Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 11:22
Sinds afgelopen voorjaar eindelijk ingetrokken in ons nieuwe huis (bouwjaar '99)! Na de nodige klussen heb ik nu tijd om na te denken over de aankoop van zonnepanelen.

Het huis is vrijstaand-geschakeld; aan één kant zit ik met mijn garage aan de buren vast. Het huis heeft een normaal puntdak met 2 dakvlakken onder 45 graden op O (103,6 graden) en W (283,6 graden). Er is ook een uitbouw met plat dak op Z.

Mijn plan is om 16 440wp panelen op het oosten te leggen. Bijvoorbeeld https://www.solar-outlet....ack-tiger-neo-n-type.html

Ik kijk voornamelijk naar Enphase en SolarEdge omdat dit de bekendere merken zijn waar veel informatie over te vinden is. Mijn installateur is helemaal weg van Enphase, maar werkt ook met andere merken zoals SolarEdge.

Ik heb in de basis een Enphase en SolarEdge systeem samengesteld:
Enphase:
- IQ8HC
- Envoy S
- Q relais
- Q kabels
- Totaal: 3100 euro

SolarEdge:
- S500 optimizers
- SE6K Omvormer
- DC kabels en connectoren
- Totaal: 2770 euro

Het Enphase systeem klinkt ideaal, maar ik heb niet helder hoe ik zelf via bijvoorbeeld modbus de export naar het net kan beinvloeden. Bij de SolarEdge systemen kan je dit (zover ik weet) wél beinvloeden.

Helaas zit ik met enkele onduidelijkheden mbt het SolarEdge systeem:
1. Ik weet dat een omvormer een bepaalde opstartspanning nodig heeft. Volgens SE Designer heeft het systeem met deze omvormer een DC/AC verhouding van 109%. Is dit goed? Er is veel over geschreven maar ik snap het blijkbaar niet.

2. Zou ik niet veel beter een SE10K omvormer kunnen ophangen om beter ingespeeld te zijn op de toekomst? Ik zou op het west of zuid dak nog wat bij kunnen plaatsen.

3. Ik sta open voor suggesties om dit systeem verder te verbeteren. _/-\o_

Voor de volledigheid heb ik de vragenlijst even ingevuld:
Foto's
https://imgur.com/YcT2mFL

Panelen op het dak: https://imgur.com/KVwQOxj
SE Designer rapport (met 435wp panelen): https://imgur.com/swCymYr
Beschikbare (dak)ruimte
De schuine daken hebben ieder 35m2 bruikbare ruimte.

Edit: Helaas heb ik drie pijpen op het dak gemist. Zie:
SE designer schaduw: https://imgur.com/kM5rLvp
Photoshop van het dak van de buren (ik heb mijn onderste pijp met photoshop toegevoegd): https://imgur.com/ZxkGA0M

Het platte dak heeft 13m2
Schaduw
Er is weinig schaduw. De buren zitten aan beide kanten op ongeveer 6 meter op oost en 4 meter op west.
Jaarverbruik
3600kwh (2 volwassenen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
5000 euro. Het doel is voornamelijk om flexibiliteit in te bouwen voor de toekomst. Een hybride warmtepomp staat min of meer op de planning.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik met hulp van een kennis die dagelijks zonnepaneelsystemen installeert.
Bijhouden van data
Ik hou niet van cloud oplossingen die bij fabrikanten gehost worden. Helaas ontkom je er niet meer aan. Ik vind het noodzakelijk om zelf (via modbus bijvoorbeeld) gemakkelijk de export omlaag te kunnen zetten. Ook wil ik per paneel de status kunnen uitlezen.
Reeds verkregen offertes
Samen met de kennis hebben we gekeken naar zijn voorkeur (Enphase). Omdat ik het materiaal zelf koop en we het samen plaatsen hoef ik geen offertes op te vragen.
Regio
Oost-Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door cheeseruler op 17-10-2024 20:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Oost is minder nuttig dan west, omdat meeste huishoudens meer stroom verbruiken in avond dan in ochtend.
Het beste is 2 strings, elk 10 panelen.
Vervolgens een omvormer met 2 strings
Totaal geen Enphase nodig, maakt het systeem onnodig duur. Dit systeem zal in totaal zelfs goedkoper zijn dan 16x oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
99ruud99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:41:
Oost is minder nuttig dan west, omdat meeste huishoudens meer stroom verbruiken in avond dan in ochtend.
Het beste is 2 strings, elk 10 panelen.
Vervolgens een omvormer met 2 strings
Totaal geen Enphase nodig, maakt het systeem onnodig duur. Dit systeem zal in totaal zelfs goedkoper zijn dan 16x oost
Dank voor je suggestie 99ruud99. Kan een SE6K wel 2 strings aan? Ik las in de datasheet dat er 2 MC4 DC connectoren op zitten. Dat is neem ik aan + en - voor 1 string.
https://www.solaredge.com...inverter-datasheet-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Solar Edge kan string aan, maar heeft wel optimizers nodig. Iets dat niet nodig is voor jouw dak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheeseruler
99ruud99 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:14:
Solar Edge kan string aan, maar heeft wel optimizers nodig. Iets dat niet nodig is voor jouw dak...
Dat klopt, maar ik wil monitoring per paneel. Zover ik weet is dat niet mogelijk zonder optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt, dan blijft je inderdaad optimizers of micro omvormers nodig hebben...
Dan zou ik misschien in ieder geval op west leggen, afhankelijk van budget en wat esthetisch mooi uitkomt 10west 6 oost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
De vraag is waarom je wilt monitoren per paneel, wat is concreet je behoefte daarbij, en ben je bewust van het enorme bedrag dat je daar extra voor neertelt. een Growatt 6K 3 fase omvormer kost 1100 euro, de Solaredge en Enphase kosten bijna het drie dubbele.

