Tuinirrigatie sanity check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:00
Beste forumleden,

Wij gaan in november onze achtertuin overhoop halen en wij hadden hier graag een druppelslang onder het gazon gewild.
Ik ben al ruim 2 weken bezig om dit uit te zoeken / uitrekenen.

De crux is dat ik het geheel wil aansluiten op de hoofdwaterleiding. Er komt een 25mm tyleenleiding direct van de hoofdwateraansluiting naar een nieuw te bouwen tuinhuis (lengte 12 meter). Van hier ga ik wederom met 25mm tyleen de achtertuin in. Volgens mijn berekeningen (o.b.v. beschikbare flow & druk van onze waterleiding) moet ik minstens 3 groepen hanteren.

We gaan voor de Rainbird XFS-SDI 2.3L/u 30.5mm spacing. Hier een link naar de calculatie sheet die ik heb gemaakt: https://docs.google.com/s...829498&rtpof=true&sd=true
(let niet te veel op de autocad tekening, die is voorzien van cirkels omdat ik eerst voornemens was om voor pop-up sproeiers te gaan, maar dit waarschijnlijk niet ging werken op de hoofdwaterleiding vanwege te weinig druk).
Ik heb tevens de handleiding uitvoerig gelezen: https://www.rainbird.com/...ntenance-guide-011022.pdf.
We gaan voor de "End feed layout".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn1nTRZYAu4KkkUN_uv2OPhKVJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vG7C9F0fIkChEEJEBggqPfFN.png?f=fotoalbum_large

Wij hebben 29 L/min en 2.5 bar beschikbaar op de waterleiding. In de calculatiesheet als buffer gezet op 23. Volgens mijn berekeningen kom ik vervolgens op 3 aparte zones van elk 123m aan druppelslang. De druppelslang werkt al vanaf 0.6 bar.
In totaal gaat het om ruim 370meter aan druppelslang (heb nu al medelijden met mezelf voor het graven van alle sleuven.. ).

Ik denk nu alles goed uitgerekend te hebben en sta op het punt alles te bestellen.
Nu de grote vraag... denken jullie dat ik met mijn hoeveelheid flow & druk dit systeem van genoeg water kan voorzien, mits ik uiteraard 1 zone per keer aanzet?

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMaes op 14-10-2024 12:23 ]

Beste antwoord (via RobertMaes op 15-10-2024 13:08)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Bedankt, maar dit geldt toch alleen voor het langste stuk? M.a.w. 3x een stuk van 100m is niet hetzelfde als 1 lang stuk van 300m? Of zit ik nu fout?
Klopt. Je zult dus voor elke 100m even moeten berekenen wat het drukverlies is, je hoeft niet met 300m te rekenen (behalve of je genoeg flow hebt voor drie slangen natuurlijk)

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:54
waarom zou je hier kostbaar drinkwater voor gebruiken? Dan kun je toch veel beter een bron pomp in het tuinhuisje zetten?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
emielbf schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:29:
waarom zou je hier kostbaar drinkwater voor gebruiken? Dan kun je toch veel beter een bron pomp in het tuinhuisje zetten?!
Dit ja. Zeker als je toch gaat irrigeren dmv druppelslang en je dus toch geen potentieel roestwater op je tegels/muren gaat spuiten zou ik niet weten waarom je niet die kleine extra investering zou doen om een put te (laten) slaan met een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobertMaes schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:18:
Volgens mijn berekeningen kom ik vervolgens op 3 aparte zones van elk 123m aan druppelslang. De druppelslang werkt al vanaf 0.6 bar.
In totaal gaat het om ruim 370meter aan druppelslang
Ik zou kijken naar een groep of 8-9, waarbij je ook nog rekening kunt houden met schaduwrijke stukken.
Je hoeft geen 8 ventielen te plaatsen, maar kunt de groepen ook samen laten komen.
Het risico wat je nu loopt is dat een groep zo lang wordt dat hij het slecht doet en dan moet je ~100meter buis nalopen.
Daarnaast kun je eventueel ook lussen om en om plaatsen, of in elkaar. Dan kun je bij gematigde droogte een groep overslaan.

Als laatste ligt een druppelslang op ~20cm diepte, ik neem aan dat je gazon super strak moet worden? Dat betekent helemaal afgraven tot 20cm en daarna opnieuw opbouwen, anders krijg je verschillen in de compactheid van de grond. Dan kan de grond ongelijk gaan inklinken. En je kunt meteen de grond verbeteren met compost/meststoffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

Een fatsoenlijke regenton zou al een heel stuk helpen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ik denk dat je kosten bespaart door inderdaad een bron te laten boren en met pop-up sproeiers te werken. Heb ik ook gedaan voor zo'n 4000m2 aan weiland en moestuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
Dank allen voor de reacties.
Drawer schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:39:
[...]

