[zelfbouw] NVMe als externe drive - advies: NVMe / behuizing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeteldonker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 23:21
Ik zou graag een?
zelf een externe drive 'bouwen'. ik ben op zoek naar een advies mbt een NVme en een geschikte behuizing.
  • het liefst een van 4tb, de snelheid is ondergeschikt
  • het hoeft niet de snelste drive te zijn
  • ik hoef er niet vanaf te werken
  • het doel is om grote bestanden op te slaan ten tijde dat ik geen toegang heb tot NAS (veel onderweg/op reis).
  • weet niet hoe relevant/mogelijk het is: moet tijdje zonder stroom kunnen zonder dat data verlies optreedt
  • weet niet hoe relevant het is: heb liever niet dat de drive 'heet' wordt, ook al zou die temperatuur binnen de geaccepteerde parameters liggen. een zo'n koel mogelijke behuizing dus. (al realiseer ik me dat dat aan het gebruik ligt/aan hoe heavy de drive gebruikt zal gaan worden)
Wat is je budget?
~€350 (minder altijd beter ofc)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
eigenlijk geen voorkeur, behuizing het liefst USB-C / TB aansluiting

ben ook op zoek naar meer inzichten over;
  • data verlies bij niet-verbonden zijn? is er een 'bewaaradvies' ?
  • heatsink nodig? en wat betekent dat voor het type behuizing? warmte zal vast afhankelijk zijn van de usage. --> de drive zal niet intens druk zijn, af en toe grote bestanden schrijven en deze af en toe lezen
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ben een Mac osx gebruiker

Beste antwoord (via oeteldonker op 16-10-2024 13:41)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:38
categorie: HDD/SSD behuizingen

Daar kan in qua formaat: m2 in de maten 30, 42, 60 en 80 mm
Intern is het protocol:

Bijna 2 GB/2
- PCI-e 3.0 x2

Bijna 4 GB/s
- PCI-e 3.0 x4

Bijna 8 GB /s
- PCI-e 4.0 x4

Extern zijn ze allemaal USB-A of USB-C en minimaal 10 Gbit/s
(- PCI-e 2.0 x4 levert ook 2 GB/s op, maar gezien de oudere techniek verwacht ik ook oude chips die meer verbruiken, dus die behuizingen heb ik niet meegenomen in het overzicht.)

Als je sorteert op Meest bekeken, dan kom je als eerste de Icy Box IB-1817M-C31 tegen, voor zo'n € 22. Die heeft 8 reviews en 4.5 sterren.

Hij heeft een USB 3.2 10 Gbit-aansluiting en 3.0x2 intern.
Gezien je relatief lichte gebruik zou dat al prima zijn.

Er zit een thermal pad bij waarmee je de ssd contact laat maken met de aluminium behuizing. Hij wordt handwarm bij zwaar gebruik.

Ik heb hem zelf ook en hij is echt prima. Ik heb er een 4 TB Lexar NM790 in zitten. Eigenlijk was die bedoeld als vervanging van mijn 1 TB main drive, maar eigenlijk nog niet van gekomen :)

Sneller:
20 Gbit heb je vanaf 30/40 euro.
40 Gbit is er vanaf 80/90 euro.

Voor beiden categoriën geldt dat er in de Pricewatch geen reviews van zijn.

Hoe sneller je gaat, hoe harder de ssd ook kan/moet werken. Je betaalt dan zowel voor de extra snelheid + voor de extra warmte die de behuizing moet afvoeren (anders heb je zeer wisselende snelheden en dan kies ik liever voor een constante en misschien iets mindere snelheid.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:00
Waarom zelf bouwen?
Pricewatch filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:03
Er zijn meerdere redenen om zelf te bouwen. Veel kant en klare opties zijn bijvoorbeeld duurder of soms gesoldeerd en dus als de behuizing dood gaat ook de ssd of andersom.

@oeteldonker of je wel of niet koeling. Idig hebt hangt af van de gebruikte ssd en hoeveel data je heen en weer gaat pompen. Als je af en toe een paar gb kopieert zal koeling niet erg relevant zijn ongeacht de gebruikte ssd.
Als je 1x in de week/maand 2 a 3 TB over pompt dan zou ik of een tragere ssd nemen zoals PCIe 3 omdat die geen koeling nodig hebben of wel voor koeling zorgen want de PCIe 4/5 drivers willen vaak toch wel wat koeling hebben.

