Geschikte dockingstation en aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdsj
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-10-2024
Mijn vraag
Ik ben al een tijd op zoek naar een geschikte docking station. Voor een complete leek zoals ik een hele uitdaging gebleken...

Ik probeer het zo goed als mogelijk uit te leggen en vergeef me als ik niet de juiste 'taal' gebruik ;)

De reden dat ik een docking station zoek
De reden dat ik op zoek ben naar een docking station is voor de inrichting van mijn thuiswerkplek. Op mijn werk gebruik ik een laptop (als basis) en twee monitoren om op te werken. Thuis was dit voorheen alleen de kleine laptop, maar dit werkt toch echt minder fijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Thuis maak ik gebruik van een Microsoft Surface Pro 7+ laptop en ik heb twee monitoren (165hz). Deze monitoren hebben beide 2 HDMI en 2 DP ingangen (uitgangen?) en mijn laptop heeft een USB-c aansluiting.

Wat ik zoek - wat ik al gevonden heb
Ik ben op zoek naar een dockingstation waar ik mijn laptop op kan aansluiten, om ook op de andere twee schermen te werken en tegelijkertijd mijn laptop oplaadt. Het liefst niet een dockingstation met een korte vaste kabel richting de laptop, als ik er een aparte kabel in moet doen is anders ook geen groot probleem. Dit zal dan een USB-c naar USB-c zijn?

- Zo her en der kwam ik er achter dat w.b.t. het opladen er een Power delivery op moet zitten (?).

- Ik zou het fijn vinden als mijn beeldscherm (resolutie, verversingssnelheid e.d.) er niet op achteruit gaat. Waar moet ik dan op letten in de breedste zin van het woord (dockingstation,. maar ook kabels of wijze van aansluiten).

Ik was in de veronderstelling dat ik 2 HDMI poorten nodig zou hebben op de dockingstation om beide schermen met een eigen kabel aan te sluiten. Maar misschien kan ik het ook op een andere wijze aansluiten waar de kennis van mij niet meer toereikend is (wellicht de DP gebruiken of misschien is het mogelijk om de schermen 'door te lussen'/aan elkaar te koppelen en met 1 kabel naar de dock te gaan?)

Daarnaast heb ik een zoon die het - vanwege te lage verversingssnelheid op mijn tv :+ - fijn vind om gebruik te maken van (1 van) mijn monitoren met zijn PS5. Kan deze separaat d.m.v. HDMI aangesloten worden op 1 monitor? of werkt het niet zo simpel als gedacht.. Ik begreep dat zon apparaat aansluiten op een dockingstation niet heel wenselijk is?

Het zijn misschien wat veel vragen, maar ik wil ook geen miskoop doen.. Dus bedankt voor degene die de moeite wil nemen om mee te denken! Mijn dank is groot _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-07 09:25
Kijk ook eens op het docking station topic. Daar staat al heel veel informatie.

In jouw geval gaat het er vooral om wat je laptop kan. Er zijn grofweg 3 types docking station: usb-c DisplayPort alt mode, displaylink, en Thunderbolt.

Die eerste is het goedkoopste en doet in principe wat je nodig hebt, mits je laptop dit ondersteund. Doet die dit niet, dan is displaylink je enige optie, maar komt met een paar beperkingen voor frequentie. Thunderbolt hoef je in jouw situatie niet te overwegen. Te duur.

En al deze varianten kun je met en zonder power delivery krijgen. Of dat werkt ligt ook aan jouw laptop.

Dus: uitzoeken wat jouw laptop ondersteund. En dan kunnen we verder.

Wat betreft die ps5, die zou ik inderdaad op een separate poort van een van de monitoren aansluiten. Je kan via de knopjes van de monitor een van de ingangen kiezen. En misschien gaat dit zelfs automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou ook even opletten dat je niet enkel schermen maar ook toetsenbord en muis aan sluit :) ik neem stiekem aan dat dit sowieso de bedoeling is? Anders heb je namelijk geen docking station nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:35

Sebazzz

3dp

ZatarraNL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:06:
Thunderbolt hoef je in jouw situatie niet te overwegen. Te duur.
Daarnaast is Thunderbolt ook een compleet rukprotocol wat processorgebonden is, en ook de nodigde beperkingen heeft. Omdat het direct op de PCIe bus inprikt, en dus directe geheugentoegang heeft, wordt standaard in Windows de toegang beperkt tot na het inlogscherm. Het is ook nogal onhandig als je muis en toetsenbord die je op je dock aansluit pas werkt na het inloggen 8)7

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:43

SeatRider

Hips don't lie

ZatarraNL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:06:

Dus: uitzoeken wat jouw laptop ondersteund. En dan kunnen we verder.
TS meldt dat het een Surface Pro 7 is, die ondersteunen sowieso DP alt mode en power delivery.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1