Ligt aan welke box je op dit moment hebt van Telenet
Probleem is dat je router geen modem is, dus de Telenet box kan je niet weghalen
Probleem is dat je router geen modem is, dus de Telenet box kan je niet weghalen
Nee, daarom dat ik niet goed weet wat daar de meerwaarde van is om dan een andere router/modem of je het ook wilt noemen is. Dat je prioriteit kunt geven aan een bepaalde poort voor gaming?99ruud99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:36:
Ligt aan welke box je op dit moment hebt van Telenet
Ik heb de CH8568LG (wit torentje)
Geen enkel meerwaarde om een eigen router te nemen.
De router die de providers tegenwoordig leveren zijn prima en die CH8568LG ook.
En betere wifi is ook onzin, wifi kwaliteit is voor alle devices hetzelfde want vastgelegd in de spec.
Verschil zit enkel in de plaatsing en dus van de wifi demping tussen devices.
Alleen als je het onderste uit de kan wilt en devices hebt die dat ondersteunen kun je naar de nieuwe wifi 6 of zelfs wifi 7 standaard gaan want die worden nog niet door de devices van de providers ondersteund, maar dat is voor de doorsnee gebruiker volkomen overbodig.
De router die de providers tegenwoordig leveren zijn prima en die CH8568LG ook.
En betere wifi is ook onzin, wifi kwaliteit is voor alle devices hetzelfde want vastgelegd in de spec.
Verschil zit enkel in de plaatsing en dus van de wifi demping tussen devices.
Alleen als je het onderste uit de kan wilt en devices hebt die dat ondersteunen kun je naar de nieuwe wifi 6 of zelfs wifi 7 standaard gaan want die worden nog niet door de devices van de providers ondersteund, maar dat is voor de doorsnee gebruiker volkomen overbodig.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Misschien eens stapje terug:
Welke problemen ervaar je nu exact? En wat heb je al gedaan om die te troubleshooten?
Een router kopen is een mogelijke oplossing voor sommige problemen, maar dat wil zeker niet zeggen dat het jouw specifieke problemen gaat verhelpen.
Je noemt packet loss en jutter - plak daar eens getallen aan (percentage cq ms), geef aan hoe je het meet, en of het probleem altijd speelt of vooral op bepaalde tijden, alleen op een PC speelt of overal in huis, welke games je speelt en of het bij alle games even merkbaar is of dat er verschillen zijn.
Dan kunnen we dichter komen bij een oorzaak. Hebben we een oorzaak te pakken, dan kunnen we kijken naar mogelijke oplossingen. Geld uitgeven voor nieuwe kastjes zou normaliter het laatste zijn waar je op uitkomt, niet waar je mee begint.
Welke problemen ervaar je nu exact? En wat heb je al gedaan om die te troubleshooten?
Een router kopen is een mogelijke oplossing voor sommige problemen, maar dat wil zeker niet zeggen dat het jouw specifieke problemen gaat verhelpen.
Je noemt packet loss en jutter - plak daar eens getallen aan (percentage cq ms), geef aan hoe je het meet, en of het probleem altijd speelt of vooral op bepaalde tijden, alleen op een PC speelt of overal in huis, welke games je speelt en of het bij alle games even merkbaar is of dat er verschillen zijn.
Dan kunnen we dichter komen bij een oorzaak. Hebben we een oorzaak te pakken, dan kunnen we kijken naar mogelijke oplossingen. Geld uitgeven voor nieuwe kastjes zou normaliter het laatste zijn waar je op uitkomt, niet waar je mee begint.
Oslik blyat! Oslik!
Jitter en packet loss is niet specifiek het probleem ofzo hoor. ik kan me inbeelden dat dat eventueel een voordeel is van z"n router/modem. (ik zie voor de rest niet echt een meerwaarde) Het probleem is vooral (op PC) met EAFC dat ik de laatste dagen hoge ping heb. als "zotste" geval +50.dion_b schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:08:
Misschien eens stapje terug:
Als ik naar men jitter en packet loss kijk.
