Paar planken in nis, maar hoe netjes te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 15:55
We hebben in onze woonkamer een nisje waar ik graag 5 planken in zou maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1XLJlCVnPB-Zrc3mo4tVnJHE2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcvHcopyUUFkzKBzXdvdXvl6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2y5NWs7JGJukpofcEpoqg2xWS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49XMXuweCYx4pM64kDhgOtGj.jpg?f=fotoalbum_large

De linkerkant is steen, de rechterkant is gips. De achterkant is een houten plankje.

Mijn idee is om aan beide zijkanten een latje in de muur te schroeven, en daar dan een plank overheen te leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVn8PUK7oJUuP_5Lq6vL_KDU9vc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTj5dkvoxyxe0Bm3g3s1zORo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou liever geen ophangbeugels willen, omdat ik dat niet zo mooi vind.

Nu kan ik een op maat gemaakte set kopen, maar dat is behoorlijk prijzig.
En het lijkt me wel tof als het me zelf lukt.
Maar ik heb alsnog wat vragen, die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:
  1. Wat voor soort hout zou ik hiervoor kunnen nemen? Iets van eiken ofzo zou ik wel mooi vinden, maar als iets goedkopers ook kan, dan mag dat natuurlijk ook.
  2. Hoe dik zou de plank moeten worden? En de latjes? Want mijn idee is dus om het formaat van de latjes uit de plank te frezen. Ik dacht nu zelf aan een plank van ongeveer 2 cm dik, en dan latjes van 1cm x 1cm. Maar geen idee of dat realistich is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
1. Elk hout of samengesteld/fineer wat je mooi vindt, is prima. Kijk eens naar de meubelpanelen in je favoriete bouwmarkt, die zijn er tegenwoordig in tig soorten. Maar dat haalt het imho niet bij een mooie naturel eikenhouten plank, wat denk ik wel goed bij deze groene kleur past.
2. 18mm zoals de meubelpanelen die ik al noemde, is normaal. De afstand is ook niet super groot (50cm?), dus tenzij je het als boekenkast gaat gebruiken, loopt het wel los. Idem voor de latjes, al klinkt 1cm wel wat dun. Ik zou in ieder geval een massieve houtsoort kiezen, en niet de volledige diepte van de plank nemen, zodat ze wat verdekt liggen.

Maar wil je het echt zonder zicht doen, zou je nog kunnen kijken naar een blinde bevestiging, zoals de Lack plankjes. Ze kunnen alleen niet zoveel dragen, dus houd daar rekening mee.

Edit: ik zie nu je tekening, je hebt de latjes al mooi verzonken ingelegd. Dan zou ik wel voor een massieve houtsoort gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Fauna op 14-10-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik heb iets soortgelijks gemaakt met :

https://www.gamma.nl/asso...F2wH121hcFK0aAvN8EALw_wcB

Vond dat mooier dan dat je een latje aan de zijkant ziet, en de muren waar ik anders in moest boren zijn van zand :X

Let ook op dat als je latjes van 1cm gebruikt, dat die niet heel makkelijk spleiten als je die vast wil boren ?

En ik heb gewoon grenen timmerpanelen gebruikt. Die zijn als je ze koopt wat aan de lichte kant, maar kleuren binnen 2 maanden een stuk donkerder. En persoonlijk vind ik dat wel een mooie kleur, en veel goedkoper en makkelijker te krijgen dan eiken :)

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 14-10-2024 14:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier een zwevende plank in een hoek op deze manier gemaakt.

Een gespoten meubelpaneel van 30mm, waarbij in de 2 wand stukken een lat uitgefreesd is.
Lat bevestigd op de muur en deze klemt netjes en hangt dus zwevend.

Vanwege het zwevende deel is de lat wel in het midden uitgefreesd.

