Speaker kabels voor surround onder klik laminaat wegwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 18:34
Mijn vraag
Ik ga verhuizen naar een appartement met grotere woonkamer. Hierdoor komt mijn zitbank ergens in het midden van de woonkamer te staan. En zit ik dus met de speaker kabel aansluitingen van mijn surround rear speakers.

Ik ga er klik laminaat in laten leggen. En ben op zoek naar methoden om de speaker kabels onder het klik laminaat te leggen. En netjes naast mijn bank boven de vloer laten uitkomen.

Zijn er mensen hier met ervaring die mij erbij kunnen helpen.

Wat heb ik nodig en waar moet ik op letten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

De meest gangbare methode is dit via een holle plint te laten doen.

Als je het echt onder het laminaat wil laten lopen. Dan zal je hier ruimte voor moeten creeren.
Als je hele een hele dikke ondervloer hebt zou je nog kunnen proberen daar een gleuf in te snijden. Anders zul je een sleuf in de onderlliggende vloer moeten frezen.

Let wel dat klik laminaat altijd wel een beetje schuift/veert. Dus als dat wel je kabels raakt gaan ze vroeger of later beschadigt raken

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 14-10-2024 16:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-05 00:22
Kan je ze niet aan de kant van een muur laten lopen onder een plakplint? Je moet sowieso ruimte rondom houden van 1 cm, maak deze ruimte dan net wat groter zodat je kabel er door kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:47
Je kan zoiets als dit gebruiken: https://www.deluidspreker...l-99-9-koper/#description

Zijn ook nog andere varianten te krijgen: https://www.amazon.nl/FRO...438c442e37ef&gad_source=1

[ Voor 58% gewijzigd door tweakG5 op 14-10-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:09
Via een plint is gangbaar.
Alternatief is laten vrezen, dat heb ik gedaan. En vervolgens dergelijke plaatjes aan de muur monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Nougat schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:20:
Kan je ze niet aan de kant van een muur laten lopen onder een plakplint? Je moet sowieso ruimte rondom houden van 1 cm, maak deze ruimte dan net wat groter zodat je kabel er door kan.
Niet echt want de surround rear luidsprekers komen naast mijn zitbank te staan. En dus midden in mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Inverted_World schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:23:
Via een plint is gangbaar.
Alternatief is laten vrezen, dat heb ik gedaan. En vervolgens dergelijke plaatjes aan de muur monteren
Geen optie surround luidsprekers komen naast mijn zitbank te staan en dat is midden in mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:29
je speakers hoeven toch niet direct achter je bank te staan? Kwestie van goed afstellen van de timings en volumes van de speakers en je hebt fantastisch geluid, op het juiste moment zelfs als je speaker 5 meter verder weg staat.

Hier staat de bank ook in het midden, front (L/C/R) staan op een meter of 4, sub ook en de Rear L/R staan op 3 meter achter de bank. Prima te doen hoor, beter dan speakers ergens in het midden van je kamer verloren te laten staan :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:18

TheBorg

Resistance is futile.

Onder laminaat komt altijd een ondervloer. Ik zou daar gewoon een sleufje uit snijden. 10mm² krijg je er niet onder maar 1,5 ofzo moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:09
victor1701 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:31:
[...]

Geen optie surround luidsprekers komen naast mijn zitbank te staan en dat is midden in mijn woonkamer.
Geen idee hoe groot je woonkamer is, maar mijn rears in de 5.1 opstelling staan 1,5/2 meter van mijn bank af. (bank staat ook van de muur af). Dat werkt prima, vooral als je het allemaal goed afsteld met bijvoorbeeld Dirac Live.

Alternatief is laten vrezen onder de vloer wellicht, maar lijkt me redelijk impactvol, mocht je setup ooit veranderen.

Nog een opties is het draadloos maken van speakers, maar dit is kostbaar (afhankelijk van speaker/merk), en zou ik zelf niet snel doen.

