Verbouwing appartement: tips voor aanpak proces?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcpie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 20:49
We zijn van plan een aantal zaken in ons jaren-60 appartement aan te pakken:
* (Bottleneck:) Saneren asbest in hal, keuken, badkamer, WC, logeerkamer
* Nieuwe keuken
* Nieuwe CV-ketel (in keuken)
* Nieuwe WC
* (Gedeeltelijk?) nieuwe elektra (o.a. i.v.m. inductieplaat keuken)

Er zijn veel cross-dependencies: zo moet de huidige keuken verwijderd en afgevoerd worden voordat het asbest daar (vloerzeil) gesaneerd kan worden, er moet een nieuwe waterafvoer voor de (HR) CV-ketel aangelegd worden voordat deze geplaatst kan worden, etc. (heb een dependency graph gemaakt O-) , maar misschien wat veel om hier te delen).

Daarnaast dus allerlei werk dat door verschillende vaklui (loodgieter, elektricien, asbestsaneerder, keukeninstallateur, ...) gedaan moet worden.

We zouden dit op zich zelf kunnen coördineren, maar ik ben vooral bang m.b.t. de timing. Als de asbest-mensen vertraagd zijn wordt al het andere ook vertraagd. Zul je zien dat diegene die de WC of keuken zou installeren niet meer op korte termijn beschikbaar is -- zit je voor X weken zonder WC of keuken :/ .

We overwegen een aannemer te zoeken die de verantwoordelijkheid voor het proces op zich neemt. Heeft iemand hier ervaring mee? Verder zijn tips van harte welkom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Een aannemer heeft zijn/haar adresjes en weet te regelen dat iedereen in de juiste volgorde komt en ook een tijdje weer komt om laatste stukjes doen.
Je kan het allemaal zelf regelen, kost je een hoop tijd aan de juiste mensen zoeken en ze gaan voor jou nooit zo hard rennen als voor een aannemer van wie ze voor een volgende klus ook weer afhankelijk zijn.

Ik zou dit uitbesteden, tenzij je geen tijdsdruk hebt en heel veel tussendoor zelf kunt en wilt doen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcpie
Ja daar neigde ik ook al naar. We hebben niet bepaald tijdsdruk (waren eerst van plan te verhuizen naar een modernere woning, maar in de huidige woningmarkt gaat dat niet zo makkelijk :'( ), dus we zouden ook veel zelf kunnen regelen. Maar hebben geen ervaring met zoiets groters, dus uitbesteden is wel aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:52
Ik zweer bij een aannemer voor dit soort zaken.

Of je moet het leuk vinden continu zelf bedrijven/werklui te coördineren, achter de broek aan te zitten, overleggen en achter de broek aan te zitten als dingen fout gaan (en dingen gaan nu eenmaal fout), te herplannen bij ziekte/niet op komen dagen etc.

Ik heb al zoveel mensen in mijn omgeving gezien die denken dat wel even te doen, maar vervolgens gedurende de verbouwing grijze haren te zien krijgen en 5 jaar ouder zien worden :)

Maar het is een keuze die uiteindelijk alleen jij kan maken.

Ik voel me prettig bij dat ik maar 1 aanspreekpunt heb, en die moet het maar regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 11:47
De puzzel is buiten de planning ook of je het werk kan beoordelen.

Zodat je niet pas bij plaatsing douchekop op het einde van de verbouwing er achter komt dat de leiding diameter van de waterleiding naar de douche te krap is waardoor je een flauw straaltje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcpie
Bedankt voor de input! We gaan op zoek naar een aannemer, hebben hier zelf toch niet genoeg expertise voor in huis. Nu een goede aannemer vinden... :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:21
Zo erg is dit toch ook weer niet?

Dat zeil zal niet onder het keukenblok doorliggen. Een wc pot til je ook zonder problemen even op als het moet.

In de verbouwtroep zitten is nog niet onleefbaar. Zonder wc zitten onhandig maar dat moet sowieso als het toilet helemaal gerenoveerd wordt :+
Pagina: 1