Voor het gestelde budget van 5K ga je het ook zeker niet redden met Enphase of SE. Je vergeet dat bij de panelen nog onderconstructie komt, DC bekabeling, een 3 fase aardlekautomaat in de groepenkast, AC bekabeling... Een Growatt 10K omvormer heb je voor rond de 1500 euro, dan ben je op alles voorbereid, en ook mogelijkheid hebt om uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
Voorbereiding van groepenkast en aardlekautomaat etc. is al in orde.

De onderconstructie tel ik los mee en ik kom volgens mij alsnog binnen de 5000 euro.

Growatt (en Goodwe) omvormers heb ik ook in overweging genomen, maar ik kan dan niet per paneel monitoren en dat zit mij simpelweg niet lekker. Het zou inderdaad wel veel geld schelen omdat je geen optimizers hoeft te kopen én deze omvormers zijn goedkoper.
Maar, wat ga je doen als je opbrengst ineens minder is? Hoe kom je erachter welk paneel defect is?

Ik kom telkens weer terug op SolarEdge of Enphase, en neig uiteindelijk weer naar SolarEdge omdat je via je interne netwerk de export van energie kan aanpassen.
Vervolgens loop ik weer tegen de vraag aan of de gekozen omvormer en optimizer wel geschikt is voor mijn oost - west orientatie. Vandaar dit topic :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:18
cheeseruler schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:32:

Maar, wat ga je doen als je opbrengst ineens minder is? Hoe kom je erachter welk paneel defect is?
En wat ga je doen als je weet welk paneel het is? Kun je er makkelijk bij? Want als je het schuine dak op moet kost het alsnog veel tijd.

Als het eenmaal ligt en werkt, dan is de kans dat panelen kapot gaan vele malen kleiner dan dat de omvormer of optimizer kapot gaat. Wel handig als je makkelijk bij je omvormer of optimizer kan. Dan is het ook vervelend als die op het dak ligt waar je niet bij kan.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

cheeseruler schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:36:
Het Enphase systeem klinkt ideaal, maar ik heb niet helder hoe ik zelf via bijvoorbeeld modbus de export naar het net kan beinvloeden. Bij de SolarEdge systemen kan je dit (zover ik weet) wél beinvloeden.
Als je Enphase neemt met een Metered Gateway, kan je een zero-export profiel instellen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:26
s020506 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:36:
[...]

En wat ga je doen als je weet welk paneel het is? Kun je er makkelijk bij? Want als je het schuine dak op moet kost het alsnog veel tijd.

