Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk all round. Beetje werk en flight simming. Niet heel relevant voor mijn vragen denk ik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen direct budget. Zo lang de prijs/kwaliteit/prestatie maar OK is.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar jullie input op onderstaande vragen
Momenteel heb ik deze lijst samengesteld:
Moederbord
Voor het moederbord heb ik de Asus Prime Z890M Plus Wifi op het oog. Deze staat nog niet in de Pricewatch, maar is het enige mATX bord van Asus. Best een prijzig bordje, volgens Megekko 269 euro. Met Asus heb ik op zich goede ervaringen, maar mogelijk kan iemand een goedkoper alternatief beter onderbouwen?
CPU
Hiervoor heb ik de Intel Core Ultra 7 265K op het oog. In de Pricewatch zie ik echter twee verschillende modelnummers:
uitvoering: Intel Core Ultra 7 265K (SRQCW) Boxed
en
uitvoering: Intel Core Ultra 7 265K (Q33K) Tray
Omdat de Q33K nog geen pricing heeft lijkt me dat het andere model de "gangbare" versie is (los van tray/boxed). Iemand daar meer bekend mee misschien?
RAM
Ik ben op zoek naar 64GB ram. Asus heeft echter nog geen supportdocs online staan met aanbevolen RAM. Mogelijk kan iemand op basis van ervaring/kennis een educated guess maken?
Voeding
Over de voeding heb ik nog lichte twijfel omdat de case officieel een PSU van max. 150mm diepte ondersteunt. Volgens Deze Reddit post past een 160mm ook prima, zonder de drive bays weg te hoeven halen. Op zich durf ik daar wel van uit te gaan, misschien hebben andere mensen hier ook beter kijk op?
CPU koeler
Ik wil voor luchtkoeling gaan, geen zin in onderhoud van waterkoeling. Ben ook niet van plan te overclocken. Ik twijfel wat de beste keuze is
Heb in een huidige (vrij oude) build een Mugen 5 met dubbele fan. De Mugen 6 komt standaard maar met één fan. Gaat dat verschil/impact maken? Ik zie ook in mijn huidige build, dat de fan die links op de heatsink zit, wel erg dicht op de case fan zit, 3cm of zo... Lijkt me dus bijna overbodig om dubbele fans te hebben? Momenteel heb ik: uitvoering: Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition en uitvoering: Noctua NH-D15 chromax.black op het oog. De Mugen vooral omdat de huidige prima bevalt. De Noctua omdat deze vrij populair is. Dilemma...
SSD / opslag
Ik heb ook nog gekeken naar een uitvoering: Crucial T700 (met heatsink) 2TB maar ik hoor dat PCIe 5 nogal last heeft van warmte. Dat komt een SSD uiteraard niet ten goede. Daarnaast ben ik bang dat de grote heatsink van de T700 mogelijk conflicteert met de CPU koeler. Wat is wijsheid?
Eigenlijk all round. Beetje werk en flight simming. Niet heel relevant voor mijn vragen denk ik.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen direct budget. Zo lang de prijs/kwaliteit/prestatie maar OK is.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar jullie input op onderstaande vragen
Momenteel heb ik deze lijst samengesteld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | ASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition | € 1.149,- | € 1.149,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Mini Silent Black TG Clear | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Kabels | Fractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart | € 10,60 | € 10,60 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 | € 47,85 | € 47,85 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 155,10 | € 155,10 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (met heatsink) 2TB (PC Pack) | € 188,78 | € 188,78 |
Totaal | € 1.636,23 |
Moederbord
Voor het moederbord heb ik de Asus Prime Z890M Plus Wifi op het oog. Deze staat nog niet in de Pricewatch, maar is het enige mATX bord van Asus. Best een prijzig bordje, volgens Megekko 269 euro. Met Asus heb ik op zich goede ervaringen, maar mogelijk kan iemand een goedkoper alternatief beter onderbouwen?
CPU
Hiervoor heb ik de Intel Core Ultra 7 265K op het oog. In de Pricewatch zie ik echter twee verschillende modelnummers:
uitvoering: Intel Core Ultra 7 265K (SRQCW) Boxed
en
uitvoering: Intel Core Ultra 7 265K (Q33K) Tray
Omdat de Q33K nog geen pricing heeft lijkt me dat het andere model de "gangbare" versie is (los van tray/boxed). Iemand daar meer bekend mee misschien?
RAM
Ik ben op zoek naar 64GB ram. Asus heeft echter nog geen supportdocs online staan met aanbevolen RAM. Mogelijk kan iemand op basis van ervaring/kennis een educated guess maken?
Voeding
Over de voeding heb ik nog lichte twijfel omdat de case officieel een PSU van max. 150mm diepte ondersteunt. Volgens Deze Reddit post past een 160mm ook prima, zonder de drive bays weg te hoeven halen. Op zich durf ik daar wel van uit te gaan, misschien hebben andere mensen hier ook beter kijk op?
CPU koeler
Ik wil voor luchtkoeling gaan, geen zin in onderhoud van waterkoeling. Ben ook niet van plan te overclocken. Ik twijfel wat de beste keuze is
SSD / opslag
Ik heb ook nog gekeken naar een uitvoering: Crucial T700 (met heatsink) 2TB maar ik hoor dat PCIe 5 nogal last heeft van warmte. Dat komt een SSD uiteraard niet ten goede. Daarnaast ben ik bang dat de grote heatsink van de T700 mogelijk conflicteert met de CPU koeler. Wat is wijsheid?