Dit ja. Zeker als je toch gaat irrigeren dmv druppelslang en je dus toch geen potentieel roestwater op je tegels/muren gaat spuiten zou ik niet weten waarom je niet die kleine extra investering zou doen om een put te (laten) slaan met een pomp.
Ik heb het hier niet vermeld maar er komt in de voortuin een aparte groep van 2 popup sproeiers die richting het huis / terras sproeien (don't ask, kan niet anders)
pagani schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:46:
Ik denk dat je kosten bespaart door inderdaad een bron te laten boren en met pop-up sproeiers te werken. Heb ik ook gedaan voor zo'n 4000m2 aan weiland en moestuin.
Goede aanvullingen. Ik heb hier zeker naar gekeken. Door een bedrijf uit de buurt een offerte op laten stellen voor zowel een grondwaterput (voor regenwater opvang) als bronpomp.

Kosten incl. btw:
  • Pulsen bron 12.5m: €2.795
  • Betonnen regenwaterput 2m3 incl plaatsing, transport, kernboring etc: €1.768
  • 2x pompset (bron & regenwaterput) incl alle toebehoren €1.815
Totaal: €6.378. Garantie dat bron ook (goed) water levert: nul.

Kosten excl. vastrecht sproeien per jaar voor mijn gazon van 185m2 (grof uitgerekend obv gemiddelde neerslag) +- 50m3*€1,63 = €81.5

Neem ik het totaal plaatje af dan kost het mij dus 78 jaar voor ik het heb terug verdiend.
Bij enkel bron is het €2.795 + (€1.815/2) = €3.702.5 / €81.5 = 45 jaar
Bij enkel regenwaterput is het €1.768 + (€1815/2) = €2.675.5 / €81.5 = 32 jaar

Ook gekeken naar zo'n flexibele waterzak in de kruipruimte (die is +- 1m diep).
Bv via JustNimbus. Kosten €2.749 bij zelf plaatsen, uit laten voeren is €900 extra.
Ook hier hebben we het dus over 33-44 jaar.

M.a.w. dit is totaal niet rendabel. Als ik millionair was had ik het wel gedaan omdat het verkeerd voelt zoveel drinkwater te gebruiken, maar dat ben ik niet en moet dus ook keuzes maken.
TheGhostInc schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

Ik zou kijken naar een groep of 8-9, waarbij je ook nog rekening kunt houden met schaduwrijke stukken.
Je hoeft geen 8 ventielen te plaatsen, maar kunt de groepen ook samen laten komen.
Het risico wat je nu loopt is dat een groep zo lang wordt dat hij het slecht doet en dan moet je ~100meter buis nalopen.
Daarnaast kun je eventueel ook lussen om en om plaatsen, of in elkaar. Dan kun je bij gematigde droogte een groep overslaan.
8-9 groepen! Dat ligt wel heel ver van wat ik heb berekend. Hoe ben je hier op gekomen? Ik heb beschikbaar 1740 L/u en heb per groep slechts 931 L/u nodig. Dat is bijna de helft. Dat zou obv flow toch wel goed moeten komen? Maak mij eerlijk gezegd meer zorgen over de druk op die lengtes.
Zoals je wellicht in de sheet hebt gezien gaat het over 26 aftakkingen. Nu zijn dat er 13 van slechts 5.5m en 13 van 22.9m. Langste stuk is +- 30m (incl. aanvoer tyleen). Totaal m druppelslang per groep 114.5m-137m.
TheGhostInc schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:40:
[...]
Als laatste ligt een druppelslang op ~20cm diepte, ik neem aan dat je gazon super strak moet worden? Dat betekent helemaal afgraven tot 20cm en daarna opnieuw opbouwen, anders krijg je verschillen in de compactheid van de grond. Dan kan de grond ongelijk gaan inklinken. En je kunt meteen de grond verbeteren met compost/meststoffen.
Wordt inderdaad volledig afgegraven, voorzien van nieuwe grond / meststof en dan egaliseren, aanrollen en grasmatten.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMaes op 15-10-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:22:
Dank allen voor de reacties.

[...]

Ik heb het hier niet vermeld maar er komt in de voortuin een aparte groep van 2 popup sproeiers die richting het huis / terras sproeien (don't ask, kan niet anders)

[...]

[...]

Goede aanvullingen. Ik heb hier zeker naar gekeken. Door een bedrijf uit de buurt een offerte op laten stellen voor zowel een grondwaterput (voor regenwater opvang) als bronpomp.