Ik ben bij het invrezen van mijn surround setup stom genoeg de subwoofer vergeten. Die stuur ik nu alsnog draadloos aan met een Sonus Faber Transmitter.. Dat werkt heel goed, maar geen idee of dit ook goed werkt met veel speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Inverted_World op 14-10-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

TS wil dus zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://blog.bestbuy.ca/wp-content/uploads/2021/10/get-the-best-in-home-audio-for-your-home-theatre.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
TheBorg schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:40:
Onder laminaat komt altijd een ondervloer. Ik zou daar gewoon een sleufje uit snijden. 10mm² krijg je er niet onder maar 1,5 ofzo moet lukken.
Ok en dan de kables los erin leggen of in een soort kabel gootje. En het gat waar de kabels weer naar boven moeten komen zo laten of afdekken met een of ander klepje of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Ja als dat kan wel jammer dat ik niet op de foto kan zien hoe de kabels onder de vloer verwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Inverted_World schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Geen idee hoe groot je woonkamer is, maar mijn rears in de 5.1 opstelling staan 1,5/2 meter van mijn bank af. (bank staat ook van de muur af). Dat werkt prima, vooral als je het allemaal goed afsteld met bijvoorbeeld Dirac Live.

Alternatief is laten vrezen onder de vloer wellicht, maar lijkt me redelijk impactvol, mocht je setup ooit veranderen.

Nog een opties is het draadloos maken van speakers, maar dit is kostbaar (afhankelijk van speaker/merk), en zou ik zelf niet snel doen.

Ik ben bij het invrezen van mijn surround setup stom genoeg de subwoofer vergeten. Die stuur ik nu alsnog draadloos aan met een Sonus Faber Transmitter.. Dat werkt heel goed, maar geen idee of dit ook goed werkt met veel speakers.
Oh deze opties zijn helaas voor mij niet weggelegd. Het is een sociale huurwoning. En ik heb een klein budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:28
Bockelaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:40:
je speakers hoeven toch niet direct achter je bank te staan? Kwestie van goed afstellen van de timings en volumes van de speakers en je hebt fantastisch geluid, op het juiste moment zelfs als je speaker 5 meter verder weg staat.

Hier staat de bank ook in het midden, front (L/C/R) staan op een meter of 4, sub ook en de Rear L/R staan op 3 meter achter de bank. Prima te doen hoor, beter dan speakers ergens in het midden van je kamer verloren te laten staan :)
Slecht advies, de afstand van de speaker tot de luister positie is wel degelijk van belang. Hoe groter de afstand van luister positie tot de speaker, hoe meer de ruimte mee gaat spelen in het geheel. Voor het beste resultaat is het toch beter de richtlijnen van Dolby aan te houden en gain en delay te gebruiken voor finetuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
Bockelaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:40:

Dat is ook een idee maar achter mijn bankstel komt een bureau tegen de muur te staan. een werk hoekje. Mag ik vragen hoe het bij u eruit ziet in uw woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:13
Je kan overwegen een iets groter gat voor de kabels te laten onder de bank zelf. En dan een kort stukje over de vloer leggen tot waar ze omhoog moeten komen.
Dan heb je iets meer speling en zullen je kabels minder snel beschadigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik zou dat eerder genoemde platte speakerdraad gebruiken en waar je zuilen komen te staan deze door de naad van je laminaat naar bovenhalen. Als je zuilen hol zijn kan je daar mooi de aansluiting in wegwerken en om te voorkomen dat je de boel stukmaakt bij verplaatsen zou ik zelfs overwegen de zuilen in/op de ondergrond vast te zetten.

@wat hierboven staat is ook een goed idee!

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 14-10-2024 16:51 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
victor1701 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Oh deze opties zijn helaas voor mij niet weggelegd. Het is een sociale huurwoning. En ik heb een klein budget.
Heb je al overwegen een groot vloerkleed te nemen voor tussen de bank en tv/LCR? Hiermee verbeter je gelijk de akoestiek en kabel leg je er makkelijk onder. Een vloer leggen in een huurwoning is natuurlijk sowieso zonde van je geld. Of je moet de intentie hebben er heel lang te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Philip Ross schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:50:
Je kan overwegen een iets groter gat voor de kabels te laten onder de bank zelf. En dan een kort stukje over de vloer leggen tot waar ze omhoog moeten komen.
Dan heb je iets meer speling en zullen je kabels minder snel beschadigen
En je kunt je bank (en speakers) nog een beetje verschuiven om de ideale indeling te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
bij het leggen zorgen dat de kabel op de goede plek komt en kabel doorvoer (zoek maar bij amazon bijv. https://www.amazon.nl/s?k...id=1728917358&ref=sr_pg_2) te gebruiken, zit je wel vast aan die plekken. Vooraf goed uit tekenen. Misschien nog een paar planken laminaat bewaren, maar het is een hele klus die te vervangen in de toekomst. Ik heb ook luidspreker kabel onder mijn vloer liggen, maar die heb ik wel aan de muurkant omhoog laten komen. De ruimte voor de kabel is in de ondervloer (groene platen) gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Quantor op 14-10-2024 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:11

