Welk verloop stuk op vvw verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Mijn vraag
Welke "nippel" / verloop heb ik nodig om van 22 direct op deze verdeler uit te komen?
De leiding is 22mm gaat een thermostaat kraan en dan de verdeler in. De aanvoer is een wp en zal niet zo snel heet worden. De thermostaat kraan eruit, me als de afsluiting links op de foto (er zitten volle doorlaat kogelkranen iets hoger buiten beeld.

Het lijkt erop dat de thermostaat kraan 15 op de zijkant gedrukt heeft staan.
Is dat hetzelfde als 1/2, dan zou deze overgang mogelijk kunnen:
https://www.toolstation.nl/knel-puntstuk/p40055

Ik probeer zoveel mogelijk vooraf te bepalen, en niet langere tijd zonder verwarming te geraken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnCEepflWw5r0zCSr8HB8rhlmzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyKr2eWGCkXAdbdUdRYz7jXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCElRO9YA4PP6inuE5QPjTPzHd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53o8Yj39Hsn972VDcv3Uyrku.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:05
Hier heeft waarschijnlijk geen thermostaatknop maar een 'regel' knop op gezeten met een ijzerdraadje (de voeler) daaraan.

Ik zou zelf het thermostaatventiel lekker laten zitten, kan geen kwaad. Dit zou je evt. mooi kunnen afwerken met een simpele M22 radiator knop. Dan kan je ook altijd de verdeler daar nog dicht zetten.

De aansluiting op de verdeler lijkt mij 1/2", het puntstuk waar je naar linkt zou dan inderdaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:32
Oei, goeie vraag.

De DN15 op de thermostaatkraan zegt iets over de grootte van de doorlaat, die is dan 15mm. Maar of dat 1/2" of 3/4" draad is, vind ik lastig om te zeggen op deze foto. Omdat het huidige puntstuk zoveel smaller is aan de onderkant, denk ik 1/2".

Het zou me alleen niet verbazen als tussen de verdeler en thermostaatkraan iets van een rubber O-ring of pakking tussen zit. De vraag is of een puntstuk, die vaak conisch is met een "scherp" uiteinde, dan de goede oplossing is. Deze vraag laat ik even open voor Tweakers met meer ervaring :)

Verder valt er denk ik relatief weinig te winnen door de thermostaat weg te halen, als deze al DN15 is. 1/2" draad is namelijk ongeveer even dun, en die vernauwing ga je houden. Misschien kan je de pomp weghalen, en de aanvoerleiding op de oude plek van de pomp aansluiten? Dat is natuurlijk wel weer wat lastiger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
marcop23 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:14:
Oei, goeie vraag.

De DN15 op de thermostaatkraan zegt iets over de grootte van de doorlaat, die is dan 15mm. Maar of dat 1/2" of 3/4" draad is, vind ik lastig om te zeggen op deze foto. Omdat het huidige puntstuk zoveel smaller is aan de onderkant, denk ik 1/2".

Het zou me alleen niet verbazen als tussen de verdeler en thermostaatkraan iets van een rubber O-ring of pakking tussen zit. De vraag is of een puntstuk, die vaak conisch is met een "scherp" uiteinde, dan de goede oplossing is. Deze vraag laat ik even open voor Tweakers met meer ervaring :)

Verder valt er denk ik relatief weinig te winnen door de thermostaat weg te halen, als deze al DN15 is. 1/2" draad is namelijk ongeveer even dun, en die vernauwing ga je houden. Misschien kan je de pomp weghalen, en de aanvoerleiding op de oude plek van de pomp aansluiten? Dat is natuurlijk wel weer wat lastiger te maken.
Ik vind het moeilijk om voorstellen dat het binnenwerk van een klep even groot is als de inlaat/uitlaat bij dit model klep.
Afbeeldingslocatie: https://duurzaammbo.nl/images/Aeeldingen/Voetventiel.JPG

Om die reden heb ik dus al 2 kogelkleppen in de aan en afvoer (zodat de verdeler afgesloten kan worden, zonder de doorstroming te veel te beïnvloeden.

