Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 15:18
Hey,

Ik had in 2022 voor 439 euro een Gigabyte Geforce RTX 3060 EAGLE OC 12G 2.0 videokaart gekocht, en wat ik in ieder geval kan zeggen is dat het werkt naar behoren..

Echter sinds ik rond die tijd ook een VR bril had aangeschaft merk ik toch wel wat performance glitching met de emulatie van VR in high performance games die veeleisend zijn, en nu is de kaart al helemaal moeilijk aan het doen met mijn nieuwe monitor afgelopen januari, de LG ULTRAGEAR 27GR75Q-B (27Inch 2560x1440p QHD) Hiervoor had ik een 1080p monitor van AOC die 60hz was, en 23 inch.

Nu is mijn vraag dus, gezien de redelijke performance issues op sommige games en dus ook VR, wat is de beste keuze?
- Ermee dealen, gezien ik er nou niet per se gigantisch last van heb, wel wordt de ram voor 12/12gb ram gebruikt als ik intensieve games zoals VR gebruik.
- Upgraden naar 4xxx serie?
- Upgraden naar een AMD videokaart serie?

Goed om erbij toe te voegen, ik heb als CPU een Ryzen 7 5800X

Wat zou mijn huidige videokaart dan nog waard zijn? Hoeveel ben ik er dan voor kwijt? Wat zijn je ervaringen met die nieuwere kaarten?

Mijn huidige onderzoek die ik al heb gedaan komt er mee uit dat nieuwe kaarten best duur zijn, en ik heb geen idee of dat het dus waard is.. 600 euro voor een nieuwe 4070? praktisch gezien dan 900 euro met het idee dat mijn gebruikte kaart niet zoveel waard meer zou zijn.. Of juist wel?

Als het aan mijn planning ligt wil ik het liefst eerst mijn VR gaming setup uitbreiden, maar gezien de performance issues twijfel ik of die videokaart ook gelijk al een investering moet worden..

Ik verwacht sowieso al dat de VR upgrade minimaal 1K gaat worden, dus ik hoop dat jullie met goede adviezen komen :)

Alvast bedankt!! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jensw19 op 14-10-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:15
Als je al een nieuwe GPU aanschaft, kijk dan eerst even of je voeding die kaart wel aan kan.
Ook qua aansluitingen (hoeveel pins per stekkerblokje) is bij sommige kaarten anders.
Verder is het (denk ik) een kwestie van wat je budget is. Voor de nieuwste kaarten betaal je gewoon de hoofdprijs. Wat de oude kaart nog kan opbrengen kun je in de V&A wel nakijken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26

nelizmastr

Goed wies kapot

De RTX 3060 was nooit een high end kaart en vooral gemikt op de midrange 1080p markt. Dat je tegen beperkingen aan loopt met een 1440p high refresh beeldscherm is niet minder dan logisch.

Als je gebonden bent aan Nvidia zit je inderdaad zo aan de 600+ voor een goede upgrade. Bij AMD kan het voor wat minder, mits je niet heel erg hangt aan de beeldkwaliteit van DLSS over FSR en meer gaat voor native kwaliteit. De 7800XT en 7900GRE zijn daar goede kaarten voor het geld, beide sneller dan de 4070.

Voeding is dan inderdaad een ding, je zult een 650W van goede kwaliteit of beter moeten hebben. Een uitstekende 550W kom je ook nog wel mee weg, maar dat moet wel een bijzonder goede zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Yaksa schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:10:
Als je al een nieuwe GPU aanschaft, kijk dan eerst even of je voeding die kaart wel aan kan.
Ook qua aansluitingen (hoeveel pins per stekkerblokje) is bij sommige kaarten anders.
Verder is het (denk ik) een kwestie van wat je budget is. Voor de nieuwste kaarten betaal je gewoon de hoofdprijs. Wat de oude kaart nog kan opbrengen kun je in de V&A wel nakijken.
Ik neem aan dat ik prima zit met mijn huidige voeding, dat zou qua wattage en open pin slots goed moeten zitten lijkt mij.. Geen idee waarom ik ooit 1000W koos, maar het zal wel haha
Corsair RMx Series (2021) RM1000x, 1000 Watt, 80 PLUS Gold, Fully Modular ATX Power Supply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
nelizmastr schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:27:
De RTX 3060 was nooit een high end kaart en vooral gemikt op de midrange 1080p markt. Dat je tegen beperkingen aan loopt met een 1440p high refresh beeldscherm is niet minder dan logisch.