Als het eenmaal ligt en werkt, dan is de kans dat panelen kapot gaan vele malen kleiner dan dat de omvormer of optimizer kapot gaat. Wel handig als je makkelijk bij je omvormer of optimizer kan. Dan is het ook vervelend als die op het dak ligt waar je niet bij kan.
Vooral dit.
Panelen die kapot gaan hoor ik zelden. Hoogstens dat ze kapot zijn vanaf het begin.
Optimizers of omvormers gaan soms wel kapot (hebben niet voor niks minder lang garantie dan de panelen).
Als je omvormer (enphase) onder je panelen ligt moet je het dak op, je optimizer ligt ook op het dak onder je panelen...
De omvormer op zolder, of in de schuur vervangen is vele malen makkelijker.
Is er toch een paneel stuk, dan is dit met 10 panelen ook redelijk snel te achterhalen, maar zul je (net als in de andere opties) inderdaad het dak op moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
cheeseruler schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:32:
Voorbereiding van groepenkast en aardlekautomaat etc. is al in orde.

De onderconstructie tel ik los mee en ik kom volgens mij alsnog binnen de 5000 euro.

Growatt (en Goodwe) omvormers heb ik ook in overweging genomen, maar ik kan dan niet per paneel monitoren en dat zit mij simpelweg niet lekker. Het zou inderdaad wel veel geld schelen omdat je geen optimizers hoeft te kopen én deze omvormers zijn goedkoper.

Ik kom telkens weer terug op SolarEdge of Enphase, en neig uiteindelijk weer naar SolarEdge omdat je via je interne netwerk de export van energie kan aanpassen.
Vervolgens loop ik weer tegen de vraag aan of de gekozen omvormer en optimizer wel geschikt is voor mijn oost - west orientatie. Vandaar dit topic :-)
oost-west (met gewone string omvormer dat werkt het best.) zie onderschrift voor wat er nu aan hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben andere momenten van produceren en een beetje overlap natuurlijk.
maar verschillen zijn zo groot, dat je met gemak 50% meer Wp op een omvormer kan hangen.
(voor mensen met echte kennis, ik heb geen enkel probleem om op een 3,6kW(16A) omvormer gewoon 2x4000Wp te hangen, dat is wat veel en topt een beetje af, maar werkt perfect heel het jaar door.)

als je met micro's wil werken heb je dit voordeel niet meer.
met solaredge heb je dit voordeel nog een heel klein beetje, maar de optimizers zijn duur.
70€ koop je een paneel, en dan kop je er een optimizer bij van 40€.
dat is gewoon significant te noemen en verdien je niet snel terug.

ander nadeel van omvormers(of optimizers) buiten onder de panelen, als er 1 stuk gaat is het altijd die gene waar je lastig bij kunt.
en per paneel zijn het veel apparaten die kapot kunnen. niet iets wat ik zou willen.
een gewone string omvormer haal je van de muur af en vervang je even, no prob.

hell van mij mag je gerust voor solaredge gaan. no prob, reken wel op een 50% duurdere prijs van de panelen. ;)
maar zo interessant is de logging per paneel niet, dat heb je wel gezien na een paar weken.
panelen gaan niet snel kapot (hoort er zelden over), maar omvormers(en optimizers) die gaan wel vaker kapot.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
SE6K en 2x 8 panelen gaat 1 groot drama worden. Ik weet weer eens zeker dat er geen ontwerp gemaakt is in SE Designer, daar zou een enorme waarschuwing in beeld komen.

Met 45 graden daken kan dit best op een 4kW enkelfase omvormer. Dat gaat enorm veel beter werken dan de 3 fase omvormer... En dat geld voor zowel String als SE-omvormers. (3-fase string en 8x30V is bar weinig schaduwbeheer).

Wil je per se 3-fase dan blijft SE-Short string of Enphase over.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
s020506 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:36:
[...]
...
....
Een defect paneel of optimizer is natuurlijk altijd vervelend en met mijn karma is dat altijd het moeilijkst bereikbare paneel. Je weet met SE of Enphase wel wélk paneel/optimizer/micro problemen heeft. Dat weet je met een "domme" stringomvormer nooit.
Ik ben het eens dat een centrale omvormer makkelijker te vervangen is.
Microkid schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:43:
[...]