Maar we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Gotenx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:14:
Hier heeft waarschijnlijk geen thermostaatknop maar een 'regel' knop op gezeten met een ijzerdraadje (de voeler) daaraan.

Ik zou zelf het thermostaatventiel lekker laten zitten, kan geen kwaad. Dit zou je evt. mooi kunnen afwerken met een simpele M22 radiator knop. Dan kan je ook altijd de verdeler daar nog dicht zetten.

De aansluiting op de verdeler lijkt mij 1/2", het puntstuk waar je naar linkt zou dan inderdaad kunnen.
Klopt, die knop zelf ligt er nog naast. Hieronder mijn eerste foto ooit aan tweakers geüpload, door mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks9X0fCzzosy_nsvvygxb33I0yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yguJAXuWWbXGVSFh9FM5SaGk.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler af kunnen sluiten kan al, middels de twee kogelkranen, helaas staan die niet op de foto.

Het doel is om de zaak te optimaliseren qua doorstroming. De knietjes op deze foto eruit. De knietjes elders in het systeem elimineren. Alle ander overgangen kan ik achterhalen, alleen deze aansluiting is dus lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:05
tcw82 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Klopt, die knop zelf ligt er nog naast. Hieronder mijn eerste foto ooit aan tweakers geüpload, door mij.

[Afbeelding]

De verdeler af kunnen sluiten kan al, middels de twee kogelkranen, helaas staan die niet op de foto.

Het doel is om de zaak te optimaliseren qua doorstroming. De knietjes op deze foto eruit. De knietjes elders in het systeem elimineren. Alle ander overgangen kan ik achterhalen, alleen deze aansluiting is dus lastig.
De winst is vrij gering maar je gaat zeker wel wat aan weerstand verminderen door de maatregelen. Kraanhuizen lijken een grote vernauwing te hebben maar zijn echter zo ontworpen dat ze de doorstroom bevorderen (versnellen) waardoor het weerstandsverlies meevalt.

M.b.t. het aansluiten zou ik dan ook de afsluiter in de retour gelijk verwijderen, je zou zelfs de puntstukken die nu in de aansluitingen gefit zitten kunnen hergebruiken. Wel moet je dan een nieuwe knelring gebruiken.

Zou het in de lijn van optimaliseren niet ook interessant zijn om je verdeler te vervangen voor een verdeler zonder pomp? (Hangt ook af van wat er nog meer in je installatie aanwezig is natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Nu online
Gotenx schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

De winst is vrij gering maar je gaat zeker wel wat aan weerstand verminderen door de maatregelen. Kraanhuizen lijken een grote vernauwing te hebben maar zijn echter zo ontworpen dat ze de doorstroom bevorderen (versnellen) waardoor het weerstandsverlies meevalt.

M.b.t. het aansluiten zou ik dan ook de afsluiter in de retour gelijk verwijderen, je zou zelfs de puntstukken die nu in de aansluitingen gefit zitten kunnen hergebruiken. Wel moet je dan een nieuwe knelring gebruiken.

Zou het in de lijn van optimaliseren niet ook interessant zijn om je verdeler te vervangen voor een verdeler zonder pomp? (Hangt ook af van wat er nog meer in je installatie aanwezig is natuurlijk)
De verdeler vervangen is inderdaad een stap die ook in de planning zit. Echter, we krijgen 15 november 40 vierkante meter vvw extra op zolder (in vier groepen) met een pomploze verdeler. De verdeler op de foto pompt " mee " in het cv circuit ( hij mengt niets, hij zuigt aan de aanvoer en drukt in de retour). Ik ga eerst testen met pomp uit, komt het dan goed in balans, gaat er een pomploze unit tussen, met van die flowmeters.
Blijkt de balans moeilijk, gaat deze unit niet weg, primair is om de woonkamer op temperatuur te houden.
Pagina: 1