Gasverbruik voor warmwater in vakantietijd (Quinta 28C)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malancho
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-03 17:24
Ik heb een vraag over mijn oude Quinta 28C. (16 jaar oud)
Deze verbruikt opeens veel meer gas dan gewoonlijk in de vakantie. (augustus-september)
Alleen voor warmwater, niemand thuis!
Normaliter gebruikt de ketel 1,5 m3 in 14 dagen vakantie, nu zelfs 4 m3 in 3-4 dagen.

Onderstaande parameter was al aangepast in de CV ketel.
Parameter O in uw Quinta 28C is de opwarm-interval van het buffervat. Deze staat standaard op 2 uur en is gewijzigd in 1x per 10 uur.

Waar zou hoogstwaarschijnlijk het probleem kunnen zitten, ik ben zelf elektrotechnicus.
(eigenlijk stelt zo'n ketel niks voor qua regeling/elektrotechnisch)
Ik schakel de warmwatervoorziening op de ketel nu maar steeds handmatig uit als ik deze niet gebruik.
Handig is dat niet.... :F

De NTC temperatuur sensoren geven 11 kohm aan bij circa 25-30 graden, lijkt mij wel goed.
(S44698 Temperatuursensor Elmwood NTC 12K/007)
Of is het mogelijk de branderbesturingt waar deze NTC sensoren op aangesloten zijn?
Is een eenvoudige controle hiervan mogelijk? :?

Het onderhoud doe ik altijd zelf, zou een vervuilde warmtewisselaar dit ook kunnen veroorzaken?

'k Heb Remeha hierover ook al benaderd maar die willen alleen via een installateur werken....echt waardeloos.

:(

Dank voor de reacties, adviezen, die zouden mij welkom zijn!

Beste antwoord (via malancho op 28-10-2024 23:54)

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 14:24

TGEN

Hmmmx_

malancho schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:13:
Bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee, beide zijn behulpzaam!
Het elektrische gedeelte, de actuator (S113643) van de klep heb ik al eens vervangen maar het binnenwerk nog niet zo ver ik mij kan herinneren.

De link die TGEN mij stuurt is veel voordeliger € 54,20 als dat ik op die van Remeha zoek. (€ 126,65)
https://www.warmteservice...-voor-klephuis/p/14452455
De grote vraag is natuurlijk of ze compatibel zijn, ga ik eerst navragen....

Hopelijk is dit wel het probleem, de ketel functioneert verder nog goed.
Het model wat ik linkte is exact het model wat ik in mijn Quinta 28c heb geschroefd, en die ketel werkt naar behoren.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 15:04

PoweRoy

funky!

Kijk even naar je 3wegklep (geen idee of jij die hebt). Bij onze oude nefit ketel ging hij snachts flink stoken ook al stond de termostaat op 15 graden.

Het bleek dat hij elke nacht de intern boiler wilde verwarmen, maar omdat de 3wegklep stuk was hij dus het CV leiding netwerk zat te stoken tot de gewenste temperatuur.

Hier deed ik elke avond de ketel resetten en dan trad t probleem niet op. Uiteindelijk een loodgieter laten komen en die verving binnenwerk van de 3wegklep en alles draaide weer als een zonnetje.

[ Voor 25% gewijzigd door PoweRoy op 15-10-2024 09:37 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Een vervuilde/'versleten' drie-weg-klep was bij onze Quinta 28c ook het probleem voor 'spookverbruik'. Doordat er continu warm water weglekte het CV-circuit in zonder vraag, kreeg de ketel het SWW-comfortvat niet op temperatuur, en bleef deze stoken. Bij Warmteservice https://www.warmteservice...voor-3-wegklep/p/49551955 gekocht en daarmee de oude vervangen.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malancho
Het elektrische gedeelte, de actuator (S113643) van de klep heb ik al eens vervangen maar het binnenwerk nog niet zo ver ik mij kan herinneren.

De link die TGEN mij stuurt is veel voordeliger € 54,20 als dat ik op die van Remeha zoek. (€ 126,65)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

malancho schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:13:

Het model wat ik linkte is exact het model wat ik in mijn Quinta 28c heb geschroefd, en die ketel werkt naar behoren.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malancho
TGEN schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:41:
[...]

Helemaal goed, ook Warmteservice geeft aan dat er geen verschil is.
Remeha wil er dus flink aan verdienen....

Bedankt voor je bijdrage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
malancho schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:18:

Het onderhoud doe ik altijd zelf, zou een vervuilde warmtewisselaar dit ook kunnen veroorzaken?

