Luchtontvochtiger 1 of 2 in een ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10 16:13
Ik wil een luchtontvochtiger kopen, aangezien onze luchtvochtigheid vaak > 60 % is en wij al last van schimmel krijgen in huis. Nu hebben wij een woonkamer van ongeveer 60 m2 en een aparte aangrenzende keuken van 16 m2. Deze keuken kun je bereiken via een kleine schuifdeur. Over het algemeen staat deze schuifdeur redelijk vaak open. Nu heb ik een luchtontvochtiger gevonden voor 90 m2, maar deze is best prijzig. Nu is het ook mogelijk om voor hetzelfde geld twee luchtontvochtiger te kopen, eentje van 70m2 en eentje van rond de 40m2. Ik heb een bedrijf benaderd en ze gaven aan dat de luchtontvochtiger wel overcapaciteit moet hebben.
Het huis heeft nu muurisolatie en vloerisolatie, maar nog (zwaar) verouderd glas.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een luchtontvochtiger in de keuken te plaatsen (schuifdeur open) en eentje in de woonkamer, of (zoals op google staat) kan zoiets elkaar tegenwerken? Wie heeft hierin ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:04
Remtronica schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:55:
Ik wil een luchtontvochtiger kopen, aangezien onze luchtvochtigheid vaak > 60 % is en wij al last van schimmel krijgen in huis. Nu hebben wij een woonkamer van ongeveer 60 m2 en een aparte aangrenzende keuken van 16 m2. Deze keuken kun je bereiken via een kleine schuifdeur. Over het algemeen staat deze schuifdeur redelijk vaak open. Nu heb ik een luchtontvochtiger gevonden voor 90 m2, maar deze is best prijzig. Nu is het ook mogelijk om voor hetzelfde geld twee luchtontvochtiger te kopen, eentje van 70m2 en eentje van rond de 40m2. Ik heb een bedrijf benaderd en ze gaven aan dat de luchtontvochtiger wel overcapaciteit moet hebben.
Het huis heeft nu muurisolatie en vloerisolatie, maar nog (zwaar) verouderd glas.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om een luchtontvochtiger in de keuken te plaatsen (schuifdeur open) en eentje in de woonkamer, of (zoals op google staat) kan zoiets elkaar tegenwerken? Wie heeft hierin ervaring?
Even terug naar de basis. De oorzaak van je schimmelprobleem neem je niet weg met een ontvochtiger. Je voorkomt alleen het gevolg (schimmel) ermee. Hoe kan het dat je schimmelvorming krijgt? Vrijwel altijd omdat er niet voldoende wordt gelucht in huis. Hoe is de ventilatie geregeld? Mechanisch, WTW, luchtroosters of ouderwets de ramen open?

Ons huis 1967 heeft alleen in de badkamer afzuiging en omdat we regelmatig de boel lekker open hebben nooit last van teveel vocht in huis. Isoleren betekend ook ventileren en niet alles potdicht houden om de temperatuur hoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
TwingyTwingy schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Even terug naar de basis. De oorzaak van je schimmelprobleem neem je niet weg met een ontvochtiger. Je voorkomt alleen het gevolg (schimmel) ermee. Hoe kan het dat je schimmelvorming krijgt? Vrijwel altijd omdat er niet voldoende wordt gelucht in huis. Hoe is de ventilatie geregeld? Mechanisch, WTW, luchtroosters of ouderwets de ramen open?

Ons huis 1967 heeft alleen in de badkamer afzuiging en omdat we regelmatig de boel lekker open hebben nooit last van teveel vocht in huis. Isoleren betekend ook ventileren en niet alles potdicht houden om de temperatuur hoog te houden.
Het is een huis uit 1972 en de ventilatie is nu geregeld met luchtroosters, die vrijwel altijd open staan. Vorige week alles eens goed open gezet en inderdaad daalde de luchtvochtigheid wel wat, maar helaas loopt het weer langzaam op. Om nu elke dag de schuifdeur en ramen volledig open te zetten gaat hier ook wel wat ver, maar het lijkt er nu wel op dat blijkbaar de huidige ventilatieroosters niet voldoende zijn. Wel hebben we net vloer en muur isolatie toegevoegd. Maar om een snelle actie uit te voeren, leek het me wel verstandig om zo'n luchtontvochtiger aan te schaffen. Vandaar mijn vraag in de opening post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:48
Wat is de geclaimde capaciteit in liters per dag? Let op dat de goedkope en lage capaciteit allemaal een peltier element hebben. Dat is vooral een boel stroom verbruik en weinig werken.