Kosten incl. btw:
  • Pulsen bron 12.5m: €2.795
  • Betonnen regenwaterput 2m3 incl plaatsing, transport, kernboring etc: €1.768
  • 2x pompset (bron & regenwaterput) incl alle toebehoren €1.815
Totaal: €6.378. Garantie dat bron ook (goed) water levert: nul.

Kosten excl. vastrecht sproeien per jaar voor mijn gazon van 185m2 (grof uitgerekend obv gemiddelde neerslag) +- 50m3*€1,63 = €81.5

Neem ik het totaal plaatje af dan kost het mij dus 78 jaar voor ik het heb terug verdiend.
Bij enkel bron is het €2.795 + (€1.815/2) = €3.702.5 / €81.5 = 45 jaar
Bij enkel regenwaterput is het €1.768 + (€1815/2) = €2.675.5 / €81.5 = 32 jaar

M.a.w. dit is totaal niet rendabel.

[...]

8-9 groepen! Dat ligt wel heel ver van wat ik heb berekend. Hoe ben je hier op gekomen? Ik heb beschikbaar 1740 L/u en heb per groep slechts 931 L/u nodig. Dat is bijna de helft. Dat zou obv flow toch wel goed moeten komen? Maak mij eerlijk gezegd meer zorgen over de druk op die lengtes.
Zoals je wellicht in de sheet hebt gezien gaat het over 26 aftakkingen. Nu zijn dat er 13 van slechts 5.5m en 13 van 22.9m. Langste stuk is +- 30m (incl. aanvoer tyleen). Totaal m druppelslang per groep 114.5m-137m.

[...]

Wordt inderdaad volledig afgegraven, voorzien van nieuwe grond / meststof en dan egaliseren, aanrollen en grasmatten.
toon volledige bericht
Wel appels met appels vergelijken. Dus kraanwater afzetten tegen of de bodempomp of regenwater. En je vergeet het werk van 185m2 afgraven en weer terugplaatsen even. Dat gaat makkelijker zijn (en beter) dan 300m aan sleufjes graven van 3cm breed en 5-20cm diep.

Bedenk je dat een paar m2 grond afvoeren met de huidige pfas problematiek je zomaar een paar duizend euro kan kosten. (een van de redenen dat wij de geboorde grond straks op eigen terrein opslaan/gebruiken voor egaliseren)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 15-10-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
pagani schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Wel appels met appels vergelijken. Dus kraanwater afzetten tegen of de bodempomp of regenwater. En je vergeet het werk van 185m2 afgraven en weer terugplaatsen even. Dat gaat makkelijker zijn (en beter) dan 300m aan sleufjes graven van 3cm breed en 5-20cm diep.

Bedenk je dat een paar m2 grond afvoeren met de huidige pfas problematiek je zomaar een paar duizend euro kan kosten. (een van de redenen dat wij de geboorde grond straks op eigen terrein opslaan/gebruiken voor egaliseren)
Ik heb zelfs 4 appels in de berekening gezet, in geen enkel geval is het rendabel :+
Afvoeren grond e.d. is een goed punt maar dit gaat sowieso gebeuren en staat wat mij betreft dus los van de beregeningsinstallatie. Het aanleggen hiervan / graven sleuven e.d. ga ik allemaal zelf doen.
Kleine off-topic toevoeging: Huidig gazon wordt verwijderd en vervolgens zo'n 10cm opgehoogd.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMaes op 15-10-2024 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb zelfs 4 appels in de berekening gezet, in geen enkel geval is het rendabel :+
Afvoeren grond e.d. is een goed punt maar dit gaat sowieso gebeuren en staat wat mij betreft dus los van de beregeningsinstallatie.
Als de boel toch al afgegraven wordt is de druppelslang zeker de makkelijkste optie. Financieel is een bronpomp nooit goedkoper dan kraanwater, tenzij je echt veel verbruikt (wij besproeien op een zomerdag bijna 6m3/uur, en dat dan anderhalf tot twee uur lang in de ochtend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Een bron pulsen kan je zelf ook ;)
Op youtube wel te vinden.

Zelf besproei ik mijn tuin met vijverwater, wat gevoed word met regenwater en kraanwater.
De Koivijver "moet" ik toch verversen, dan kan ik dat water maar beter aan de plantjes geven.

Je kan een vijver gebruiken als regenwateropslag door de regenpijpen op de vijver aan te sluiten.
In droge periodes kan hij dan wel droogvallen, waarna je alsnog op drinkwater over moet.

Er zijn ook regenwater opslag zakken voor in de kruipruimte, al zijn die ook niet echt goedkoop denk ik.
(Ik vind niet zo 1-2-3 een prijs)

Kraanwater is gewoon erg goedkoop in nederland, waardoor alternatieven meteen erg duur zijn.