Als je Enphase neemt met een Metered Gateway, kan je een zero-export profiel instellen.
Je moet dan via de cloud gehoste webinterface dat export profiel instellen zover ik weet. Volgens mij is dit niet mogelijk zonder in te loggen bij de cloud van Enphase. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
migjes schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:42:
[...]
....
als je met micro's wil werken heb je dit voordeel niet meer.
met solaredge heb je dit voordeel nog een heel klein beetje, maar de optimizers zijn duur.
70€ koop je een paneel, en dan kop je er een optimizer bij van 40€.
dat is gewoon significant te noemen en verdien je niet snel terug.
...
Dank voor je afbeelding. Tja, het is dure hardware. Ansich vind ik terugverdientijd iets minder belangrijk. Ik wil voornamelijk een beetje voorbereid zijn op de toekomst.
Ronald schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:27:
SE6K en 2x 8 panelen gaat 1 groot drama worden. Ik weet weer eens zeker dat er geen ontwerp gemaakt is in SE Designer, daar zou een enorme waarschuwing in beeld komen.

Met 45 graden daken kan dit best op een 4kW enkelfase omvormer. Dat gaat enorm veel beter werken dan de 3 fase omvormer... En dat geld voor zowel String als SE-omvormers. (3-fase string en 8x30V is bar weinig schaduwbeheer).

Wil je per se 3-fase dan blijft SE-Short string of Enphase over.
Je hebt helemaal gelijk, ik zit zelf sinds een paar dagen in de Designer te rommelen en zie inderdaad de waarschuwing staan. De designer stelt zelf voor om de 5000 enkelfasige omvormer te gebruiken, maar dat wordt volgens mij moeilijk om af te zekeren op 16A.
Ik zou voor een iets kleiner systeem kunnen gaan (12 panelen?), maar is dat wel makkelijk uit te breiden in de toekomst? Dan zal ik zeker een tweede omvormer moeten aanschaffen óf de oude omvormer vervangen voor een zwaardere 3fase?

Kortom, ik ga mij inlezen in het uitvalspercentage van panelen vs omvomers/micro's. Misschien moet ik dan toch overstag naar een "domme" stringomvormer.
Ik heb in ieder geval geleerd dat SolarEdge en oost - west nogal tricky kan zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Met 2x6 wordt je zelfs op enkelfase marginaal. Ik zou het bij 2x8 houden en eerder de omvormer wat ver onderdimensioneren (Het systeem zal weinig verliezen op een 3680H)

Dat kun je ook gewoon in designer zetten ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
cheeseruler schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Dank voor je afbeelding. Tja, het is dure hardware. Ansich vind ik terugverdientijd iets minder belangrijk. Ik wil voornamelijk een beetje voorbereid zijn op de toekomst.

[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik zit zelf sinds een paar dagen in de Designer te rommelen en zie inderdaad de waarschuwing staan. De designer stelt zelf voor om de 5000 enkelfasige omvormer te gebruiken, maar dat wordt volgens mij moeilijk om af te zekeren op 16A.
Ik zou voor een iets kleiner systeem kunnen gaan (12 panelen?), maar is dat wel makkelijk uit te breiden in de toekomst? Dan zal ik zeker een tweede omvormer moeten aanschaffen óf de oude omvormer vervangen voor een zwaardere 3fase?

Kortom, ik ga mij inlezen in het uitvalspercentage van panelen vs omvomers/micro's. Misschien moet ik dan toch overstag naar een "domme" stringomvormer.
Ik heb in ieder geval geleerd dat SolarEdge en oost - west nogal tricky kan zijn!
a, je komt er al achter dat solaredge helemaal niet zo flexibel is als je op eerst blik ziet en denkt.
maar voor toekomst voorbereid zijn, dat houd al snel in dat je iets van accu wil.
of te wel hybride gaan.
dan vast deze: zonnepaneel is >70€ een accu dat is al snel 400€ per kWh (hoewel prijzen aan het dalen zijn, maar dat gaat nog langzaam).
dus eigenlijk wil je niet veel meer accu als wat je voor 1 nacht nodig hebt. (overdag gebruik je de stroom rechtstreeks geen accu nodig.) dus grofweg 50% van je dag gebruik aan accu is genoeg.
(oke mischien wil je iets meer zekerheid en neem je een marge daar op voor een slechte dag tussendoor)
maar je wil niet bezuinigen op het aantal zonnepanelen, meer Wp is meer opbrengst ook op een slechte bewolkte dag, dan krijg je ook nog een beetje accu vol.
dus je wil veel Wp (ga in over productie is gewoon verstandig een 2x de hoeveelheid opwekken dekt nog niet de winter dip)
gooi geld in veel panelen is dan toch het beste.
(jep terug verdienen tijd is helemaal niet zo belangrijk, je moet er je ogen op houden maar is zeker niet heilig.)