Jitter 1.97
Packet loss 0.06
Dan heb je alvast geen jitter of packetloss probleem. Mbt EAFC ping - is het in andere games ook zo hoog? Zo niet, dan ligt het probleem bij EA, niet in jouw thuisnetwerk. Alleen als alle games tegelijk zelfde problemen geven ligt het voor de hand dat het probleem bij jou ligt. Nuance is dat er verschil kan zijn in exacte type verkeer tussen games (TCP vs UDP bijvoorbeeld, game kan wel of geen QoS flags meesturen etc), maar dat is normaliter gerommel in de marge.kampers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
Jitter en packet loss is niet specifiek het probleem ofzo hoor. ik kan me inbeelden dat dat eventueel een voordeel is van z"n router/modem. (ik zie voor de rest niet echt een meerwaarde) Het probleem is vooral (op PC) met EAFC dat ik de laatste dagen hoge ping heb. als "zotste" geval +50.
Als ik naar men jitter en packet loss kijk.
Jitter 1.97
Packet loss 0.06
Oslik blyat! Oslik!
Geen idee, ik speel geen andere games online. normaal is mijn ping 18/26 ofzo. Ik die ASUS RT-AX53U besteld en eens kijken wat dat geeft.dion_b schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:15:
[...]
Dan heb je alvast geen jitter of packetloss probleem. Mbt EAFC ping - is het in andere games ook zo hoog? Zo niet, dan ligt het probleem bij EA, niet in jouw thuisnetwerk. Alleen als alle games tegelijk zelfde problemen geven ligt het voor de hand dat het probleem bij jou ligt. Nuance is dat er verschil kan zijn in exacte type verkeer tussen games (TCP vs UDP bijvoorbeeld, game kan wel of geen QoS flags meesturen etc), maar dat is normaliter gerommel in de marge.
In principe kan ik die aansluiten als een "switch"? LAN kabel van Telenet naar deze. En van deze verder naar toestellen. Dan eventueel in de settings van asus wat klooien?
Mijn toestellen waar ik best mogelijke verbindingen op wil staan boven, modem staat beneden. Heb kabel lopen van telenet naar een "switch" boven nu.
Zonde van het geld.
Je ping en jitter zijn niet van je router afhankelijk maar voornamelijk van het path over het internet.
Je ping en jitter zijn niet van je router afhankelijk maar voornamelijk van het path over het internet.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik kan hem makkelijk retour sturen, anders had ik hem niet besteld.Ben(V) schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:30:
Zonde van het geld.
Ik vind het verhaal nog niet heel erg duidelijk.
Zoek je een switch zodat je meer apparaten bedraad kan aansluiten?
Prima, doen. Dat gaat altijd helpen.
Bedraad ipv draadloos kan wel helpen bij je ping, jitter en packet loss.
Alhoewel de waardes die je nu hebt zeker niet slecht zijn.
Voor een paar tientjes heb je al een prima (unmanaged) switch met 8x 1Gbps poorten.
Zoek je een switch zodat je meer apparaten bedraad kan aansluiten?
Prima, doen. Dat gaat altijd helpen.
Bedraad ipv draadloos kan wel helpen bij je ping, jitter en packet loss.
Alhoewel de waardes die je nu hebt zeker niet slecht zijn.
Voor een paar tientjes heb je al een prima (unmanaged) switch met 8x 1Gbps poorten.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Als je bedraad werkt: ongeveer 1ms extra latency.kampers schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Geen idee, ik speel geen andere games online. normaal is mijn ping 18/26 ofzo. Ik die ASUS RT-AX53U besteld en eens kijken wat dat geeft.
Een extra apparaat toevoegen gaat nooit latencies verlagen.
