Schoorsteen dichtmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Goedemiddag,

Tijdens onze verbouwing hebben wij door de aannemer de openhaard en MV laten verwijderen. De MV hebben we nieuwe gekocht tensamen met een nieuwe CV en deze op een andere plek op zolder laten monteren.

Nu heb ik wel nog 2 pijpjes waar voorheen de openhaard en de MV zaten van de vorige bewoners. Deze zorgen ervoor dat het bij ons op zolder behoorlijk fris is in de herfst/winter. Ik wil er dit jaar wat aan doen en zit er aan te denken om de pijpen die nu nog op zolder zitten dicht te maken met soort ' doppen' die je erin kan stoppen en aankan draaien. Kan dat?

Ik zal in een 2e bericht nog wat foto's toevoegen van de situatie zodat jullie een beter beeld hebben.
Alvast bedankt voor alle adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--8P1M5l1ApCA_7D13baXpMgTz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpQIO6cC7NMbzWy0JoracjF0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le_noW-DxCNvPZazqftaSog5vmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trHueaHOdNiZHfz47R0cmyXF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SVAraiQvRSBnwR90CtYIKxsLzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Saep07grVQvSRR7JKCwgmtYe.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Oplossing volgens de principes van redneck-engineering; schot PUR er in spuiten.

Mooiste aanpak; alles verwijderen en dak terugbouwen.

[ Voor 26% gewijzigd door Prisma16 op 14-10-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Prisma16 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:57:
Oplossing volgens de principes van redneck-engineering; schot PUR er in spuiten.
Bedankt voor je reactie.

Redneck-egineering zegt mij persoonlijk niks maar ik begrijp wat je bedoelt.
In beide kanalen PUR spuiten en als deze hard is afsnijden. Dit kan geen problemen opleveren met vocht of iets dergelijks?

Eens, maar dat budget is er helaas niet meer na alle verbouwingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Frid0 op 14-10-2024 18:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:13
Ik zou de pijpen helemaal verwijderen. Even een paar dakpannen zoeken, van de bovenzijde aftimmeren met bijvoorbeeld trespa en dan van binnenuit opvullen met glaswol of iets dergelijks. Heb je ook gelijk meer ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
BvZwolle schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:03:
Ik zou de pijpen helemaal verwijderen. Even een paar dakpannen zoeken, van de bovenzijde aftimmeren met bijvoorbeeld trespa en dan van binnenuit opvullen met glaswol of iets dergelijks. Heb je ook gelijk meer ruimte
Bedankt voor de reactie.

Maar helaas is dat budget er niet meer na de verbouwing.
Zelf ga ik niet graag het dak op en ben ik ook niet handig genoeg om deze werkzaamheden zelf uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:13
Frid0 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Bedankt voor de reactie.

Zelf ga ik niet graag het dak op en ben ik ook niet handig genoeg om deze werkzaamheden zelf uit te voeren.
Dan een jaartje (of twee) doorsparen en even wat langer in de kou zitten. 🥶
Het lijkt me dat dit iets is voor de lange termijn en dat wil je dan in èèn keer gelijk goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
BvZwolle schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Het lijkt me dat dit iets is voor de lange termijn en dat wil je dan in èèn keer gelijk goed doen.
Bedankt voor de tip.
Heb je een idee waar ik kwa kosten aan moeten denken om dit uit te laten voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is een beetje afhankelijk van je verwachting van de afwerking, dicht maar zichtbaar dat er wat zat is wat anders dan volledig netjes weggewerkt. Ik neem aan dat met je budget het eerste al accepteerbaar is.

Als je het zelf doet (evt samen met iemand die het dak op durft) dan kost het je een middag werk en 200-300 euro voor wat dakpannen, isolatie, plaatmateriaal, bevestigingsmateriaal en een busje pur.

Huur je iemand in dan moet je wat geluk hebben maar dan denk ik dat je tussen de 800 en 1200 euro kwijt zal zijn. Uitgaande van legaal werk ("wit"), en rekening houdend met alle veiligheidsvoorschriften e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:00
Gaat het je om wind die door die pijpen komt tegen te houden?
Dan regel je via Marktplaats gewoon een paar stukken steenwol of glaswol en propt dat erin.