Moet wel zeggen dat er in de zomer meer water in de tuin versproeid word dan ik van tevoren bedacht had.
Als ik mijn voor en achtertuin achter elkaar laat sproeien met de rainbird computer, trek ik mijn vijver zo ver onder niveau dat de aanzuigleiding van de pomp droog komt te liggen.
Dus ik sproei sochtends voor, en savonds achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:23
Houdt er rekening mee dat als iedereen gaat sproeien de waterdruk gaat zakken. In het seizoen is dat hier zeker merkbaar bijvoorbeeld bij het douchen.

En voor degenen die een puls zouden willen: Particuliere pulsen hebben hier nogal last van ijzer in het water, planten worden onherstelbaar bruin, alles wat geraakt wordt krijgt een roestlaagje. De professionals gebruiken een ontijzeringsinstallatie. Ook heb je steeds vaker, ook als particulier, een vergunning nodig voor je grondwater mag oppompen.

Daarnaast zit TS mogelijk in een gebied met zilt water, nog meer water oppompen maakt dat niet beter. Als er al gewaterd moet worden is leidingwater misschien geen gek idee hoewel ik er zelf ook geen fan van ben. Ik gebruik slootwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:04:
Houdt er rekening mee dat als iedereen gaat sproeien de waterdruk gaat zakken. In het seizoen is dat hier zeker merkbaar bijvoorbeeld bij het douchen.

En voor degenen die een puls zouden willen: Particuliere pulsen hebben hier nogal last van ijzer in het water, planten worden onherstelbaar bruin, alles wat geraakt wordt krijgt een roestlaagje. De professionals gebruiken een ontijzeringsinstallatie. Ook heb je steeds vaker, ook als particulier, een vergunning nodig voor je grondwater mag oppompen.

Daarnaast zit TS mogelijk in een gebied met zilt water, nog meer water oppompen maakt dat niet beter. Als er al gewaterd moet worden is leidingwater misschien geen gek idee hoewel ik er zelf ook geen fan van ben. Ik gebruik slootwater.
De truc met ijzer is praktisch altijd dieper gaan. De kosten tussen een puls van 12 meter en een van 25+ meter verschillen weinig, waar je op >25 meter zelden nog een hoog ijzergehalte vindt. Het lastige is wel dat je eigenlijk nooit de garantie hebt natuurlijk, tot je gaat pompen. (zo is ons pompwater rijk aan nitraat, super handig voor het besproeien van de tuin, minder handig voor drinkwater)

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 15-10-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
DjoeC schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:04:

Goed punt. Heb de druk in de zomer inderdaad niet gemeten. Maar ik weet wel dat niemand in dit dorp zijn tuin automatisch sproeit. Kan op basis van gevoel wel zeggen (woon hier nu 10 jaar) dat ik nooit drukverlies heb gemerkt. Wij hebben 2 regendouches icm een CW6 ketel, die kan ik gewoon altijd allebei tegelijk aanzetten.
Ik woon in de provincie Zeeland, dus ook het zilt water is een goed punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:59
Wij hebben twee IBC containers ingegraven, dus 2.000 liter aan regenwater. En een pomp van 350eu(met alle toeters en bellen erbij) die we ook in de sloot kunnen hangen indien mn ton op is.

Perfect schoon water en kost gratis :D Die containers kun je tweedehands voor ongeveer 50eu vinden. Voor de geldbesparing inderdaad niet de moeite waard, maar voor een beetje bewust omgaan met resources (eg water) is dit een redelijk betaalbaar concept.

En als je het niet kunt ingraven kun je t mogelijk ombouwen en er iets bovenop maken (opslag voor iets?). Je wilt de container toch in het donker houden.

Komt ook nog bij dat regenwater beter voor je tuin is dan kraanwater!

[ Voor 5% gewijzigd door Martijn.C.V op 15-10-2024 11:16 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
pagani schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

De truc met ijzer is praktisch altijd dieper gaan. De kosten tussen een puls van 12 meter en een van 25+ meter verschillen weinig, waar je op >25 meter zelden nog een hoog ijzergehalte vindt. Het lastige is wel dat je eigenlijk nooit de garantie hebt natuurlijk, tot je gaat pompen. (zo is ons pompwater rijk aan nitraat, super handig voor het besproeien van de tuin, minder handig voor drinkwater)
Yep, >70m diep is hier bedrijfsmatig geen uitzondering. En ik moet er bij zeggen dat dat water ook ongefilterd fantastisch smaakt. Tegenwoordig zijn giga waterbassins, soms met drijvende zonnepanelen, de nieuwe norm. Maar, ik dwaal af...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Mickey77

Allround ICT-er

Mag ik een kritische noot plaatsen, als toevoeging op de allereerst reactie die je kreeg (geen toeval lijkt mij) en je eigen verweer (ik ben geen miljonair)?