Als je gebonden bent aan Nvidia zit je inderdaad zo aan de 600+ voor een goede upgrade. Bij AMD kan het voor wat minder, mits je niet heel erg hangt aan de beeldkwaliteit van DLSS over FSR en meer gaat voor native kwaliteit. De 7800XT en 7900GRE zijn daar goede kaarten voor het geld, beide sneller dan de 4070.

Voeding is dan inderdaad een ding, je zult een 650W van goede kwaliteit of beter moeten hebben. Een uitstekende 550W kom je ook nog wel mee weg, maar dat moet wel een bijzonder goede zijn.
Ja nouja, ten opzichte van mijn 1050 Ti die ik had bij een 1100 PC in 2018, vond ik die 3060 nogal een high end upgrade haha.. Tot ik die 1440p monitor en VR bril aanschafte..
Ik heb echt dus 0 verstand van DLSS / FSR en al die grafische zooi, voor mij is het gewoon belangrijk dat ik goede performance en game graphics kan hebben zonder dat de kaart / CPU eronder doet lijden :)

Ik heb overigens mijn oude 1050 ti en 750W voeding nog wel netjes in een doos teruggestopt.. misschien brengen die ook nog wel wat op..?

Ik heb ook vrij weinig idee wat nou het verschil tussen nvidia is en AMD en hoe je per se "gebonden" kan zijn aan een fabrikant, is het puur de visuele mogelijkheden? Want als het aan mij ligt heb ik nog nooit een AMD videokaart gehad en lijkt niet elke game er gelijk soepel mee te werken, maar dat ligt vast ook wel weer aan welk model het is..

Anyways, 489 euro vind ik nog wel meevallen moet ik zeggen voor zo'n videokaart, vergeleken met die 600 euro van nvidia..
Enig idee welk submerk ik het beste dan specifiek zou kunnen pakken? Want ook hier verschilt het weer een hoop qua prijs.. Ik zou denken de TUF GAMING omdat mijn moederbord ook een TUF is..? maar dat is dan wel gelijk weer de duurste haha
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=RX7800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Alright, ik ga toch maar eens mn spaarrekening openen... Ik wil denk ik voor deze gaan: uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT
Is dit de juiste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:17

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Juist.. niet ver genoeg gescrollt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:03
Van 1080p naar 1440p is bijna een verdubbeling aan pixels, dus vrij logisch dat het een stuk zwaarder is.

Kijk op marktplaats wat je oude nog waard is.

Check verder online de ervaringen van anderen want ik las regelmatig dat Nvidia beter werkt met VR, geen idee hoe dat nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
meljor schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:40:
Van 1080p naar 1440p is bijna een verdubbeling aan pixels, dus vrij logisch dat het een stuk zwaarder is.

Kijk op marktplaats wat je oude nog waard is.

Check verder online de ervaringen van anderen want ik las regelmatig dat Nvidia beter werkt met VR, geen idee hoe dat nu is.
Thanks voor je toevoeging! Ik heb nog weinig gevonden wat betreft de huidige kaart, maar het ziet er naar uit dat ie nieuw 340 kan zijn, en nog redelijk makkelijk voor 200-250 weg kan bij de juiste mensen.

Mijn grootste probleem is het uitzoeken welke kaart toekomst proof is (want ooit zal ik toch wel weer mn CPU en moederbord/RAM naar AM5 moeten upgraden), en tegelijkertijd wel nog in mn case past. 320mm lengte is de max, en helaas zitten de meeste daar toch al boven (die overigens ook stuk goedkoper zijn dan de 318mm versies, of juist beter)

Zwaarte maakt niks uit hoop ik, misschien moet ik dan wel een steuntje onder de kaart zetten dat hij niet alles krom trekt, maar dat is pas een probleem nadat ik eerst mijn kaart heb gekozen :P