Uiteindelijk wil je ze helemaal weg hebben want koudebrug, dan is het pijpen eruit, stukje dakbeschot intimmeren en wat pannen erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-05 22:20
Pur, glaswol, oud dekbed etc.. zolang je die pijp half (of meer als je zou willen) vult met willekeurig welk isolatiemateriaal is de koude lucht weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Je kunt evt eerst een plastic tas of vuilniszak in de buis stoppen. Daarin de steenwol. Dichtvouwen. En afsluitdop.

Dan blijft de steenwol droger. Uiteindelijk ventileert alles toch droog.

Dat gaat jaren prima werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Frid0 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Bedankt voor de reactie.

Aan materiaal kost het je 20 euro om dit voor altijd goed te fixen. En een uurtje werk.

Paar stukjes hout, paar pannen (misschien heb je nog), PUR, stukje gipsplaat en muurvuller. En dan gewoon van buiten naar binnen werken.

Moeilijk is het niet en veel werk ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Sethro op 14-10-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Goedemorgen, bedankt iedereen voor de adviezen.

Ik lees en begrijp dat het beste is om alles volledig netjes weg te werken maar helaas is daar het budget nu niet voor. Daarnaast ga ik zelf niet het dak op mede ook dat ik niet weet hoe ik die beide pijpen weg moet halen maar nog belangrijker de juiste stappen zijn om beide gaten dicht te maken.

Waar het voor nu vooral omgaat is om de kou/wind tegen te houden die nu van buiten naar binnen komt waardoor het op zolder behoorlijk fris is.

Ik zie daarin verschillende opties. Pur is er daar 1 van alleen is dat nog wel te verwijderen als dat ooit nog zal zijn? Zie ook glaswol en steenwol staan, dat is ook een goede. Ergens een restje via Markplaats vinden en dat er in stoppen en dan een afsluitdop.

Zo afsluitdop, die is te koop in verschillende diameters neem ik aan? Want zoals jullie nu kunnen zien op de 3e foto is wat de aannemer gedaan heeft als tijdelijke fix. Witte plasticdop erin en met ducktap vast gezet. Dat helpt niet echt merken wij, de kou komt er nog gewoon langs.

[ Voor 11% gewijzigd door Frid0 op 15-10-2024 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Frid0 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:19:
Goedemorgen, bedankt iedereen voor de adviezen.

Ik lees en begrijp dat het beste is om alles volledig netjes weg te werken maar helaas is daar het budget nu niet voor. Daarnaast ga ik zelf niet het dak op mede ook dat ik niet weet hoe ik die beide pijpen weg moet halen maar nog belangrijker de juiste stappen zijn om beide gaten dicht te maken.
Gewoon losschroeven en er uit trekken :+ Ik snap dat je zelf het dak niet op wil, maar het werk zelf kan echt iedereen. En dat dicht maken is ook niets meer dan een plaatje voor het gat schroeven, aan de buitenkant een paar dakpannen en aan de binnenkant de isolatie.
Waar het voor nu vooral omgaat is om de kou/wind tegen te houden die nu van buiten naar binnen komt waardoor het op zolder behoorlijk fris is.

Ik zie daarin verschillende opties. Pur is er daar 1 van alleen is dat nog wel te verwijderen als dat ooit nog zal zijn?
Nee, maar wil je die pijp ooit nog gaan gebruiken? Want het is wel een heel simpele en effectieve oplossing. En als je later de pijp toch weg gaat halen maakt het weinig uit dat ie vol pur zit.
Zie ook glaswol en steenwol staan, dat is ook een goede. Ergens een restje via Markplaats vinden en dat er in stoppen en dan een afsluitdop.

Zo afsluitdop, die is te koop in verschillende diameters neem ik aan? Want zoals jullie nu kunnen zien op de 3e foto is wat de aannemer gedaan heeft als tijdelijke fix. Witte plasticdop erin en met ducktap vast gezet. Dat helpt niet echt merken wij, de kou komt er nog gewoon langs.
In principe is die afsluiting voldoende, mits je de pijp vult met isolatiemateriaal. De afsluiting is er niet om de wind buiten te houden, daar heb je isolatie voor nodig. Dus als je het echt goedkoop wil doen zou ik ergens wat isolatie zoeken, dat in de pijp proppen en dan weer op dezelfde manier dichtmaken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 14:15
Kun/durf je eigenlijk zelf het dak niet op?