Ik vind het jammer dat de terugverdientijd (ook door anderen in soortgelijke situaties) wordt gebruikt als rechtvaardiging om te kiezen voor iets niet-duurzaams en logische en duurzame oplossingen van tafel te schuiven :/

Pin me niet vast op de bedragen, maar het voelt voor mij alsof je een niet-duurzame oplossing van pakweg 2k prefereert boven een duurzame oplossing van pakweg 6k, terwijl je de gehele tuin aan gaat pakken voor een bedrag dat waarschijnlijk een veelvoud daarvan gaat kosten? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
Mickey77 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:18:
Mag ik een kritische noot plaatsen, als toevoeging op de allereerst reactie die je kreeg (geen toeval lijkt mij) en je eigen verweer (ik ben geen miljonair)?

Ik vind het jammer dat de terugverdientijd (ook door anderen in soortgelijke situaties) wordt gebruikt als rechtvaardiging om te kiezen voor iets niet-duurzaams en logische en duurzame oplossingen van tafel te schuiven :/

Pin me niet vast op de bedragen, maar het voelt voor mij alsof je een niet-duurzame oplossing van pakweg 2k prefereert boven een duurzame oplossing van pakweg 6k, terwijl je de gehele tuin aan gaat pakken voor een bedrag dat waarschijnlijk een veelvoud daarvan gaat kosten? :X
Principieel ben ik het met je eens. Maar 4k euro is een behoorlijk bedrag hoor. En 600% van een bedrag om bewust te doen is wel enthousiast in dit geval. Maar er zijn ook andere wegen naar Rome, een goede opslag voor regenwater kan ook al een deel dempen en kost een fractie meer. Dan verdien je het niet terug, maar dan kosten principes een acceptabel bedrag :)

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:35

Mickey77

Allround ICT-er

Martijn.C.V schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:15:
Ik vind dit nog wel een heel belangrijk argument ook. Vissen worden ook niet blij als je de kom of het aquarium ineens 100% vervangt door kraanwater :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Mickey77 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:18:

Tja, wat moet ik zeggen. Tuin project kost in totaliteit inderdaad +- €30k. Maar dat zijn allemaal zaken die wij het waard vinden omdat we hier nog jaren plezier van gaan hebben.
Dat bedrag betekent niet dat we niet zorgvuldig om gaan met ons spaargeld en dat we voor elke uitgave een afweging maken of we dat het waard vinden.
Ik heb ook zonnepanelen, een EV, etc. Ik ben best bereid om iets meer te investeren om duurzaam bezig te zijn maar het gaat hier om vele duizenden euro's en dat gaat mij simpelweg te ver.
Vergeet dan ook even niet al het "gezeik" wat erbij komt met die duurzame oplossingen. Put doet het misschien niet goed of valt droog, ijzerhoudend/zilt water, pompen e.d. gaan kapot en moeten vervangen worden. Je bent er nooit mee klaar.
Martijn.C.V schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:15:
Wij hebben twee IBC containers ingegraven, dus 2.000 liter aan regenwater. En een pomp van 350eu(met alle toeters en bellen erbij) die we ook in de sloot kunnen hangen indien mn ton op is.

Perfect schoon water en kost gratis :D Die containers kun je tweedehands voor ongeveer 50eu vinden. Voor de geldbesparing inderdaad niet de moeite waard, maar voor een beetje bewust omgaan met resources (eg water) is dit een redelijk betaalbaar concept.

En als je het niet kunt ingraven kun je t mogelijk ombouwen en er iets bovenop maken (opslag voor iets?). Je wilt de container toch in het donker houden.

Heb zelf ook naar IBC containers gekeken maar begreep bij het ingraven dat je er toch op moet rekenen dat ze na +- 10 jaar vervangen moeten worden. Daar zit ik dan weer niet op te wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-07 00:11

Bob

Terugverdientijd van een regenput vind ik gewoon ok. 20 à 30 jaar in mijn geval, die put gaat er 2 à 3 keer zo lang zijn werk doen. Waterprijs gaat hoedanook enkel nog stijgen, dus die tijd gaat nog lichtjes naar beneden.
Op korte termijn kan je ook beter op hotel gaan dan een huis kopen, dat doe je toch ook niet? Koop een kwaliteitspomp, sluit ze zelf aan zodat je ze in geval van problemen ook zelf kan herstellen/vervangen, dan is die impact op de terugverdientijd ook minimaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
Tja, het probleem met regenwater is dat het voor gebruik in de zomer niet onuitputtelijk is, wat zou dan de backup zijn? Als je 50 m3 per jaar voorspelt - da's op 186 m2 tuin 50.000 liter /186 m2 gelijk aan 268mm neerslag - betekent dat eigenlijk dat je een opslag van 50 m2 bij 1m hoog moet hebben ;-)

Bij druppelslang onder het maaiveld verdampt het water minder snel. Ook wil je geen "luie" planten of gazon krijgen dus elke dag wateren is onverstandig. Ik neem trouwens aan dat @RobertMaes zeker nadenkt over de planten die hij gaat gebruiken en daarbij rekening gaat houden met veranderend klimaat - warmer, langere droge perioden.

