tips voor 2.1 monitor speakers? Totem/Harbeth shortlist

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 11:27
Ik wil een paar monitor speakers ter upgrade kopen. Budget is ergens tussen 2 en 4k. Om niet veel tijd aan luistersessies in verschillende steden bij diverse dealers te doen vroeg ik me af of mede-tweakers me in iedere geval de shortlist wat kunnen inperken.

Ik heb nu een set Neat Acoustics SX2, vloerstaanders bass reflex. Aangestuurde door een Quad 34 pre en Quad 606 mk1, via een actief crossover die alles beneden 80hz naar de SVS SB 1000 pro subwoofer stuurt.

Dat gaat fijn, tot ik op groter volume eens lekker wil knallen. De neats kunnen de 130 watt rms dan niet meer aan en beginnen te klippen.

Naast klipprobleem wil ik ook kleiner en omdat de SVS sub gewoon prima is ingeregeld wil ik naar een monitor setup, speakers op beugels aan de muur.

Na een flink wat dagen door tientallen merken en reviews heen, ben ik nu uitgemen op een Totem Signature one en een Harbeth 30.2 XD. Echter lees ik links en rechts dat Harbeth eigenlijk niet fijn is als je Rammstein of AC/DC open wil zetten. Daar komt gelijk de crux: ik kan erg genieten van Mahler, Bach, Brian Eno maar ook jazz, funk, 80s synth, New order, The Cure en recent Judas priest ontdekt. Maar ook dus de muziek die je wat meer volume wil horen. Naast hardrock vind ik techno soms ook erg leuk.

Ervaringen? Andere tips? Alles welkom. Oja, de versterkersetup gaat niet veranderd worden. Ook ga ik niet naar actieve speakers. Ik ben redelijk getrouwd tot den dood met Quad. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rene44 op 15-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:09

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar Beeld en Geluid Koopadvies

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
Het staat natuurlijk niet vast dat de clipping door de speakers komt, dat kan ook door de versterker komen. Ik weet niet zoveel van de Quad 606, misschien dat iemand anders daar meer zinnigs over kan zeggen.

Met een beetje google kwam ik overigens dit tegen:
The Quad 606 mkI has a totally different sound to Quad 606mkII. The 606mkII was a major improvement upgrade, having a totally different style of mains transformer, increased value smoothing capacitors and other circuit changes too. The Quad 606 mkII has the top corners of the case "beveled at 45 degrees" and is above s/no 21,000. Although several hundred 606 mkII 's escaped in the old cases to use up stock on hand. If the s/n is above 19,500 take the case off and see if it has a torrodial mains transformer (big round thingy), and if so, its a 606mkII.

Alan Shaw of Harbeth uses a Quad 606 as a reference amp, with his daughter voice from tape as source, when designing his speakers. And some of his speakers are exceptionally well regarded as well as being broadcast monitors. It can't be all bad. And Quad gears hold its value well, so you could try it and then sell it again if not satisfied.
Bron: https://forum.audiogon.com/discussions/quad-606-amplifier

Dus ja als jij die Alan Shaw een warm hart toedraagt kan je een Harbeth speaker aanschaffen. Hier vind je objectieve metingen van de Harbeth Monitor 30. Oke resultaten, maar slechte value for money (je kan dezelfde of betere resultaten behalen met een speaker van ~200 euro p.s.).

Persoonlijk ben ik helemaal afgestapt van subjectieve speakerbeoordelingen; je hebt er niets aan, iedereen heeft een ander referentiekader en kan en zal dus iets anders beweren over dezelfde speaker. Daarom kijk ik graag op https://www.spinorama.org/ en https://www.audiosciencereview.com/ om te kijken of een speaker op de shortlist moet. Spinorama heeft een ranking die je kan filteren. Gefilters op prijs (max 2050 :p), passieve speaker en boekenplank speaker geeft het volgende lijstje van objectief goed gemeten speakers gesorteerd op "tonality":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EicAdNjiuZ-BtXUVDgaKLao6wRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VqdeQcHSI4k6p4YSdTcFtyPs.png?f=fotoalbum_large

Link: https://www.spinorama.org...bookshelves&priceMax=2050

Gezien het kleine verschil in de ranking, zou ik overigens het geld in m'n zak houden en bijvoorbeeld de Ascend Acoustics Sierra 1 V2 (review) voor 500 p.s. aanschaffen. Blind.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Ramon schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:46:
Het staat natuurlijk niet vast dat de clipping door de speakers komt, dat kan ook door de versterker komen. Ik weet niet zoveel van de Quad 606, misschien dat iemand anders daar meer zinnigs over kan zeggen.