M2M

medicijnman

Als de boel nog gelegd moet worden en er is de mogelijkheid om een fatsoenlijke gleuf te maken, dan zou ik er een standaard elektrabuis in stoppen. Dan kun je er altijd ook nog iets anders door trekken. Uit laten komen bij de plint lijkt me.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Inderdaad een sleuf in de ondervloer snijden en een gaatje in het laminaat boren (of een stukje eruit zagen) zodat de kabels onder de bank naar boven komen. Dan heb je nog een beetje speelruimte om de bank en speakers later nog te verplaatsen.

Mocht je de indeling achteraf helemaal veranderen en de bank komt ergens anders, bewaar dan een paar planken van je laminaat, dan kun je de geboorde plank later vervangen en zie je er niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor1701
greentea schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

Heb je al overwegen een groot vloerkleed te nemen voor tussen de bank en tv/LCR? Hiermee verbeter je gelijk de akoestiek en kabel leg je er makkelijk onder. Een vloer leggen in een huurwoning is natuurlijk sowieso zonde van je geld. Of je moet de intentie hebben er heel lang te blijven.
Hoezo de woning is nu volledig leeg er ligt nu alleen een kale betonnen vloer. Er moet wel iets van vloer/tapijt dergelijks op komen te liggen. Anders is het een armoedige bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:29
greentea schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Slecht advies, de afstand van de speaker tot de luister positie is wel degelijk van belang. Hoe groter de afstand van luister positie tot de speaker, hoe meer de ruimte mee gaat spelen in het geheel. Voor het beste resultaat is het toch beter de richtlijnen van Dolby aan te houden en gain en delay te gebruiken voor finetuning.
grappig.
https://www.dolby.com/sit...uidelines-121318_r3.1.pdf

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:46
Wel even goed kijken naar de luidspreker kabels die je kan gebruiken. Platte luidsprekerkabel of meer ruimte maken voor voor zo iets? Dit lijkt me meer bescherming geven.

https://www.thomann.de/nl/cordial_cls260.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Roderiktweaker op 14-10-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:32

Jag

greentea schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Bij een hele korte afstand van de surrounds tot de luister posities krijg je heel uitgesproken level verschillen tussen linker en rechter surround als je uit het midden zit. Hoe dichterbij ze bij de luister posities staan, hoe groter het verschil wordt. Dit is niet met calibratie van de gains van de surrounds te corrigeren: dan maak je het voor de ene luisteraar goed en voor de andere juist nog erger. Als je het voor meerdere mensen goed wilt laten klinken moet je surrounds iets verder weg zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:23
victor1701 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:00:
Ik ga er klik laminaat in laten leggen. En ben op zoek naar methoden om de speaker kabels onder het klik laminaat te leggen. En netjes naast mijn bank boven de vloer laten uitkomen.
Ik neem aan dat je er ook een ondervloer onder doet?
Tussen die platen kan je prima luidsprekersnoeren kwijt.
(en als je creatief bent lukt netwerkkabel, stroomkabels en zelfs HDMI ook :+ )

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Jag schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Bij een hele korte afstand van de surrounds tot de luister posities krijg je heel uitgesproken level verschillen tussen linker en rechter surround als je uit het midden zit. Hoe dichterbij ze bij de luister posities staan, hoe groter het verschil wordt. Dit is niet met calibratie van de gains van de surrounds te corrigeren: dan maak je het voor de ene luisteraar goed en voor de andere juist nog erger. Als je het voor meerdere mensen goed wilt laten klinken moet je surrounds iets verder weg zetten.
Zeg ook niet dat de speakers zo dicht mogelijk op de luisteraar moeten staan. Idealistisch gezien is de afstand tot iedere speaker het zelfde.
Echter is natuurlijk niet de bedoeling dat de surround speakers de positie krijgen van rear surrounds. Gezien de schoenendoos-verhouding woonkamers het meest voorkomen is dit vaak wel aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 23:24
Gewoon een ondervloer onder het laminaat leggen, die platen zijn 7mm dik dus daar kun je wel een kabel tussen leggen. Het is ook prettig voor de onderburen en meestal verplicht in een appartement.

https://www.gamma.nl/asso...9c869640042343535303930d7

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Pagina: 1