandjes naar toe (uitgepakt uiteraard) en dan moet je waarschijnlijk iets van een .BAT file runnen als je pc eenmaal is geboot van flop. Dan ff antwoorden op de vraagies en klaar.

suc6

Heb je wel de kabel goed om aan je mobo gehangen?
Op sommige ide kabels zit namelijk niet zo'n nok aan de connector.(zodat de kabel er maar op 1 manier in kan.)

• Wok
  • Laatst online: 23:10

Wok

Dakloos...

Op donderdag 13 september 2001 15:57 schreef kriske99 het volgende:
Die io.sys en msdos.sys staan er bij mij zelfs niet op !!!!!
io.sys en msdos.sys zijn verborgen bestanden; vandaar dat je ze niet ziet.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• macho
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

macho

No Pain, No Gain

Heb je al geprobeerd om je systeem op te starten met alleen de nieuwe hd op de ide aangesloten? Dat probleem heb ik nl ook gehad toen ik een 2e schijf aansloot...je weet maar nooit, suc6, :)

Don't give up

Verwijderd

Topicstarter
Bios is geflasht en jawel, hij herkent mijn grote harde schijf :)

Maar heb wel nog een probleempje, ik zit nu in hard disc detection in bios en daar ziet hij 3 (???) harde schijven ipv 2
option 2(y) size 600019 cyls 7297 head 255 precomp 0 landz 16382 sector 63 mode LBA

option 1 8455 16383 16 65535 16382 63 NORMAL

OPTION 3 size 600019 cyls 14537 head 128 precomp 65535 landz 16382 sector 63 mode LARGE

Het rare is dat er dus maar 2 schijven inzitten 1 van 60 gig en 1 van 13 gig !!!!!

Welke keuze moet ik nu als master zetten 2 of 3
en hoe komt het dan de 2 de schij herkend word als 8 ook al is hij 13 gig groot ?

• L_Jinx

L_Jinx

De 3 opties zijn NIET hetzelfde als 3 schijven. Het zijn 3 verschillende mogelijkheden om met de 1e schijf om te gaan.
Als je kiest voor de optie die je BIOS aangeeft met 'y'. Dan zal je BIOS daarna doorgaan naar de volgende schijf, en ook hier weer 3 opties geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ha ok !!!!!!
En kan je het verschil zeggen tussen de 3 mogelijkheden ? En wat het beste te nemen?

• L_Jinx

L_Jinx

Nou wat precies het verschil is tussen de mogelijkheden kan ik je niet vertellen. (Is TOP secret ;)).
Maar je kan het beste kiezen voor de optie die je BIOS met een 'y' aangeeft.

• MariG
  • Laatst online: 23-04 09:09
haal die nieuwe er eens uit
kijk dan eens
Pagina: 1