Met een beetje google kwam ik overigens dit tegen:

[...]

Bron: https://forum.audiogon.com/discussions/quad-606-amplifier

Dus ja als jij die Alan Shaw een warm hart toedraagt kan je een Harbeth speaker aanschaffen. Hier vind je objectieve metingen van de Harbeth Monitor 30. Oke resultaten, maar slechte value for money (je kan dezelfde of betere resultaten behalen met een speaker van ~200 euro p.s.).

Persoonlijk ben ik helemaal afgestapt van subjectieve speakerbeoordelingen; je hebt er niets aan, iedereen heeft een ander referentiekader en kan en zal dus iets anders beweren over dezelfde speaker. Daarom kijk ik graag op https://www.spinorama.org/ en https://www.audiosciencereview.com/ om te kijken of een speaker op de shortlist moet. Spinorama heeft een ranking die je kan filteren. Gefilters op prijs (max 2050 :p), passieve speaker en boekenplank speaker geeft het volgende lijstje van objectief goed gemeten speakers gesorteerd op "tonality":

[Afbeelding]

Link: https://www.spinorama.org...bookshelves&priceMax=2050

Gezien het kleine verschil in de ranking, zou ik overigens het geld in m'n zak houden en bijvoorbeeld de Ascend Acoustics Sierra 1 V2 (review) voor 500 p.s. aanschaffen. Blind.
Leuk! Ik ben ook niet zo van de reviews maar uiteindelijk ga ik ze wel eerst luisteren voordat de eindknoop doorgehakt wordt. Maar leuke link! Food for thought. edit: de test is niet compleet en Totem is wel verzocht maar nog niet gedaan. Edit2: argg, nu gaan ze lyrisch over de Fire V2 van 8000 euro. Dat is gewoon teveel! (""1000 euro productiekosten per driver", meldt Totem zelf)

[ Voor 4% gewijzigd door Rene44 op 15-10-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je wilt natuurlijk allereerst een speaker die überhaupt in staat is om alles goed weer te geven, maar uiteindelijk is klank ook smaak en emotie. Een shortlist opstellen obv jouw criteria en daarna zelf luisteren, is het beste wat je doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Jorgen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:13:
Je wilt natuurlijk allereerst een speaker die überhaupt in staat is om alles goed weer te geven, maar uiteindelijk is klank ook smaak en emotie. Een shortlist opstellen obv jouw criteria en daarna zelf luisteren, is het beste wat je doen kunt.
Maar prijs is ook een ding. Ik vind alles boven 2000 al een hele hoop geld voor wat hout, een printplaat en 2 speakertjes. Geluid is voor een groot deel ook de ruimte, de plaats, etc. etc.

Ascend Acoustics haalt een hoop winkelmarge uit de loop zo te zien en scoort belachelijk hoog op de website die je linkte( zelfs al zie ik een hele hoop merken en types er (nog) niet bijstaan waarvan ik zeker weet dat ze ook meer dan prima leveren). En er is een 30 dagen terug deal. Misschien ga ik het toch proberen. Nogmaals dank!

[ Voor 7% gewijzigd door Rene44 op 15-10-2024 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Rene44 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Maar prijs is ook een ding. Ik vind alles boven 2000 al een hele hoop geld voor wat hout, een printplaat en 2 speakertjes. Geluid is voor een groot deel ook de ruimte, de plaats, etc. etc.

