Lightroom + game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben fotograaf van beroep dus ik ga met de PC voornamelijk Lightroom gebruiken en af en toe Photoshop. Daarnaast game ik graag, maar het hoeft voor mij niet allemaal op ultra te staan qua settings. Games die ik veel speel zijn F1, City Skylines, Forza Horizon en GTA.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1500 tot 2000 euro. Komt niet op de euro nauwkeurig en goedkoper mag natuurlijk altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gigabyte GeForce RTX 4070 windforce OC 12G
Monitoren - 2x 27" 4K (indien belemmerend voor prestaties o.i.d. dan overstap naar 32 inch ook mogelijk)
Toetsenbord, muis, geluid

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende opslag. Heb al gelezen dat 1 SSD voor windows, 1 SSD cache en 1 SSD voor catalogus/foto's het beste werkt. Een SSD erbij voor games en het is compleet denk ik. Verder niet giga veel opslag nodig, aangezien ik de foto's extern back-up.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil als mogelijk. Als ik aan het bewerken ben, dan is dat vaak een hele dag. Huidige PC maakt best wat lawaai door de fans en dat merk je goed als de PC uitgaat na een dag.

Verder moet het Ai 'bestendig' zijn, voor zover mogelijk. Ook in Lightroom en Photoshop gaat er steeds meer Ai komen, waar ik graag gebruik van wil maken wanneer nodig.

Stroomverbruik is niet mijn prioriteit 1, maar gezien de hele (werk)dagen dat hij aan gaat staan, is een zuinig systeem wel heel fijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Hulp bij het selecteren van componenten. Ik heb de topics van afgelopen jaar waarin het woord Lightroom voorkomt doorgelezen en op basis daarvan (in combinatie met BBG en Puget systems) al een selectie gemaakt (zie hieronder). Maar ik ben, helaas, onvoldoende bekend met alle recente ontwikkelingen. Daar heb ik dus wat hulp bij nodig.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 369,90€ 369,90
1MoederbordenASUS ROG Strix Z790-H GAMING WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 windforce OC 12G (al in bezit)€ 0€ 0
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 93,90€ 93,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 79,48€ 79,48
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 187,90€ 187,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 750W€ 145,30€ 145,30
2Cache+foto SSDKingston KC3000 2TB€ 129,-€ 258,-
1OS SSDSolidigm P41 Plus 1TB€ 70,52€ 70,52
1Game SSDLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.573,90

Edit: voeding toegevoegd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ceescees
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-05 10:28
hier kan je uitrekenen hoeveel watt je nodig hebt:
https://www.bequiet.com/en/psucalculator

en hier kan je een overzicht vinden van de beste PSU's:
https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
ceescees schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:22:
hier kan je uitrekenen hoeveel watt je nodig hebt:
https://www.bequiet.com/en/psucalculator

en hier kan je een overzicht vinden van de beste PSU's:
https://cultists.network/140/psu-tier-list/
Thanks. Heb een voeding toegevoegd. Qua vermogen wel wat overkill, maar gezien mijn wens voor een stille PC is dit op basis van reviews een goede keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ceescees
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-05 10:28
Lijkt me een goede keus, ATX 3.0 heb je ook nodig voor de RTX 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:36
Zelf een beetje naar een zelfde systeem aan het oriënteren, maar zou je niet beter voor een Z890 systeem kunnen gaan? Ik weet niet of je daar noemenswaardige performance winst uit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Waarom een os en game ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
Uit verschillende topics maak ik op dat zoiets scheiden het beste is qua performance. Maar ik vaar blind op het advies van anderen.
Pasman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:23:
Zelf een beetje naar een zelfde systeem aan het oriënteren, maar zou je niet beter voor een Z890 systeem kunnen gaan? Ik weet niet of je daar noemenswaardige performance winst uit haalt.
Hier overvraag je me mee. Ik ben niet goed op de hoogte van alle hardware. Dus hopelijk kan iemand anders ons van advies voorzien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Aardappelbakker schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Uit verschillende topics maak ik op dat zoiets scheiden het beste is qua performance. Maar ik vaar blind op het advies van anderen.

[...]