tja omvormers, dat is het zwakke punt in PV setjes.
panelen kunnen kapot, zeker als een auto zich lanceert je dak op of iets anders wat dom is, maar dat gebeurd zeldzaam.
(oke ik heb een keer een dak gehad waar iemand met een geweer op de panelen had lopen schieten.
of daken waar de bliksem was ingeslagen etc etc, dus ja je panelen kunnen kapot zeker te weten.)
en het nadeel van micro/optimizers is eigenlijk dat je nu niet 1 omvormer hebt die makkelijk te vervangen is, maar je hebt nu ineens 12 extra omvormers die moeilijk te vervangen zijn.
je moet het dak op en onder het paneel zijn, dat doe je niet zomaar even.

ander ding is: mijn omvormer hangt op zolder, lekker warm in de winter en niet vochtig en koud onder een paneel. (en in de zomer bloedheet, de panelen worden echt goed heet een 100graden is geen vreemd getal)
dit is niet het beste voor elektronika, dus ik heb liever een string omvormer die makkelijk te vervangen is.

ander ding: een optimizer/micro kun je niet mixen met een ander merk.
je kiest een merk en zal als er iets is het met dat merk moeten oplossen.
bestaat dat merk nog, hebben ze nog oplossingen die passen etc etc...
hier vaak genoeg gemerkt dat het helemaal niet zo stabiel is in zonnepanelen land.
merken en oplossingen komen en gaan. je kunt mazzel hebben en ook pech.

en zo kan ik nog wel even door schrijven, dus voor het gemak etc etc.....
(er is niks mis met solaredge of micro systemen, maar dan wel voor het juiste doel en gebruik.
kunnen loggen per paneel is dat dus niet.)

ik gebruik zelf een fronius gen24+ omvormer.
dat kun je zeker geen "domme" stringomvormer noemen.
hier heb ik de bijbehorende ohmpilot bij en meter in de meterkast.
hiermee kan ik een 200l boiler verwarmen, dus word eerst de stroom in mijn huis gebruikt, en dreig ik terug te leveren verwarm ik vast een boiler met warm water voor, na gehand ik stroom heb uit de panelen. (ohmpilot = grote dimmer aangestuurd door omvormer)
onder het motto: "eigen stroom eerst"
(is dit slim, moeiaaa het kan dus is wel leuk, maar het kan ook nog beter als wat ik doe.)
dit is een duur systeem, dus check ook andere merken even uit, ik zie meer leuke systemen langs komen dus mogelijkheden genoeg. ;)

zelf ben ik ook wel bezig om over te gaan op een dynamische energie contract.
kan het nog niet aanraden, maar er word wel geëxperimenteerd hier.
in de zomer heb ik zoveel kWh, dat kan ik opslaan in een accu, en op het duurste moment verkopen.
in de winter kan ik op het goedkoopste moment weer stroom inkopen voor de accu, en zo nog een aardig stukje beter af zijn.
(alleen kan ik al vertellen, de hardware om dit te doen is bedroevend, je moet goed kunnen programmeren om ook maar iets voor elkaar te krijgen. dit is voor de advancent gebruiker kun je wel stellen, de tweaker+ die kan het wel, de gewone beginneling pas op is erg lastig.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
Dank voor de input!

Ik heb een string systeem naast SolarEdge en Enphase gezet.

Het kostenverschil is dusdanig groot dat ik mij toch serieus ga oriënteren op een string systeem.

Bijvoorbeeld:
Een GoodWe of Growatt stringomvormer kost 800-900 euro. Dan ben je klaar.
Bij 16 panelen Enphase ben je alleen al 2200 euro kwijt aan de omvormers.
Bij 16 panelen SolarEdge ben je alleen al 900 euro kwijt aan optimizers.

Voor het prijsverschil kan ik bijna een jaar verlies lijden als er een paneel defect raakt.

Dit geeft weer stof om over na te denken. Ik wil bijvoorbeeld weten hoe je de "made in china"-omvormers een beetje deftig kan monitoren zonder enge China-cloud. Morgen post ik één of twee string opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
Vandaag weer zitten spelen met de verschillende configuraties. Ik kwam erachter dat ik een paar pijpen op het dak over het hoofd heb gezien, dat is balen! Ik zal de OP updaten, maar voor de volledigheid hier nog eens de daadwerkelijke situatie.

