Welke CPU kan op mijn moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik zoek een?
mijn pc geeft aan geen windows 11 te ondersteunen: daar heb ik een nieuwe processor voor nodig

Wat is je budget?
max 200 euro

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
moederbord type is Asrock
Product AB350M pro 4 Met een AM4 socket. De vraag is, hoe kan ik een processor vinden die past op deze combinatie ? Er zit nu een amd ryzen 5 1500 in de pc.

Beste antwoord (via Peter152 op 22-10-2024 10:49)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hiervoor hebben fabrikanten gewoon mooi een lijstje op hun website staan. ;) Behalve bij OEM-moederborden, maar dat is deze niet.

Let ook even op de BIOS-versie in de laatste kolom. Als je je BIOS moet updaten voor een nieuwere CPU, doe dat dan voordat je de CPU wisselt.

AM4 heeft een extreem ruim aanbod van oudere tot nieuwere CPU's, voor prima prijzen, dus genoeg om uit te kiezen. Voor zover ik weet wordt alles vanaf de 2000-serie door windows 11 ondersteund. Tweedehands aanbod van oudere AM4-CPU's is er ook wel, dus als je geen eisen hebt voor extra prestatiewinst kun je voor een paar tientjes klaar zijn. Voor een goede upgrade kan je meteen naar de Ryzen 5600(X) / 5700X doorgaan. Of je gaat voor een van de vele CPU's er daar tussenin.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik denk even kijjken op de asrock site welke cpus ondersteund worden.
zorg dat je even je moederbord update naar de nieuwste versie met je oude cpu, zodat je met je nieuwe cpu niet tegen dat probleem aanloopt.

zeker is.
een amd cpu
met een am4 socket

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:00
Mocht je nog tevreden zijn over je CPU dan kan je misschien ook nog dit proberen YouTube: The Easiest Windows 11 Upgrade Workaround For Unsupported PCs

Dan kan je ook met je niet ondersteunde cpu updaten naar W11 (is een ouder filmpje weet niet of het nog steeds kan)

Al heb je wel een TPM 2.0 nodig nieuws: Windows 11-bèta bevat patch waardoor TPM 2.0-workaround niet meer werkt

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hiervoor hebben fabrikanten gewoon mooi een lijstje op hun website staan. ;) Behalve bij OEM-moederborden, maar dat is deze niet.

Let ook even op de BIOS-versie in de laatste kolom. Als je je BIOS moet updaten voor een nieuwere CPU, doe dat dan voordat je de CPU wisselt.

AM4 heeft een extreem ruim aanbod van oudere tot nieuwere CPU's, voor prima prijzen, dus genoeg om uit te kiezen. Voor zover ik weet wordt alles vanaf de 2000-serie door windows 11 ondersteund. Tweedehands aanbod van oudere AM4-CPU's is er ook wel, dus als je geen eisen hebt voor extra prestatiewinst kun je voor een paar tientjes klaar zijn. Voor een goede upgrade kan je meteen naar de Ryzen 5600(X) / 5700X doorgaan. Of je gaat voor een van de vele CPU's er daar tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter152
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 31-10-2024
bwerg schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:46:

Bednakt voor alle antwoorden!
Ik zie bij de 5600x het volgende staan:
De AMD Ryzen 5000 serie is compatible met alle moederborden die een X570, B550 of A520 chipset hebben.

Maar mijn moederbord heeft 450. Kan dat dan wel? Socket is wel hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja. Doorgaans werken nieuwe AM4-CPU's gewoon op oudere chipsets, die backwards-compatibility is bij AM4 erg goed. De CPU support-list zou wat dat betreft gewoon moeten kloppen.

Pagina: 1