Hier overvraag je me mee. Ik ben niet goed op de hoogte van alle hardware. Dus hopelijk kan iemand anders ons van advies voorzien...
Ik heb jaren het gescheiden gehad en nu alweer 2 jaar os + games op dezelfde ssd. Merk 0 verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mootjee
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 19:01
Ik vind het apart dat iedereen over de CPU heen kijkt terwijl de advies is om de CPU te vermijden door stabiliteitsproblemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:34

mjl

Ugh

Koop niet te veel opslag in 1x, je gaf al aan niet veel nodig te hebben, je kan starten met 1 OS en 1 data nvme, foto’s en spelletjes kunnen prima op 1 nvme staan, je gebruikt ze door de bank niet tegelijk. Dan later capaciteit toevoegen is t.z.t. goedkoper.

Qua cache, is meer geheugen dan geen snellere optie? Desnoods maak je een ramdisk aan, cache mag tenslotte gewoon weg als je de pc afsluit.
Cobiwan schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:43:
[...]

Ik heb jaren het gescheiden gehad en nu alweer 2 jaar os + games op dezelfde ssd. Merk 0 verschil.
Klopt wel, als het OS eenmaal opgestart is is de NVME niet veel meer actief mbt tot os taken.

Ik denk dat je vooral veel gaat hebben aan geheugen (meer en sneller, ook afhankelijk van je cpu en moederbord) en GPU acceleration, zeker als je verwacht meer AI te gebruiken. Je huidige kaart hergebruiken lijkt me prima, hou wat reserve budget om die t.z.t. een upgrade te geven naar een snellere zodra je merkt dat de oude een bottleneck wordt, eventueel investeren in een nieuwere pcie generatie op je moederbord is dan wellicht nuttig.

[ Voor 48% gewijzigd door mjl op 16-10-2024 00:20 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:00
mootjee schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:48:
Ik vind het apart dat iedereen over de CPU heen kijkt terwijl de advies is om de CPU te vermijden door stabiliteitsproblemen!
Eens hiermee, en ook met @Pasman op op de volgende generatie te wachten.

De dertiende en veertiende generatie Intels zijn afraders (zie bv hier), de nieuwe generatie is over een dag of acht te koop: Intel maakt specificaties en prijzen van Core Ultra 200-desktop-cpu's bekend

[ Voor 22% gewijzigd door martyw op 16-10-2024 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
mjl schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 00:15:
Koop niet te veel opslag in 1x, je gaf al aan niet veel nodig te hebben, je kan starten met 1 OS en 1 data nvme, foto’s en spelletjes kunnen prima op 1 nvme staan, je gebruikt ze door de bank niet tegelijk. Dan later capaciteit toevoegen is t.z.t. goedkoper.

Qua cache, is meer geheugen dan geen snellere optie? Desnoods maak je een ramdisk aan, cache mag tenslotte gewoon weg als je de pc afsluit.

[...]

Klopt wel, als het OS eenmaal opgestart is is de NVME niet veel meer actief mbt tot os taken.

Ik denk dat je vooral veel gaat hebben aan geheugen (meer en sneller, ook afhankelijk van je cpu en moederbord) en GPU acceleration, zeker als je verwacht meer AI te gebruiken. Je huidige kaart hergebruiken lijkt me prima, hou wat reserve budget om die t.z.t. een upgrade te geven naar een snellere zodra je merkt dat de oude een bottleneck wordt, eventueel investeren in een nieuwere pcie generatie op je moederbord is dan wellicht nuttig.
Dank je wel! Wat betreft opslag: helder. Dan begin ik met 1 voor OS + applicaties en 1 voor foto / games.

Wat betreft geheugen: ik heb nu 64GB in gedachte. Is nog meer aan te raden?

En wat betreft GPU: de tip voor nieuwere pcie is een goede. Ga ik even naar op zoek. Want met mijn huidige PC heb ik 5+ jaar gedaan en tussendoor de GPU van een upgrade voorzien. Zoals ik er nu naar kijk ga ik met deze nieuwe build hetzelfde doen.
martyw schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 00:45:
[...]

Eens hiermee, en ook met @Pasman op op de volgende generatie te wachten.