Dit is een plank van 180cm bij 20cm en hangt keurig stevig zo.
Het is in de keuken dus er is ook nog een led strip gefreesd aan de onderzijde, dat is ook wel een tof iets om te doen. Maar dan moet je natuurlijk wel iets van elektra hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:17
Je zou voor de planken ook kunnen kijken naar een kant en klare vensterbank
bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjWKSSCZJtPJKKBdgB6qKl-VAeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8kUbCGt3SkodBiJgGQBkCjKc.webp?f=fotoalbum_large
https://www.bouwbestel.nl...38mm-glad-4100x400mm.html

Is al 40 diep, heeft een afgewerkte voorzijde en je hebt bijna 2 cm over om de latjes blind weg te werken

Weet alleen niet of er andere kleuren zijn dan alleen wit

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:28
Is het niet zonde om met planken te werken als er precies bovenin een spot lamp zit?

Ik had in deze situatie iets gecreëerd met houten balken (bijvoorbeeld 4x3cm?) met daarbovenop een glazen plaat, eventueel verzonken. Dan heb je de illusie van massieve planken, maar eventuele kunstwerken beter verlicht.

Dit klinkt ook redelijk makkelijk om te maken en om te installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JuP60iyTIuyMRSd31Yw83Ncylg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3fffkZdt90cRb05NsLPwgBqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou persoonlijk een frame van latjes plaatsen en een mooie plank daar boven op.
Allemaal van alleen geschaafd eiken, niet verder behandeld, wat inderdaad erg mooi zou staan i.c.m. met de groene kleur.

Latjes netjes voorboren anders splijten wellicht.

Je kunt evt ook een compleet frame maken dus 4 latjes over de gehele hoogte en dan ruimte voor de planken uitfrezen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:50
Ik zou de ruimte tussen de planken in ieder geval hoog genoeg laten om er iets van een opbergmand in te kunnen zetten, scheelt een hoop speelgoed-rommel. :*)

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:14
Ik sluit mij aan bij wat @saveljos zegt... mooie dunne frames maken zodat het licht er nog doorheen kan en daar op maat gesneden glasplaatjes in.

Of als ik het zo bekijk, onderin lades maken voor opbergruimte (wie heeft dat genoeg?) en dan daar bovenop een leuk ornament, stukje kleiwerk ofzo wat dan mooi wordt belicht door de spot erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:51
Ik heb ooit in een vorige woning in de keuken wat planken in een nis gemaakt.
Hiervoor had ik aluminium hoekprofielen gebruikt ipv van de latjes op de muur.
De hoekprofielen waren 20x20mm en daar lag een 18mm multiplex plank op.
Had alles in de kleur van de muur geverfd, in dit geval wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
Bedankt al voor de reacties!

Alhoewel ik glas wel een mooi idee vind, is dat denk ik voor wat ik in gedachten heb niet helemaal wat ik zoek. Qua licht had ik al bedacht om onder elke plank een spotje te hangen. Precies datzelfde heb ik ook in die zwarte kast die rechts op de foto staat.
Fauna schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:01:
[...] al klinkt 1cm wel wat dun [...]
Hoe dik zou je de latjes dan maken? En hoe zou je dat doen qua plank?
Slappyjoez schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:43:
Ik zou de ruimte tussen de planken in ieder geval hoog genoeg laten om er iets van een opbergmand in te kunnen zetten, scheelt een hoop speelgoed-rommel. :*)
Haha, deze foto was niet per se gemaakt met het idee dat iedereen op het interwebs het zou gaan zien... O-)
Maar inderdaad geen gek idee om er doos-ruimte in te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:58
Luther schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:43:
Hoe dik zou je de latjes dan maken? En hoe zou je dat doen qua plank?
Ik denk dat het wel kan, afhankelijk van het gewicht wat je op de plankjes gaat leggen. Maar bedenk je, dat je met 4mm voorboren nog maar 3mm aan weerszijden overhoudt. Dat is niet gek veel en zal wel iets doen met de stevigheid van dat latje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 22:02
Waarom geen dun aluminium of ijzer profieltje in plaats van een latje?
https://www.hornbach.nl/p...4-mm-staal-200-cm/799520/
Dit splijt niet en kan je gewoon je houten plank overheen schuiven

[ Voor 51% gewijzigd door The Fatal op 14-10-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luther
The Fatal schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:05:
Waarom geen dun aluminium of ijzer profieltje in plaats van een latje?
https://www.hornbach.nl/p...4-mm-staal-200-cm/799520/
Dit splijt niet en kan je gewoon je houten plank overheen schuiven
Is dit niet te smal om er een plank op te leggen? Dan gaat die plank niet heel veel steun hebben aan de stang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:28

paQ

Luther schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Is dit niet te smal om er een plank op te leggen? Dan gaat die plank niet heel veel steun hebben aan de stang?
de nokjes in je keukenkastje zijn niet heel veel langer denk ik? (en dat zijn er maar 4)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:47
Luther schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Wordt misschien wel krap, maar als die planken er precies inpassen kan het wel.