SE designer schaduw: https://imgur.com/kM5rLvp
Photoshop van het dak van de buren (ik heb mijn onderste pijp met photoshop toegevoegd): https://imgur.com/ZxkGA0M

Ik heb een dakpan opgemeten: 31cm breed, 35cm lang. Zouden er nog twee of vier panelen tussen dakrand en de pijpen geperst kunnen worden? Tussen de pijpen en dakrand zit 8,5 dakpan. 8,5*31=263 cm
De Jinko's zijn 113,4 cm breed. 2*113,4=226,8 cm
Je wilt 30 cm van de dakrand blijven heb ik gelezen. Blijft dus 263-30=233 cm over... het kan nét...

Na wat passen en meten denk ik dat het beter is om aan de oostkant liggende panelen te nemen:
SE Designer: https://imgur.com/4tmFesB
Sunny designer: https://imgur.com/IZ38TXC

Dan de omvormer:
Growatt 1 fase opstartspanning is 100V en voor de 3 fase is dat 160V.
Goodwe zit op repsectievelijk 80V en 160V.

Tja. Welke neem je dan? Een Goodwe denk ik?

Elke zijde doet theoretisch (8panelen*440Wp=)3520W.
Dit haal je nooit natuurlijk. Uit @migjes signature en grafiek haal ik dat zijn opstelling beide zijdes max 50% tegelijkertijd leveren van hun theoretisch maximale vermogen (Wp). Dat zou een éénfasige 3600W omvormer dus makkelijk kunnen trekken.

Hoe denken de experts er hier over? :-)

(Mijn opgedane kennis betaalt zich nu al terug! Ik zag bij een vriend dat zijn o-w opstelling van 16 panelen met een solaredge se6k niet optimaal presteert en hij gaat dan ook verhaal halen bij de leverancier. Volgens de SE Designer mist hij 30% rendement! 8)7 )

[ Voor 8% gewijzigd door cheeseruler op 17-10-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
Via Thomas Berger de opbrengst bekeken. Midden op de dag in de zomer zal er even afgetopt worden.
Dit scheelt in vergelijking met een ruim bemeten 5000W omvormer slechts 29kwh PER JAAR! :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8qS46Yjt_IEaAy06hrWmZM4N0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CvK99QBYuv3XCUVPLz0CMEJa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door cheeseruler op 17-10-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@cheeseruler imgur links zijn bloedirri…. De beesten lijkt het plaatjes mooi inline te posten?

Wat betreft je vriend: uitleg startpost solaredge topic. Op en mooie zonnige dag zal zijn opbrengst er uitzien als een middelvinger gebaar…

Ben dan wel weer nieuwsgierig, een 30% verlies waarschuwing zou een nieuw record zijn in de trieste historie van SE fouten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@cheeseruler day aftoppen is enkel in zomer. Zodra salderen wegvalt zul je zien dat je in de zomer sowieso bijna niets (of zelfs negatief)krijgt voor terugleveren.

Dus enkel als je op die momenten van de dag meer dan 5 kW verbruikt is het "erg" dat je een kleinere omvormer hebt.
En weet dan ook dat de grafiek uit gaat van een strakblauwe lucht, waar in werkelijkheid ook wolken bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
Ik heb Growatt en Goodwe zitten vergelijken. Goodwe viel in eerste instantie af ivm de maximale stroom van de gekozen zonnepanelen. Later vond ik de nieuwere generatie Goodwe omvormers die wél een hogere stroom aan kunnen.

Fyi; de Goodwe DNS G3 reeks (enkelfasig) en de SDT G2 (driefasig) kunnen 16A aan. De vorige generatie kon slechts 11A aan. De (vreselijke) Goodwe designer attendeerde mij op het nieuwere type.

Voor zover ik kan vinden doet Growatt de laatste tijd moeilijk over het limiteren. Je zou voor de Duitse landinstelling moeten kiezen om deze optie zelf te beinvloeden.
Bij Goodwe staan de deuren betrekkelijk goed open om zelf te limiteren, maar garanties heb je nooit.

Ik zie geen daadwerkelijke verschillen, maar ik heb een beter gevoel bij Goodwe.

