Ubuntu 22.04 Reboot and Select Proper Boot device

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:02
Mijn vraag
Tot vanochtend had ik een perfect werkende Ubuntu 22.04 installatie op weliswaar een oud bakkie (zie hieronder). Omdat ik een SSD van een gecrashte PC moest herstellen heb ik de SSD en HDD losgekoppeld en de te herstellen SSD succesvol gepowercycled en vervolgens Windows 10 kunnen opstarten.
Nadat ik gegevens van de Windows 10 installatie heb kunnen backuppen heb ik de SSD en HDD weer aangesloten en wilde ik de betreffende PC weer booten met Ubuntu.

Echter krijg ik de melding:
Reboot and select Proper Boot Device.

Vervolgens heb ik door middel van een Ubuntu live-USB met behulp van boot-repair de boel te repareren. Boot-repair zegt succesvol te zijn echter blijft bovenstaande melding terugkomen.
De SSD en HDD zijn nooit aan het systeem gekoppeld geweest terwijl er met Windows 10 is gewerkt.

Hoe krijg ik deze installatie weer aan het werk of moet ik Ubuntu opnieuw installeren?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10
Ubuntu 22.04.5
boot-repair
Acer ASPIRE X3990
Crucial CT500MX500 SSD (UEFI) dit is de boot disk
WD20EARS HDD hier staat de data op.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
boot-repair via Ubuntu live-USB, eerst legacy bios dat werkte niet, daarna een GPT UEFI variant gemaakt en die scheen te werken.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-05 16:39
hi,

Misschien is het eenvoudig op te lossen.
Booten met behulp van Super Grub2 Rescue Disk en de juiste disk te selecteren.
Het systeem booten en vervolgens met synaptic of apt de geinstalleerde grub packages opnieuw installeren.

[ Voor 17% gewijzigd door bikkel007 op 14-10-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
bikkel007 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:02:
hi,

Misschien is het eenvoudig op te lossen.
Booten met behulp van Super Grub2 Rescue Disk en de juiste disk te selecteren.
Het systeem booten en vervolgens met synaptic of apt de geinstalleerde grub packages opnieuw installeren.
Helaas...

Krijg Welcome to Grub!
error: unknown filesystem.

Entering rescue mode...
grub rescue>_

Boot dus niet, ik ga Ubuntu opnieuw installeren, dat kost waarschijnlijk minder tijd O-)

[ Voor 5% gewijzigd door JPD68 op 14-10-2024 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je voor Windows 10 niet iets in je BIOS moeten wijzigen? En ben je dat vervolgens vergeten terug te draaien? Het is ook goed mogelijk dat nadat je met Windows 10 bezig bent geweest, het systeem de UEFI loader van Grub niet meer geregistreerd heeft en je alleen dat nog moet corrigeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Hero of Time schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:38:
Heb je voor Windows 10 niet iets in je BIOS moeten wijzigen? En ben je dat vervolgens vergeten terug te draaien? Het is ook goed mogelijk dat nadat je met Windows 10 bezig bent geweest, het systeem de UEFI loader van Grub niet meer geregistreerd heeft en je alleen dat nog moet corrigeren.
Heb niets gewijzigd, ssd met Windows 10 erop aangekoppeld, computer startte een keer extra op en kon inloggen.Deze ssd komt uit een andere defecte PC.

Vermoedelijk heeft Windows wel iets gedaan, het is een oude bios zie geen mogelijkheid om bijvoorbeeld iets in de uefi instellingen te wijzigen.

Inmiddels nieuwe installatie van Ubuntu erop gezet, die krijgt bij het opstarten wel een foutmelding:

Failed to open \EFI\UBUNTU\

Maar Ubuntu start gewoon op. Ik laat het even zo, PC moet nodig vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Ik meen me te herinneren dat er recent een windows update was die ervoor zorgde dat secure boot niet lekker werkt met grub.

Mogelijk heb je daar nu last van. In dat geval zou een en ander naar behoren werken nadat secure boot in de bios is uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Anoniem: 57411 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 07:43:
Ik meen me te herinneren dat er recent een windows update was die ervoor zorgde dat secure boot niet lekker werkt met grub.

Mogelijk heb je daar nu last van. In dat geval zou een en ander naar behoren werken nadat secure boot in de bios is uitgezet.
Had de bios (van 2011) die optie maar.. ik kan um niet vinden. De nieuwe installatie werkt, behalve RDP, maar dat komt vast ook nog wel goed. Krijg nu een zwart scherm als ik connectie maak. Betekent dat ik 40 cm naar links moet opschuiven voor een andere toetsenbord en muis :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het niet kunnen openen van die map zal waarschijnlijk van een vorige UEFI boot entry registratie zijn die niet meer bestaat.

En voor het 40 cm naar links schuiven, er bestaan USB verlengkabels. :+

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Hero of Time schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:52:
Het niet kunnen openen van die map zal waarschijnlijk van een vorige UEFI boot entry registratie zijn die niet meer bestaat.
Ga er geen moeite meer in stoppen. Ga een wat nieuwere PC kopen met hopelijk een wat duidelijker BIOS.
En voor het 40 cm naar links schuiven, er bestaan USB verlengkabels. :+
Het is al opgelost
code:
1
edit the /etc/gdm3/custom.conf file, uncomment WaylandEnable=false, and reboot

Pagina: 1