De dertiende en veertiende generatie Intels zijn afraders (zie bv hier), de nieuwe generatie is over een dag of acht te koop: Intel maakt specificaties en prijzen van Core Ultra 200-desktop-cpu's bekend
Thanks. Daar was ik niet van op de hoogte, dat er binnenkort nieuwe beschikbaar zijn. Dan gaan we daar maar voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Aardappelbakker schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:10:
[...]

Dank je wel! Wat betreft opslag: helder. Dan begin ik met 1 voor OS + applicaties en 1 voor foto / games.

Wat betreft geheugen: ik heb nu 64GB in gedachte. Is nog meer aan te raden?

En wat betreft GPU: de tip voor nieuwere pcie is een goede. Ga ik even naar op zoek. Want met mijn huidige PC heb ik 5+ jaar gedaan en tussendoor de GPU van een upgrade voorzien. Zoals ik er nu naar kijk ga ik met deze nieuwe build hetzelfde doen.

[...]

Thanks. Daar was ik niet van op de hoogte, dat er binnenkort nieuwe beschikbaar zijn. Dan gaan we daar maar voor :)
64GB is best ruim, wat verbruik je op dit moment met je fotobewerking?

Ook hier: je kan kleiner beginnen, als het moederbord voldoende geheugen slots heeft is later bij prikken altijd mogelijk zonder het oude geheugen weg te moeten doen. Mijn inkoper zegt altijd: niks extra kopen als het toch nog even op de plank blijft liggen, later kopen als je het nodig hebt is meestal goedkoper.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
mjl schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:48:
[...]

64GB is best ruim, wat verbruik je op dit moment met je fotobewerking?

Ook hier: je kan kleiner beginnen, als het moederbord voldoende geheugen slots heeft is later bij prikken altijd mogelijk zonder het oude geheugen weg te moeten doen. Mijn inkoper zegt altijd: niks extra kopen als het toch nog even op de plank blijft liggen, later kopen als je het nodig hebt is meestal goedkoper.
Qua gebruik van software is het 95% van de tijd Lightroom en 5% photoshop. En het geheugen loopt dan tot +/- 75% vol. Soms wat meer, soms wat minder.

32GB volstaat denk ik ook. Maar 64GB vs 32GB zijn de kosten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Aardappelbakker schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Qua gebruik van software is het 95% van de tijd Lightroom en 5% photoshop. En het geheugen loopt dan tot +/- 75% vol. Soms wat meer, soms wat minder.

32GB volstaat denk ik ook. Maar 64GB vs 32GB zijn de kosten ook niet.
Eens, maar het is niet mijn portemonnee.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 21:05
Pleit er iets tegen een Ryzen 9 7900 (dus non-X versie)? Zit over een soortgelijk fotobewerking- en gamingsysteem te denken en die cpu is een stuk zuiniger dan de concurrentie met TDP van 65 Watt en toch krachtig met 24 threads. Perfect voor productivity en prima voor gaming.

[ Voor 11% gewijzigd door Randfiguur op 17-10-2024 23:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:36
Randfiguur schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:46:
Pleit er iets tegen een Ryzen 9 7900 (dus non-X versie)? Zit over een soortgelijk fotobewerking- en gamingsysteem te denken en die cpu is een stuk zuiniger dan de concurrentie met TDP van 65 Watt en toch krachtig met 24 threads. Perfect voor productivity en prima voor gaming.
Puget systems adviseert een Intel, omdat Lr meer baat heeft bij single core, dan multi core performance. Lr kan maar een aantal cores effectief benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
Het is even stil geweest vanuit mij aangaande mijn PC, maar ik ben tot de volgende samenstelling gekomen. Ik ga nog even de black friday deals in de gaten houden, maar 99% zeker dat dit hem gaat worden.

Wat zijn jullie adviezen hier nog over? En met name of ik de meegeleverde processorkoeling (Wraith PRISM-koeler) moet vervangen door de hieronder genoemde?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900 Boxed€ 362,00€ 362,00
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 windforce OC 12G (al in bezit)€ 0€ 0
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 93,90€ 93,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 79,48€ 79,48
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 187,90€ 187,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 750W€ 145,30€ 145,30
21x OS + game en 1x foto edit SSDKingston KC3000 2TB€ 129,-€ 258,-
Totaal€ 1.325,58
Pagina: 1