'k Heb Remeha hierover ook al benaderd maar die willen alleen via een installateur werken....echt waardeloos.

:(
Dat komt omdat je onderhoud niet zelf mág doen aan een cvketel.... Niet aan de gasverbindingen, verbrandingskamer en rookgasuitlaat tenminste.

Ik snap heel goed dat remeha niet met consumenten in technisch overleg gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door WeetIkHetNou op 24-10-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malancho
WeetIkHetNou schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Dat komt omdat je onderhoud niet zelf mág doen aan een cvketel.... Niet aan de gasverbindingen, verbrandingskamer en rookgasuitlaat tenminste.

Ik snap heel goed dat remeha niet met consumenten in technisch overleg gaan.
Nou dat snap ik dus niet en in dit geval heeft het ook niets te maken met wat je noemt.
Ik doe het onderhoud en storingen oplossen dus altijd zelf en weet goed waar ik mee bezig ben en heb door ervaring geen vertrouwen meer in installatiebedrijven.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat er prutsers bij installatiebedrijven lopen die geen opleiding of onvoldoende ervaring hebben en wel CV ketels installeren, o.a. door ingehuurd personeel.
Bij offertes beloven ze veel op papier maar komen het niet na, o.a. waterzijdig inregelen doet er geen één!
Kijk ook eens op youtube "ketelklets" en zie wat er jaarlijks of 2 jaarlijks vervangen wordt bij onderhoud wat gewoon vet onzin is! Het is alleen geld uit je zak kloppen voor zogenaamd onderhoud.
Maar mogelijk werkt WeetIkHetNou bij een installateur of bij Remeha of andere CV ketel fabrikant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:01
Kan zomaar zijn dat je prima weet wat je doet. Je wordt ook niet aangevallen door @WeetIkHetNou , snap dat even. Hij geeft aan dat wettelijk gezien alleen erkende installateurs onderhoud aan gasketelinstallaties mogen verrichten. Los van het feit of je het zelf kunt of niet. Remeha weet dat bij consumenten niet dus zullen de boot afhouden en altijd een erkende installateur aanraden.

Dat er onder erkende installateurs ook een hoop prutsers rondlopen weten we allemaal. Het zijn alleen wel prutsers met een papiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

malancho schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 00:23:
[...]

Nou dat snap ik dus niet en in dit geval heeft het ook niets te maken met wat je noemt.
Ik doe het onderhoud en storingen oplossen dus altijd zelf en weet goed waar ik mee bezig ben en heb door ervaring geen vertrouwen meer in installatiebedrijven.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat er prutsers bij installatiebedrijven lopen die geen opleiding of onvoldoende ervaring hebben en wel CV ketels installeren, o.a. door ingehuurd personeel.
Bij offertes beloven ze veel op papier maar komen het niet na, o.a. waterzijdig inregelen doet er geen één!
Kijk ook eens op youtube "ketelklets" en zie wat er jaarlijks of 2 jaarlijks vervangen wordt bij onderhoud wat gewoon vet onzin is! Het is alleen geld uit je zak kloppen voor zogenaamd onderhoud.
Maar mogelijk werkt WeetIkHetNou bij een installateur of bij Remeha of andere CV ketel fabrikant?
Ik ben het helemaal met je eens dat er teveel ondeskundigheid rondloopt in de sector.
Alleen zelf weet je ook niet 100% wat je doet door ontbrekende kennis, je zal dus geen rookgasmeting uitvoeren en het toestel opnieuw afstellen conform de juiste gas/luchtverhouding bijv.

Dat soort YouTube kanalen ben ik huiverig voor, lopen ook een hoop onzin te verkopen of dingen in de verkeerde context te plaatsen.

Overigens zo’n cartridge kun je prima zelf vervangen, officieel discutabel of het mag gezien je niet aan het gaszijdige deel hoeft te werken. Daar zijn de meningen over verdeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 29-10-2024 07:29 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
malancho schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 00:23:
[...]

Daar gaat het allemaal niet om. Het is gewoon CO wetgeving, sinds april 2023. Net zoals je ook niet zelf een APK mag doen, mag je ook niet (meer) zelf aan je toestel sleutelen.

En los daarvan: een bedrijf als Remeha zal knettergek worden van al die mensen die (denken) het zelf (te) kunnen. Vervolgens gaat t mis, en wordt Remeha aansprakelijk gesteld... nee dank je de koekoek. Zij weten niet wat jij wel of niet kan, en als je zo aan de telefoon praat zoals je hier op mij reageert, snap ik het nóg beter ;).
Pagina: 1