Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mensFaber
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-10 09:21
Goedemorgen,

Wij zijn al een tijdje in het bezit van een Nibe F1155 WP icm vloerverwarming op alle verdiepingen met LTV's zonder pomp en met naregeling. Er is een buffervat opgenomen in het systeem met een "externe" circulatiepomp.
Ik heb geen ruimtesensor.

Ik wilde dit jaar eens kijken of ik WP wat efficiënter kon laten draaien.
Ik heb dan ook diverse berichten hier op het forum gelezen en diverse filmpjes op YouTube bekeken.

Conclusie was dat ik maar eens moest beginnen met het waterzijdig inregelen. Dus heb me een warmtebeeld camera gekocht en ben ermee aan de slag gegaan.
In mijn beleving is het aardig gelukt om een Td van 5gr te realiseren tussen Ta en Tr op de leidingen bij de verdelers.

Naast het waterzijdig inregelen ben ik ook eens gaan experimenteren met de stooklijn en andere diverse settings (toerental circulatiepomp WP, graadminuten, etc).

Want waar ik echter niet in slaag is dat ik op mijn WP geen Td van 5 - 7gr kan realiseren tussen aanvoer en retour.

Huidige instellingen zijn:
Stooklijn 5 / 2
Graadminuten dat compressor aanslaat -90
Toerental circulatiepomp WP = 90%
max aanvoer = 40gr
min aanvoer = 25gr

Zijn er nog andere zaken die ik kan proberen? Of hebben jullie nog andere tips.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mensFaber
Bijna een jaar verder en er nog steeds niet in geslaagd die delta T te vergroten.

Comfort in huis is prima, electra rekening is acceptabel en toch ben ik benieuwd waarom ik die delta T niet kan vergroten.

Ik vermoed dat er ergens een parameter moet zijn waarin dat geset kan worden want wat ik ook probeer, de WP houdt altijd een delta T aan van 2-2,5gr

Is er een verborgen menu dat ik nog niet ontdekt hebt (niet het service menu 5 die heb ik al gevonden en daarin is volgens mij de delta T niet te regelen).

Alvast bedankt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-10 09:54
Je wilt de dt bij DOT aanpassen. Die setting bepaalt je delta T. Zit in menu 5.1.14. Wat dat doet is de circulatiepomp snelheid aanpassen waardoor je een andere delta T krijgt. Overigens is een lagere delta T beter voor je COP en moet je qua optimalisatie dus een afweging maken tussen stroomverbruik door de pomp, COP en warmtebehoefte aangezien je met de delta T ook je totale warmteafgifte beïnvloedt.

Uit de handleiding:
dT bij DOT is het verschil in graden tussen aanvoer- en
retourtemperaturen bij de gemeten buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-10 14:18
mensFaber schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:15:
Goedemorgen,

Wij zijn al een tijdje in het bezit van een Nibe F1155 WP icm vloerverwarming op alle verdiepingen met LTV's zonder pomp en met naregeling. Er is een buffervat opgenomen in het systeem met een "externe" circulatiepomp.
Ik heb geen ruimtesensor.

Ik wilde dit jaar eens kijken of ik WP wat efficiënter kon laten draaien.
Ik heb dan ook diverse berichten hier op het forum gelezen en diverse filmpjes op YouTube bekeken.

Conclusie was dat ik maar eens moest beginnen met het waterzijdig inregelen. Dus heb me een warmtebeeld camera gekocht en ben ermee aan de slag gegaan.
In mijn beleving is het aardig gelukt om een Td van 5gr te realiseren tussen Ta en Tr op de leidingen bij de verdelers.

Naast het waterzijdig inregelen ben ik ook eens gaan experimenteren met de stooklijn en andere diverse settings (toerental circulatiepomp WP, graadminuten, etc).

Want waar ik echter niet in slaag is dat ik op mijn WP geen Td van 5 - 7gr kan realiseren tussen aanvoer en retour.