Ascend Acoustics haalt een hoop winkelmarge uit de loop zo te zien en scoort belachelijk hoog op de website die je linkte( zelfs al zie ik een hele hoop merken en types er (nog) niet bijstaan waarvan ik zeker weet dat ze ook meer dan prima leveren). En er is een 30 dagen terug deal. Misschien ga ik het toch proberen. Nogmaals dank!
Prijs is zeker ook een criterium. Die criteria bepaal je zelf. Ik vond mijn speakers ook meer dan duur genoeg 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:53
Als de sound van Quad goed bevalt en je verder geen kleuring wilt zou ik je Amphion https://amphion.fi/ aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.driadesystems.nl/premium-model-9/

Net nieuw, en ik kan je melden: fantastisch :)
Al denk ik dat ze je bij Driade zelf half lynchen als je zegt dat je ze op wilt hangen :+

Of de combi met quad een goed idee is: geen idee. Maar dat kan Arnold Heres je ongetwijfeld zelf vertellen ;)

Ander alternatief: er staat een paartje Acelec model 1 op MP. Zou ik ook blind kopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Dank guys.

De Acelec is ver buiten budget.

De driade is interessant.

de Amphion staat ook op te luisteren lijst EDIT: contact opgenomen en ik ga een setje testen in the near future.

Inmiddels geluisterd (arcam versterker, in hifi zaak beginnend met H eindigend met O):

Sonus faber sonetto G2: erg mooi maar niet voor rock en volume muziek

Paradigm founder 40b: hoog rendement maar toch vond ik mid en hoog niet heel mooi

Ik kwam voor de Dynaudio forty. Verkoper uitgelegd dat ik nu een subwoofer met neat Acoustics gebruik. Volgens hem kon ik de sub ''weggooien'' na luisteren. Dat bleek niet zo te zijn. Het laag laag komt er gewoon niet mooi uit. Basgitaar klonk leeg-achtig.

Ik draaide de versterker open, en hij rende naar het apparaat en draaide volume terug met de melding ''als ik luid wil, dan ga je maar naar BAX. Speakers kunnen stuk gaan als je zo luid luistert. je hebt toch ook buren??!!1!!"" (nee, woon vrijstaand)

Maar de basgitaar van Henny Vrienten en het drumstel van de Pixies kwam er toch niet heel goed uit.

Totem heb ik nog niet geluisterd maar ik lees links en rechts dat vooral de drivers in verhouding tot de prijs, wel erg duur zijn. De Hobo meneer zei dat ook de kasten "van goedkoop hout, erg dun zijn". Eerlijk gezegd vond ik het een beetje een vreemde verkoper, die me niet echt uitnodigde om geld achter te laten.

En ook wil ik eigenlijk een week of wat thuis luisteren. Ik ben echt wel even zoet om alles inc Sub opnieuw in redelijke staat af te stellen voordat ik mening kan vormen. Maar al die "60 dagen probeer"" aanbiedingen zijn wel ""eerst kopen (dus paar duizend euro) en dan mag je minus terugstuurprijs eventueel binnen zoveel tijd de spullen terugbrengen.

Welke audiowinkel in het oosten des lands vinden jullie heeft ook fijne service met aardige verkopers en eventueel klantvriendelijke service die begrijpen dat je niet zomaar paar duizend euro overmaakt om dan n paar weken eea weer terug te laten storten? Of ben ik onredelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 30-10-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Een vriend van me heeft net als z'n woofers van z'n dure Bower & Wilkins D series om zeep geholpen door langdurig het volume veel te hoog te zetten. (Denon AV1H reveiver, zat vermogen)
Dus ja, het kan stuk, dat was een dure les voor hem.

Dus dat een audiozaak voluit niet leuk vind dat snap ik wel.

Ik snap ook dat ze niet zomaar iets om te testen meegeven zonder eerst te betalen.
Je kan speakers die een paar weken gebruikt zijn nooit meer als nieuw zijnde verkopen.
Dus dat verlies zal betaald moeten worden als ze terug gaan, en ook het werk van controleren als iets terug komt.

Daarnaast moet je als audiozaak maar afwachten hoe ze er na een paar weken uitzien, niet iedereen is even netjes met de spullen.

En tegenwoordig moet je dan ook nog jezelf beschermen tegen mensen die iets op proef laten komen, terugsturen en dan online bij de goedkoopste bestellen.

Door diezelfde online verkoop zijn de marges ook niet meer zo groot.