Regenwater opslaan om de zomer door te komen lijkt me geen oplossing, nog los van het plastic/de beton die je daarvoor in de aarde moet duwen.

O ja, en over een pomp: De mijne draait al 30 jaar zonder een cent aan onderhoud. Gewoon een pomp met een bronzen waaier nemen ipv een plastic bouwmarkt ding.

[ Voor 9% gewijzigd door DjoeC op 15-10-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Bob schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:36:
Terugverdientijd van een regenput vind ik gewoon ok. 20 à 30 jaar in mijn geval, die put gaat er 2 à 3 keer zo lang zijn werk doen. Waterprijs gaat hoedanook enkel nog stijgen, dus die tijd gaat nog lichtjes naar beneden.
Op korte termijn kan je ook beter op hotel gaan dan een huis kopen, dat doe je toch ook niet? Koop een kwaliteitspomp, sluit ze zelf aan zodat je ze in geval van problemen ook zelf kan herstellen/vervangen, dan is die impact op de terugverdientijd ook minimaal.
Je draagt enkele goede argumenten aan. We zullen er nog eens over denken. Interesse gaat het meeste uit naar zo'n waterzak in de kruipruimte omdat je overal altijd makkelijk bij kan. Zoals eerder vermeld gaat het dan toch om ruim €2.700.

Maar goed, we gaan een beetje off-topic. Mijn initiële vraag was of iemand kon aangeven of ik een rekenfout heb gemaakt m.a.w. of ik genoeg druk op de waterleiding kan leveren om een groep aan te sturen.
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:22:
Ik heb beschikbaar 1740 L/u en heb per groep slechts 931 L/u nodig. Dat is bijna de helft. Dat zou obv flow toch wel goed moeten komen? Maak mij eerlijk gezegd meer zorgen over de druk op die lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

Je draagt enkele goede argumenten aan. We zullen er nog eens over denken. Interesse gaat het meeste uit naar zo'n waterzak in de kruipruimte omdat je overal altijd makkelijk bij kan. Zoals eerder vermeld gaat het dan toch om ruim €2.700.

Maar goed, we gaan een beetje off-topic. Mijn initiële vraag was of iemand kon aangeven of ik een rekenfout heb gemaakt m.a.w. of ik genoeg druk op de waterleiding kan leveren om een groep aan te sturen.

[...]
Ik heb destijds (dit voorjaar) een rekentool gebruikt, maar kortweg komt het op het volgende neer:
16 mm - 1000 l/h / 0,9 bar drukverlies bij 100 meter
20 mm - 1150 l/h / 0,8 bar drukverlies bij 100 meter
25 mm - 1800 l/h / 0,65 bar drukverlies bij 100 meter
32 mm - 3000 l/h / 0,45 bar drukverlies bij 100 meter
40 mm - 4500 l/h / 0,35 bar drukverlies bij 100 meter
50 mm -7400 l/h / 0,3 bar drukverlies bij 100 meter

Hiermee kun je aan de reken. Hou er ook rekening mee dat een knie voor extra drukverlies zorgt. Een ruimere bocht is te prefereren wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
pagani schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Ik heb destijds (dit voorjaar) een rekentool gebruikt, maar kortweg komt het op het volgende neer:
16 mm - 1000 l/h / 0,9 bar drukverlies bij 100 meter
20 mm - 1150 l/h / 0,8 bar drukverlies bij 100 meter
25 mm - 1800 l/h / 0,65 bar drukverlies bij 100 meter
32 mm - 3000 l/h / 0,45 bar drukverlies bij 100 meter
40 mm - 4500 l/h / 0,35 bar drukverlies bij 100 meter
50 mm -7400 l/h / 0,3 bar drukverlies bij 100 meter