Waarom ga je in vredesnaam geld uitgeven (of jezelf in ieder geval met moeite opzadelen en een webshop op kosten jagen) zonder eerst even een willekeurige game te installeren om te kijken wat daar gebeurt
Random kastjes lossen geen problemen op, dat zegt iedereen in dit topic al
Ja, dat kan, maar het gaat wederom in het geheel niets versnellen. Best-case maak je het niet slechter. Worst case wel.In principe kan ik die aansluiten als een "switch"? LAN kabel van Telenet naar deze. En van deze verder naar toestellen. Dan eventueel in de settings van asus wat klooien?
Waarom noem je het een "switch" en niet een switch? Wat voor apparaat is het exact? (merk+model) Normaliter zal een switch verwaarloosbaar latency toevoegen, maar als het een ander type apparaat is kan dat anders zijn.Mijn toestellen waar ik best mogelijke verbindingen op wil staan boven, modem staat beneden. Heb kabel lopen van telenet naar een "switch" boven nu.
Oslik blyat! Oslik!
Daarom dat ik in mijn tweede post ook zeg, dat ik er zelf het nut niet van inzie terwijl andere zeggen dat het wel helpt. Dus ik dacht, ik probeer het wel eens. Geen idee wat voor switch het juist is, iets met een poort of 8 1gbit van netgaer als ik me niet vergis.dion_b schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Als je bedraad werkt: ongeveer 1ms extra latency.
Een extra apparaat toevoegen gaat nooit latencies verlagen.
Waarom ga je in vredesnaam geld uitgeven (of jezelf in ieder geval met moeite opzadelen en een webshop op kosten jagen) zonder eerst even een willekeurige game te installeren om te kijken wat daar gebeurt
Random kastjes lossen geen problemen op, dat zegt iedereen in dit topic al
[...]
Ja, dat kan, maar het gaat wederom in het geheel niets versnellen. Best-case maak je het niet slechter. Worst case wel.
[...]
Waarom noem je het een "switch" en niet een switch? Wat voor apparaat is het exact? (merk+model) Normaliter zal een switch verwaarloosbaar latency toevoegen, maar als het een ander type apparaat is kan dat anders zijn.
Als je ISP router puur als modem kan functioneren, dan kan een eigen router wat verschil maken, anders niet waarschijnlijk.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
geen ideeChaserBoZ_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:
Als je ISP router puur als modem kan functioneren, dan kan een eigen router wat verschil maken, anders niet waarschijnlijk.
Letterlijk uit andere topic lees ik het volgende:
Succes!rafbelg schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:03:
Dat klopt.
Telenet ondersteunt standaard geen bridge-mode waardoor je eigen router geen publiek IP-adres van de modem krijgt.
~
Alle andere Belgische providers ondersteunen bridge-mode en daar is het gebruik van een eigen router nooit een probleem.
Je zit dus bij de foute provider als je een eigen router in combinatie met eigen Wifi AP's wil gebruiken.
Land van het eeuwige vuur
Thx, ik was toch aan het bekijken op te veranderen van provider.Noob_Saibot schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:09:
Letterlijk uit andere topic lees ik het volgende:
[...]
Succes!
Heb je daar wat mee info over?ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:
Niet van belang, puur als modem gebruiken betekent dat hij in Bridge mode staat en dat kan niet bij telenet.
Ik ben al tijdje aan het kijken om over te stappen naar Orange. (Goedkoper en bieden he zelfde).Ben(V) schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:03:
Niet van belang, puur als modem gebruiken betekent dat hij in Bridge mode staat en dat kan niet bij telenet.
Dus wil er wel meer over weten. Wat, hoe en waarom.
Maar als ik Bridge mode google straks, zal ik het nodige wel vinden waarschijnlijk.
Waarom wil je toch perse een eigen router.
Het is volkomen nutteloos, want je hebt er geen doel voor dus het kost alleen geld.
En dat sommigen dat roepen zonder enige onderbouwing lijkt met erg dun als reden.
Het is volkomen nutteloos, want je hebt er geen doel voor dus het kost alleen geld.
En dat sommigen dat roepen zonder enige onderbouwing lijkt met erg dun als reden.
Pagina: 1