Ik snap wat je wil, alleen moet je denk ik zelf ook snappen dat vanuit een zakelijk standpunt een audiozaak niet goed aan al je eisen kan voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
RobbieT schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:19:
Een vriend van me heeft net als z'n woofers van z'n dure Bower & Wilkins D series om zeep geholpen door langdurig het volume veel te hoog te zetten. (Denon AV1H reveiver, zat vermogen)
Dus ja, het kan stuk, dat was een dure les voor hem.

Dus dat een audiozaak voluit niet leuk vind dat snap ik wel.

Ik snap ook dat ze niet zomaar iets om te testen meegeven zonder eerst te betalen.
Je kan speakers die een paar weken gebruikt zijn nooit meer als nieuw zijnde verkopen.
Dus dat verlies zal betaald moeten worden als ze terug gaan, en ook het werk van controleren als iets terug komt.

Daarnaast moet je als audiozaak maar afwachten hoe ze er na een paar weken uitzien, niet iedereen is even netjes met de spullen.

En tegenwoordig moet je dan ook nog jezelf beschermen tegen mensen die iets op proef laten komen, terugsturen en dan online bij de goedkoopste bestellen.

Door diezelfde online verkoop zijn de marges ook niet meer zo groot.

Ik snap wat je wil, alleen moet je denk ik zelf ook snappen dat vanuit een zakelijk standpunt een audiozaak niet goed aan al je eisen kan voldoen.
Dat begrijp ik allemaal, maar ik kom binnen met verhaal dat

a. mijn huidige setup niet hard genoeg kan als ik muziek gemaakt voor meer volume draai
b. ik een set speakers zoek die wat meer vermogen van mijn Quad 606 (140 watt rms per kanaal) weg kan zetten.

Als je dan een Arcam van 80 w per kanaal op die dynaudio (tussen de 80 en 200 watt vermogen) aansluit om te testen, doe je dan als verkoper iets niet goed? Het hoeft niet voluit om te kijken hoe hard het kan, maar ik wil wel redelijk wat volume kunnen luisteren zonder dat de de speakers gaan klippen.

Ik vond het gesprek met de Amphion verkoper wat dat betreft veel duidelijker, en gelijk ook flink benadrukt dat ik gewoon wat meer geluidsdruk zoek dan mijn neat Acoustics kunnen leveren. Ik wil rock op niveau kunnen draaien zonder dat de speakers op 50% van de volumeknop setting, gaan klippen. Dat is wat ze nu doen.

Wellicht is de Amphion ook meer wat ik zoek. Het zijn in feite studiomonitoren die geluid ''as is' leveren, en @MrGab daarom adviseerde icm met de van nature zelf al wat vollere geluidskleur uit de Quad. Ook mag ik ze 2 weken thuis testen.

En natuurlijk betaal ik enige mogelijke schade. (Ik mag toch hopen na 20 jaar DJ te zijn geweest en met diverse clubsystemen gewerkt te hebben, aangesloten en ik me niet kan herinneren ooit een speaker daar of thuis te hebben opgeblazen cq boven capaciteit te blijven knallen, dat ik weet wat ik doe. Maar dat kan de verkoper natuurlijk niet ruiken. dat snap ik ook.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Driade kun je gewoon vragen, die komen ze ook gewoon thuis neerzetten etc door het hele land.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:12
Ik zou vooral ook op YouTube reviews door Erins audio corner checken, die laat ook altijd bij de metingen de multitone distortion bij verschillende db's output zien, krijg je ook een aardig idee of ze hoge volumes leuk vinden of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:53
Rene44 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Dat begrijp ik allemaal, maar ik kom binnen met verhaal dat

a. mijn huidige setup niet hard genoeg kan als ik muziek gemaakt voor meer volume draai
b. ik een set speakers zoek die wat meer vermogen van mijn Quad 606 (140 watt rms per kanaal) weg kan zetten.

Als je dan een Arcam van 80 w per kanaal op die dynaudio (tussen de 80 en 200 watt vermogen) aansluit om te testen, doe je dan als verkoper iets niet goed? Het hoeft niet voluit om te kijken hoe hard het kan, maar ik wil wel redelijk wat volume kunnen luisteren zonder dat de de speakers gaan klippen.