Huidige instellingen zijn:
Stooklijn 5 / 2
Graadminuten dat compressor aanslaat -90
Toerental circulatiepomp WP = 90%
max aanvoer = 40gr
min aanvoer = 25gr

Zijn er nog andere zaken die ik kan proberen? Of hebben jullie nog andere tips.
Vanwaar wil je perse een hogere delta T? Over het algemeen is dit namelijk helemaal niet perse gunstig voor je rendement bij warmtepompen. (Hogere delta bij zelfde afgifte vereist bijv een hogere aanvoertemp)

Ook qua delta over verdelers.. waterzijdig inregelen is normaliter alles maximaal open (maximaal efficientie) en dan groepen die te warm worden afknijpen, dat verlaagd je efficientie iets, (want meer pompvermogen nodig voor zelfde flow) maar zorgt voor een betere warmteverdeling. (En bij slordige installaties met grote verschillen in legte soms zelfs een must)

Maar de delta over het totaal van de verdeler(s) zou ik niet op focussen, belangrijkste is een zo laag mogelijke stooklijn / aanvoertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mensFaber
Bedankt voor de reacties.

Ik lees overal dat een delta T van ongeveer 5gr "ideaal" is, vandaar dat ik naar dat verschil streefde.
En het irriteert me dat ik er niet achter kom waarom ik het verschil niet groter kan krijgen dan 2,5gr.

Maar goed, verder heb ik geen klagen. Verbruik is acceptabel, comfort prima.

Op dit moment ziet de stooklijn er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNWcWmxZB0YPJMvkXnOmk4Wedq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vAcOlJ16upxur2kcCBYFxhX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-10 21:23
Helemaal snappen doe ik het niet maar even een hypothese. Ik ken jouw systeem verder niet dus misschien klopt er niet veel van...

Het is je gelukt om de dT van 5 graden te krijgen over je vloerverwarming. Maar die dT hangt alleen af van de warmteafgifte van de vloer en de stroomsnelheid. De WP heeft daar niets mee te maken. Ik heb de indruk dat je om die dT op te krikken de VVW verdeler deels hebt dichtgedraaid?

Maar die pomp blijft pompen (op 90%!). Het gevolg is dat een groot deel van het water naar de LVT radiatoren stroomt. Die kunnen al die warmte helemaal niet kwijt, dus stroomt met slechts een kleine dT weer terug. Uiteindelijk mengt het water uit de vloerverwarming en de radiatoren weer, en het resultaat is een kleinere dT dan 5. Dit is wat je dan de warmtepomp in ziet stromen.

Is makkelijk te testen door alle radiatoren dicht te draaien. De dT over de verdeler moet dan hetzelfde zijn als de dT die in/uit de WP gaat. (tenzij er zeer lange niet geïsoleerde leidingen tussen zitten).

Overigens, zoals hierboven is aangegeven is een dT van 5 voor een warmtepomp niet heilig. Waterzijdig inregelen doe je om de warmte goed te verdelen over de verschillende ruimtes, niet om een bepaalde dT te halen. Je begint met alles open te zetten en dan de verwarming met de warmste retour te knijpen. Aan het eind staat er als het goed is altijd 1 (of meer) nog helemaal open.

Als je daarna een hogere dT wilt, zet je de pomp gewoon wat lager. Wordt de warmtepomp een tikkeltje minder efficiënt, maar scheelt ook weer verbruik en herrie van de pomp (ik zie boven 90% staan en dat is vaak veel te hoog). Bij een geïntegreerde pomp regelt de warmtepomp dit overigens zelf (de dT bij DOT die eerder genoemd werd). Maar jij hebt een losse externe pomp, wordt die door de WP aangestuurd?

De stooklijn zelf zegt niet zoveel. Dat heeft meer met het warmteverlies van je huis te maken. Heb je een A+++ tussenwoning, of een vrijstaand enkelsteens monumentaal pand? Dat maakt nogal uit...

[ Voor 5% gewijzigd door fabudop op 10-10-2025 22:19 ]

Pagina: 1