Heb zo vorige zomer mijn zolderraam verplaats. Ik heb van die purplaten op hout als isolatie dus heb ik ook weer herisoleert met purplaat. Raam losgeschroefd en toen kon de binnenkap eraf. Van buiten kon ik toen het gehele raam er zo uit tillen (vraag me nog steeds af of dat eigenlijk wel de bedoeling was, zat nergens vast buiten behalve een laag pur rondom) Vanuit buiten netjes de isolatie vastgezet en de naad gepurd. Naad afgeplakt met speciale tape van buiten en van binnen zodat het dakzeil ook weer een geheel was en van binnen alles strak. Panlatten doorgetrokken en pannen erop.
Heeft me max 60euro gekost tape en pur plaat was nog het duurste. Moeilijkste vond ik nog tegen mijn hoogtevrees ingaan.....

Als je gewoon dakpannen hebt met daaronder stroken glas/steenwol tussen de balken en daar dan gipsplaat or dergelijken voor is het nog makkelijk imho. Wel goed kijken of je een dakzeil hebt, deze wil je wel weer gesloten maken en goed afplakken. Maar de basis is gewoon controleren welke lagen je dak heeft en die weer allemaal sluiten.
En als je wilt besparen kijk even rond of er verbouwd wordt in de buurt, vaak mag je daar zo rest stukken isolatie en panlat meenemen. Tis ook onzin om een hele rol steenwol of een plaat isolatie te halen voor een cirkel van 20cm.

Of geen lieve handige bekende/vriend die wel even wil helpen?

Iemand voor laten komen is inderdaad al snel duur voor een vrij gemakkelijke klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:16
Ik heb precies hetzelfde gehad tijdens onze zolderverbouwing en het is makkelijker dan je denkt.

Pijp losschroeven en vanaf dak eruittrekken. Misschien moet je panlat doortrekken en anders gat dichtleggen met dakpannen. Misschien heb je nog een paar liggen of je buren.

Dan gat vanuit zolder opvullen met pirplaat en rand opvullen met purschuim(als je die misschien hebt liggen) en dan opvullen tot begin of eind stucwerk. En dan laagje stuc aanbrengen of plaatje aanbrengen.

Inprincipe hoeft het je niks te kosten als je purschuim, 1 plaat pirplaat, dakpannen en stukje panlat hebt liggen.

Laat je het liever doen, misschien ken je een aannemer en dat zal echt niet meer dan paar honderd euro zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:07
Geen tip, maar kudo's voor het verwijderen van je open haard 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBDakenZinkwerk
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-01 19:08
Beste Frid0,

In dit geval, waarbij de pijpen niet meer in gebruik zijn, zou mijn advies zijn om de pijpen volledig te verwijderen, vergelijkbaar met hoe wij bijvoorbeeld schoorstenen verwijderen. Dit is de meest duurzame oplossing en voorkomt tocht, warmteverlies en mogelijke lekkages in de toekomst.

Werkwijze:

Verwijderen van de pijpen:
De ongebruikte pijpen worden zorgvuldig verwijderd tot aan het dakbeschot.
Dakbeschot herstellen:
Het dakbeschot wordt netjes dichtgemaakt, zodat er geen openingen of koudebruggen meer zijn.
Waterdichte afwerking:
Vervolgens wordt het dak weer waterdicht gemaakt met dampopen folie en panlatten, zodat de dakconstructie beschermd blijft tegen vocht.
Dakpannen terugleggen:
De dakpannen, waaronder betonnen sneldekpannen, worden passend teruggelegd, zodat het dak weer in originele staat wordt hersteld. Indien nodig worden nieuwe dakpannen gebruikt als er beschadigde exemplaren zijn.

Voordelen van volledige verwijdering:

- Geen warmteverlies of tocht meer.
- Voorkomt toekomstige lekkages.
- Strak en professioneel afgewerkt dak.

<knip>

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 03-01-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

BvZwolle schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:11:
[...]

Hoezo? Je kunt toch prima eerst iets provisorisch fixen en later een definitieve oplossing maken?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:00
evilution schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:19:
[...]

Hoezo? Je kunt toch prima eerst iets provisorisch fixen en later een definitieve oplossing maken?
Niet is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1