Dus nu nog de keuze: enkelfasig of meerfasig?
Goodwe GW3600-DNS G3 (éenfase): ~570 euro (5.226 kWh volgens Sunny Designer met een 3680W omvormer!)
Goodwe GW4000-SDT Plus G2 (driefase): ~775 euro (5.213 kWh volgens Sunny Designer)
Goodwe GW5000-SDT Plus G2 (driefase): ~822 euro (5.214 kWh volgens Sunny Designer)

De éénfasige omvormer heeft absoluut gezien de meeste opbrengst, maar dit is wel met 3680W terwijl de Goodwe 3600W is.
Gevoelsmatig neem ik liever een driefasige GW4000 omdat ik de uitbreiding in de meterkast al helemaal "driefasig" kan inrichten.
Aan de andere kant is de GW3600 een stuk goedkoper én heeft een hele lage opstartspanning (50V ipv 180V).
Heeft iemand raad? Een keuze maken is moeilijk! :P

Sunny Designer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPsglPj-o1XNn_s47O3di7vQ438=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KY0yS4dHpvgAgvTG4DKn1yLT.jpg?f=fotoalbum_large

Solar Edge designer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UqrupF98w-hqwcSt8a0BVxFR_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSgHz1mJpuK614I71T8RiTKL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door cheeseruler op 19-10-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Enkelfase, te weinig panelen onverstoord om de minimale Vmpp te houden als de schaduw van die schoorstenen op de panelen valt. Dan kakt op de 3-fase ook de 6 in terwijl de enkelfase de 2 in bypass zet

Dat speelt voornamelijk in zomer ochtenden (de voorste 2 panelen), maar dan is de stroom relatief waardevol, maar kan ook gebeuren in de wintermiddagen, de zon komt maar 13 graden boven de horizon op 22 december.

In de winter geeft de enkelfase gewoon echt wel meer opbrengst. En ook dan is de stroom meer waardevol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Het oostdak hebben /denk ik/ parallel shingled panelen als Tungwei (TW) of Hyundai wel waarde als je ze tegen okay prijs kan krijgen.

Met deze panelen zou schaduwbeheer-bypass iets netter moeten kunnen in deze situatie.
Voor het west dak maakt het niet uit.

Waarom dak niet vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, to "onderdimensioneren" of niet, dat is de vraag.
(het volgende is relatief en soms ook wat persoonlijk.
dus doe niet zo als ik zeg, maar begrijp wat ik zeg.
ik ga voor het verhaal uit van 400Wp panelen gemag getal om te schrijven maar geld voor vrijwel alles tot de 450Wp ook wel.)

een 400Wp(STC) panelen word als 400W verkocht.
maar dan moetend de panelen in 25 graden buiten lucht zijn de wind moet er over heen blazen zodat ze afkoelen en de zon heeft een speciale straling nodig.
en in de specialer gevallen gebeurd het dan dat een 400Wp paneel een 430W levert.
alleen die zijn zo speciaal, voor die 10minuten per jaar ga je niet moeilijk lopen doen.
beter kun je kijken naar de NOCT waarde van het paneel, dat zijn iets meer relevante getallen.
de NOCT is grofweg een 70% van de STC met de meeste panelen.
gewoon omdat je panelen warmer kunnen worden als 100 graden in het zonnetje en dan zakt de opbrengst,
stel je hangt er 10 op zuid op 1 mpp.
10x400Wp=4000Wp en dan 70% daar van = +/- 3000W
dus ja dan is een 3000W omvormer voldoende.
je hebt dan kleine verliezen in het voorjaar, dan zijn de panelen wat kouder en het zonnetje lekker hard.
alleen voor die paar uur per jaar, jammer dan, verlies minimaal. boeiee.
(het heeft met de bloeddruk van de eigenaar te maken om dit wel interessant te vinden, niet met winst.)

doe je dit oost-west.
dan mag je 70% van oost pakken en 70% van west. gewoon voor de conversie STC en NOCT.
en dan doen we daar nog even de oost-west verschil bij.
grofweg met 45 graden dakhoek nog een 45% extra Wp er bij doen.
dus ja een 3000W omvormer kan gewoon met gemak zonder veel verlies dan in eens grofweg 6000Wp aan.
maar als je dit met 8000Wp doet, dan nog is je verlies minimaal.
je knipt alleen de tepel van de tiet vorm af, en dat is niet veel verlies.
(disclaimer: voor deze beeldspraak zijn geen vrouwen mishandeld.)