Wat betreft bewaar advies. Zou hem. Iet in de volle zon of in de vriezer bewaren maar verder zal het wel meevallen. De werk temperatuur van een ssd is vrij flexibel in vergelijking met een hdd.

Behuizing kan ik je niet mee helpen. Dan moet ik zelf uren onderzoek gaan doen en daar heb ik geen zin in en heb zelf geen ervaring met bepaalde producten dus kan je niet een goede optie aanwijzen.

[ Voor 45% gewijzigd door computerjunky op 15-10-2024 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Heb hele goede reviews gelezen over dezehttps://www.bol.com/nl/nl...closure/9300000171265360/

Wij hebben op de zaak er 1 gekocht inclusief een nvme voor adobe drive caching

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:38

Intern is het protocol:

Bijna 2 GB/2
- PCI-e 3.0 x2

Bijna 4 GB/s
- PCI-e 3.0 x4

Bijna 8 GB /s
- PCI-e 4.0 x4

(- PCI-e 2.0 x4 levert ook 2 GB/s op, maar gezien de oudere techniek verwacht ik ook oude chips die meer verbruiken, dus die behuizingen heb ik niet meegenomen in het overzicht.)

Als je sorteert op Meest bekeken, dan kom je als eerste de Icy Box IB-1817M-C31 tegen, voor zo'n € 22. Die heeft 8 reviews en 4.5 sterren.

Er zit een thermal pad bij waarmee je de ssd contact laat maken met de aluminium behuizing. Hij wordt handwarm bij zwaar gebruik.

Ik heb hem zelf ook en hij is echt prima. Ik heb er een 4 TB Lexar NM790 in zitten. Eigenlijk was die bedoeld als vervanging van mijn 1 TB main drive, maar eigenlijk nog niet van gekomen :)

Sneller:

Hoe sneller je gaat, hoe harder de ssd ook kan/moet werken. Je betaalt dan zowel voor de extra snelheid + voor de extra warmte die de behuizing moet afvoeren (anders heb je zeer wisselende snelheden en dan kies ik liever voor een constante en misschien iets mindere snelheid.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oeteldonker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01 23:21
@White Feather,

bedankt voor de uitgebreide uitleg, precies waar ik naar op zoek was. ook je opmerking mbt. de thermal pad was soort van de missende link in mijn gedachtegang tussen warmte en performance.

helder verhaal. ik ga aan de slag met jouw aanbeveling, een prima oplossing lees ik zo!

nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kesj
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 13:29
White Feather schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:19:

Intern is het protocol:

Bijna 2 GB/2
- PCI-e 3.0 x2

Bijna 4 GB/s
- PCI-e 3.0 x4

Bijna 8 GB /s
- PCI-e 4.0 x4

Sneller:

Nu de TS geholpen is zou ik graag wat aan je vragen over hetzelfde onderwerp, hopelijk wil je me antwoorden :)

Ik heb een 2TB WD Black SN850X NVMe SSD 2 TB (zonder heatsink, leessnelheden tot 7.300 MB/s, schrijfsnelheden 6.600 MB/s, PCIe Gen4-interface). Deze zit nu in een Jeyi Thunderbolt externe behuizing. Ik gebruik deze combi om te editen op MacOS.

Nu wil ik met dezelfde schijf ook kunnen editen op PC, maar de USB-C aansluiting op het moederbord werkt niet met de Thunderbolt interface van de Jeyi. Ik weet dat ik een TB uitbreidingskaart in het systeem kan zetten, maar ik wil de schijf op meerdere PC's kunnen gebruiken. ExFAT en een andere behuizing lijken me daarvoor de oplossing. Maar nu loop ik dus ook een beetje vast in alle mogelijkheden.

Ik wil een zo hoog mogelijke snelheid halen, zonder throttling en andere beperkingen. Daarbij is denk ik het moederbord van mijn PC de bepalende (beperkende...) factor. De footage is vaak 4K en die wil ik graag in real time kunnen editen (zonder proxies te hoeven maken). Is er een behuizing die jij me kan aanraden? Ik denk dat ik moet gaan voor een PCI-E 4.0 x4 versie? Of zitten daar nadelen aan qua warmte? Alvast dank! Ook aan de TS.
Pagina: 1