Het enige wat ik weet met het verschil in VR met Nvidia en AMD is dat Nvidia die hele DLSS gebeuren heeft wat dan soepeler werkt, maar AMD is actiever met het verbeteren van hun kaarten en software, terwijl Nvidia nu alles op AI gooit :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Wat voor VR bril heb je nu en waar zou je naar upgraden? Voor bv de Meta Quest serie moet je videokaart een videostream encoderen die dan draadloos of via USB naar de headset gestreamd wordt. De video encoder (vooral de h264 encoder) op AMD videokaarten is minder goed dan die van Nvidia, dus dat zou een reden zijn om een Nvidia GPU te kiezen. Als je kunt instellen om te streamen met AV1 of HEVC, worden de verschillen wel kleiner. Naar wat ik begrepen heb, is de Oculus app niet goed icm AMD videokaarten.

Verder, als je een VR headset hebt met heel hoge resolutie, ga je misschien willen upscalen (de al genoemde DLSS of FSR) en DLSS van Nvidia is daar veel beter in.

Maar ga je op native resolutie spelen en VR zit rechtstreeks op een video uitgang (of je kunnen streamen met AV1), dan heb je met een AMD videokaart wel meer waar voor je geld (meer videogeheugen meestal bv).

Ik heb nu 10 jaar AMD videokaarten en eigenlijk nooit een spel niet kunnen spelen door de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
MacPoedel schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:48:
Wat voor VR bril heb je nu en waar zou je naar upgraden? Voor bv de Meta Quest serie moet je videokaart een videostream encoderen die dan draadloos of via USB naar de headset gestreamd wordt. De video encoder (vooral de h264 encoder) op AMD videokaarten is minder goed dan die van Nvidia, dus dat zou een reden zijn om een Nvidia GPU te kiezen. Als je kunt instellen om te streamen met AV1 of HEVC, worden de verschillen wel kleiner. Naar wat ik begrepen heb, is de Oculus app niet goed icm AMD videokaarten.

Verder, als je een VR headset hebt met heel hoge resolutie, ga je misschien willen upscalen (de al genoemde DLSS of FSR) en DLSS van Nvidia is daar veel beter in.

Maar ga je op native resolutie spelen en VR zit rechtstreeks op een video uitgang (of je kunnen streamen met AV1), dan heb je met een AMD videokaart wel meer waar voor je geld (meer videogeheugen meestal bv).

Ik heb nu 10 jaar AMD videokaarten en eigenlijk nooit een spel niet kunnen spelen door de videokaart.
Ik heb nu de Quest 2 en heb iig met mijn huidige Nvidia Geforce 3060 het probleem dat ondanks het 12GB geheugen heeft, het toch heeeeeeeel veel moeite heeft met het laden van bepaalde games waarmee het beeld stotterd, glitcht, gewoon niet laad, terwijl ik alles gewoon op stock kwaliteit speel (de app raadde 70HZ aan ipv 120HZ dus het werkt al minder fatsoenlijk). Ik ben iig van plan om van de Quest Link infrastructuur over te gaan naar de Virtual Desktop op de Quest Store zelf, iedereen is daar een stuk positiever over wat betreft performance, en kun je ook buiten huis er nog mee spelen via de PC. Dus ga ik zelf stoppen met die verschrikkelijke oculus app.

Hoezo is de video encoder dan een stuk slechter op de RX serie? Het scheelt namelijk wel letterlijk 15-20% in prijs bij aanschaf, dat houdt mij het meeste tegen bij Nvidia.. 700 euro voor een 7900 XT versus bijna 1000 voor een 4080.. alleen heeft nvidia dan een stuk betere upscale en technologie..
de AMD heeft wel weer +6gb RAM intern wat het meeste vereist is voor VR en bepaalde GPU intensieve games die ik speel

