Arrow Lake mATX build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:19

Saven

Administrator

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk all round. Beetje werk en flight simming. Niet heel relevant voor mijn vragen denk ik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen direct budget. Zo lang de prijs/kwaliteit/prestatie maar OK is.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd naar jullie input op onderstaande vragen :)

Momenteel heb ik deze lijst samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 1.149,-€ 1.149,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Silent Black TG Clear€ 84,90€ 84,90
1KabelsFractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart€ 10,60€ 10,60
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 155,10€ 155,10
1SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 2TB (PC Pack)€ 188,78€ 188,78
Totaal€ 1.636,23

Moederbord
Voor het moederbord heb ik de Asus Prime Z890M Plus Wifi op het oog. Deze staat nog niet in de Pricewatch, maar is het enige mATX bord van Asus. Best een prijzig bordje, volgens Megekko 269 euro. Met Asus heb ik op zich goede ervaringen, maar mogelijk kan iemand een goedkoper alternatief beter onderbouwen?

CPU
Hiervoor heb ik de Intel Core Ultra 7 265K op het oog. In de Pricewatch zie ik echter twee verschillende modelnummers:
uitvoering: Intel Core Ultra 7 265K (SRQCW) Boxed
en
uitvoering: Intel Core Ultra 7 265K (Q33K) Tray

Omdat de Q33K nog geen pricing heeft lijkt me dat het andere model de "gangbare" versie is (los van tray/boxed). Iemand daar meer bekend mee misschien?

RAM
Ik ben op zoek naar 64GB ram. Asus heeft echter nog geen supportdocs online staan met aanbevolen RAM. Mogelijk kan iemand op basis van ervaring/kennis een educated guess maken? :)

Voeding
Over de voeding heb ik nog lichte twijfel omdat de case officieel een PSU van max. 150mm diepte ondersteunt. Volgens Deze Reddit post past een 160mm ook prima, zonder de drive bays weg te hoeven halen. Op zich durf ik daar wel van uit te gaan, misschien hebben andere mensen hier ook beter kijk op?

CPU koeler
Ik wil voor luchtkoeling gaan, geen zin in onderhoud van waterkoeling. Ben ook niet van plan te overclocken. Ik twijfel wat de beste keuze is :D Heb in een huidige (vrij oude) build een Mugen 5 met dubbele fan. De Mugen 6 komt standaard maar met één fan. Gaat dat verschil/impact maken? Ik zie ook in mijn huidige build, dat de fan die links op de heatsink zit, wel erg dicht op de case fan zit, 3cm of zo... Lijkt me dus bijna overbodig om dubbele fans te hebben? Momenteel heb ik: uitvoering: Scythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition en uitvoering: Noctua NH-D15 chromax.black op het oog. De Mugen vooral omdat de huidige prima bevalt. De Noctua omdat deze vrij populair is. Dilemma... :P

SSD / opslag
Ik heb ook nog gekeken naar een uitvoering: Crucial T700 (met heatsink) 2TB maar ik hoor dat PCIe 5 nogal last heeft van warmte. Dat komt een SSD uiteraard niet ten goede. Daarnaast ben ik bang dat de grote heatsink van de T700 mogelijk conflicteert met de CPU koeler. Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Het luchtkoelen van een Core Ultra 7 265K die naar 250W gaat is wel een uitdaging.
Dat kan best wel eens van tijd tot tijd tot throttling leiden.
Maar goed, als je dat geen probleem vind, kan je hier prima voor gaan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:00
Aannemende dat we het hier hebben over de MS flightsimulator is in deze de 7800X3D en dus een AMD systeem de uitgesproken favoriet lijkt mij. Aangezien juist deze titel zo ontzettend veel heeft aan de X3D techniek verwacht ik niet dat de nieuwe intel deze voorbij zal stomen. Maar dat inzicht kan uiteraard nog veranderen als er meer bekend is met betrouwbare reviews. het " beetje werk" gedeelte zal vast op elk systeem te doen zijn, alleen het flightsim gedeelte is relevant.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:19

Saven

Administrator

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:26:
Het luchtkoelen van een Core Ultra 7 265K die naar 250W gaat is wel een uitdaging.
Dat kan best wel eens van tijd tot tijd tot throttling leiden.
Maar goed, als je dat geen probleem vind, kan je hier prima voor gaan.
Op zich verwacht ik geen constante 100% load, ook niet met gaming / flight sim. Of is dat wishful thinking? :X Ik kom van een i7 8700k dus ik zit nog in een ander tijdperk qua temperaturen :P Overigens is het plan wel om een klein beetje te gaan undervolten.

Zou 1 of 2 fans nog verschil maken / nodig zijn?
Therazor schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:53:
Aannemende dat we het hier hebben over de MS flightsimulator is in deze de 7800X3D en dus een AMD systeem de uitgesproken favoriet lijkt mij. Aangezien juist deze titel zo ontzettend veel heeft aan de X3D techniek verwacht ik niet dat de nieuwe intel deze voorbij zal stomen. Maar dat inzicht kan uiteraard nog veranderen als er meer bekend is met betrouwbare reviews. het " beetje werk" gedeelte zal vast op elk systeem te doen zijn, alleen het flightsim gedeelte is relevant.
Ik zie dat FS2024 in elk geval niet meer gelimiteerd wordt door de main thread (met een goede GPU), dus opzich blijf ik graag bij Intel. Misschien beetje autistisch :') mja.

Niemand toevallig meer input voor RAM/koeling/SSD? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Saven schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:45:
[...]
...
Niemand toevallig meer input voor RAM/koeling/SSD? :)
DDR5 werkt niet zo lekker met 4 modules, dus liever 2 modules.
Als je 2x32GB erin stopt met een Intel EXPO profiel, dan zou het best goed moeten gaan.
Intel processors zijn doorgaans wat makkelijker in het accepteren van verschillende soorten en merken geheugen (tov AMD)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:00
Je SSD is erg duur.
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB is een beter geprijsde en er zijn wel meer merken die rond of zelfs nog onder dit prijspunt zitten. Performance verschillen ga je met gaming niet merken.

RAM kan ik je niets wijzer over maken anders dan de support pagina van het moederbord die er dus ook niets over zegt :)

Koeling is al besproken, de nieuwe Intel is nog wel heel erg vers van de pers. Ik zou in jouw geval specifiek wachten/zoeken naar een test die FS24 test met de nieuwe Intel en de 7800X3D. Maar als je hartje bij Intel blijft, vooral ervoor gaan en vertel ons je ervaringen :)

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Pagina: 1