Wat is duur? Zo'n rommel peltier ontvochtiger kost €30 tot €100 (meer dan dat heb ik ze ook gezien, is oplichting)

Zoek op "adsorptie" (ja met een d)

Wij hebben een adsorptie ontvochtiger in de kelder die volgens specificatie 70m2 en 16L per dag doet. Deze heeft nooit 16L gehaald omdat dat bij een temperatuur van 30 graden is. Die koste destijds €150 (nu €175).

Kan de ontvochtiger bij een wasbak/afvoer staan? Zo ja, dan kies er een met een afvoerslang. Kan ook in een emmer hangen om niet 2-3 keer per dag te moeten legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Ricko1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:31:
Wat is de geclaimde capaciteit in liters per dag? Let op dat de goedkope en lage capaciteit allemaal een peltier element hebben. Dat is vooral een boel stroom verbruik en weinig werken.

Wat is duur? Zo'n rommel peltier ontvochtiger kost €30 tot €100 (meer dan dat heb ik ze ook gezien, is oplichting)

Zoek op "adsorptie" (ja met een d)

Wij hebben een adsorptie ontvochtiger in de kelder die volgens specificatie 70m2 en 16L per dag doet. Deze heeft nooit 16L gehaald omdat dat bij een temperatuur van 30 graden is. Die koste destijds €150 (nu €175).

Kan de ontvochtiger bij een wasbak/afvoer staan? Zo ja, dan kies er een met een afvoerslang. Kan ook in een emmer hangen om niet 2-3 keer per dag te moeten legen.
De geclaimde liters zijn 20 liter per dag (30 graden ) bij 70m2. Ik vind 380 -450 euro nog wel een best bedrag voor zo’n ding. Afvoerslang met een emmer lijkt me een goed punt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:04
Remtronica schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:07:
[...]

De geclaimde liters zijn 20 liter per dag (30 graden ) bij 70m2. Ik vind 380 -450 euro nog wel een best bedrag voor zo’n ding. Afvoerslang met een emmer lijkt me een goed punt inderdaad.
Als dat ding 450 euro kost kun je best wel lang de pui ruimhartiger openen voordat je dat qua gasverbruik zou terugverdienen. Een fatsoenlijke luchtontvochtiger moet voor 150 euro haalbaar zijn. Bedenk wel dat je de luchtvochtigheid verbeterd maar niet de luchtkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-10 18:40
60-65% vochtigheid is normaal, vroeger -toen gas goedkoop was- werd er goed gestookt, daarmee had schimmel geen kans; mijn ouders woonden in slecht geïsoleerde tussenwoningen, nooit schimmel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:36
die luchtvochtigheid is op dit moment niet zo gek. een rooster doet niets voor ventilatie. het moet buiten eerst waaien voor er luchtstroom ontstaat door een rooster of je moet binnen lucht gaan wegzuigen. afzuigkap of MV box.
waar zit de schimmel? achter de kast, lange gordijnen en in de hoeken van de kamer? Daar is amper luchtbeweging, warmte komt er vaak moeilijk en dan is er snel kans op schimmel, kou en vocht.
Stook je wel genoeg? Stoken verjaagt ook vocht naar buiten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
De verwarming staat hier de hele dag op 19 graden. Behalve in de nacht dan op 15 graden. De schimmel zit op wat hout in de keuken en op een bijzet tafeltje in de woonkamer. Vandaar dat ik op zoek was naar zo’n luchtontvochtiger. Alleen vond de prijzen fors en ik weet niet zeker of het echt daadwerkelijk helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-10 13:25
Heb je de luchtvochtigheid in huis al gemeten? Want als jij aangeeft te stoken, dan moet dat vocht ook ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:23:
Heb je de luchtvochtigheid in huis al gemeten? Want als jij aangeeft te stoken, dan moet dat vocht ook ergens vandaan komen.
Ik heb continu een meter in de woonkamer en deze meet een luchtvochtigheid tussen de 60 en 65%. Alleen toen ik alle deuren en ramen na buiten open zette en toen ging stoken tot 21 graden zag je de luchtvochtigheid terug lopen naar 50 a 55%. Maar het ergste is dat we vorige week ontdekte dat er schimmel in huis kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:05
Volgens mij mag het bij 60% nog niet echt gebeuren toch. Het advies voor de luchtvochtigheid is tussen de 40 en 60%

Hier is het in de niet verwarmde kamers nu 53% deze kamer worden bijna nooit verwarmd alleen een beetje door een airco maar altijd rondt de 55%. Maar nergens schimmel.

De woonkamer en slaapkamer zijn nu 45% door verwarmen met toevoer van koude lucht.
Pagina: 1