Over een jaar of 2 zal ik de Quest 3 waarschijnlijk hebben, en dan heb ik natuurlijk ook al hogere streaming nodig, maar als ik AMD's RX serie reviews bekijk werkt het qua budget net zo goed, en zelfs beter dan de 4070 serie van nvidia.. geen idee wat ik nou echt moet gaan merken waardoor nvidia beter werkt? Gaat het duidelijk verschil zijn? Of misschien toch net die ene mooie Ray Tracing streepje dat ik ga missen in een game?
Zoals je zelf ook zegt, je ondervind eigenlijk geen problemen met games :P
En met VR zal het hoe dan ook beter zijn dan mijn huidige 3060 lijkt mij, ondanks dat ik van nvidia naar AMD ga :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
De beeldkwaliteit van video geëncodeerd met AMD videokaarten is niet zo goed als die van Nvidia of Intel. Zie bv deze review https://www.tomshardware....erformance-quality-tested, let op de VMAF grafieken (soort van machine learning algoritme dat beeldkwaliteit scoort), AMD zit altijd onderaan, maar vooral bij H.264 en bij lage bitrates. Maar die codec moet je dus niet gebruiken, Nvidia doet het ook beter met HEVC, let er op dus op dat je streamt met die codec en dat de bitrate hoog genoeg is.

Ik stream zelf regelmatig games via Moonlight naar een systeem in mijn woonkamer, ingesteld op H.265/HEVC, en dan zie ik soms wel wat artefacten, die storen niet zo op mijn TV, maar misschien wel in een VR bril. Dat kan ook wel aan de game liggen want momenteel speel ik vooral Jedi Survivor en die game is berucht voor de slechte PC optimalisatie.

Dus ja je zal er op vlak van graphics en framerate wel op vooruit gaan met een RX 7900 XT. Of je iets van die encoderingskwaliteit gaat zien, kan ik niet zeggen, waarschijnlijk niet zolang je H.264 vermijdt.

Edit: link naar review er nu wel bij :)

[ Voor 6% gewijzigd door MacPoedel op 15-10-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
MacPoedel schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:41:
De beeldkwaliteit van video geëncodeerd met AMD videokaarten is niet zo goed als die van Nvidia of Intel. Zie bv deze review https://www.tomshardware....erformance-quality-tested, let op de VMAF grafieken (soort van machine learning algoritme dat beeldkwaliteit scoort), AMD zit altijd onderaan, maar vooral bij H.264 en bij lage bitrates. Maar die codec moet je dus niet gebruiken, Nvidia doet het ook beter met HEVC, let er op dus op dat je streamt met die codec en dat de bitrate hoog genoeg is.

Ik stream zelf regelmatig games via Moonlight naar een systeem in mijn woonkamer, ingesteld op H.265/HEVC, en dan zie ik soms wel wat artefacten, die storen niet zo op mijn TV, maar misschien wel in een VR bril. Dat kan ook wel aan de game liggen want momenteel speel ik vooral Jedi Survivor en die game is berucht voor de slechte PC optimalisatie.

Dus ja je zal er op vlak van graphics en framerate wel op vooruit gaan met een RX 7900 XT. Of je iets van die encoderingskwaliteit gaat zien, kan ik niet zeggen, waarschijnlijk niet zolang je H.264 vermijdt.

Edit: link naar review er nu wel bij :)
I see, super bedankt voor je uitgebreide toevoeging! Zo ver ik het zie ligt het er dus aan of ik de ~10-15% mindere kwaliteits performance wil voor 50% minder geld.. Maar als ik doorgoogle is het hoe dan ook wel een stuk beter dan mijn 3060, en de 1050ti die ik ervoor had..
Dus eigenlijk per conclusie is Nvidia beter in alles, maar verschrikkelijk duur, en zit je bij AMD met dat je de juiste codecs moet gebruiken om het redelijk te hebben, maar tegelijkertijd zie je niemand echt klagen daarover op een kaart van 700 euro tov een 4090 van 1300?

Zover in verschillende VR discords heb gesproken met VR gamers op AMD builds, is daar ook niemand moeilijk aan het doen, ja je kiest en krijgt budget, maar tov 1400 euro voor aleen een grafische kaart lijkt het wel een prima keuze te zijn ondanks dat het niet nvidia is..

Ik ben alleen wel dan erg benieuwd of ik niet moet wachten tot volgend jaar, en dan de 7800XT / 7900XT of de 2 GRE budget modellen ertussen moet halen.

Qua prijs van max 800 euro zit ik op Sapphire Pulse Radeon RX 7900GRE voor 659 of de PNY RTX 4070Super voor 739 via amazon, maar ja geen idee welke ik dan zou halen voor 700-800 euro op het moment.. kan ook net zo goed de RX7900XT / XTX halen of juist de nvidia prijs ertegenover
Pagina: 1