Ik vond het gesprek met de Amphion verkoper wat dat betreft veel duidelijker, en gelijk ook flink benadrukt dat ik gewoon wat meer geluidsdruk zoek dan mijn neat Acoustics kunnen leveren. Ik wil rock op niveau kunnen draaien zonder dat de speakers op 50% van de volumeknop setting, gaan klippen. Dat is wat ze nu doen.

Wellicht is de Amphion ook meer wat ik zoek. Het zijn in feite studiomonitoren die geluid ''as is' leveren, en @MrGab daarom adviseerde icm met de van nature zelf al wat vollere geluidskleur uit de Quad. Ook mag ik ze 2 weken thuis testen.

En natuurlijk betaal ik enige mogelijke schade. (Ik mag toch hopen na 20 jaar DJ te zijn geweest en met diverse club systemen gewerkt te hebben, aangesloten en ik me niet kan herinneren ooit een speaker daar of thuis te hebben opgeblazen cq boven capaciteit te blijven knallen, dat ik weet wat ik doe. Maar dat kan de verkoper natuurlijk niet ruiken. dat snap ik ook.)
Ik gebruik al 5 jaar de Amphion 3ls luidsprekers en die bevallen mij erg goed, geen kleuring en makkelijk plaatsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
ErikIrie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:58:
Ik zou vooral ook op YouTube reviews door Erins audio corner checken, die laat ook altijd bij de metingen de multitone distortion bij verschillende db's output zien, krijg je ook een aardig idee of ze hoge volumes leuk vinden of niet.
Yup, fantastische videos.

Maar geluid zelf is ook niet alles. Ik vind die Audio Science Review (ASR) website ook erg informatief en wat meer user reviews.

Zo was ik in eerste instantie ook onder de indruk van de March Audio Sointuva AWG, met name de gekozen drivers zijn zeker voor de prijs ongelooflijk maar als je dan op ASR gebruikerservaringen leest is de afwerking althans van modellen voor de AWG, niet goed en is fabrikant slecht bereikbaar (en aan de andere kant van de wereld). Dat is wel iets om over na te denken.

Ook kan je ze vrijwel nergens testen, horen. Dat is ook wat de Ascend tegen zich heeft, ondanks de goede reviews.

Ik ga uiteindelijk van een floor standing speaker naar een bookshelf en dat is toch echt heel anders. In de winkel kon ik mij herinneren dat die kleine Neat Acoustics 4x zo dure bookshelfs gewoon weg blies op mid/laag. Voor het bedrag wat ik gereserveerd heb wil ik gewoon echt even thuis kunnen testen, welk crossovergebied voor de sub etc.

Maar de videos van Erin zijn zeker leuk als instappunt.

De Totemdealer blijkt ook Driadedealer te zijn dus dat is handig. Die had al beloofd eea ook bij me thuis te zetten.

Toch nog even over die Hobowinkel: speakertest lijkt ook veel samen te hangen welke versterker je gebruikt. Als ik zeg ik heb meer geluidsdruk nodig dan mijn huidige setup had die verkoper gewoon een serieuze versterker die minimaal of over mijn Quad 606 output komt, moeten aankoppelen. Nog afgezien van het feit dat ik een afgemeten, hoogstaande setup, met originele Quad 34 voorversterker gebruik.

Anyway, komende weken dus verder op onderzoek.

Edit: een nieuw merk genaamd "Ascilabs" lijkt net als March Audio in het veld te komen met (oa)als kenmerk: Purifi woofers die normaal in veel duurdere speakers zitten, nu voor een prijs onder de 3k per paar aanbieden. Op ASR staan ze te popelen om de testresultaatmetingen (en leverdata). https://www.audiosciencer...re-about-to-launch.54794/

Er is daar sowieso een gezonde discussie wat nu redelijke prijzen zijn voor speakers.

[ Voor 9% gewijzigd door Rene44 op 01-11-2024 09:31 ]

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-07 14:08
Je kunt ook overwegen een setje Genelecs of Neumann studio monitoren te gebruiken.
Zeer goede objectieve meetresultaten op Audiosciencereview en (afhankelijk van model) in te regelen met dsp op je ruimte.