Hiermee kun je aan de reken. Hou er ook rekening mee dat een knie voor extra drukverlies zorgt. Een ruimere bocht is te prefereren wat dat betreft.
Bedankt, maar dit geldt toch alleen voor het langste stuk? M.a.w. 3x een stuk van 100m is niet hetzelfde als 1 lang stuk van 300m? Of zit ik nu fout?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Klopt. Je zult dus voor elke 100m even moeten berekenen wat het drukverlies is, je hoeft niet met 300m te rekenen (behalve of je genoeg flow hebt voor drie slangen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Langste enkele stuk is slechts 30m, ik kom met 2.5 bar aanzetten en de druppelslang heeft een werkdruk van minimaal 0.8 bar.
Denk dus dat ik toch wel goed zit. Ik ga je post als beste antwoord aanmerken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Heb zelf ook naar IBC containers gekeken maar begreep bij het ingraven dat je er toch op moet rekenen dat ze na +- 10 jaar vervangen moeten worden. Daar zit ik dan weer niet op te wachten..
Ik heb een een bak omheen gemaakt van een kunststof met 2 laagjes aluminium (heeft een bekende naam, ik kom er niet op, veel gebruikt voor reclame), welke ik tweedehands gescoord heb. Dus als het moet kan ik ze er relatief goed uit tillen en eventueel nieuwe doen. Maar er komt dus bij mij ook geen grond etc tegenaan evenals geen zonlicht. En zeker dat laatste zal wel schelen.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
@RobertMaes

Je kan aan het begin van de tyleenslang die naar de tuinberegening gaat een hydrofoorpomp zetten.
Deze kan de druk en volume in stand houden (tot op zekere hoogte)

Hierdoor kan je mogelijk wel met pop up sproeiers aan de gang.

Ik heb de rainbird RC2 met maar 2 zones aangesloten, maar er kunnen er 8 op.
Zo kan je de pop-up sproeiers in meerdere zones verdelen en achter elkaar laten sproeien.
Zo voorkom je dat je teveel drukval hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Kleine tip, mocht je willen integreren met iets als home assistant: Voor de RC2 is nog geen integratie beschikbaar. Voor de andere computers met losse WiFi module wel.

* pagani heeft "helaas" een rc2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
FRANQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:12:
@RobertMaes

Je kan aan het begin van de tyleenslang die naar de tuinberegening gaat een hydrofoorpomp zetten.
Deze kan de druk en volume in stand houden (tot op zekere hoogte)

Hierdoor kan je mogelijk wel met pop up sproeiers aan de gang.

Ik heb de rainbird RC2 met maar 2 zones aangesloten, maar er kunnen er 8 op.
Zo kan je de pop-up sproeiers in meerdere zones verdelen en achter elkaar laten sproeien.
Zo voorkom je dat je teveel drukval hebt.
Ik had vernomen dat je geen hydrofoorpomp op je hoofdwaterleiding mocht zetten? Is dat onzin dan? Dat zou wel een ideale oplossing zijn!
pagani schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:25:
Kleine tip, mocht je willen integreren met iets als home assistant: Voor de RC2 is nog geen integratie beschikbaar. Voor de andere computers met losse WiFi module wel.

* pagani heeft "helaas" een rc2
Ik ga een Sonoff 4CH Pro R3 met ESPHome inzetten + 4x magneet klep van Rainbird. Dit koppelen met Home Assistant waar ik HASmartIrrigation heb draaien.
Klaar voor < €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Ik had vernomen dat je geen hydrofoorpomp op je hoofdwaterleiding mocht zetten? Is dat onzin dan? Dat zou wel een ideale oplossing zijn!

[...]

Ik ga een Sonoff 4CH Pro R3 met ESPHome inzetten + 4x magneet klep van Rainbird. Dit koppelen met Home Assistant waar ik HASmartIrrigation heb draaien.
Klaar voor < €100.
Maar die Sonoff doet toch 230V als output? En de klep 48V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Sonoff 4CH Pro zet gewoon de spanning door. Als je hem 24VAC (kleppen) voedt dan geeft hij dat door aan de kleppen.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMaes op 15-10-2024 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Voor zover ik weet mag dat gewoon.
Bij bedrijven en flatgebouwen word het sowieso toegepast.
Voor grotere huizen met meerdere badkamers/douches ook.

Waar je op moet letten (denk ik) is dat als je een hydrofoorpomp in je drinkwaterleiding (tussen meter en je huis) zet dat hij daarvoor geschikt is.

Doe je het in een aftakking naar de tuin, is dat minder belangrijk, maar zorg dan in ieder geval voor een terugstroombeveiliging. Zo voorkom je dat er vervuild water bij drukverlies op de hoofdwaterleiding terug kan stromen naar je huis.

Let ook op droogloopbeveiliging (weer ivm drukverlies op het net) en drukschakelaar.

Ik heb die beveiligingen erop zitten, en laat alsnog de Rainbird een relais bekrachtigen (met daarachter een geschakeld stopcontact) om de pomp aan te zetten. Puur om te voorkomen dat hij volle bak gaat pompen als er een leiding beschadigd raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
FRANQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

Voor zover ik weet mag dat gewoon.
Bij bedrijven en flatgebouwen word het sowieso toegepast.
Voor grotere huizen met meerdere badkamers/douches ook.