(er is een maartje in dit verhaal.
een 3000W omvormer heeft een 16A groep nodig en een 16A kabel.
een 3600W omvormer heeft een 16A groep nodig en een 16A kabel.
en het prijs verschil tussen die 2 omvormers is zo klein, je bent een rund als je niet een 3600Wp koopt.
maar ga je dan naar een 6000W omvormer dan heb je allemaal duurdere dingen nodig en ben je ook een rund.)

ik wil dus niet zeggen doe dit of doe dat.
ik wil alleen vertellen, doe niet te veel cijfers seksueel mieren mishandelen(miereneuken.).
een 3000W of 3600W omvormer die kan gewoon tussen de 8000 tot 4000Wp in een oost-west aan.
meer Wp is tof, want panelen en dus veel Wp, dat kost geen drol meer.
je kunt niet te veel hebben. ;)

(goodwe, growat, etc etc zijn gewone simpele middemoters, geen voorkeur.
fronius/sma etc etc, die zijn wat specialer en hebben soms wel erg leuke dingen.
maar verschil tussen het 1ne merk en het andere, het is zo klein en eigenlijk geen tip voor te geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, to "1 fase" of niet, dat is de vraag.

intern in je slimme meter (of zelfs je oude feraris), worden alle 3 de fase bij elkaar opgeteld en afgetrokken.
feitenlijk: lever je op fase 1 1000W voor 1 uur = 1kWh, en gebruik je op fase 2 1000W voor 1 uur = 1kWh.
dan word je afgerekend: 0W voor 1 uur = 0kWh (het word intern in je meter verrekend, dus niet eens iets te maken met salderen.)

dus voor alleen je eigen gevoel dat je stroom rechtstreeks gebruikt moet je naar de 3fase.

(er zijn wel wat grenzen met een 3fase aansluiting, liever niet een onbalans veroorzaken groter als 5000W.
maar met 3x25A moet je dan wel heel maf doen als je dat lukt.
of als je lange kabels nodig hebt dan kan 3 fase soms ook handiger zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke, to 50V opstart of meer, dat is de vraag.

hier een voorbeeld dag van mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZCrtiycXKctabbgg9hkHF5FQYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxcBL7cYIPHglCPHBzPCnqCD.jpg?f=fotoalbum_large
boven de V die mijn oost en west levert, grofweg rond de 300V.
onder de A die mijn oost-west levert, grofweg 0,7A tot 10A.

grofweg kun je stellen, van de ochtend tot de avond je panelen die leveren een V.
(de V word alleen beïnvloed door schaduw en door de temperatuur van de cellen.)
alleen de A die varieert na maten de zon achter of zonder wolk is.

opstartspanning, als je hem haalt dan boeit het helle getal de rest van de dag niet meer.

je kunt dus ook stellen:
is je V gewoon lekker hoog op de omvormer, dan heb je de hele dag minimaal die V.
en zelfs 0,7A met 350V = 250W.
ook met bewolking.
met bewolking heb je diffuse licht en maakt het niet meer uit of ze west of oost kijken.
door 2 setjes te hebben(oost-west), produceer je met bewolking gewoon nog 500W.
en die maak je vaak met gemak weer op in huis met je standby gebruik van allerlei apparaten.
hier zit eigenlijk je grootste winst op het hele jaar gezien. ;)

(ik heb er geen problemen mee als iemand gewoon:
2x12x450Wp op een 3600W omvormer hangt.
lekker stabiele opbrengst is toekomst gericht.
gewoon omdat je dan met slecht weer ook nog opbrengst hebt, panelen zijn goedkoper als accu's. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
Dank voor alle reacties weer!

Ik ben wat verder in het onderzoek gekomen. Ik ga met de installateur kijken of we de 3 pijpen op het oostelijke dak weg kunnen halen. Dit zou goed moeten kunnen met een ventilatiedakpan.
Op deze manier kan ik 2 simpele strings realiseren van elk 8 panelen. In totaal 16 dus.

Schaduw mét 50cm pijpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPsglPj-o1XNn_s47O3di7vQ438=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KY0yS4dHpvgAgvTG4DKn1yLT.jpg?f=fotoalbum_large

Schaduw zónder 50cm pijpen. Ik heb nu 10cm aangehouden als hoogte voor de pijpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhp18C_P-CfkChqFaVdgLZuaMBw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1JJwihKMmnph3T0P5NsEHQ7D.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door cheeseruler op 23-10-2024 09:48 ]

Pagina: 1