Ik heb de Harbeth 30.2 speakers ook gehad. Prachtig om te zien, geluid zo zo. Uiteindelijk weggedaan en verder gegaan met de zoektocht. Op een gegeven moment subjectiviteit losgelaten en via Audiosciencereview op de Neumann KH150 + KH750 uitgekomen. Sindsdien een tevreden man.

Kun je je versterkers ook verkopen :)

• Rene44
martois schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:45:
Je kunt ook overwegen een setje Genelecs of Neumann studio monitoren te gebruiken.
Zeer goede objectieve meetresultaten op Audiosciencereview en (afhankelijk van model) in te regelen met dsp op je ruimte.

Ik heb de Harbeth 30.2 speakers ook gehad. Prachtig om te zien, geluid zo zo. Uiteindelijk weggedaan en verder gegaan met de zoektocht. Op een gegeven moment subjectiviteit losgelaten en via Audiosciencereview op de Neumann KH150 + KH750 uitgekomen. Sindsdien een tevreden man.

Kun je je versterkers ook verkopen :)
""Oja, de versterkersetup gaat niet veranderd worden. Ook ga ik niet naar actieve speakers. Ik ben redelijk getrouwd tot den dood met Quad.""

Maar eens dat de Genelecs en Neumanns prima resulatten laten zien.

Inmiddels is de zoektocht verder gegaan. Ik heb de Amphions afgezegd vanwege diverse verhalen over opgeblazen tweeters.

Ik ben nu bezig te kijken voor een set ATC SCM11 of 19's maar ik vind ze ook 2ehand snog erg duur.

March Audio siontage AWG met Purifi driver en berylium tweeter was even op netvlies. Maar er komt nu ook een merk genaamd ''Ascilab'' met een purify driver en berylium tweeter voor onder de 3000 voor een set. Dat is ongelooflijk. En ook die worden bejubeld op ASC website. Ik denk eigenlijk dat ik nog paar maanden wacht tot die Ascilabs komen, tenzij ik een ATC voor goede prijs kan scoren. Maar dat zijn toch redelijk conservatieve designs voor (zelfs de instappers) echt enorme bedragen. Dan zou ik blind voor een genelc of een neumann gaan.

Maar ik ga echt voor de passieve variant, er gaan geen actieve speakers komen. Mede omdat de Quad zon apart, warm geluid geeft die vrijwel elke speaker omhoog trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevens1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 12:10
Zijn deze speakers niet voor je de Vestlyd V12C , verkrijgbaar bij Klubben .
Kunnen werkelijk loeihard en zuiver geluid geven en met een prijs voor 1200 euro binnen je budget.
Zien er alleen uit als prof monitoren en bepaald niet klein .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Stevens1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:21:
Zijn deze speakers niet voor je de Vestlyd V12C , verkrijgbaar bij Klubben .
Kunnen werkelijk loeihard en zuiver geluid geven en met een prijs voor 1200 euro binnen je budget.
Zien er alleen uit als prof monitoren en bepaald niet klein .
Zijn ook interessant!

Inmiddels ben ik er wel achter dat in segment 1500-5000 je ongeveer 40 merken tegenwoordig hebt, en minstens een kwart zijn gewoon erg, erg goed. Wat een keuze.

• Stevens1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-07 12:10
Daar heb je gelijk in , maar de volgende eigenschap voor deze prijs hebben er maar heel weinig.
Een liveconcert bij jou in de woonkamer. Deze unieke 12”-powermonitor raakt je – in je hart, je oren en je middenrif.
Dit is een stukje reclame text , maar heb het wel zelf zo ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Inmiddels een stuk verder.

De SVS sub is ingeruild voor passieve 15"'Dayton Ultimax UM15, aan een 3000 watt per kanaal PA versterker. Uhu, hallo midlife crisis! En er komt nog een 2e! Kabinet is halve wasmachine maar why not. De eerste ervaringen zijn: waaauw. Voor laag there is no substitute voor groooote woofers! Ook op laag volume voel je echt veel verschil.

De originele Neat Acoustics staan inmiddels te koop.