Waar je op moet letten (denk ik) is dat als je een hydrofoorpomp in je drinkwaterleiding (tussen meter en je huis) zet dat hij daarvoor geschikt is.

Doe je het in een aftakking naar de tuin, is dat minder belangrijk, maar zorg dan in ieder geval voor een terugstroombeveiliging. Zo voorkom je dat er vervuild water bij drukverlies op de hoofdwaterleiding terug kan stromen naar je huis.

Let ook op droogloopbeveiliging (weer ivm drukverlies op het net) en drukschakelaar.

Ik heb die beveiligingen erop zitten, en laat alsnog de Rainbird een relais bekrachtigen (met daarachter een geschakeld stopcontact) om de pomp aan te zetten. Puur om te voorkomen dat hij volle bak gaat pompen als er een leiding beschadigd raakt.
toon volledige bericht
Zeer waardevolle info! Ik ga dit in ieder geval nog gemakkelijk achteraf kunnen doen als het nodig is. Alle leidingen zullen namelijk bovengronds in mijn tuinhuis uitkomen waar ik ze met kleppen op de muur bevestig. Kan dan gemakkelijk achteraf nog de pomp er tussen zetten als ik toch te weinig druk heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:25:
[...]Tja, wat moet ik zeggen. Tuin project kost in totaliteit inderdaad +- €30k. Maar dat zijn allemaal zaken die wij het waard vinden omdat we hier nog jaren plezier van gaan hebben.
Dat bedrag betekent niet dat we niet zorgvuldig om gaan met ons spaargeld en dat we voor elke uitgave een afweging maken of we dat het waard vinden.
Ik ben best bereid om iets meer te investeren om duurzaam bezig te zijn maar het gaat hier om vele duizenden euro's en dat gaat mij simpelweg te ver.
Jaren plezier zou ik toch niet teveel incalculeren, het klimaat verandert, lange droge periodes zullen frequenter optreden en dan zou het zo maar kunnen dat (in navolging van België bijvoorbeeld) het gewoon wettelijk verboden wordt om met kraanwater je tuin te bevloeien. Vitens is ook al bezig met campagnes om dit onwenselijke gedrag tegen te gaan, ze hebben nu al problemen genoeg om voldoende schoon drinkwater te kunnen maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Yaksa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Jaren plezier zou ik toch niet teveel incalculeren, het klimaat verandert, lange droge periodes zullen frequenter optreden en dan zou het zo maar kunnen dat (in navolging van België bijvoorbeeld) het gewoon wettelijk verboden wordt om met kraanwater je tuin te bevloeien. Vitens is ook al bezig met campagnes om dit onwenselijke gedrag tegen te gaan, ze hebben nu al problemen genoeg om voldoende schoon drinkwater te kunnen maken.
Succes met handhaven als ik ondergrondse druppel slangen gebruik..
Overigens gaan ze in dergelijke extreme situaties wellicht het grondwater gebruik ook beperken. Uiteindelijk kan ik ook gewoon kiezen om niet te sproeien, als het echt zo extreem wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:30:
[...]Succes met handhaven als ik ondergrondse druppel slangen gebruik..
Overigens gaan ze in dergelijke extreme situaties wellicht het grondwater gebruik ook beperken. Uiteindelijk kan ik ook gewoon kiezen om niet te sproeien, als het echt zo extreem wordt..
Handhaven doen ze tegenwoordig ook d.m.v. drones met (IR + UV)camera's.
En, gezien de oppervlakte van je tuin, je kunt er ook voor kiezen om het regenwater wat op je dak valt op te vangen, dat komt, gratis en voor niks, zo maar uit de hemel vallen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
Yaksa schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Handhaven doen ze tegenwoordig ook d.m.v. drones met (IR + UV)camera's.
En, gezien de oppervlakte van je tuin, je kunt er ook voor kiezen om het regenwater wat op je dak valt op te vangen, dat komt, gratis en voor niks, zo maar uit de hemel vallen.
Vanuit de lucht zie je nog steeds niet of een ondergrondse druppel slang in werking staat.
Regenwater opvang is leuk maar bij lange na niet rendabel of toereikend voor mijn situatie, zie ook eerdere posts in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
RobertMaes schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:35:
[...]Vanuit de lucht zie je nog steeds niet of een ondergrondse druppel slang in werking staat.
Er zijn al drones die exact in de gaten kunnen houden of en wanneer een perceel water behoeft, genoeg boeren die er al mee werken (en die hebben ook druppelsystemen, al dan niet ondergronds).
Overigens zie ik met het blote oog ook wel of een gazon er frisgroen of zongeblakerd bruin bij ligt.

Pagina: 1