Zelf zou ik hoekprofielen nemen voor meer steun.
En dan bij de plankjes de voorkant wat breder laten, rest van de plank iets smaller zodat de plank kan rusten op de hoekprofielen en je die dan vervolgens bijna niet niet meer ziet.

Je zou ook nog een dikkere eiken plank kunnen nemen met in de zijkant een sleuf gefreesd, die dan over een latje kan worden geschoven. Dan zie je er helemaal niets meer van, en dat vind ik altijd wel het mooist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 20:09
@Luther Je hebt ook online zaag services.
Je kan eiken gefineerd mdf of multiplex laten zagen met aan de voorkant een 45 graden hoek.

Dan 1 plank laten bestaan uit een voorkant bovenkant en onderkant. en een vulplaat die even dik is als je latje.

Bovenkant en onderkant zijn hetzelfde, en alleen 1 zijde afgeschuind.
De voorkant is dan 2x de plaatdikte + de dikte van je vulplaat = laten we zeggen 40mm hoog, en dan 2x afgeschuind.

Leg je het thuis vlak op een tafel, onderkant, voorkant en bovenkant. Met de schuine kanten strak tegen elkaar.
Goed schilderstape over de naden plakken. en 2 stuks over de lengte over de 3 delen heen.
Dan hele spul omdraaien.
Naden volsmeren met witte houtlijm, en dan voorzichtig dicht vouwen alsof je een boek dichtdoet.

Na een paar uur kan het tape eraf, en kan je een fijn schuurpapiertje over de randen halen.
Planken in de olie/lak zetten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Pat911 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:54:
[...]

Wordt misschien wel krap, maar als die planken er precies inpassen kan het wel.

Zelf zou ik hoekprofielen nemen voor meer steun.
En dan bij de plankjes de voorkant wat breder laten, rest van de plank iets smaller zodat de plank kan rusten op de hoekprofielen en je die dan vervolgens bijna niet niet meer ziet.

Je zou ook nog een dikkere eiken plank kunnen nemen met in de zijkant een sleuf gefreesd, die dan over een latje kan worden geschoven. Dan zie je er helemaal niets meer van, en dat vind ik altijd wel het mooist.
Ik wilde ook alu hoeklijntjes adviseren, maar ik zou ze infrezen in de zijkant van de plank, zodat je ze van onderen ook niet meer ziet. Dan kun je ze er gewoon inschuiven. Wel meer werk natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:14
Gewoon stokeinden in de muur. Sleuf frezen in je planken kan je hem er zo opschuiven.

Makkelijker kan ook, uitsparingen maken in je plank waar je stokeinden invallen. Zijn ze evt wel een beetje zichtbaar.

Vergeet niet ook even een ondersteuning in het midden te maken tegen doorbuigen met de tijd.

Zelf heb ik dit opgelost door holle planken te maken en latjes aan de muur vastmaken waar je hem overheen schuift, maar dat is wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52

dragonhaertt

@_'.'

Heel veel mooie ideen, maar je originele idee lijkt me het simpelste (en mooiste) om uit te voeren met relatief simpel gereedschap.
Een frees, en een zaag.

Die latjes kan je vastmaken met een paar 2.5 of 3mm schroeven aan beide kanten.
Je kan er ook nog voor kiezen om je latjes 12mm te maken.

Zelf vind ik een dikke plank wat mooier, dus die zou ook wel 22-30mm kunnen zijn.

Houd er rekening mee dat de nis misschien niet perfect haaks is. Het zou zonde zijn als je alle planken gezaagd hebt om daar dan pas achter te komen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1