Ik heb bij kringloop een setje MB Quarts 390 voor 70 euro (!) gekocht, die met de SVS al veel hogere SPL gaven dan de Neats.

Ik heb de ATC in dat respect ook vaarwel gezegd. Jongens op marktplaats vragen rond de 2k voor een 12 jaar oude scm19v2. Doei!

Als vervangers van de main speakers ga ik nu voor of een set Revel F206 (kleine kans, maar wel erg goede prijzen) of liever, een Revel F208 (moeilijk te vinden, en ook 2ehands nog erg duur). Dus vloerstaanders + vette dubbele SUB opstelling. 2.2. Ik ga niet meer kijken voor bookshelf mede omdat de Neats in beginsel ook al zoveel meer dynamiek gaven dan bookshelfs van 4x zoveel geld. Ook kleine vloerstaanders zijn beter in ruim bereik.

Maar nu dus heerlijk genieten van MB Querts voor 70 (!) euro! Ik denk dat de kringloop ze niet konden googlen want dit waren dure speakers in de jaren 80. En hard dat dit gaat. Zoveel meer mid en hoog, het is vergeleken met de Neats gewoon zielig. Heer-lijk! Ik deed een korte test met oordoppen en kwam moeiteloos tot 102 db SPL in combo met de SVS.

Vandaag de Daytons en de PA versterker opgehaald en daar ga ik de komende weken mee stoeien in de REW en UMIK1 en MiniDSP. Leuk! 70 euro!!

[ Voor 4% gewijzigd door Rene44 op 18-12-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Inmiddels een goed half jaar en enkele centjes verder.

Ik heb nu een 2 tal Dayton 15"subwoofers met een Behringer PA versterker aangevuld met 2 Revel F208 vloerstaanders. Maandenlang naar op zoek geweest omdat ze in Europa niet veel verkocht zijn (vanwege de hoge importtarieven waren ze hier bijna €8000,- voor een paar.) De sublieme testresultaten in Spinorama en op AudioScienceReview deden me besluiten voor deze giganten te gaan. Ze zijn eigenlijk te groot voor mijn kamertje maar we gaan op termijn verhuizen naar iets waar ik een grotere mancave kan bouwen.

Ook heb ik een Crown XLS 1502 in Duitsland gehaald (net als de Revels, paar uurtjes rijden is leuk. Ik woon dichtbij de Duitse grens.) Ik kreeg het idee dat mijn Quad 606mkI net even te weinig oomph had voor deze speakers. Nu ben ik dus aan het bi-ampen en doet de 606 alles boven de 270hz.

Eindelijk kan ik lekker knallen als ik dat wil. Dik boven de 103dB met minimale distortion. Eea goed afstemmen met REW, MSO, Dirac...dat is een rabbithole waar ik nu eigenlijk wel uit vandaan wil. :)

Vooral 2 subwoofers goed afstemmen zonder fasegedoe is een dingetje, maar zeker met MSO begin ik nu het stel goed samen te krijgen. Omdat Dirac steeds als laatste erover gaat ben ik ook daar nog niet helemaal bovenop. Ook omdat de F208 eigenlijk nergens correctie nodig heben en een hele vlakke curve hebben, max 2.5dB deviation. Ik heb de poorten vol met schuim gestopt.

Hoe dan ook, erg erg blij. De Revels zijn loeizwaar en enige minpuntje is de afwerking. Maar het geluid is zeker voor mijn brede smaak echt een voltreffer. Zeer happy!

Puntjes op de en todo:

- Quad 606 voor een upgrade naar mkII met ringkern en dikkere eclos
- Elfenspeakerkabels, driekwart gedraaid en uitgevijld om 5 minuten over 1 snachts tijdens een Texaans storm in Ankara énAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZBc3yxRb2tpD8QMMFr4N-wPiK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Yka31Kn3JMRmeubfQLZ5D4y.jpg?f=fotoalbum_large besproeid door haren geglooid in de poorten van Antarcticaans lammetjes van 26.7 weken oud, de haren exact op 2.088878 geknipt achter de linkeroren (rechteroor geeft toch net die 0.001 microP minder genot. Jullie weten gelijk wat ik bedoel.)
Pagina: 1